Samsung-anställda gripna efter att ha sålt OLED-information till Kina

Permalänk
Melding Plague

Samsung-anställda gripna efter att ha sålt OLED-information till Kina

Koreansk teknik gällande utskrift av OLED-paneler kan på ett olagligt vis ha hamnat i Kina, enligt koreanska rapporter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hör och häpna.. men dom gör bra och prisvärda telefoner som USA inte kan konkurrera sjyst med.
Eller hur var det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Hör och häpna.. men dom gör bra och prisvärda telefoner som USA inte kan konkurrera sjyst med.
Eller hur var det?

Vad har telefoner med detta att göra undrar jag
*

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att Kina kan hålla nere kostnaderna med sina slavar i fabrikerna och hoppa hela utvecklingskostnaderna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Vad har telefoner med detta att göra undrar jag
*

När nästa generations iphone skärmar är OLED skärmar från okänt kinesiskt företag så kanske det ringer en klocka för dig?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Trams ej kopplat till ämnet borttaget. Vänligen håll er till ämnet i artikeln.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

VA!?! Detta måste ju vara propaganda mot Kina.. Dom stjäl ju aldrig företagshemligheter och förbipasserar utvecklings kostnader och dyligt, deras ingenjörer hoppar direkt till tillverkningsfasen för att hålla nere priset jämfört med resten av planeten som måste hålla på med löjlig R&D innan dom kommer till produktion.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Och Samsung har i sin tur stulit det från LG? För det är så vitt jag minns LG som började med bläckstråleskrivarliknande oled-tillverkning och därmed blev helt överlägsna på tillverkning av stora paneler.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Och Samsung har i sin tur stulit det från LG? För det är så vitt jag minns LG som började med bläckstråleskrivarliknande oled-tillverkning och därmed blev helt överlägsna på tillverkning av stora paneler.

Blev inte också Samsung dömda för att stulit företag hemligheter från TSMC för 14nm processen för några år sedan?

Edit Letade upp lite artiklar om ämnet tydligen så var det en anställd som läckte företags hemligheter till Samsung som anställde honom från TSMC där han hade jobbat i 17 år.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Samsung släpper ju aldrig några oled tvs så om kineserna lyckas är det väl bara bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Och Samsung har i sin tur stulit det från LG? För det är så vitt jag minns LG som började med bläckstråleskrivarliknande oled-tillverkning och därmed blev helt överlägsna på tillverkning av stora paneler.

Både Samsung & LG är i samma land (Sydkorea), så det har inte stor betydelse för landet.

Permalänk
Inaktiv

Har senaste åren blivit mer och mer noggrann med att inte köpa teknik ”utvecklad” i Kina. Kan jag så undviker jag produkter som producerats där, även om det i princip är helt omöjligt. Stulen teknik, massövervakning och diktatur. Inget man vill stötta genom att köpa produkter som bidrar till deras ekonomi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Har senaste åren blivit mer och mer noggrann med att inte köpa teknik ”utvecklad” i Kina. Kan jag så undviker jag produkter som producerats där, även om det i princip är helt omöjligt. Stulen teknik, massövervakning och diktatur. Inget man vill stötta genom att köpa produkter som bidrar till deras ekonomi

Och inte ska man köpa americanska produkt, då dom gör i princip samma sak.

Redigerad pga sidospår /Mod
Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

De tre individerna ska under hösten år 2019 varit inblandade i utvecklingen av processen hos företaget som en del i en utvecklingsprocess värd 8,5 miljoner USD.

Är det bara jag som tycker 8.5 milj usd låter som lite pengar i detta sammanhang?

Permalänk
Inaktiv

Samsung sysslar med skumheter, inget nytt. Något komiskt när Samsung säljer LG's teknik, Samsung har bara sina "QLED" som uppenbart utformats för att korkade konsumenter ska vilseledas att det motsvarar OLED och istället köpa Samsungs sämre TV för samma pris.

Riktigt uselt, hur man än vänder och vrider på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Och Samsung har i sin tur stulit det från LG? För det är så vitt jag minns LG som började med bläckstråleskrivarliknande oled-tillverkning och därmed blev helt överlägsna på tillverkning av stora paneler.

Skrivet av anon5930:

Samsung sysslar med skumheter, inget nytt. Något komiskt när Samsung säljer LG's teknik, Samsung har bara sina "QLED" som uppenbart utformats för att korkade konsumenter ska vilseledas att det motsvarar OLED och istället köpa Samsungs sämre TV för samma pris.

Riktigt uselt, hur man än vänder och vrider på det.

https://www.sweclockers.com/nyhet/16387-sydkorea-vill-stoppa-...

https://www.sweclockers.com/nyhet/16497-samsung-och-lg-loser-...

https://www.sweclockers.com/nyhet/16832-polisrad-mot-samsung-...

Jag vill minnas att det var konflikt mellan de båda företagen för några år sedan där man spionerade på varandras teknik och produktionshemligheter. Såpass att Sydkoreas regering gick in för att sätta stopp på fejden. Tror det var så att Samsung hade ledande tillverkningstekning för små oled paneler till mobiltelefoner och surfplattor, medans LG hade bästa tekniken för produktion av större tv-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Hör och häpna.. men dom gör bra och prisvärda telefoner som USA inte kan konkurrera sjyst med.
Eller hur var det?

Varför döma ut ett helt land/folk på vad enstaka individer gör? Kina har vad det verkar som gripit skurken. Vad mer ska dom göra tycker du?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Blev inte också Samsung dömda för att stulit företag hemligheter från TSMC för 14nm processen för några år sedan?

Edit Letade upp lite artiklar om ämnet tydligen så var det en anställd som läckte företags hemligheter till Samsung som anställde honom från TSMC där han hade jobbat i 17 år.

Det fanns massor av svenskar, antagligen tidigare ericsson anställda på huaweis huvudkontor i shenzhen när jag hälsade på där för en ca. 7-8 år sedan.

Permalänk

Ja undvik sponsra kina oled produkter om de nu e stulen teknik.

Redigerad pga rensning /Mod
Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Och inte ska man köpa americanska produkt, då dom gör i princip samma sak.

Relativisera lagom?!?!

Inte första gången och knappast sista, vet bland annat att Huawei försökte stjäla en testningsrobot från T-Mobile för några år sedan. Har man inte idéerna själva är vissa benägna att stjäla från andra.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det fanns massor av svenskar, antagligen tidigare ericsson anställda på huaweis huvudkontor i shenzhen när jag hälsade på där för en ca. 7-8 år sedan.

Intressant, money talks och Huawei har ju varit i Kista läänge.

OT borttaget /Mod
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tråd rensad igen eftersom tidigare uppmaning ignorerades.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär