Tror ni Amazon kommer begära detta från PostNord?

Permalänk
Avstängd

Tror ni Amazon kommer begära detta från PostNord?

Spekulativa konspirationshatten på: tror ni att Amazon kommer att begära från PostNord bakom stängda dörrar att prioritera deras paket framför alla deras blivande konkurrenter som ett sätt att skapa en sämre köpupplevelse hos deras konkurrenter och på så vis konkurrera ut dem för att lyckas med sin mycket dåliga affärssed till nordisk expansion?

Jag kan se mig framför att om PostNord prioriterar deras paket framför andra så kan det leda till att fler börjar köpa från Amazon vilket gör att svagare e-butiker först konkar innan de större gör det. Förhoppningsvis skulle detta bryta mot konkurrenslagar i Sverige och snabbt åtgärdas av Konkurrensverket eller andra lämpliga myndigheter?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Spekulativa konspirationshatten på: tror ni att Amazon kommer att begära från PostNord bakom stängda dörrar att prioritera deras paket framför alla deras blivande konkurrenter som ett sätt att skapa en sämre köpupplevelse hos deras konkurrenter och på så vis konkurrera ut dem för att lyckas med sin mycket dåliga affärssed till nordisk expansion?

Jag kan se mig framför att om PostNord prioriterar deras paket framför andra så kan det leda till att fler börjar köpa från Amazon vilket gör att svagare e-butiker först konkar innan de större gör det. Förhoppningsvis skulle detta bryta mot konkurrenslagar i Sverige och snabbt åtgärdas av Konkurrensverket eller andra lämpliga myndigheter?

Nej. Att tro något sådant handlar inte om konspirationer eller inte utan utan då är man halvt galen.

Permalänk

Rent spontant så känns det som att Sverige är ett för litet land för att det ska vara värt risken att få dryga EU-böter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

inte bara nej

jag skulle även kunna kosta på mig ett kvalificerat "Haha. Nej".

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser inte vad Postnord skulle ha att vinna på det. En e-handelsmarknad med endast en aktör skulle vara dåligt för Postnord i längden. Det skulle göra fraktmarknaden till en monopsoni.

Däremot kan jag tänka mig att Amazon ber Postnord att ta fram en frakttjänst specifikt för dem med specifika egenskaper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Nej. Att tro något sådant handlar inte om konspirationer eller inte utan utan då är man halvt galen.

Du måste samtidigt hålla med om att arbetsvillkoren hos Amazon är också minst sagt "halvt galet" utifrån svensk standard.

Vad jag menar är att: varför skulle de åtminstone inte försöka flörta med tanken? Det är ju trots allt Amazon vi talar om!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jag ser inte vad Postnord skulle ha att vinna på det. En e-handelsmarknad med endast en aktör skulle vara dåligt för Postnord i längden. Det skulle göra fraktmarknaden till en monopsoni.

Däremot kan jag tänka mig att Amazon ber Postnord att ta fram en frakttjänst specifikt för dem med specifika egenskaper.

När senast fattade PostNord affärsverksamhetsbeslut som var "vinnande" för dem?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag antar det är möjligt, tex att PostNord får mer betalt för levererad paket än vad de skulle få från konkurrent.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Föredetting
Skrivet av AplAy:

Du måste samtidigt hålla med om att arbetsvillkoren hos Amazon är också minst sagt "halvt galet" utifrån svensk standard.

Vad jag menar är att: varför skulle de åtminstone inte försöka flörta med tanken? Det är ju trots allt Amazon vi talar om!

Det känns spontant som en idé att vänta på att lagret öppnar innan du gör utlåtanden om hur det är att arbeta för dem i Sverige, där svenska standarder råder.

De bekanta jag har som redan jobbar åt Amazon och AWS i Sverige är sjukt nöjda, om inte annat.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Spekulativa konspirationshatten på: tror ni att Amazon kommer att begära från PostNord bakom stängda dörrar att prioritera deras paket framför alla deras blivande konkurrenter som ett sätt att skapa en sämre köpupplevelse hos deras konkurrenter och på så vis konkurrera ut dem för att lyckas med sin mycket dåliga affärssed till nordisk expansion?

Jag kan se mig framför att om PostNord prioriterar deras paket framför andra så kan det leda till att fler börjar köpa från Amazon vilket gör att svagare e-butiker först konkar innan de större gör det. Förhoppningsvis skulle detta bryta mot konkurrenslagar i Sverige och snabbt åtgärdas av Konkurrensverket eller andra lämpliga myndigheter?

Eller så tecknar de bara ett avtal. Vi betalar er så här mycket per paket samt lovar att skicka si och så många paket med er om dagen mot att ni ger en leveransgaranti på X dagar. Det är fritt fram att teckna vilka avtal man vill och jag tror heller inte att det finns krav på att dessa behöver vara offentliga. Konkurrenterna kan också teckna avtal. Går även att teckna avtal med postnords konkurrenter.

Permalänk

Amazon beteer sig som alla andra stora företag redan gjort i årtionden. Det finns ett antal svenska företag som inte precis är förebilder med hur de utnyttjar folk inom deras produktion i asien. Det är inte en slump att tillverkningen som en gång i tiden låg i västvärlden nu ligger i öst. Om amazon hade velat etablera sig i Bangladesh så hade vi kanske behövt oroa oss om barnarbete men att förvänta sig att arbeta hos amazon i Sverige kommer vara sämre än att flippa burgare på McDonalds då är man naiv. En viss standard förväntas av stora företag i Sverige, därav flykten till öst, vilket inte är möjligt för en lagerverksamhet som Amazon om de vill sälja varor i norden.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Eller så tecknar de bara ett avtal. Vi betalar er så här mycket per paket samt lovar att skicka si och så många paket med er om dagen mot att ni ger en leveransgaranti på X dagar. Det är fritt fram att teckna vilka avtal man vill och jag tror heller inte att det finns krav på att dessa behöver vara offentliga. Konkurrenterna kan också teckna avtal. Går även att teckna avtal med postnords konkurrenter.

Leveransgaranti på X dagar? Med PostNord? Har Amazon ens läst PostNord-tråden här på Sweclockers? Eller menar du att alla andra e-butiker i Sverige saknar sådana leveransgarantiavtal med PostNord?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Leveransgaranti på X dagar? Med PostNord? Har Amazon ens läst PostNord-tråden här på Sweclockers? Eller menar du att alla andra e-butiker i Sverige saknar sådana leveransgarantiavtal med PostNord?

Bryter de avtalet så kan de byta postleverantör. Eller något sådant. Det är upp till parterna att hålla sina avtal. Fri konkurrens löser detta.

Permalänk
Administrativ avgift

@AplAy: Kan vi sluta bitcha om hur dåliga postnord är? % sett är dom bra om man jämför med andra och sen kan du inte jämföra med exempelvis DHL express eller liknande då det är helt andra prisklasser. Shit happens ibland med paket

OT: Nej Amazon kan inte begära det av postnord ej heller kommer det hända, våra svenska paketleveranser osv är redan riktigt bra om man jämför med utomlands. Beroende på vart man bor kan det bli +1 dag men det får man leva med om man bor i skogen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Leveransgaranti på X dagar? Med PostNord? Har Amazon ens läst PostNord-tråden här på Sweclockers? Eller menar du att alla andra e-butiker i Sverige saknar sådana leveransgarantiavtal med PostNord?

Typ leverans inom 2-5 arbetsdagar.. som i princip är standard överallt? Har nog aldrig fått ett paket som inte levererats inom 5 arbetsdagar.

Allt detta hat mot PostNord, ja det gick inte så bra de första månaderna som de tog över.. men själv har jag aldrig haft några större problem.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du måste samtidigt hålla med om att arbetsvillkoren hos Amazon är också minst sagt "halvt galet" utifrån svensk standard.

Jag jobbar på ett svenskt globalt bolag, arbetsvillkoren för våra kollegor i många andra länder är också "halvt galna" om inte "helt galna" utifrån svensk standard. Företag anpassar sig till lagarna och möjligheterna i respektive land.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag jobbar på ett svenskt globalt bolag, arbetsvillkoren för våra kollegor i många andra länder är också "halvt galna" om inte "helt galna" utifrån svensk standard. Företag anpassar sig till lagarna och möjligheterna i respektive land.

Ja, det blir nog inte så hemskt och apokalyptiskt som jag kanske fick det att låta. Förresten så har jag haft mest bara positiva upplevelser av PostNord vilket troligen beror på vart jag bor i Sverige. Det verkar vara mer kaos i andra orter än här i Sundsvall.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nej. Att tro något sådant handlar inte om konspirationer eller inte utan utan då är man halvt galen.

För att företag inte har betalat för att få prio förut?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Spekulativa konspirationshatten på: tror ni att Amazon kommer att begära från PostNord bakom stängda dörrar att prioritera deras paket framför alla deras blivande konkurrenter som ett sätt att skapa en sämre köpupplevelse hos deras konkurrenter och på så vis konkurrera ut dem för att lyckas med sin mycket dåliga affärssed till nordisk expansion?

Jag kan se mig framför att om PostNord prioriterar deras paket framför andra så kan det leda till att fler börjar köpa från Amazon vilket gör att svagare e-butiker först konkar innan de större gör det. Förhoppningsvis skulle detta bryta mot konkurrenslagar i Sverige och snabbt åtgärdas av Konkurrensverket eller andra lämpliga myndigheter?

Begära? Nä. Betala för det? Varför inte.

Det är inte precis något konstigt om Amazon skulle betala lite extra för att få "bättre service" från PostNord och få garantier från dem att de aldrig ska vara långsammare än X timmar. Vilket i sin tur leder till en de facto prioritering.

Ganska roligt att folk i trådarna är så naiva att tro att detta aldrig skulle hända, och att man är "galen" ifall man ser det som möjligt.

