Datorn fryser/hänger sig helt random, Råd sökes.

Permalänk
Medlem

Datorn fryser/hänger sig helt random, Råd sökes.

Tjenare sweclockers!
Som rubiken lyder har jag ett dilemma att datorn hänger sig när den känner för det.
Det kan gå 2 veckor eller så hänger den sig 2-4 ggr om dagen, detta sen den vart nyinköpt på inet.
https://www.inet.se/produkt/1517097/taurus-overkill-gtx-1080-...

Ingen garanti kvar och lämnade aldrig in den till inet för felsökning, Ja jag vet att jag borde nyttjat garantierna men skit händer i livet så strunt i det nu.

Jag har gjort fler talet omformateringar och installerat om windows, Har kört memtest och inte hittat några fel även bytt ut ramminnena,felet kvarstår.

Kände till buggen msi hade med skylake och valde att flasha modekortet utan att det löste felet.

Misstänkte hårdvara och valde att gå igenom all kabeldragning och kretskorts anslutningar utan att hitta något där,
Körde en övervakning av temperaturer och spänning för att se fall något förändrades där utan resultat.
Stresstestat och kört diagnostik för att hitta ett fel men nej inget som sticker ut och jag lyckas inte få datorn att hänga sig manuellt o.o

Kommer bygga en ny burk senare i år så planen nu var att försöka fixa detta dilemma innan jag ger bort datorn till en vän.

Datorn hänger sig alltså i olika situationer helt random vid tex spel, windows update, ideling läge utan några processer igång.

Börjar nu misstänka om det är ett måndags exemplar till SSD jag råkat utför, Har vi några bra program för att se fall den spökar?
Är öppen för fler tips och förslag.

Vänligen
Nexrodus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nexrodus:

Tjenare sweclockers!
Som rubiken lyder har jag ett dilemma att datorn hänger sig när den känner för det.
Det kan gå 2 veckor eller så hänger den sig 2-4 ggr om dagen, detta sen den vart nyinköpt på inet.
https://www.inet.se/produkt/1517097/taurus-overkill-gtx-1080-...

Ingen garanti kvar och lämnade aldrig in den till inet för felsökning, Ja jag vet att jag borde nyttjat garantierna men skit händer i livet så strunt i det nu.

Jag har gjort fler talet omformateringar och installerat om windows, Har kört memtest och inte hittat några fel även bytt ut ramminnena,felet kvarstår.

Kände till buggen msi hade med skylake och valde att flasha modekortet utan att det löste felet.

Misstänkte hårdvara och valde att gå igenom all kabeldragning och kretskorts anslutningar utan att hitta något där,
Körde en övervakning av temperaturer och spänning för att se fall något förändrades där utan resultat.
Stresstestat och kört diagnostik för att hitta ett fel men nej inget som sticker ut och jag lyckas inte få datorn att hänga sig manuellt o.o

Kommer bygga en ny burk senare i år så planen nu var att försöka fixa detta dilemma innan jag ger bort datorn till en vän.

Datorn hänger sig alltså i olika situationer helt random vid tex spel, windows update, ideling läge utan några processer igång.

Börjar nu misstänka om det är ett måndags exemplar till SSD jag råkat utför, Har vi några bra program för att se fall den spökar?
Är öppen för fler tips och förslag.

Vänligen
Nexrodus

Har du kollat så du har senaste drivrutinerna och att dom inte har några kända buggar?
Du har stängt av tex MCE/MEC i bios?

Permalänk
Medlem

@anon300311: Drivrutinerna är de senaste, Nej har inte ändrat några inställningar i bios (inte så haj på bios) mer än att flaschat, ska testa att stänga av dem ^^

Permalänk

Vad kör du för webbläsare? Jag hade problem med frysningar likt dina för några år sedan och det visade sig vara Firefox som orsakade det, bytte till Chrome, avinstallerade Firefox och har inte haft problemet med frysningar efter det. Vad det berodde på kom jag däremot aldrig fram till.

Lycka till med felsökningen!

Permalänk
Medlem

Får du samma problem om du bara kör med en minnessticka? Hade liknande problem när jag körde 4 stickor, plockade bort 2 och sedan dess är det inga problem.
Så mitt råd är att ta bort en i taget och se om problemen kvarstår.

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Jag fick lite problem hängningar med min i7 6700K-burk när jag fyllde alla minnesplatser, det löste sig dock efter en BIOS-uppdatering, när flashade du senast, har du senaste?