Microsoft bekräftar Xbox Series S genom handkontroll

Permalänk
Medlem

Om det blir 1080P i 60fps (eller mer) så är det en bra deal beroende på priset. Många som kommer köra i den upplösningen länge till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Skulle bli förvånad om vi får en till 7 år lång konsolgeneration, det är extremt lång tid för datorhårdvara, det funkade förr att ha så långa perioder mellan konsoler men i dagens samhälle där teknik byts ut så snabbt så tror jag inte det kommer fortsätta, även varit en del uttalanden från branschfolk som är insatta som har sagt att det är mycket troligt PS5s livslängd inte är längre än 5 år. Men jag kan såklart ha fel.

Inte en chans att PS5 bara kommer köra i 5 år, vet inte varför folk inbillat sig det?

Utvecklingen går långsammare idag så 7 år igen är mkt troligt. Dels den rent hårdvarumässiga eftersom tekniken har uppnått en högre grad av mognad; förr var "kvantsprång" mer frekventa. Dels eftersom mjukvaran, spelen, blir allt dyrare och mer tidskrävande att ta fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur länge ska "BYXA" layout få vara kvar, vore väl lite fräschare med "ABCD".

Vill minnas att A (grön knapp) ska symbolisera JA, B (röd knapp) betyder NEJ, Y ("why") ska symbolisera frågeställning, och X nånting annat som jag glömt. Blir rätt pedagogiskt om man tänker så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Men du kan nog hålla med om att skillnaderna mellan Volvo S90 och V90 blir uppenbara när du ser produkten, det är inte två lådor som är identiska till utseendet.

Det ska tilläggas att jag inte har någon som helst koll på nuvarande konsolgeneration.

Vi vet inte hur Series S kommer att se ut, men tittar man på nuvarande generation så är det ganska stora skillnader på One S och One X, inte minst är On S vit och One X svart, men de är också olika (om än hyfsat lika) designer.

Min gissning är att Series S kommer att se ut som en vit halv Series X, alltså en kub typ. Series X följer ju dagens XB-designer ganska bra, men i ett annat format förstås, och det lär väl fortsätta med Series S.

Skrivet av kellox:

Denna konsolgenerationen kommer vara kortare än nuvarande har varit, så de kanske inte ens kommer en "Pro" version, kanske från Microsoft men Sony kan mycket väl skippa en till version då de är väldigt kraftfulla från start denna gången. Det var ju en annan situation när PS4 och Xbone släpptes då det redan låg efter i prestanda när de släpptes.

Som jag ser det är ju Pro-versionerna med från början nu, för XB i alla fall. Vi får se hur Sony gör med deras två kända versioner nu, men det är ju inte helt otroligt att de också har en billigare variant på gång, direkt vid release av PS5 eller hyfsat snart. 4K120 HDR är ju trevligt men få har en TV som klarar av det så en variant som siktar på 1080p i bra kvalitet med RT och så känns ju som den skulle kunna sälja rätt bra, så länge den är rätt prissatt förstås.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av KplSteiner:

Vill minnas att A (grön knapp) ska symbolisera JA, B (röd knapp) betyder NEJ, Y ("why") ska symbolisera frågeställning, och X nånting annat som jag glömt. Blir rätt pedagogiskt om man tänker så.

Jag tror det där är en efterkonstruktion

A är första knappen, B är andra osv, men C och B kan låta lika, så man körde från andra sidan alfabetet istället.

Vad färgerna anbelangar så körde dom väl bara på fyra grundfärger: Grön blå röd gul. Tror inte det är krångligare än så

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi vet inte hur Series S kommer att se ut, men tittar man på nuvarande generation så är det ganska stora skillnader på One S och One X, inte minst är On S vit och One X svart, men de är också olika (om än hyfsat lika) designer.

Min gissning är att Series S kommer att se ut som en vit halv Series X, alltså en kub typ. Series X följer ju dagens XB-designer ganska bra, men i ett annat format förstås, och det lär väl fortsätta med Series S.
Som jag ser det är ju Pro-versionerna med från början nu, för XB i alla fall. Vi får se hur Sony gör med deras två kända versioner nu, men det är ju inte helt otroligt att de också har en billigare variant på gång, direkt vid release av PS5 eller hyfsat snart. 4K120 HDR är ju trevligt men få har en TV som klarar av det så en variant som siktar på 1080p i bra kvalitet med RT och så känns ju som den skulle kunna sälja rätt bra, så länge den är rätt prissatt förstås.

4K120HDR låter som en feber/önskedröm min känsla är 4K30HDR eller FHD60+ för vissa spel som stödjer det läget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

4K120HDR låter som en feber/önskedröm min känsla är 4K30HDR eller FHD60+ för vissa spel som stödjer det läget

4K30/1080p60 klarar ju dagens Pro och One X rätt bra och nästa generation är ju bra mycket kraftfullare så lite mer borde de allt klara. Däremot är jag också tveksam till att 4K120 kommer att vara så vanligt, i alla fall inte på krävande spel, men 4K60 lär bli normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

4K30/1080p60 klarar ju dagens Pro och One X rätt bra och nästa generation är ju bra mycket kraftfullare så lite mer borde de allt klara. Däremot är jag också tveksam till att 4K120 kommer att vara så vanligt, i alla fall inte på krävande spel, men 4K60 lär bli normalt.

Beror väl på RT och vilken detaljnivå och drawdistance och sånt spelen vill hålla? Det har sagts inför varje generation, men det är alltid detaljrikedom och kvalitet som det slutar med, ingen vill ha stämpeln att det såg bättre ut i trailern eller sånt. Väldigt få spelare bryr sig alls om flytet i spelet så länge 30fps är stabilt. Vissa spel, till exempel shooters kommer nog öka till 60 i minimum i alla fall.

Att säga att dagens konsoler redan gör det är ju lite tveksamt, men sant för vissa titlar, dock med extrema begränsningar till bildkvalitet. Finns väl inget problem med att köra 240Hz på dagens konsoler också, emulera NES eller något bara...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Beror väl på RT och vilken detaljnivå och drawdistance och sånt spelen vill hålla? Det har sagts inför varje generation, men det är alltid detaljrikedom och kvalitet som det slutar med, ingen vill ha stämpeln att det såg bättre ut i trailern eller sånt. Väldigt få spelare bryr sig alls om flytet i spelet så länge 30fps är stabilt. Vissa spel, till exempel shooters kommer nog öka till 60 i minimum i alla fall.

Ja självklart handlar det om avvägningen mellan detaljnivå, effekter och bildfrekvens. Innan nuvarande generation siktade man i princip alltid på 30 fps, och fortfarande siktar de flesta konsolspel på det, men tonerna har ändrats på senare tid och högre bildfrekvens har blivit något som efterfrågas allt mer. Gamingskärmar var inte så vanliga när nuvarande generationen konstruerades exempelvis och G-Sync och liknande tekniker fanns ju inte alls. Nu är det en jättestor produktkategori så självklart är det en viktig aspekt för nästkommande generation, precis som mobiltelefonerna nu också börjar få snabbare skärmar och så. Men visst kan en studio välja att lägga fokus eller tillgängliga resurser på annat istället, det känns bara som att prestandan framöver medger att man får riktigt bra kvalitet på det mesta och ändå har resurser för att köra högupplöst. Sen får vi förstås se om ray-tracingen på konsolerna kommer att sänka prestandan på samma sätt som den gör på RTX-korten och ifall man då kan välja i spelet om man vill ha det på eller av.

Citat:

Att säga att dagens konsoler redan gör det är ju lite tveksamt, men sant för vissa titlar, dock med extrema begränsningar till bildkvalitet. Finns väl inget problem med att köra 240Hz på dagens konsoler också, emulera NES eller något bara...