Precis som att vi i Sverige inte redan har prioriterade köer, i värre saker så som sjukvården. Den med sjukförsäkring är de facto starkt prioriterade framför de som går via allmäna vården. Varför i helvete skulle Amazon inte få betala till sig en prioritering i något så ynkligt som post?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tror nej, men hade samtidigt inte förvånat mig. Postnord vill nog inte göra Amazon besvikna.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Begära? Nä. Betala för det? Varför inte.

Det är inte precis något konstigt om Amazon skulle betala lite extra för att få "bättre service" från PostNord och få garantier från dem att de aldrig ska vara långsammare än X timmar. Vilket i sin tur leder till en de facto prioritering.

Ganska roligt att folk i trådarna är så naiva att tro att detta aldrig skulle hända, och att man är "galen" ifall man ser det som möjligt.

Precis som att vi i Sverige inte redan har prioriterade köer, i värre saker så som sjukvården. Den med sjukförsäkring är de facto starkt prioriterade framför de som går via allmäna vården. Varför i helvete skulle Amazon inte få betala till sig en prioritering i något så ynkligt som post?

Håller med. Många låter väldigt naiva när de inte tror Amazon gärna slänger lite pengar på PostNord för att konkurrera ut andra. Det är heller inget olagligt eller ens omoraliskt ur affärsperspektiv. För Amazon vore det också kaffepengar att göra så. Sen betyder det inte att konkurrenterna aldrig får sina paket levererade eller ens att de blir mycket sämre. Men det kanske blir 1 eller 2 dagars skillnad. Vi vet ju då hur kunder reagerar.

Permalänk
Medlem

Skulle Amazon få till ett avtal som gör att de kan leverera paket dagen efter beställning i hela Sverige skulle jag bli stamkund där direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Typ leverans inom 2-5 arbetsdagar.. som i princip är standard överallt? Har nog aldrig fått ett paket som inte levererats inom 5 arbetsdagar.

Allt detta hat mot PostNord, ja det gick inte så bra de första månaderna som de tog över.. men själv har jag aldrig haft några större problem.

Håller helt med.

Har haft problem med en leverans senaste 10 åren, ett spel som försvann och dök upp igen några veckor senare.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Leveransgaranti på X dagar? Med PostNord? Har Amazon ens läst PostNord-tråden här på Sweclockers? Eller menar du att alla andra e-butiker i Sverige saknar sådana leveransgarantiavtal med PostNord?

De uppskattade leveransdatum jag fått hos Amazon har alltid varit 2 dagar efter att jag faktiskt fått varan med PostNord, så ser inte varför de kan ha leveransgaranti

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Postnord är så bra som det man betalar dem att vara, finns få som kan eller vill erbjuda nått som är bättre än deras bästa tjänster och kombinerar man det med att de i princip är ensamma om att täcka hela landet har jag svårt att tro att det ska bli problem "på riktigt"
De behöver inte mygla på nått sätt med Amazon och dessutom skulle det med största sannolikhet upptäckas ganska fort om det skedde eftersom det är ett bolag som är statsägt av 2 länder så granskas det hårdare än privata biolag för det är ju inte bara revisorerna utan även det allmänna och politiskt aktiva kollar ju på vad staten gör och lär dra fram det om de hittar nått mygel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att de kommer att försöka ser jag som självklart, men jag tror att det finns inte en chans att postnord går med på det ens för ett 9 siffrigt belopp.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Amazon kan självklart betala för att få bästa möjliga service av postnord, men att dom skulle betala för att postnord aktivt skulle sabotera för resten av sina kunder? Lägg av.

Inet betalar uppenbarligen redan en premium som kan leverera samma dag i t.ex sthlm och resten av sverige så snabbt som är fysiskt möjligt. Vad ska Amazon göra åt det, menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Amazon kan självklart betala för att få bästa möjliga service av postnord, men att dom skulle betala för att postnord aktivt skulle sabotera för resten av sina kunder? Lägg av.

Inet betalar uppenbarligen redan en premium som kan leverera samma dag i t.ex sthlm och resten av sverige så snabbt som är fysiskt möjligt. Vad ska Amazon göra åt det, menar du?

Finns inget konstigt i att ett företag betalar för "exklusivitet" - i detta fall att Amazon betalar för att PostNord ska sluta erbjuda premium till Inet och till alla andra. Det har hänt tusen gånger förut, händer fortfarande överallt, och det är inte precis så att Amazon är moralens ledstjärna. Avtal som förbjuder partners att ge konkurrenter allehanda tjänster, även existerande, är "normalt". Att de skulle försöka är absolut inte förvånansvärt, det som skulle vara förvånansvärt är ifall ett statsägt bolag som PostNord faktiskt skulle gå med på det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Sannolikt är att Amazon vill ha det så, mindre sannolikt att de skulle ha mage att begära det och extremt osannolikt att Postnord skulle gå med på en sådan deal.