Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Jobbtyp, titel, offentligt/privat?
Grattis!

Tack!
Titel är BIM-ingenjör, privat sektor.
Kommer jobba inom konstruktion.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Avstängd

@zoi: jag far 12000 i aktivitets ersättning, du blir lurad

Permalänk
Medlem

Med enbart gymnasieutbildning, och långt senare en arbetsmarknadsutbildning, industri bas, tjänar jag i dagsläget runt 30 000 före skatt utan någon snygg titel eller roll.

Inte bara högutbildade personer som hade rätt förutsättningar i livet som har bra/ok lön i Sverige

Permalänk
Medlem

Som byggkranstillverkare har jag ca 32k innan skatt

Permalänk
Medlem

24131 kr efter alla tillägg och andra ersättningar vilket ger 17611 kr efter skatt.
jobbar inom ett tvätteri som en vanlig knegare.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar i den offentliga sektorn i en dansk Region. Har en mastersexamen inom miljö och ett års erfarenhet. Dansk lön före skatt på ca 32.000 DKK, som efter skatt och omvandlat till svenska kronor blir ca 31.000 SEK, beroende på växelkurs. Tack vare den danska kronan är det inte så svårt att betala tillbaka CSN-lånet!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

De finns förvånansvärt lite "normalt arbetande"/knegare på Sweclockers verkar det som.
Dvs som arbetar i butik, hemtjänst osv. Dvs inte jobb där man har 35-100k i månaden med Lambo osv som förmån

Permalänk

Instrumenttekniker, drar ihop 24000 innan skatt. Jobbat på företaget ca 1 månad.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Jobbar som fibertekniker på vindkraft.
Har en grundlön på 33000:- sen tillkommer mycket tillägg så som OB, trakt, samt blir en del övertid på sommaren då vi har våran primetime.

Ligger på ca 32000-42000 efter skatt.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Inaktiv

Varför tycker ni man ska skriva bruttolön?

Då kan man ju nästan lika gärna lägga till de 32% arbetsgivarskatten som tillkommer därpå så kan man känna sig ännu lite rikare eller hårdare blåst av staten.

Permalänk
Inaktiv

60k, apptuvecklare, Oslo. drygt 6 års erfarenhet.
Dock så är det löning den 15:e i Norge
Förutom bättre (normal) bil nu så lever jag exakt likadant som när jag knegade som vaktmästare med 20k i månaden. Men den högre lönen kommer nog väl till pass ifall man får avkomma någon dag. Hört att de små gynnarna är dyra i drift 😅

Förutom att det är ett bra & kul jobb (med riktigt bra lön enligt mig själv) så är jag mest glad att jag har ett jobb i dagsläget. Så många stackare som blivit av med sina jobb under pandemin.. :/

Permalänk
Medlem

@anon56869: För att skatter varierar...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Jobbar som elmontör, ligger strax över 20 000 efter skatt.

Permalänk
Medlem

Präst, ungefär 34k brutto före OB, brukar bli nån tusing extra. Har lägsta befattningen (komminister), tre års erfarenhet. Har utöver det en jourtjänst på 20% som ger ~15.5k brutto. Pluggat heltid i 15 år på universitet, har snart PhD-examen.

Permalänk
Avstängd

Jobbar som Bioinformatiker för ett multi-nationellt företag och snittar 44 000 kr i månaden (bonus, friskvårdsbidrag samt sjukhusförmåner EJ inräknat). Jag bor utomlands btw.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Präst, ungefär 34k brutto före OB, brukar bli nån tusing extra. Har lägsta befattningen (komminister), tre års erfarenhet. Har utöver det en jourtjänst på 20% som ger ~15.5k brutto. Pluggat heltid i 15 år på universitet, har snart PhD-examen.

Präst är inte det vanligaste man ser här inte.

Jag blev lite intresserad har du jobbat och studerat i 15 år 100%? Låter väldigt jobbigt enligt mig om det är så.
Har lite vänner som har jobbat och studerat en kortare tid men inte hört någon som gjort det så länge.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Lokförare för godståg i södra sverige. 40-55tkr brutto, beroende på schema.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

28 + 6 i OB, industri 3-skift bara gymnasieutbildad 4 års "erfarenhet"

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jobbar heltid i en matbutik så får aldrig exakt samma men runt 22,000 efter skatt.

Då jobbar jag varannan helg (massa OB) och många kvällar som ger lite extra OB.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av alexman:

@zoi: jag far 12000 i aktivitets ersättning, du blir lurad

Nu var det sisådär 12 år sedan inlägget du svarade på var aktuellt så saker kan ju ha förändrats.
Sen vill jag uppmana dig att använda lite trevligare språk i framtiden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

hade sommar jobb på järnverket på skiftlag så fick skift tillägg man arbetar igenom snitt 32.5 timmar per vecka får ut ca 23 pap i handen (30 bruttolön) sen är det en jävla massa förmåner på det.

har också jobbat som industri sanerare fick up ca 19 pap i handen per månad då på 40 timmars arbetsvecka. men fanns gott om övertid och tog man bara typ ett jourjobb per månad så var det 500 kr + 3 timmar övertid minimum så då satt man på 21-22 pap per månad. sen fanns det och distans jobb och då kan man ligga på långt över det och få maten betald samt extra tid av.

Permalänk
Medlem

@livsnjutaren: Nej alltså pluggat 15 år 100%, som präst har jag bara jobbat 3 år. Dessa tre år har jag också pluggat 100% (forskning, så jag spenderar tiden framför skrivbordet etc och slipper numera kurser och sånt). Har aldrig "bara" varit sysselsatt på 100% faktiskt. Som mest var jag ett tag sysselsatt på 250%. Det var jobbigt, pun intended

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför tycker ni man ska skriva bruttolön?

Då kan man ju nästan lika gärna lägga till de 32% arbetsgivarskatten som tillkommer därpå så kan man känna sig ännu lite rikare eller hårdare blåst av staten.

Arbetsgivaravgiften är densamma i hela landet. En bruttolön på 30.000:- i Haparanda innebär lika mycket i arbetsgivaravgift som någon med 30.000:- i Stockholm. Skillnaden mellan netto och brutto beror dock på flera faktorer, exempelvis kommunalskatt, kyrkoavgift, etc. Till detta kommer också allehanda avdrag man kan göra (ränteavdrag, reseavdrag, ROT- och RUT-avdrag, etc. etc.).

Om du tror att trådens enda syfte är att skryta med hur mycket pengar man har i plånboken så kan man för all del skryta med sin nettolön. Men om syftet ska vara att kunna jämföra sin egen lön mot andra i liknande situation, eller helt andra branscher, så säger nettolön ganska lite.

Eller du kanske löneförhandlar i nettolön på din arbetsplats? Så om skatten i kommunen sänks så betalar företaget lägre lön till dig, så att du får samma nettolön?

Permalänk
Medlem

10 från CSN och typ 11-12 ut från extrajobbet. Strax över 20 ut i månaden gör att man kan leva drägligt även som student.

Permalänk
Medlem

@fesoj: hehe ok ja det känns ju mera vettigt. Tänkte detta är antingen en människa som inte sover eller satt hela sitt liv on hold de senaste 15 åren

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Kul fråga men väldigt lite precision 4 enkla sakar bör ju tilläggas i svaren.
1 Yrke IT gott och blandat
2 Antal år i yrket 15+ år
3 Ålder 40+
4 Utbildning Gymnasiet (egen utbildad)
Lön 30+

Läste nån stans att snit åldern va 16-18 här delar inte den uppfattningen.
Vore kul att höra av redaktionen som faktiskt vet ålders fördelningen på aktiva medlemmar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nivity:

De finns förvånansvärt lite "normalt arbetande"/knegare på Sweclockers verkar det som.
Dvs som arbetar i butik, hemtjänst osv. Dvs inte jobb där man har 35-100k i månaden med Lambo osv som förmån

Hehe, ja det får man ändå lov att säga För den som är nyfiken på Sveriges faktiska medianlön så var den 31 700 år 2019. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni... Observera också att det är medianlönen och inte medianinkomsten, vilken är lägre på 27 400.

Men det är ju antagligen så att medianlönen är något högre på SweClockers i och med att fler förmodligen befinner sig i den lukrativa IT-sektorn!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Mattecoach

@fesoj: Intressant! Antar att du jobbar heltid som präst, hur fördelas tiden? Tänker t.ex. "aktiva" delar som gudstjänst, begravningar, samtal med församlingsmedlemmar jämfört med sånt som inte syns, t.ex. förberedelser. Doktorandtjänster brukar väl vara avlönade?

Permalänk
Medlem

Jobbar med systemutveckling som lösningsarkitekt/tech lead.
63000 brutto, 15+ år erfarenhet i Stockholm.

Visa signatur

AMD 5950X, 32GB 3600mhz G.Skill, ASUS ROG x570-e, ASUS Strix 2080ti

Permalänk
Medlem

46'000 före skatt
Nybliven systemarkitekt/produktägare/projektledare, tidigare mjukvaruutvecklare.
I oktober har jag jobbat 3 år, alla år på samma svenska storföretag.

Visa signatur

En potatis