Vilken USB-rapportfrekvens är bäst för spel som CSGO?

Permalänk
Medlem

Vilken USB-rapportfrekvens är bäst för spel som CSGO?

Vilken "USB-rapportfrekvens" är bäst för fps-spel som CSGO? Har just skaffat en BenQ Zowie EC2-A där det går att ställa in tre val:

  • 1000 Hz

  • 500 Hz

  • 125 Hz

Varför just dessa värden vet jag inte. Jag provade olika på https://zowie.benq.com/ja/support/mouse-rate-checker.html men märker ingen större skillnad, de värden jag får där verkar bero på hur snabbt jag rör musen. Går upp i 1000 Hz om jag rör musen snabbt iaf.

Vad är bäst för spel?

Är det bara så enkelt att högre = bättre?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman:

Poll frekvensen är hur många gånger per sekund datorn skall fråga musen om någonting har hänt - musen har rört sig, någon musknapp tryckts ner, etc.

Ju högre pollfrekvens desto kortare fördröjning mellan att du rör på musen och att datorn kan reagera på rörelsen - men också högre CPU belastning då den måste prata med musen oftare.

Med en modern processor så är den extra CPU-belastningen antagligen försumbar, och i såfall så är högre=bättre - fast jag tvivlar på att du kan märka någon skillnad mellan 500Hz och 1000Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Vad är bäst för spel?

Är det bara så enkelt att högre = bättre?

Högre = högre.

Rent teoretiskt ger högre värden bättre efterföljning av dina musrörelser, men rent praktiskt kommer du knappast märka någon skillnad mellan 500Hz och 1000Hz. Högre värden ger också mer belastning på processorn, men med modern hårdvara bör detta vara försumbart.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det har varit standard att köra 1000 Hz på gaming utrustning i 10 år nu så lika bra att köra på högsta. Inget som en modern dator har problem med! Där det kan göra skillnad är ju om man får brist på minne och datorn börjar swappa filer mot disken istället då har jag märkt större laggighet vid 1000 Hz. Men har du tillräckligt med RAM ska det inte vara nått problem!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Beror på vilka spel du spelar och din spelstil. En del märker att de är snabbare och mer precisa i FPS-spel.

Skrivet av Elektroman:

de värden jag får där verkar bero på hur snabbt jag rör musen.

Mmm. Den verkar mäta inkomna rapporter per sekund, vilket är lite missvisande.
En USB-mus skickar en rapport till värddatorn bara när den har uppmätt en rörelse sedan föregående rapport, och om rörelsen är för liten för att räknas som en hel "pixel" under detta lilla intervall på 1 ms (=1/1000 s) så skickar den ingen rapport då. Därför mäts färre "pixlar" per sekund när intervallet är kortare och rörelsen är mindre och man måste röra musen snabbt för att få ett någorlunda användbart mätvärde.

USB-möss använder inte Hz internt, utan den "hastighet" du valt på musen motsvarar det minsta möjliga tidsintervallet i ms mellan rapporter till värddatorn.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

I mångt och mycket en smaksak.

Hög dpi - du behöver bara röra musen en liten bit för att muspekaren skall röra sig mycket på skärmen.
Låg dpi - du behöver röra musen rätt mycket för att muspekaren skall röra sig någon längre sträcka på skärmen.

Vad som är bäst beror på vad du gör.

Permalänk
Medlem

@Erik_T du missar variabeln mouse sense

Grundregeln är att man vill ha hög DPI och låg sense i spelet, eftersom dina musrörelser blir mer exakta. 3kliksphilips förklarar varför: https://www.youtube.com/watch?v=8XNUp70mDlQ

För hög DPI introducerar dock brus, så man vill inte ha absolut högsta dock, men 1000-2000 nånstans borde alla kvalitetsmöss klara utan märkbart brus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

@Erik_T du missar variabeln mouse sense

Grundregeln är att man vill ha hög DPI och låg sense i spelet, eftersom dina musrörelser blir mer exakta. 3kliksphilips förklarar varför: https://www.youtube.com/watch?v=8XNUp70mDlQ

För hög DPI introducerar dock brus, så man vill inte ha absolut högsta dock, men 1000-2000 nånstans borde alla kvalitetsmöss klara utan märkbart brus.

Den videon kändes rätt definitiv i konklusionen, alltså hög dpi / låg in-game sens.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Finns ingen fördel.
Ha en DPI som är native till sensorn, de flesta sensorer idag är så pass bra att de klarar större dpi intervall utan interpolering och diverse andra problematiska saker som pixelskip, jitter osv.
Så nej, hög eller låg dpi är inte enda orsaken till jitter, pixelskip osv.

Finns massvis med tester och skit om detta på diverse sidor som overclock.net musforum osv.

För några år sedan var det dödsdom att ha hög dpi då de ofta var interpolerade och orsakade massvis med jitter.

I slutändan kommer det inte påverka ditt spel ett enda dugg med en vettig sensor om du kör 400 dpi eller 3200 dpi.
kör den DPI du tycker är lagom i Windows och till andra saker helt enkelt och justera sens ingame på det.

Permalänk
Medlem

Håller med. Ställ in din DPI efter vad som känns behagligt i Windows och justera sensen i spelen istället. Själv kör jag med 800 dpi på en Glourius Model O.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

kör den DPI du tycker är lagom i Windows och till andra saker helt enkelt och justera sens ingame på det.

Fast även i Windows finns det ju ytterligare en parameter utöver DPI under musinställningar som påverkar vad som känns lagom. Hög dpi och långsammare pekarhastighet där, respektive lägre dpi och snabbare pekarhastighet.

Gisar att det som kallas pekarhastighet i Windows endast är en skalning av dpi:n?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Den där inställningen bör man inte röra. Kan tydligen skapa problem med diverse spel/möss. Lämna den alltid på default(6/11)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Fast även i Windows finns det ju ytterligare en parameter utöver DPI under musinställningar som påverkar vad som känns lagom. Hög dpi och långsammare pekarhastighet där, respektive lägre dpi och snabbare pekarhastighet.

Gisar att det som kallas pekarhastighet i Windows endast är en skalning av dpi:n?

https://i.ibb.co/3yddsXB/mus.png

Finns ingen anledning att röra den egentligen.
Går du över 6/11 så blir det acceleration, att sänka är ok.
Men i övrigt är det bättre bara låta den vara på default och ändra sin windows "sens" genom att öka eller minska musens dpi.

Sen i spel så spelar det inte så stor roll då de flesta spel idag använder Raw input (m_rawinput) vilket ignorerar vad du har i windows settings och kör 1:1 mot musen så att säga och sen ställer du in sens i spelet.

Det är alltid något man ska använda sig av imo om man nu av någon anledning stängt av det.