Permalänk

Kan man dela på ingående bredband?

hej, är på väg att flytta in i en lägenhet, finns enbart tillgång till telia fiber, det sitter en dosa i hallen, vi ska ha 100/100 mbit, eftersom jag vill ha fast lina in till sovrummet men också till vardags rummet, så vore det betydligt mer enkelt att splitta redan vid de uttaget i hallen.

Som det är tänkt nu så ska man ha från hallen in till stora rummet då Telias vita router ska sitta där, sen finns de någon gratis IP tv svart dosa som ska sitta i telias vita router, sen via hdmi kan man kolla på tv där, de normalaste vore väl att koppla på sig bak telias via router med cat kabel in till sovrummet, men vägen dit är "krånglig"

SÅ vad krävs för att splitta redan i hallen, en kabel till sovrummet o en till stora rummet, går det? för/nackdelar?

jag har en extra ASUS Router samt en bredbandssplitter av nåt slag 1 in 6 ut... om dessa kan nyttjas för att få ihop hela kakan

* En notis, de finns ingen ström i hallen, ställer de till det?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

hej, är på väg att flytta in i en lägenhet, finns enbart tillgång till telia fiber, det sitter en dosa i hallen, vi ska ha 100/100 mbit, eftersom jag vill ha fast lina in till sovrummet men också till vardags rummet, så vore det betydligt mer enkelt att splitta redan vid de uttaget i hallen.

Som det är tänkt nu så ska man ha från hallen in till stora rummet då Telias vita router ska sitta där, sen finns de någon gratis IP tv svart dosa som ska sitta i telias vita router, sen via hdmi kan man kolla på tv där, de normalaste vore väl att koppla på sig bak telias via router med cat kabel in till sovrummet, men vägen dit är "krånglig"

SÅ vad krävs för att splitta redan i hallen, en kabel till sovrummet o en till stora rummet, går det? för/nackdelar?

Tror Telia har så man kan koppla in en dosa och skicka det trådlöst till en ann dosa för att sedan plocka ut signalen i tvboxen.
Har varit hos folk som har det men kanske inte finns längre.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Utan ström blir det tjinkigt. Jag splittar ingående fiber vid dosan med en liten switch.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Skulle underlätta med en skiss över lägenheten. Men utan ström i hallen blir det nog svårt att undvika att ställa routern vid en plats och sen dela uppkopplingen därifrån.

Permalänk
Medlem

Lite off topic men jag måste uttrycka min frustration över hur dumsnålt det är att när man drar in fiber till fastigheter (eller nybyggen), och sedan bara sätter en nätverkskontakt i hallen. Jag vet att när min mors Brf drog in fiber till fastigheterna så satte de bara uttaget i hallen.

Känns som att hennes Brf hade kunnat skriva ett bättre avtal där de skulle dra in till allas vardagsrum istället, då det i de flesta fallen är mycket mer centralt placerat, och enklare att dra kabel därifrån under trösklar och dylikt.

Det är synd att du också råkat ut för det TS. Enklast då du inte har tillgång till el i hallen så får det bli till att dra en nätverkskabel till den plats som din WiFi-router kommer att stå på. Det är ju antingen det eller att du får dra en ström-kabel till hallen istället, och sedan alla trådade anslutningar därifrån vilket känns mindre attraktivt med fler kablar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt eller hyresrätt? Om det är en bostadsrätt så är det antagligen enkelt att ta in en elektriker och fixa ett uttag i hallen, elcentralen sitter antagligen i hallen och elen och fibern kommer antagligen in nära varandra.

När du har möjlighet, lägg upp modellnummer och bilder på all utrustning, inklusive kablar som finns i lägenheten och på den utrustning du redan har.

Det borde gå bra att ha mediaomvandlare + router i hallen så länge du är beredd på att dra lite nätverkskabel (och betala en elektriker för att sätta dit ett dubbeluttag).

Permalänk

jag fattar nu att utan ström blir de kinkigt i hallen. jag har kanske möjligheten att dra ström till hallen, men de skulle kräva mer än att dra en bredbandskabel från stora rummet till sovrummet på nåt sätt..

Lägger upp ritning samt utrustning nästa gång jag är i lägenheten, tar en bild på telias via "router".

En fråga dock, har jag nån nytta av min ASUS Router, nu när vi har Telias Vita?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Du kan fixa utan att ha ström i hallen m.h.a. av en switch som kan drivas med PoE.
Finns inte så många men Ubiquiti Networks Nanoswitch är en.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4549280

Är ju inter helt säkert att det kommer att fungera eftersom dels måste ni få flera wan ip adresser och sedan skall IPTV gå igenom switchen.
Du skall koppla in kabeln från switchen i WAN porten på din Asus router.

Så länge som det är 100 Mbit/s max så är ett annat alternativ en kabel splitter t.ex:
https://www.maxgaming.se/sv/adaptrar/splitter-for-natverkskab...

Du behöver två som du sätter i bägge ändar på den kabel som går mellan uttaget i hallen och routern.
Då kan du använda samma kabel att dels skicka WAN mellan uttaget i hallen och routern samt att skicka LAN från router tillbaka till hallen och sedan dra en kabel till sovrummet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Den där grejen från max gaming ser ju enligt bilden ut att vara en grej som gör att man bara behöver dra en lång sladd istället för två, plus att man ska ha två stycken? Det känns lite krångligt.

Jag undrar hur behovet ser ut? Kanske räcker det med trådlöst i ett av rummen, det vore enklast. Annars finns det trådlösa bryggor som ska fungera i princip lika bra som trådat nätverk, det finns det dom som har när tvboxen måste ha trådat nät och så vitt jag vet fungerar det utan problem. De kostar dock en del, kanske till och med mer än en ytterligare router från Asus som du potentiellt kan brygga / köra mesh med den du redan har.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

jag ska kolla vad Telias Vita box är för något nästa gång jag kommer dit, så kanske de kan duga med trådlöst till sovrummet om den boxen är bra nog... då kan jag ju köpa en bra mottagare, så slipper man allt krångel, de hade räckt för min del med ca 50mbit trådlöst

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Denna routern är det,
https://ibb.co/6g21QRn
https://ibb.co/RTdRbqq

är det något som är bra eller så där? Vill ju gärna att Wifi är bra så den räcker genom någon vägg utan att tappa mycket.

Hojta om någon känner till denna och hur den är..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

ingen som känner till Telias Router, ok, ringer kundtjänst då, o hoppas de ger mig vettigt svar då

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ingen som känner till Telias Router, ok, ringer kundtjänst då, o hoppas de ger mig vettigt svar då

Ser ut att vara deras "standard"-router;
https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...

Den lilla svarta "Pucken" som du ska ha till TV är deras TV-box; https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/ar...

Vanligtvis fixar hyresvärden så nätverkskabeln dras från hallen in till Vardagsrummet.. hör med denne hur det ska vara ordnat, kan vara så att det inte är indraget än? Hade själv detta problem när jag flyttade in i nuvarande lägenhet

Jag löste nätverk in på kontoret genom en såkallad Powerline (fungerar ypperligt i en lägenhet som ligger på samma fas, hus/villor blir ojämnare resultat). Den gör att nätverket också kan gå genom elnätet och på så vis ge dig ett uttag i varje eluttag - förutsatt att du har en powerline i detta uttag då.
https://www.inet.se/produkt/5407407/zyxel-pla5405-v2-mimo-pow... denna köpte jag och den fungerar som sagt perfekt för mig. Mycket smidigare än att dra kabel från rum till rum. Har sedan en Switch från denna i kontoret som går ut till två datorer

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB