Nätverks-setup i ny lägenhet - input önskas!

Permalänk

Nätverks-setup i ny lägenhet - input önskas!

Jag ska snart flytta till en lägenhet på omkring 100 kvm och tänker i samband med det gör något åt nätverket, skaffa en bättre router osv. Det jag undrar över är vad som är en optimal setup.

Förutsättningarna är att uttaget för internet sitter precis innanför entrén. Jag tänker mig en lösning där jag placerar en trådlös router i den centralt belägna klädkammaren (“klk” på skissen) och därifrån drar kablar till några centrala enheter (speldator, Apple TV mm), i den bästa av världar så drar jag ethernetkablarna inne i väggarna i samband med att elen dras om. Är detta en lämplig setup?

Andra tankar är att placera en trådlös router innanför entrén och dra kablar därifrån - eller att placera en router (ej trådlös) innanför entrén och för dra kablar till respektive rum och en centralt placerad trådlös router.

De routrar jag tittar på är:

https://www.webhallen.com/se/product/275398-ASUS-ROG-Rapture-...

https://www.webhallen.com/se/product/291611-ASUS-RT-AX88U-AX6...

https://www.webhallen.com/se/product/235125-ASUS-RT-AC88U-Nor...

https://www.webhallen.com/se/product/232654-Ubiquiti-EdgeRout...

Uppskattar om ni har synpunkter och inspel på mina tankar!

Bifogar även en planritning:
https://drive.google.com/file/d/1RCUzobgJlqUdquiDwlkzOSzJRDyd...

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Jag skulle låta nätverket utgå från klädkammaren. Med en kabel från uttaget där internet kommer in. Sedan om du sätter en router där inne eller en accesspunkt på väggen utanför är upp till dig.

Permalänk
Medlem

Vilka prestandakrav har du och ungefär hur många enheter kommer vara anslutna samtidigt?

Dina länkar till Webhallen fungerar förövrigt inte, troligen för att du kopierade ditt inlägg rakt av iställer för att göra det i redigera-läget.

Om man enkelt kan dra kabel enkelt vid något tillfälle är det ofta värt att överväga. Sedan vill man ju ändå ha ett välfungerande trådlöst nätverk.

Har tyvärr dålig koll på de aktuella routrarna då jag själv kör med en EdgeRouter plus Unifi-accesspunkter. Det är till stor del för att jag gillar att pilla med nätverk dock. Det kan nog vaa värt att kolla på en del recensioner från exempelvis https://smallnetbuilder.com/ .

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Vilka prestandakrav har du och ungefär hur många enheter kommer vara anslutna samtidigt?

Dina länkar till Webhallen fungerar förövrigt inte, troligen för att du kopierade ditt inlägg rakt av iställer för att göra det i redigera-läget.

Om man enkelt kan dra kabel enkelt vid något tillfälle är det ofta värt att överväga. Sedan vill man ju ändå ha ett välfungerande trådlöst nätverk.

Har tyvärr dålig koll på de aktuella routrarna då jag själv kör med en EdgeRouter plus Unifi-accesspunkter. Det är till stor del för att jag gillar att pilla med nätverk dock. Det kan nog vaa värt att kolla på en del recensioner från exempelvis https://smallnetbuilder.com/ .

Tack för svar. Cirka trettio enheter. Mitt prestandakrav är att allt ska flyta på, inga enorma hastigheter, men vill ha bra bild vid streaming samt inget lagg vid spel, att alla hörn av lägenheten har god täckning. Är det rimligt?

Hastigheten in är 250 Mbit.

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wildcattin:

Tack för svar. Cirka trettio enheter. Mitt prestandakrav är att allt ska flyta på, inga enorma hastigheter, men vill ha bra bild vid streaming samt inget lagg vid spel, att alla hörn av lägenheten har god täckning. Är det rimligt?

Hastigheten in är 250 Mbit.

Om man bortser från täckningen som jag inte har testat på någon av de listade routrarna och där med inte kan uttala mig om (dvs. om det räcker med en router i mitten eller om du behöver en lösning med flera accesspunkter) tycker jag att dina krav är rimliga. Det går absolut att få 400-600 Mbit/s i praktiken över WiFi även på 2x2-enheter (telefoner, de flesta laptops, etc.) så 250 Mbit/s borde inte vara några större problem. Eftersom du har ganska många WiFi-enheter är vill du nog ha en router eller AP som är 4x4 och gärna MU-MIMO för att ha bättre stöd för ett större antal samtidiga enheter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Om man bortser från täckningen som jag inte har testat på någon av de listade routrarna och där med inte kan uttala mig om (dvs. om det räcker med en router i mitten eller om du behöver en lösning med flera accesspunkter) tycker jag att dina krav är rimliga. Det går absolut att få 400-600 Mbit/s i praktiken över WiFi även på 2x2-enheter (telefoner, de flesta laptops, etc.) så 250 Mbit/s borde inte vara några större problem. Eftersom du har ganska många WiFi-enheter är vill du nog ha en router eller AP som är 4x4 och gärna MU-MIMO för att ha bättre stöd för ett större antal samtidiga enheter.

Bra inspel! Precis, har nyss börjar sätta mig in i detta och det du skriver mot slutet vetat ju avgörande. Mycket intressant fanns även på sidan du länkade till. Att ax kanske inte har nått sin fulla pontential och så verkade Netgear-routrar (eller deras firmware) få väldigt mycket skit. Tror dock inte att jag kommer att sitta och hålla på med tredjeparts-firmware till en Asus-router. Men jag tar till mig av dina kloka synpunkter och feber vidare!

Visa signatur

------------

Permalänk
Inaktiv

Skulle satsa på UniFi utrustning då nätverket är en väsentlig punkt i infrastrukturen.

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Skulle satsa på UniFi utrustning då nätverket är en väsentlig punkt i infrastrukturen.

Har inte tänkt i de banorna tidigare, men du fick in mig på ett intressant spår! Tänker du dig några särskilda komponenter för att komma igång? Började googla och fann den här artikeln intressant.

Visa signatur

------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wildcattin:

Har inte tänkt i de banorna tidigare, men du fick in mig på ett intressant spår! Tänker du dig några särskilda komponenter för att komma igång? Började googla och fann den här artikeln intressant.

Detta är ju en grundpunkt, då drivs AP (Wi-Fi) med ström från switchen. Sen om den där inte räcker för Wi-Fi kan du bygga på med flera sen, men den där är riktigt bra.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13997351

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Detta är ju en grundpunkt, då drivs AP (Wi-Fi) med ström från switchen. Sen om den där inte räcker för Wi-Fi kan du bygga på med flera sen, men den där är riktigt bra.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13997351https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13997351

Vill man spara lite pengar säljs ofta USG för runt 900 kr begagnat då det är en produkt som funnits väldigt länge (här har du en i Stockholm exempelvis). Jag skulle nog också fundera på en UAP AC-nanoHD istället för en UAP AC-Pro för att få bättre prestanda till ungefär samma pris nu när de sedan ett bra tag tillbaka stabiliserat firmwaren till den Mediatek-baserade plattformen.

CloudKey Gen 1 är också väldigt känslig för strömavbrott och tenderar att göra konfigurationen korrupt förr eller senare så jag skulle snarare rekommendera en Gen 2 eller se om man har någon annan server att köra Unifi-controllern på. Även en Raspberry Pi lär vara betydligt stabilare. Annars går det ju tekniskt sett att dra igång controllern bara när man behöver göra konfigurationsändringar om man vill, även om jag personligen har min controller rullande konstant då jag redan har en lämplig server.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

AC86u + Merlin firmware + Cake = Otroligt kompetent router för pengarna och min rekommendation till OT.
(Obs det är enbart RT-AC86U & RT-AX88U ur asus produktserie som klarar CAKE.)

På min gamla router så hoppade min ping mellan +60 -> +150 när tösen streamade 4k på tvn trots 250/250, nu har jag inte högre än +10ms toppar pga flera användare av internet hemma <3

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av blunden:

Vill man spara lite pengar säljs ofta USG för runt 900 kr begagnat då det är en produkt som funnits väldigt länge (här har du en i Stockholm exempelvis). Jag skulle nog också fundera på en UAP AC-nanoHD istället för en UAP AC-Pro för att få bättre prestanda till ungefär samma pris nu när de sedan ett bra tag tillbaka stabiliserat firmwaren till den Mediatek-baserade plattformen.

CloudKey Gen 1 är också väldigt känslig för strömavbrott och tenderar att göra konfigurationen korrupt förr eller senare så jag skulle snarare rekommendera en Gen 2 eller se om man har någon annan server att köra Unifi-controllern på. Även en Raspberry Pi lär vara betydligt stabilare. Annars går det ju tekniskt sett att dra igång controllern bara när man behöver göra konfigurationsändringar om man vill, även om jag personligen har min controller rullande konstant då jag redan har en lämplig server.

Har läst på lite mer och en sak som slår mig är att de flesta (alla?) texter och videor jag tar del av som visar hur man bygger ett UniFi-system inleder mad att man kör allt genom Internetleverantörerna router och sedan kopplar på UniFi-systemet. Som här till exempel.

Är det verkligen nödvändigt? Kan man inte köra direkt med UniFi-produkter och skippa allt annat?

(Har ingen router från leverantören - lång historia - och att sätta min Asus-router med antennerna avslagna som första instans känns överflödigt.

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wildcattin:

Har läst på lite mer och en sak som slår mig är att de flesta (alla?) texter och videor jag tar del av som visar hur man bygger ett UniFi-system inleder mad att man kör allt genom Internetleverantörerna router och sedan kopplar på UniFi-systemet. Som här till exempel.