Extrema begränsningar i bildkvalitet är verkligen att ta i. Kollar man på ett modernt AAA-spel som RRD2, SotTR eller liknande så håller de väldigt bra kvalitet på One X eller PS4 Pro, i 4K30. De kan använda lite tricks här och där, dynamisk upplösning (1800p ser fortfarande bra mycket bättre ut än 1080p) eller tile-based rendering exempelvis, men det funkar ju. Jämför man RRD2 på One S i 1080p mot One X i 4K så ser det rejält mycket bättre ut. Sen går det att få snyggare på en PC förstås, men då pratar vi helt andra kostnader också.

Sen är det absolut sant att dagens konsoler egentligen borde klara av mer, förutom möjligtvis i dess bildanslutningar. Min One S kan jag sätta i 1440p120 eller 4K60 exempelvis men den fixar ju inga spel i de upplösningarna. Simpla spel, typ Overcooked eller Pikuniku, borde ju kunna köras i 4K även av One S, men de gör de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Beror väl på RT och vilken detaljnivå och drawdistance och sånt spelen vill hålla? Det har sagts inför varje generation, men det är alltid detaljrikedom och kvalitet som det slutar med, ingen vill ha stämpeln att det såg bättre ut i trailern eller sånt. Väldigt få spelare bryr sig alls om flytet i spelet så länge 30fps är stabilt. Vissa spel, till exempel shooters kommer nog öka till 60 i minimum i alla fall.

Att säga att dagens konsoler redan gör det är ju lite tveksamt, men sant för vissa titlar, dock med extrema begränsningar till bildkvalitet. Finns väl inget problem med att köra 240Hz på dagens konsoler också, emulera NES eller något bara...

Det kommer bli mycket mer förekommande med grafikinställningar i spel i den nya generationes konsoler. T.ex ett läge för hög detaljrikedom och ett för hög bildfrekvens. Spider man: miles morales är redan bekräftat att ha ett läge för 60fps, och ett för högre grafik och 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Du tänker att man ska byta ut någonting man använt i typ 20 år för att det ska bli "fräschare"?
Kommer nog snarare bara förvirra, utan att tillföra någonting öht

Tur du inte får fatta såna beslut om nästa Xbox

Hur funkar det, rent krasst, när det finns två olika versioner av samma konsoll? Tänker för utvecklare, vågar de ta i och anpassa sina spel för series x, för att sedan skala ner till series s.
Eller kommer spel utvecklas primärt för series s vilket gör att series x bli lidande för detta? Blir spännande att se tänker väl främst på texturer osv då.

Blir som när utvecklare gör spel idag för PC (fast fler varianter där), men även för dagens konsoler (XB1S vs XB1X och PS4 vs PS4 Pro).

Inte svårare än så. 😎

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Hur kan Microsoft vara så otroligt dåliga på namngivning av sina produkter? Kan redan se alla missförstånd och felköp som kommer uppstå när föräldrar ska köpa ett Xbox till sina barn. Om man säger Series X eller series S snabbt kan man väldigt lätt missupfatta vilken det är.

Well kompis, inget emot när föräldrar (eller andra för den delen) skall köpa rätt TV. 🤣

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer, varför inte bara köra nummer. Sony gör det, det fungerar.

...

Saturn gillade jag som namn, och framförallt Dreamcast.

Gillade också de namnen. Dreamcast är #1 på namn på konsoler för mig. 😊

Mycket trevligare än enbart siffror (och trevligare än Microsofts namn)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den här Volvo V90 är alltså inte samma som Volvo S90? Det skiljer ju bara en bokstav, hur ska man hålla ordning på en bokstav? Hur är de relaterade till förra S90/V90 (från slutet av nittiotalet)?

Exakt! Hur kan föräldrar (eller andra "dumbomar") lyckas köpa rätt bilmodell?

Vi måste genast meddela Volvo att "detta går inte" och "leder till förvirring och felköp"! 🤣

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Men du kan nog hålla med om att skillnaderna mellan Volvo S90 och V90 blir uppenbara när du ser produkten, det är inte två lådor som är identiska till utseendet.

Det ska tilläggas att jag inte har någon som helst koll på nuvarande konsolgeneration.

XB1, XB1S och XB1X har alla uppenbart olika utseenden.

Varför antar du att series X och series S kommer ha exakt samma utseende (inte alls säkert)?

Dessutom, hur klarar du av att köpa rätt TV-modell? Jag bara undrar...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Föredetting
Skrivet av martinot:

XB1, XB1S och XB1X har alla uppenbart olika utseenden.

Varför antar du att series X och series S kommer ha exakt samma utseende (inte alls säkert)?

Dessutom, hur klarar du av att köpa rätt TV-modell? Jag bara undrar...

Jag utgår kallt ifrån att kartongerna kommer se mer eller mindre likadana ut för maximal förvirring i butikshyllorna, så jag passar på att vara lite sekundärkränkt å alla barn som önskar sig en kommande Xbox i present och får en sämre versions vägnar.

Nu kommer jag förvisso inte köpa en Xbox själv, eller ens en TV för den delen, men jag sätter mig in i det som intresserar mig och handlar därefter. Mina farhågor gäller främst ovetande föräldrar som köper något åt sina barn.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på 12 GB (192 bit buss) och minst 5 TFlops men Tom Warren håller fast vid 10 GB (160 bit buss) och 4 TFlops (20 CUs @ 1550 Mhz). Steget snålare än önskat mao. Oh well...
https://twitter.com/tomwarren/status/1295638725272141825

1550 Mhz btw. Det är ta mig fasen i mig inte långt bort att de klarar sig på passiv kylning...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Exakt! Hur kan föräldrar (eller andra "dumbomar") lyckas köpa rätt bilmodell?

Vi måste genast meddela Volvo att "detta går inte" och "leder till förvirring och felköp"! 🤣

Precis. "Det borde heta "Volvo Stor Kombi 2020" respektive "Volvo Stor Sedan 2020"...".

Skrivet av Meantek:

Jag utgår kallt ifrån att kartongerna kommer se mer eller mindre likadana ut för maximal förvirring i butikshyllorna, så jag passar på att vara lite sekundärkränkt å alla barn som önskar sig en kommande Xbox i present och får en sämre versions vägnar.

Dagens XB är en svart konsol i en svart kartong respektive en vit konsol i en mestadels vit kartong, inte så lika. PS4 däremot har väldigt liknande kartonger, och konsoler.

Citat:

Nu kommer jag förvisso inte köpa en Xbox själv, eller ens en TV för den delen, men jag sätter mig in i det som intresserar mig och handlar därefter. Mina farhågor gäller främst ovetande föräldrar som köper något åt sina barn.

Föräldrar borde vara rätt vana vid att det är väldigt noga att man köper exakt rätt sak till sina barn, gud nåde den som köper fel My Little Pony eller fel Skylanders figur till sin femåring liksom. Och det gäller även mor- och farföräldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag utgår kallt ifrån att kartongerna kommer se mer eller mindre likadana ut för maximal förvirring i butikshyllorna, så jag passar på att vara lite sekundärkränkt å alla barn som önskar sig en kommande Xbox i present och får en sämre versions vägnar.

Nu kommer jag förvisso inte köpa en Xbox själv, eller ens en TV för den delen, men jag sätter mig in i det som intresserar mig och handlar därefter. Mina farhågor gäller främst ovetande föräldrar som köper något åt sina barn.

Jag bekymrar mig för de som tror att vanliga föräldrar är så grymt korkade som de verkar föreställa sig (av någon outgrundlig anledning som ingen kunnat berätta varför, så verkar de tro att människor plötsligt tappar i intelligens bara för att de får barn?).

Känner mig lite sekundärkränkt som förälder dessutom.

Kan dock (kanske) hjälpa dig lite med din presumtiva världsångest för detta; kartongerna för iaf. den nuvarande generationens XB1S och XB1X är i helt olika färger.

Däremot är formen på de ganska snarlika; men det gäller väl å andra sidan de flesta kartonger? Blir nog väldigt opraktiskt att göra de runda eller pyramidformade.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/