Permalänk
Medlem

Ev uppgradering

Godkväll på er,

Jag har nyligen börjat spendera mer tid vid min PC men inser att den hänger inte riktigt med, många spel kraschar och är okörbara.
Senast har jag börjat spela F1 2020 men tar inte många minuter innan datorn kraschar.

Specsen jag har nu är i signaturen;

  • CPU: i5 3570K 3.4GHz

  • RAM: Corsair 8GB vengeance

  • GPU: ASUS GTX 680 2GB

  • PSU: Corsair TX650W

Mycket är utdaterat och nätaggregatet har hängt med sen jag byggde datum typ för 10 år sedan.

Vad skulle ni fokusera på att uppgradera här? Vill inte spendera för mycket pengar så kan absolut tänka mig begagnat.

Kom gärna med förslag!

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

@juckeyy: hur mkt budget har du vad spelar du för upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@juckeyy: hur mkt budget har du vad spelar du för upplösning

Alltså egentligen så billigt som möjligt, dvs en prisvärd uppgradering.
RAM lär ju fungera 8GB som det är, men är väl främst cpu+gpu men då behövs ju nytt moderkort också.
Kan jag ens hamna under 4k?
Spelar på 1080p i nuläget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det är begagnat som gäller. För att behålla minnen är det nytt moderkort och en i7 4770k samt 4790k som gäller alt efter det kör ddr4 så det är rent spontant lite nyare fast begagnade saker du vill ha. Blocket tradera och marknaden här. Grafikkort behöver också bytas ut men lite svårt att motivera det ensamt om man inte byter ut processorn.

4k i budget.
Vilka spel spelar du?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det är begagnat som gäller. För att behålla minnen är det nytt moderkort och en i7 4770k samt 4790k som gäller alt efter det kör ddr4 så det är rent spontant lite nyare fast begagnade saker du vill ha. Blocket tradera och marknaden här. Grafikkort behöver också bytas ut men lite svårt att motivera det ensamt om man inte byter ut processorn.

4k i budget.
Vilka spel spelar du?

Hmm okej! Men säg att jag skulle köpa nytt, måste man byta ut RAM då också, är dom föråldrade?

Vill blrja spela F1 2020 och CoD: Warzone, dessa spel kraschar konstant just nu.
Enda som fungerar är League of Legends.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

@juckeyy: ja om du ska köpa nytt moderkort och CPU så måste du också köpa DDR4 isf.

Hade försökt fått tag i en intel i7 4790k och 8gb mer ram samt ett begagnat grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Hmm okej! Men säg att jag skulle köpa nytt, måste man byta ut RAM då också, är dom föråldrade?

Vill blrja spela F1 2020 och CoD: Warzone, dessa spel kraschar konstant just nu.
Enda som fungerar är League of Legends.

Skrivet av trebrecks:

@juckeyy: ja om du ska köpa nytt moderkort och CPU så måste du också köpa DDR4 isf.

Hade försökt fått tag i en intel i7 4790k och 8gb mer ram samt ett begagnat grafikkort

Ja. På allt nyare an haswel. 4000 serien så behöver du byta minnen också. Där var skiftet till DDR4.
Uppgraderingen är inte så rätte rolig men att gå från som du har nu 4kärnor och 4 trådar till 4 kärnor 8 trådar samt lite bättre rent almänt så är 4770k och 4790k ett bra lyft. Sen så tror jag det finn en del bra kit med moerkort cpu och minnen här på swec på skylake. 700 serien. Där vill du fortfarange ha i7 modellerna. Ram är den lilla biten du ska fokusera på

3770k annars men då ska du inte betala mer än några hundralappar samt att den behöver överklockas. Inte värt pängarna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@juckeyy: ja om du ska köpa nytt moderkort och CPU så måste du också köpa DDR4 isf.

Hade försökt fått tag i en intel i7 4790k och 8gb mer ram samt ett begagnat grafikkort

Skrivet av hACmAn:

Ja. På allt nyare an haswel. 4000 serien så behöver du byta minnen också. Där var skiftet till DDR4.
Uppgraderingen är inte så rätte rolig men att gå från som du har nu 4kärnor och 4 trådar till 4 kärnor 8 trådar samt lite bättre rent almänt så är 4770k och 4790k ett bra lyft. Sen så tror jag det finn en del bra kit med moerkort cpu och minnen här på swec på skylake. 700 serien. Där vill du fortfarange ha i7 modellerna. Ram är den lilla biten du ska fokusera på

3770k annars men då ska du inte betala mer än några hundralappar samt att den behöver överklockas. Inte värt pängarna.

Okej tack för svar hörni!
Om man skulle vända på skutan och spara lite mer pengar för att köpa nytt, vad landar vi på då?
Som jag förstått det så måste ju då i princip allting bytas ut förutom ssd och nätagg, då snackar vi upp mot 7-8k som billigast?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

@juckeyy: Ja, 7-8k.
2k för en 3600, 900 för moderkort, 900 för ram, 3-4k för Grafikkort

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |