Amazon fortsätter med Postnord under sverigeexpansion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

UPS är de enda jag råkat ut för som verkligen är oförmögna att i praktiken leverera paket, de har så kort tid innan paketen går i retur (4 dagar) att om man inte kan fånga dem på första försöket är det i princip kört, de lämnar en blankett där man kan be dem ställa paketet nånstans via fullmakt men när jag fått den har de inte varit tillbaka och hämtat den och det har inte heller gått att få tag på nån på deras kundtjänst som kunnat lösa det, deras metoder är totalt oanvändbara för privatpaket för missar man att vara hemma vid första oannonserade försöket (och som det verkat för min enda) leveransförsöket de gör så har man 4 dagar (innan retur) på sig att försöka få tag på deras kundtjänst och lösa nått vilket innebär att åka 10 mil för de kan inte lämna ens små paket hos ombud som finns bara 2 mil bort.
UPS har så extremt dålig service till privatpersoner att det borde vara stora varningar på att de är inkapabla att leverera utanför storstadsområdena om fraktbeställaren köper hemleverans.
hemleveranser är ofta bara en stor nackdel för kunden om det inte är "pallfrakt" så de butiker som tror att det är positivt bör tänka om, det innebär oftast bara ett jäkla besvär som orsakar stora kostnader för kunden och det ökar oftast leveranstiden.

Inga hemleveranser borde vara tillåtna utan kundens uttryckliga önskan och då endast efter på förhand överenskommen tidpunkt.

Använder du deras app kan du ge fullmakt innan leverans. Kräver dock att man registrerar sig, och vill jag minnas, använder en kod i ett brev de skickar för att verifiera adressen.

Själv har jag inställt att alla paket går direkt till ombud utan leveransförsök, men de har olika alternativ för placering för de med villa.

Edit: Håller dock i princip med dig, skulle ha kunnat skriva samma inlägg från egen erfarenhet - praktiskt taget ord för ord. Min kommentar är menad för att om möjligt minska smärtan av UPS hemleveranser.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kwirek:

Använder du deras app kan du ge fullmakt innan leverans. Kräver dock att man registrerar sig, och vill jag minnas, använder en kod i ett brev de skickar för att verifiera adressen.

Själv har jag inställt att alla paket går direkt till ombud utan leveransförsök, men de har olika alternativ för placering för de med villa.

Edit: Håller dock i princip med dig, skulle ha kunnat skriva samma inlägg från egen erfarenhet - praktiskt taget ord för ord. Min kommentar är menad för att om möjligt minska smärtan av UPS hemleveranser.

De gånger jag har råkat ut för dem har jag inte på förhand vetat om att det handlat om hemkörning från UPS, jag har heller inte beställt nått så stort så att det motiverar hemkörning utan det har handlat om paket på max 10 liter och 3 kilo i vikt så jag har blivit överraskad av dem och varit helt oförberedd på det.

De gånger jag beställt större saker som jag velat ha hemkörda av praktiska skäl typ pallfrakter har det skett via DHL och Schenker och det har aldrig varit några problem för säljaren har påpekat att det är skrymmande (vilket man ju egentligen ändå vet med tanke på vad man beställt) och speditören har i förhand meddelat och frågat om det passar att åka förbi nån viss dag eller om jag själv vill hämta sakerna på deras terminal eftersom det inte kan skickas till ombuden pga storlek och sedan hört av sig när de lastat och gett sig av på turen och så strax innan de är framme. Det har funkat bra även om man inte fått veta en exakt tid då har man i alla fall i första skedet fått höra nått typ vi kommer på torsdag förmiddag och så ett telefonsamtal strax innan de anländer så man kan gå ut och dirigera dem sista biten och hjälpa till att lasta av på nått passande ställe.

UPS är inte i närheten av det och så deras förbaskade returer efter så kort tid att det är närmast omöjligt att hinna med är ju löjliga, har för mig att det har tagit 4 dagar innan de skickat paketen i retur och de har inte kunnat erbjuda att lämna småpaket hos ombud utan det är hemkörning eller terminalen i Göteborg som gällt när paketet är skickat med utkörning, jag kan förstå att ett vanligt ombud inte vill ha pallfrakter men det är vanliga småpaket det handlat om för min del.
UPS suger !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har inte så mycket eget o säga om postnord.
En gång beställde jag en expansion till ett brädspel. Följde det på nåt amerikanskt postverk fram tills det lämnade USA.

Total tystnad i 2v fram tills ja kollar brevlådan o va ligger där..? En avi om att postnord ska ha 300:- om ja ska ha paketet....

Skrivet av Jumpcut:

På sista tiden måste jag säga att jag bara har positivt att säga om Postnord privat. På företagssidan är det ett skämt dock, noll service, noll förståelse för vem som betalar deras lön, beter sig som ett statligt verk med monopol.

Härom sistens kom det en pajas och skulle leverera en pall kaffe till kontoret där jag jobbar mest. En kille i receptionen sa till honom "vänta så ska jag hjälpa dig att öppna dörren ordentligt" (vi har dubbeldörrar i trä och man måste öppna båda för att få igenom en pall). Killen bara tittar på honom och drar igenom pallen ändå så att han pajar dörren, det blir en stor, lång spricka i träverket. Killen bara suckar högt, ställer i från sig pallen och drar därifrån, inget förlåt, inget "oj hur ska vi lösa detta?" utan han SUCKAR och bara går. Nästa dag kommer samma kille igen, så jag tittar honom i ögonen och säger, "nämen, här kommer dörrpajaren". Han tittar argt på mig och säger, "ja, vafaan vill du att jag ska göra åt det då?". Jag bara: "1. Be om ursäkt, 2. Tala om hur vi ska reklamera detta så att vi kan få dörren betald 3. Lyssna på vad kunden säger nästa gång". Killen bara går iväg och ropar över axeln, "Ni får väl ringa företagscenter eller nåt". Med medarbetare som dessa förstår jag om konkurrenterna gnider händerna och väntar på konkursen.

Hahaha vafan!? Sicken tomte 🤣

Säker på han inte va en praktikant lr från Samhall..?

Skrivet av mrqaffe:

Du anmälde väl det inträffade för den personen är ju olämplig att jobba med det han gör och behöver en reprimand av nån typ och PN bör ju stå för reparationen speciellt när det knappat går att kalla olycka.

Han behöver en flad lusing 😁

Skrivet av SUMITOMO:

Tycker Postnord fungerar kanon när det gäller leveranser till ombud.

Ni som spyr över att PN skall leverera, vad är alternativet?
DHL, Schenker? Knappast. Byar på vischan som de kör till
ett par gånger i veckan för att det inte är lönsamt.

Räcker inte det då? Begär du post 5 dagar i veckan till avlägsna platser?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Räcker inte det då? Begär du post 5 dagar i veckan till avlägsna platser?

Det går bra med 2 gånger i veckan, om det gäller i hela landet.

Permalänk
Medlem

Om man betalar för hemleverans kan man skita i det. Man sitter hemma och helt plötsligt "kunde inte leverera". Det de ALLTID gör att köra ner allt till ombudet, inte fan orkar de åka runt till folk (även fast man betalat för det). Postnord är sämst. DHL är bäst. Snabba, kommunikation, levererar som de SKA.
Framförallt på utlandspaket. Det tar Postnord 3-4ggr så lång tid INOM Sverige som det tar för andra att skicka över hela jorden.
Hundratals och åter hundratals paket. Postnord är i en egen liga. I att vara totalkass.

(extremt centralt i storstad)

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enda fraktbolag som verkligen utmärker sig med att vara extremusla är UPS, de övriga är tämligen likvärdiga så där kvittar det vilket som används.

Förstår inte hur UPS inte konkat i Sverige, de är nära på olagligt dåliga. Har själv inte haft, och känner ej någon som har haft någon bra erfaranhet av dem. Riktigt skitföretag.

En av gångerna när leveransen inte kunde slutföras fick jag som svar av kundservice att föraren hamnat i en olycka och behövde avbryta rundan för att söka vård. När jag ringde någon dag senare och pratade med någon annan hade detta tydligen inte ens hänt..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Varför Postnord när det finns mycket bättre alternativ? UPS, DHL Schenker. Dessa levererar! Inom rimlig tid och har generellt bättre spårning av försändelsen.

Permalänk
Skrivet av KAMIKIRI:

Varför Postnord när det finns mycket bättre alternativ? UPS, DHL Schenker. Dessa levererar! Inom rimlig tid och har generellt bättre spårning av försändelsen.

