Permalänk
Medlem

El-sladd till en gammal TV

Hej!

Jag har en gammal TV där el-kabeln försvunnit. Jag har noll koll på vad man ska köpa, så jag behöver hjälp.

Nätström 220-240 V, 50/60 Hz
Strömförbrukning 200 W

står det på baksidan.

Porten ser ut att ha två hål i TV:n, varav den ena är lite fyrkantig och den andra är rund.

Permalänk
Medlem

Ser den ut så här?
200W är inte speciellt mycket så vilken nätsladd som helst kommer fungera fint så länge kontakten är rätt.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/stro...

Annars är denna vanligast till tv men säger du 2 pinnar så är det nog den tidigare.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/stro...

Permalänk

Luktar märkes specifik kabel.

Kabeln som länkades ovan har 2 runda hål.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än 1000 ord. Du kan med enkelhet ladda upp den på Imgur och länka hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Ser den ut så här?
200W är inte speciellt mycket så vilken nätsladd som helst kommer fungera fint så länge kontakten är rätt.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/stro...

Annars är denna vanligast till tv men säger du 2 pinnar så är det nog den tidigare.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/stro...

Tyvärr är det ingen av dem. Den första har två pins, men de är båda runda. Den ena behöver vara mer fyrkantig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Luktar märkes specifik kabel.

Kabeln som länkades ovan har 2 runda hål.

Inte riktigt. Det finns nämligen en gammal version C7P som är polariserad för att skilja på fas och nolla. Vilket i praktiken är rätt meningslöst med tanke på att andra sidan kabeln är symmetrisk och att åtminstone vi i sverige gör ingen skillnad på fas och nolla i eluttaget...

Kolla under kapitlet C7/C8 coupler. Så finns det en liten bild till höger med förklaring
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320#C7/C8_coupler

Det positiva är att en normal rund C7 kabel kommer fungera

Permalänk
Rekordmedlem

Beskriver du möjligen en Polär IEC C7, dvs ska kabeln ha denna kontakt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

En bild säger mer än 1000 ord. Du kan med enkelhet ladda upp den på Imgur och länka hit.

Funkar detta:
https://imgur.com/a/fFzK6nv

Permalänk
Medlem

Ja, så ser den ut.

Men var hittar man en sån, så det passar med ström, watt o sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Inte riktigt. Det finns nämligen en gammal version C7P som är polariserad för att skilja på fas och nolla. Vilket i praktiken är rätt meningslöst med tanke på att andra sidan kabeln är symmetrisk och att åtminstone vi i sverige gör ingen skillnad på fas och nolla i eluttaget...

Kolla under kapitlet C7/C8 coupler. Så finns det en liten bild till höger med förklaring
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320#C7/C8_coupler

Det positiva är att en normal rund C7 kabel kommer fungera

Testade en kabel som var rund i båda pluggarna, men den funka inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ambrace:

Ja, så ser den ut.

Men var hittar man en sån, så det passar med ström, watt o sånt?

En vanlig C7 ("8" kontakt) kabel borde funka och du har säkert nån hemma som du kan prova med.
C7 är standardiserat för mindre apparater och alla kablar som är fabrikstillverkade ska klara effekt och spänning så kolla runt lite hemma så borde du hitta en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ambrace:

Testade en kabel som var rund i båda pluggarna, men den funka inte.

Passade den inte eller vad menar du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ambrace:

Testade en kabel som var rund i båda pluggarna, men den funka inte.

Testa vänd på kontakten och försök igen.

Funkar det ändå inte är nog teven trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Testa vänd på kontakten och försök igen.

Funkar det ändå inte är nog teven trasig.

Hur kan apparaten vara trasig för att kabeln inte passar?

Det som behövs är en kabel som passar, inte mer, inte mindre.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Testa vänd på kontakten och försök igen.

Funkar det ändå inte är nog teven trasig.

Nej, TV:n är inte trasig. Ska kolla om den passar igen, men skulle kännas bättre att ha en kontakt som det ska vara i TV:n.
Testade nu....det funka.

Men el-mässigt, är det ok? Så inte TV:n börjar brinna, eller det blir kortslutning eller nåt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ambrace:

Nej, TV:n är inte trasig. Ska kolla om den passar igen, men skulle kännas bättre att ha en kontakt som det ska vara i TV:n.
Testade nu....det funka.

Men el-mässigt, är det ok? Så inte TV:n börjar brinna, eller det blir kortslutning eller nåt.

Kontaktens hölje kommer att vara något mindre fixerat i honan men i övrigt ska det inte vara nån ökad risk, är du orolig så vet du nu vad kontakten heter och kan skaffa en kabel med rätt kontakt och använda den i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ambrace:

Men el-mässigt, är det ok? Så inte TV:n börjar brinna, eller det blir kortslutning eller nåt.

En sladd är bara en sladd. Så länge det inte sitter nåt på själva sladden så borde dom vara lika dana.

Permalänk
Medlem

@Ambrace:
Ja det är inga problem men, skaffa en koret kabel så det inte börjar glappa. Då är det inte ok längre. Kan bli lite varmt också ifall det är dålig koppling. På ledarna i kabeln. Men bortsett från det så är båda kablarna helt vanliga. Men jag skulle ändå byta ut den så fort du kan. Nu vet du att den svara på en fungerande kabel.
Som ovan nämnt har vissa rakaparatar liknande då de faktiskt kör + och - efter adaptern och inte växelström. Min trimmer är sådan men då har den en strömadapter på kabeln. Din TV borde ha den internt.

Edit:
Ignorera det om min trimmer. Den har en skåra i sig samt några andra bitar så man inte ska kunna blanda ihop polerna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Ambrace:
Ja det är inga problem men, skaffa en koret kabel så det inte börjar glappa. Då är det inte ok längre. Kan bli lite varmt också ifall det är dålig koppling. På ledarna i kabeln. Men bortsett från det så är båda kablarna helt vanliga. Men jag skulle ändå byta ut den så fort du kan. Nu vet du att den svara på en fungerande kabel.
Som ovan nämnt har vissa rakaparatar liknande då de faktiskt kör + och - efter adaptern och inte växelström. Min trimmer är sådan men då har den en strömadapter på kabeln. Din TV borde ha den internt.

Edit:
Ignorera det om min trimmer. Den har en skåra i sig samt några andra bitar så man inte ska kunna blanda ihop polerna.

Jag har letat, men hittar ingen sån kabel som det ska vara. Verkar inte vara så vanligt i Sverige. De flesta ser ut som den jag testat med, dvs två runda hål. Men vågar inte koppla in den. Ska det verkligen fungera med en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ambrace:

Nej, TV:n är inte trasig. Ska kolla om den passar igen, men skulle kännas bättre att ha en kontakt som det ska vara i TV:n.
Testade nu....det funka.

Men el-mässigt, är det ok? Så inte TV:n börjar brinna, eller det blir kortslutning eller nåt.

Nä, det är en enkel kabel med två ledare, inget fancy alls. Oroa dig inte. C7-kabel klarar en belastning på 2.5A, alltså 600W på 240V. Tre gånger mer effekt än TV:n kräver. Sålänge den sitter stadigt i TV:n är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nä, det är en enkel kabel med två ledare, inget fancy alls. Oroa dig inte. C7-kabel klarar en belastning på 2.5A, alltså 600W på 240V. Tre gånger mer effekt än TV:n kräver. Sålänge den sitter stadigt i TV:n är det lugnt.

Åh Perfekt!! Tusen Tack, då blev jag lugnare.