Är det verkligen nödvändigt? Kan man inte köra direkt med UniFi-produkter och skippa allt annat?

(Har ingen router från leverantören - lång historia - och att sätta min Asus-router med antennerna avslagna som första instans känns överflödigt.

Så länge man får in internet via antingen RJ45 eller SFP/SFP+ (beroende på modell) så går det bra att sätta upp det utan någon annan utrustning. De flesta guiderna är nog skrivna utifrån det amerikanska perspektivet där internet via kabel-tv-nätet eller DSL är betydligt vanligare än fiber. Även i fall där de har fiber verkar det finnas flera ISP:er som gör det svårt att få att fungera utan deras utrustning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Liknande lägenhet men kör bara på 5-6 enheter trådlöst och har dubbla nätvärksutag i alla rum så har kunnat göra lite hur som med placering.
Just nu har jag placerat routern i tv-möbeln: Nära köket och vardagsrum där flest enheter finns, slipper sätta en switch där, framförallt: wifi på balkongen funkar dåligt om jag har routern längre bort (nytt hus).

Har en TP-Link archer C1200 och den fukar bra, bara testat utåt, wifi har 100/100 nära routern och aldrig under 10/10. Ping är 2ms över routern med kabel, har inte testat så noga med wifi, men inte mycket sämre i alla fall. I övrigt är routern ganska trist och har lite konstiga menyer men är ju en billig modell.

Permalänk

Gick till Kjell & Co för att prata nätverk, bland annat Unifi-lösningar som har diskuterats här ovan. Istället för att sälja på mig ett UniFi-system för omkring 10k rekommenderade säljaren TP:s mesh-system för en tredjedel av kostnaden. Lite förvisande men ändå uppfriskade med en säljare som inte propagerar för det dyraste alternativet. Eller så har de bättre marginaler på TP:s produkter. Hursomhelst, nu slänger jag in ett mesh-system i mina funderingar...

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Jag tycker mesh är trevligt, kör med asus router som klarar mesh. Samma förutsättningar i min lägenhet. 100+ kvm. Lite störande betongväggar. Ungar med krav.
Ska lägga på en Asus router till mesh-nätverket så det blir totalt 3 st. Kör Asus ac88 och ac68

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Det känns inte som att du har några krav som på något sätt kräver dyra UniFi-produkter. Mesh funkar nog bra hos dig också, men tänk på att försöka dra kablar till allt som kan ha kablar, även alla mesh-enheter.

Annars kommer en Edgerouter X och en EAP245 duga alldeles utmärkt för ditt hem. Du kan alltid testa och lämna tillbaka (var försiktig med grejerna), eller lägga till ytterligare en EAP245 om nödvändigt.

EAP245 kan strömförsörjas med medföljande injektor, så allt som krävs är en nätverkskabel. Den har även en extra 1Gbit nätverksport om du vill dra kabel vidare till någon enhet.

Gissningsvis går det på totalt ca 1600kr från Kjell.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wildcattin:

Gick till Kjell & Co för att prata nätverk, bland annat Unifi-lösningar som har diskuterats här ovan. Istället för att sälja på mig ett UniFi-system för omkring 10k rekommenderade säljaren TP:s mesh-system för en tredjedel av kostnaden. Lite förvisande men ändå uppfriskade med en säljare som inte propagerar för det dyraste alternativet. Eller så har de bättre marginaler på TP:s produkter. Hursomhelst, nu slänger jag in ett mesh-system i mina funderingar...

Kan mycket väl vara så att det är dåliga marginaler på ubiquty. Det är min erfarenhet. Sedan behöver inte TP-link vara dåligt. Men unify är bättre och stabilare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wildcattin:

Gick till Kjell & Co för att prata nätverk, bland annat Unifi-lösningar som har diskuterats här ovan. Istället för att sälja på mig ett UniFi-system för omkring 10k rekommenderade säljaren TP:s mesh-system för en tredjedel av kostnaden. Lite förvisande men ändå uppfriskade med en säljare som inte propagerar för det dyraste alternativet. Eller så har de bättre marginaler på TP:s produkter. Hursomhelst, nu slänger jag in ett mesh-system i mina funderingar...

Går man fullt ut på Unifi-prylar i form av switchar, Cloud Key, en av de dyrare USG:erna, etc. blir det lätt dyrt. Själv håller jag mig till deras accesspunkter och deras EdgeRouter-serie samt kontrollern på en befintlig server vilket sparar flertalet tusenlappar.

Mesh-system kan absolut fungera bra, särskilt om de har en dedikerat radio för att kommunicera mellan de olika accesspunkterna, eller ännu bättre om man kan ansluta dem till varandra med nätverkskabel.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q