Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2020

Hur öppnar man upp portar hos Bahnhof

Hej,

Jag behöver öppna upp lite portar och har Bahnhof som internetleverantör.
Jag har loggat in och hittat Forward Rules. Men där finns det 3 st alternativ "DMZ Function", "IPv4 Port Mapping" och "Port Trigger Configuration". Vilken av de är det man ska öppna portar via?

Tacksam för all hjälp

*Trådar sammanfogade* /Vzano, Mod
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Nov 2001

IPv4 Port Mapping är det du ska använda skulle jag säga, vad är det för router du använder?

Förörvrig hade det nog varit mer passande att posta detta under "Nätverk och uppkoppling"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

Det finns stor risk att du inte har public ip eftersom Bahnhof använder CGNAT till de flesta kunder. så först kolla att ip som står under WAN i routern är detsamma som du får från denna sida : Whatsmyip. Om det visar samma så är det IPv4 Port Mapping du ska konfigurera.

AMD Ryzen 5 1600 - Sapphire Vega 56 - ASRock Fatal1ty X370 Itx - 32Gb@2800Mhz - 960 EVO 500GB M.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2020

@No_Jah: Det är en DG8245W2 från Huawei

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2017

Du har redan en tråd om detta

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2020

@anton studs: Den ligger under fel kategori. Och jag får inte bort den/flytta den till rätt tråd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Nov 2001

Som sagt, nr. 1 är att du har publik IP-adress, har du inte det så behöver du höra av dig till Bahnhof och be att få det, annars kommer du inte kunna få till det.

Angående att vidareberdra port så kan du kolla på portforward.com.
De verkar inte ha just din modell, men det brukar se snarlikt ut om det är samma fabrikat.
Kolla här:
https://portforward.com/huawei/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av balkisch:

Hej,

Jag har loggat in och hittat Forward Rules. Men där finns det 3 st alternativ "DMZ Function", "IPv4 Port Mapping" och "Port Trigger Configuration". Vilken av de är det man ska öppna portar via?

Tacksam för all hjälp

Är du här också, du kan nog be någon administratör att flytta den andra tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009

Vet inte om detta gäller längre men bahnhof har en hemsida dhcp.bahnhof.se där man kan registrera sig för publik IP. De behöver veta din routers MAC-addressen för WAN-porten som är kopplad ut mot internet.

Skrivet av Bahnhof Mail:

Du kan själv registrera publik IP-adress efter det att omläggningen är klar genom att surfa till dhcp.bahnhof.se och där registrera dig med ditt kundanvändarnamn och kundlösenord. Efter att du registrerat dig så måste du starta om din internetrustning.

Arbetet med omläggningen av IP-adresser påbörjas 2015-03-18. Anmälan om behålla publik IP-adress kan göras redan nu genom att skicka e-post till publik-ip@bahnhof.se. Obs! Kom ihåg att skriva MAC/fysisk-adress för din internetutrustning, samt ditt kundnummer.

Citera för svar

Asus Prime X370-Pro | AMD Ryzen 7 1800X | G.Skill Flare X AMD Series 16GB 3200MHz DDR4 | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
VIlhelmina
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av balkisch:

Hej,

Tacksam för all hjälp

Fick du till det TS? Jag har nämligen samma problem. öppnat portarnar i routern och stängt av firewallen i win10, men hittar mig inte på canyouseeme.com och liknande. Visst skall man öppna en port på typ 51*** och uppåt och samma i qbittorent ?! Fårej några vidare hastigheter i peertopeer.

Hey boiy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Ynnoj:

Fick du till det TS? Jag har nämligen samma problem. öppnat portarnar i routern och stängt av firewallen i win10, men hittar mig inte på canyouseeme.com och liknande. Visst skall man öppna en port på typ 51*** och uppåt och samma i qbittorent ?! Fårej några vidare hastigheter i peertopeer.

Får du publik IP eller är det CG-NAT?

https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24...