Analytiker: "Wechat-blockad slår hårt mot Apple"

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa detta...
Ni tror inte att detta är början på ett större "info"krig?
Det är faktiskt inte just TicTok och WeChat USA vill stoppa. Då detta vore ganska korkat. Utan mer Tencent. TenCent som äger WeChat har även sjukt mycket pengar/inflytande i de flesta spelbolag idag.
Ni tror inte att de även registrerar dessa transaktioner?
De har delar i dessa företag:

  • Full ownership of Riot Games, the American developers of Valorant and League of Legends[157]

  • Full ownership of Norwegian publisher Funcom.[158][159]

  • Full ownership of Swedish developer Sharkmob, founded in 2017 by ex-Ubisoft developers and fully acquired by Tencent in 2019.[160]

  • 80% ownership in the New Zealand company Grinding Gear Games, the developers of the game Path of Exile.[161][162][163]

  • Approximately 84% ownership in Finnish mobile game developer Supercell, makers of Clash of Clans and Clash Royale[164]

  • 40% ownership of American developers Epic Games, the developer of popular online game Fortnite[165]

  • 20% ownership of Japanese publisher and developer Marvelous which own G-Mode and the majority of Data East's intellectual properties including: BurgerTime, Joe & Mac, and Magical Drop franchises.[166]

  • 18.6% ownership of Chinese company iDreamSky, which mainly develops and publishes mobile games for the Chinese market.

  • 5% ownership of Chinese company Century Huatong, which operates games developed by FunPlus.[167] Tencent became a shareholder through an investment in Century Huatong's subsidiary Shengqu Games.[168]

  • 17.66% ownership of South Korean mobile developer Netmarble.[169]

  • Approximately 15% ownership of American mobile game developer Glu Mobile[170]

  • 13.54% ownership of South Korean company Kakao, the parent company of South Korean publisher Kakao Games.[171][172]

  • 9% ownership in UK developer Frontier Developments[173]

  • 5% ownership of American holding company Activision Blizzard, the parent company of Activision, Blizzard and King[170]

  • 5% ownership of Swedish publisher Paradox Interactive[170]

  • 5% ownership in France's Ubisoft, purchased from Vivendi following Vivendi's failed attempt to buy out Ubisoft in March 2018[174][175]

  • 1.5% ownership of South Korean company Bluehole, the publisher of PlayerUnknown's Battlegrounds.

Majority ownership in Switzerland-based mobile game developer Miniclip[176]
Capital Investment in Japanese developer PlatinumGames[177]
Minority share in German developer Yager Development[178]

Finns ingen som helst anledning till att USA säger att det inte är ok att Tincent har access till data för TikTok men att de är ok med att de har access till data från Riotgames eller Epic Store....

Och för att de ska ha access i dessa företag så kräver CCP att de ska ha ett företag i Kina.
DVs allt de spara inom dessa företag kan kina alltid få tag i.. inte bara WeChat eller TikTok...
Så vänta er att "shit will hit the fan" inom ett år... Belive me...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Är du seriös? Kina censurerar allt som går emot deras "regering".

Av mer eller mindre goda skäl. Man har alltid önskat balkanisera Kina och underblåsa aktiviteter som syftar till det. Men, poängen är att vi i Sverige inte behöver oroa oss för kinesisk censur, utan svensk och amerikansk. Att kineserna finns med är snarare en möjlighet att undkomma den ägande minoritetens censur och övervakning i Sverige. Censurerar man kinesiska appar finns bara osäkra mjukvaru-, hårdvarubackdoors och låtsaskrypteringsalternativ, kontrollerade av storbolag och deras stater kvar.

I själva verket fantastiska framsteg i Kina, där man tar ansvar för sin befolkning.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

@Zyces: Det finns ingen rim och reson bakom USAs rädsla för Kina och deras åtgärder eller sanktioner. Amerikanska företag får t.ex. fortfarande sälja till Huawei och ZTE, för företagen som får licenserna är ju beroende av fortsatt försäljning. Att leta efter anledningar och spekulera om framtiden på det sättet du gör blir ju bara konspirationsteorier.

När det gäller teknikbolag så lyder Ericsson och Nokia under precis samma lagar som Huawei och ZTE, och de bryter dessutom mot amerikanska sanktioner hela tiden utan att bli häktade i Kanada eller någon annan stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Zyces: Det finns ingen rim och reson bakom USAs rädsla för Kina och deras åtgärder eller sanktioner. Amerikanska företag får t.ex. fortfarande sälja till Huawei och ZTE, för företagen som får licenserna är ju beroende av fortsatt försäljning. Att leta efter anledningar och spekulera om framtiden på det sättet du gör blir ju bara konspirationsteorier.

När det gäller teknikbolag så lyder Ericsson och Nokia under precis samma lagar som Huawei och ZTE, och de bryter dessutom mot amerikanska sanktioner hela tiden utan att bli häktade i Kanada eller någon annan stans.

De har redan skapat åtgärder mot tiktok och meChat.... fler bevis???

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Petterk: håller med dig här.
Men när usa gör ett Statesmet mot weChat och tikok så säger det mycket,
Läs va de faktiskt säger nej till....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

De har redan skapat åtgärder mot tiktok och meChat.... fler bevis???

Och det bevisar USAs planer hur? Spekulationer av denna typ är konspirationsteorier.

Enda sättet att lösa handelsbalansen med Kina vore att sänka värdet på USD till motsvarande 4-5 kr dollarn.

Det vore vettigt om det inte var för att USA drar nytta av en övervärderad valuta.

Permalänk
Medlem

@Petterk: har jag aldrig sagt-
Det jag menade var att usa bryr sig inte om tiktok eller weChat. De vet vem som äger dessa...
Och de kommer att spärra dessa med whenever...
Tencent är problemet här....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

I själva verket fantastiska framsteg i Kina, där man tar ansvar för sin befolkning.

Väl valda delar av befolkningen. Det finns en hel del minoritetsgrupper som inte känner sig så väl omhändertagna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Känner redan till det, hittar inget med facebook container till chrome lust att länka?

Ingen som är seriös med att inte bli spårad använder Chrome, det är för Firefox.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Känner redan till det, hittar inget med facebook container till chrome lust att länka?

Passa på att skaffa rätt browser först bara
https://getfirefox.com
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/facebook-conta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@Petterk: har jag aldrig sagt-
Det jag menade var att usa bryr sig inte om tiktok eller weChat. De vet vem som äger dessa...
Och de kommer att spärra dessa med whenever...
Tencent är problemet här....

Fast det är ju detta jag menar inte går att härleda och som bara är konspirationsteorier. Det finns ingen rim och reson bakom det hela, eftersom de inte är seriösa i sina försöka med att komma till rätta med sina handelsproblem så finns det heller ingen plan som är så långtgående som du antyder. USA är inte beredda att göra mycket mer än att kasta skit och skylla allt på Kinas kommunistiska parti, medans de samtidigt handlar glatt med Kina.

Hade de velat straffa bolag för att de inte har några nätverksbolag som gör basstationer som är baserade i USA så hade de straffat Ericsson och Nokia som faktiskt konkurrera ut bolagen och som avvecklade resterna som köptes upp. Nu valde de ut ett bolag som inte har så mycket verksam i USA, men inte ens det kunde de göra helhjärtat.

I det här läget vet du inte ens att WeChat kommer tas bort från App Store i Kina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ingen som är seriös med att inte bli spårad använder Chrome, det är för Firefox.

Känner till det, men är redan skadad så har svårt att byta webbläsare när man har använt Chrome i över 10 år.

Skrivet av henkiii:

Jag får se över det, jobbigt att lära sig ny webbläsare även om jag har använt Firefox så hittar jag inte alla saker ändå.

Kanske kan köra med Chrome tema på Firefox för att få den mer likt Chrome.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är ju detta jag menar inte går att härleda och som bara är konspirationsteorier. Det finns ingen rim och reson bakom det hela, eftersom de inte är seriösa i sina försöka med att komma till rätta med sina handelsproblem så finns det heller ingen plan som är så långtgående som du antyder. USA är inte beredda att göra mycket mer än att kasta skit och skylla allt på Kinas kommunistiska parti, medans de samtidigt handlar glatt med Kina.

Hade de velat straffa bolag för att de inte har några nätverksbolag som gör basstationer som är baserade i USA så hade de straffat Ericsson och Nokia som faktiskt konkurrera ut bolagen och som avvecklade resterna som köptes upp. Nu valde de ut ett bolag som inte har så mycket verksam i USA, men inte ens det kunde de göra helhjärtat.

I det här läget vet du inte ens att WeChat kommer tas bort från App Store i Kina.

Vänta lite, om du ser vad de säger nu, dvs att TikTok samlar infornmation, så betyder det per definition att Tensent samlar information, då det är dem som faktiskt samlar information till CCP... inte WeChat...?!?!?! eller ??
Wechat som bolag gör det inte, utan corp bolaget som hel gör deta dvs TenCent...
eller du förnekar detta?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Petterk: You wanna bet?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Vänta lite, om du ser vad de säger nu, dvs att TikTok samlar infornmation, så betyder det per definition att Tensent samlar information, då det är dem som faktiskt samlar information till CCP... inte WeChat...?!?!?! eller ??
Wechat som bolag gör det inte, utan corp bolaget som hel gör deta dvs TenCent...
eller du förnekar detta?

Skrivet av Zyces:

@Petterk: You wanna bet?

Ja, även om de gärna skjuter sig i foten så kommer de i slutändan inte tvinga Apple att ta bort WeChat i Kina för det är bara USA som förlorar på det och i slutändan politiker i USA som då inte ser lobbypengar.

Poängen var dock att du kan vänta så att du har någon som helst grund för dina spekulationer. Konspirationsteoretiker brukar dock inte bry sig om sånt, för poängen är inte analys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Av mer eller mindre goda skäl. Man har alltid önskat balkanisera Kina och underblåsa aktiviteter som syftar till det. Men, poängen är att vi i Sverige inte behöver oroa oss för kinesisk censur, utan svensk och amerikansk. Att kineserna finns med är snarare en möjlighet att undkomma den ägande minoritetens censur och övervakning i Sverige. Censurerar man kinesiska appar finns bara osäkra mjukvaru-, hårdvarubackdoors och låtsaskrypteringsalternativ, kontrollerade av storbolag och deras stater kvar.

I själva verket fantastiska framsteg i Kina, där man tar ansvar för sin befolkning.

Otroligt att det finns folk som försvarar diktaturer som Kina. Som förutom att ta andras arbeten, sätta länder i skuld och brott mot mänskliga rättigheter. Försöker ta över världen genom att spionera folk.

Till skillnad ifrån Kina så är USA ett land vi kan lite på till större del.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Otroligt att det finns folk som försvarar diktaturer som Kina. Som förutom att ta andras arbeten, sätta länder i skuld och brott mot mänskliga rättigheter. Försöker ta över världen genom att spionera folk.

Till skillnad ifrån Kina så är USA ett land vi kan lite på till större del.

Fast inte inom nätverk. Ericsson har mer FoU i Kina än i USA och har ständigt affärer med länder som USA sanktionerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag är inte övertygad om att det räcker. Jag tror det snarare tvingar en del av klientelet att skaffa en andra telefon de använder Wechat på i smyg när ingen ser.

Varför skulle dom göra det i smyg?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av improwise:

Varför skulle dom göra det i smyg?

Så att ingen ser telefonen som inte är en modeaccessoar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Otroligt att det finns folk som försvarar diktaturer som Kina. Som förutom att ta andras arbeten, sätta länder i skuld och brott mot mänskliga rättigheter. Försöker ta över världen genom att spionera folk.

Till skillnad ifrån Kina så är USA ett land vi kan lite på till större del.

Litar du på Facebook, Google, NSA, CIA, etc? Inte alls jämförbart med Kinas övervakning såklart, men skillnaden är att den är global och har sparat alla sökningar du gjort sedan millenieskiftet i ditt namn, alla platser du varit på med en android lur och alla webbsidor du besökt senaste decenniet.

Visst är det en del foliehatt här, men du frågade om jag litar på USA? Absolut inte, titta bara på nuvarande och kommande demenspatienterna som ska ’styra’ det federala... inte de folkvalda som har någon makt i min värld... när Obama hade rollen fanns det någon form av trygghet i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Litar du på Facebook, Google, NSA, CIA, etc? Inte alls jämförbart med Kinas övervakning såklart, men skillnaden är att den är global och har sparat alla sökningar du gjort sedan millenieskiftet i ditt namn, alla platser du varit på med en android lur och alla webbsidor du besökt senaste decenniet.

Visst är det en del foliehatt här, men du frågade om jag litar på USA? Absolut inte, titta bara på nuvarande och kommande demenspatienterna som ska ’styra’ det federala... inte de folkvalda som har någon makt i min värld... när Obama hade rollen fanns det någon form av trygghet i alla fall

Nej men jag litar mer på dom än något som har sitt ursprung i Kina.

Så du litade mer på USA när Obama var president?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nej men jag litar mer på dom än något som har sitt ursprung i Kina.

Så du litade mer på USA när Obama var president?

Jag litade mer på honom än Trump och hans ledarskap ingav trygghet, eftertänksamhet, framtidstro. Men jag litade inte mer på USA som land eller deras företag och myndigheter. Jag hoppades att landet var på väg åt rätt håll och skulle börja styra upp vissa saker, men allt det är väl mer eller mindre borta nu efter dessa år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Nej men jag litar mer på dom än något som har sitt ursprung i Kina.

Så du litade mer på USA när Obama var president?

Obama-administrationen införde faktiskt en del reglering över underrättelseinhämtningen i svallvågorna efter Snowdens visselblås (aka. hjältedåd) även om det inte var lika långtgående som EU önskade att det skulle vara. Med den nuvarande administrationen tror jag man kan glömma några såna tilltag. Det skulle inte förvåna mig om de har rivit isär det Obama införde. De har ju gjort det på många andra områden iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Visst tillverkas de i Kina. Av Foxconn (ett taiwanesiskt företag), till amerikanska specifikationer. Du lär inte som random landsortscowboy kunna rida in på din åsna och lägga en beställning hos Foxconn eller annan jämförbar kontraktstillverkare.

Japp, dessutom så är detta intressant i vilken riktning det går (efter Kinas handelskrig, och deras Covid-19): https://www.notebookcheck.net/Foxconn-boss-China-s-days-as-th...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Det kag oroas absolut mest över är att världens största makthavare helt öppet censurerat delar av internet och folk tycker det är en bra sak?!

Håller med. Har aldrig gillat Jinping (Kina har gått åt helt fel riktning sedan han kom till makten).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Kinesiska appar är bättre eftersom de tillåter oppositionella yttringar i Sverige när de annars riskerar stängas ner av regimen och dess amerikanska allierade.

LOL! Veckans mest ironiska kommentar! 😂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Jupp, det är en risk, det skrev jag också i mitt inlägg. Därför måste man vara beredd på krig, även om det inte är intentionen. Men självklart inte krig när fienden är som starkast utan så fort man ser hoten. Det fanns ju rätt många uppenbara varningssignaler med Hitler. Jag är säker på att vi skulle få se många även med Kina. I min värld är det som redan hänt med Uigurer och de övergrepp som nu pågår på HongKongs befolkning tillräckliga skäl för för en fullständig handelsblockad. Återigen, det kommer bara bli värre om ingen sätter en gräns. Precis som med mobbaren på skolgården.

Jo, finns många likheter mellan hur Tyskland agerade och uttalade sig på 30-talet och med hur Kina uttalar sig och agerar idag. Dock så jobbar Kina mer med hot, spionage, påtryckingar, censur, mutor (och annan soft power), än om regelrätt krig (tror inte Kina kommer gå den tyska vägen där, men man vet ju klart aldrig, allt blev ju klart sämre i Kina med Xi vid makten).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Ett nationalistiskt drag som antagligen bara skadar nationen själv. Om man utgår från en spioneri-vinkling: "Det är inte okej om utländska företag spionerar på oss, men det är okej om företag i vårt land spionerar på oss."

Kinas kommunistregim är rättvis. De spionerar på alla, både inom landet och utom Kina.

WeChat och Tiktok är utmärkta (för det syftet).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag litade mer på honom än Trump och hans ledarskap ingav trygghet, eftertänksamhet, framtidstro. Men jag litade inte mer på USA som land eller deras företag och myndigheter. Jag hoppades att landet var på väg åt rätt håll och skulle börja styra upp vissa saker, men allt det är väl mer eller mindre borta nu efter dessa år

Du litar mer på Jinping?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/