Hur många ombud tror du UPS, DHL och Schenker har i Sverige i jämförelse med Postnord?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Varför Postnord när det finns mycket bättre alternativ? UPS, DHL Schenker. Dessa levererar! Inom rimlig tid och har generellt bättre spårning av försändelsen.

Jag är skeptisk, UPS har inte lyckats nån gång till mig utan hemkörningar hamnar 10 mil bort och närmaste ombud är drygt 2 mil bort medan DHL, Postnord och Schenker har ombud på orten.
UPS kanske funkar i storstäderna för mina paket har som sagt alltid hamnat i Göteborg på nån terminal innan de har returnerats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Varför Postnord när det finns mycket bättre alternativ? UPS, DHL Schenker. Dessa levererar! Inom rimlig tid och har generellt bättre spårning av försändelsen.

I städer som t.ex. Stockholm där du bor är det relativt enkelt för budfirmor, men Sverige är så mycket större än så och servicen man får av de i Sverige mindre aktörerna varierar nog extremt mycket geografiskt. Där har PostNord en klar fördel, men om de andra aktörerna funkar bättre för dig så är det ju bättre... för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Varför Postnord när det finns mycket bättre alternativ? UPS, DHL Schenker. Dessa levererar! Inom rimlig tid och har generellt bättre spårning av försändelsen.

Postnord tycker jag personligen är väldigt bra. De får ju oförklarligt med skäll bara för att det ska skällas. Schenker och DHL är helt ok också.

UPS är ju ett litet skitföretag i Sverige så de hade aldrig lyckats. Har väl haft helt okej erfarenhet av dem. Nu i veckan fick jag beställning av dem och hade gått in på länken man fått och omdirigerat beställningen till ombud. Fick bekräftelse på det men det hade visst UPS chauffören missat. Men det löste sig bra ändå. Men de har bara 1 ombud här i Halmstad så det blev en rejäl omväg för att hämta paketet. Rätt kasst med 1 ombud i en stad i Halmstads storlek. Ändå positiva var väl att den lilla arab butiken hade långa öppettider.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Varför Postnord när det finns mycket bättre alternativ? UPS, DHL Schenker. Dessa levererar! Inom rimlig tid och har generellt bättre spårning av försändelsen.

Vad är det för leverans du syftar på då? Beställer jag paket från en svensk butik är det i princip alltid framme till ombud på 1-2 dagar, oftast på 1 dag, med spårning. Är det däremot någon form av fri frakt eller från utlandet kan det ta längre tid. Men det är troligen den första tjänsten som Amazon kommer använda sig av. Netonnet har även haft expressleverans via Postnord och det har fungerat bra när jag har beställt. Beställer man innan 22 så kommer det normal tid till ombudet, vilket här är 10-11 på förmiddagen.

Nästan alla beställningar från tyska Amazon med Postnord har för mig kommit till serviceställe dagen efter de har ankommit till Danmark och det med den fria frakten. Jag har svårt att se att det skulle bli sämre med Prime och visst lager i Eskilstuna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Om man betalar för hemleverans kan man skita i det. Man sitter hemma och helt plötsligt "kunde inte leverera". Det de ALLTID gör att köra ner allt till ombudet, inte fan orkar de åka runt till folk (även fast man betalat för det). Postnord är sämst. DHL är bäst. Snabba, kommunikation, levererar som de SKA.
Framförallt på utlandspaket. Det tar Postnord 3-4ggr så lång tid INOM Sverige som det tar för andra att skicka över hela jorden.
Hundratals och åter hundratals paket. Postnord är i en egen liga. I att vara totalkass.

(extremt centralt i storstad)

De senaste gånger jag fått hemleverans med PostNord har de faktiskt ringt på och levererat det. UPS fungerar bra för mig också. Bor utanför tullarna i Stockholm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

Det är statligt.

Tyvärr är det till 40% Danskt men du är kanske därifrån?

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

Du menar att Postnord ska drivas som ett verk eller myndighet och inte som ett företag?

Ja tack, när det blev privat sålde Posten sin spedition för framtiden låg inte i att skicka paket.
De försökte sälja in en e-post tjänst där det ingick ett brev med meddelandet.
Sedan körde de servicen i botten och gick i hop med Danskarna som lurade brallorna av dem.
PostMord blöder och vi får stå för fiolerna
Så var är det positiva i utvecklingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Hur många ombud tror du UPS, DHL och Schenker har i Sverige i jämförelse med Postnord?

Alla dessa har ombud i små kiosker i närheten. Postnord måste jag hämta på ica kvantum 3 kilometer bort.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Alla dessa har ombud i små kiosker i närheten. Postnord måste jag hämta på ica kvantum 3 kilometer bort.

Ja de är som med apoteken, alla finns i Stockholm och Göteborg och sedan är det glest mellan dem där folk bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmmm Postnord alltså .... Jag jobbar på tingsrätt och vi har till och med anpassat våra rutiner genom att skjuta upp saker en eller flera dagar för att kompensera för hur kassa de är på att leverera post. Tråkigt men sant.

Permalänk
Skrivet av Derz:

Hmmm Postnord alltså .... Jag jobbar på tingsrätt och vi har till och med anpassat våra rutiner genom att skjuta upp saker en eller flera dagar för att kompensera för hur kassa de är på att leverera post. Tråkigt men sant.

Brev, Rek eller paket?

Permalänk
Medlem

Postnord is the worst

I love buying from amazon however being a victim of postnord and have to pick up my stuff from the service point even though paying for premium deliveries is a complete theft and cheating , I wish they replace this company with an honest swedish firm that could handle it

Permalänk

@WebMaximus: FÖR MIG...självklart har det hänt andra

Permalänk
Medlem

Tyvärr har Postnord ju försämrat servicen på varubrev så att det är 2-3 dagar istället för som förr 1 dag. Jag kunde beställa saker till min hobbyverksamhet på e-handel och få det levererat i brevlådan dagen därpå. Det saknar jag mest med postnord. Alla leveranser och tracking m.m. har däremot fungerat fint och inget har kommit bort. Men varför 1-2 extra dagar?

Verkar ju som om Prime-leveranserna också ska vara 48 timmar. Här kunde man ju önska att Amazon satte press på Postnord att leverera inom 24. Förhoppningsvis kunde det ju med de förväntat ökande volymerna och dito lönsamhet smitta av sig till paket/varubrev även utanför Amazon så vi får tillbaka den servicenivå vi hade för nåt år sen. Men det är väl önsketänkande.

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Tyvärr har Postnord ju försämrat servicen på varubrev så att det är 2-3 dagar istället för som förr 1 dag. Jag kunde beställa saker till min hobbyverksamhet på e-handel och få det levererat i brevlådan dagen därpå. Det saknar jag mest med postnord. Alla leveranser och tracking m.m. har däremot fungerat fint och inget har kommit bort. Men varför 1-2 extra dagar?

Verkar ju som om Prime-leveranserna också ska vara 48 timmar. Här kunde man ju önska att Amazon satte press på Postnord att leverera inom 24. Förhoppningsvis kunde det ju med de förväntat ökande volymerna och dito lönsamhet smitta av sig till paket/varubrev även utanför Amazon så vi får tillbaka den servicenivå vi hade för nåt år sen. Men det är väl önsketänkande.

Det är fortfarande 1-2 dagar för Varubrev 1:a klass, som vanligt. 1 eller 2 dagar avgörs av från vilket postnummer till vilket postnummer varan skickas.

Varubrev Ekonomi tar 1-3 dagar. Kanske har din leverantör bytt från 1:a klass till Ekonomi?

https://www.postnord.se/vara-verktyg/sok-leveranstider/levera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Tyvärr har Postnord ju försämrat servicen på varubrev så att det är 2-3 dagar istället för som förr 1 dag. Jag kunde beställa saker till min hobbyverksamhet på e-handel och få det levererat i brevlådan dagen därpå. Det saknar jag mest med postnord. Alla leveranser och tracking m.m. har däremot fungerat fint och inget har kommit bort. Men varför 1-2 extra dagar?

Verkar ju som om Prime-leveranserna också ska vara 48 timmar. Här kunde man ju önska att Amazon satte press på Postnord att leverera inom 24. Förhoppningsvis kunde det ju med de förväntat ökande volymerna och dito lönsamhet smitta av sig till paket/varubrev även utanför Amazon så vi får tillbaka den servicenivå vi hade för nåt år sen. Men det är väl önsketänkande.

De paket som skickats med Varubrev har kommit fram nästa dag för mig. Bor i Stockholm och har skickats av Webhallen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig