Permalänk
Medlem

Bygga om laptop till stationär

Hej!

Jag är helt ny på detta med byggande av datorer men jag tycker det verkar spännande, så det här är projektet som jag har tänkt mig.

Jag har en laptop där batteri och skrivbord inte fungerar samt att fläkten låter konstant och väldigt högt, trots det så är det den jag spelar/redigerar på. Jag tänkte att det är smart att ta bort batteri, skärm och skrivbord och sätta in den i ett litet chassi som jag själv bygger utifrån hur motherboarden ser ut. Här tänkte jag mig att med bättre lufthål kanske den låter mindre, men det kanske behövs en ny fläkt till och med. Så, nu undrar jag om det är realistiskt att göra detta eller om det uppstår några problem när man tar en laptop och gör till stationär? Skärmen fungerar fint så den tänkte jag fortsätta använda till datorn även om den inte ska sitta fast i den.

Datorn i fråga är denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1583569
Den är förstås helt utdaterad men som jag fattat det så kan jag successivt byta ut vissa delar allt efter min ekonomi tillåter det?

Tack!

Permalänk
Avstängd

Du kan absolut få ner ljudnivåer och liknande genom att förbättra kylningen. Första steget är ju att byta kylpastan (alltså det klegg som sitter mellan processor/gpu och kylningen), det åldras och redan från början brukar det inte direkt sitta det bästa på laptops. Nästa steg är ju att få till någon större kylanordning, men då får det ju inte plats i laptopens chassi längre. Kanske genom att köpa någon kylare för PC och få dit på något sätt. Fläktar kan också hjälpa förstås.

Skärmen sitter nog med en väldigt kort kabel så det är inte säkert att det är så lätt att använda den, men det beror förstås på hur du placerar sakerna.

Att byta delar går inte på en laptop. I bästa fall kan du byta minnen vilket kan öka prestanda. Och det brukar inte vara några problem att byta disken, en SSD gör ju stor skillnad om det är en hårddisk du har nu. Men processor och liknande är fastmonterade och går inte att byta.

Permalänk
Medlem

@Caldir: Det går alldeles utmärkt att bygga ett chassi till moderkortet i laptopen. Har gjorts många gånger förut.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inga oöverstigliga hinder med det, kylningen är ganska enkel att byta mot nått normalt och kanske även helt passivt men du kan behöva göra ett fäste, det tekniskt svåraste kan vara att vissa datorer inte går utan batteri men det går att lösa tex genom att ersätta det men en superkondensator och det finns en del exempel att kolla på om det skulle krävas, allt annat är ju bara mekaniska problem och funktionen är inte svår att få utan det svåra är att göra det snyggt om det är en ambition.
Jag tycker detta >

https://www.sweclockers.com/galleri/14193-comhemmodem-overhet...
är ett bra exempel på "lätt" det löser problemet han hade men särskilt vackert är det kanske inte utan bara funktionellt, att även göra det vacker blir betydligt jobbigare men det funkar ju inte bättre för det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Det verkar ju inte allt för svårt detta, det är frågan hur jag ska lösa kylningen på ett funktionellt och snyggt sätt helt enkelt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Caldir:

Tack för svaren! Det verkar ju inte allt för svårt detta, det är frågan hur jag ska lösa kylningen på ett funktionellt och snyggt sätt helt enkelt.

Du får kolla om du har några skruvhål eller muttrar att fästa kylaren med vid cpun och sdå se till att den inte belastar på nått annat sätt än trycker rakt mot cpun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.