Köpråd uppgradering till I9 10900K

Permalänk
Medlem
Skrivet av CharlaN:

Tanken var egentligen att uppgradera hela datorn när jag köpte mitt 2080 ti,
men det var ett dumt tillfälle att lägga ut 30k+.
Nu hade jag lite pengar över så tänkte att jag lika gärna kunde gå lite halvt om halvt ALL-IN.
Både Intel och AMD verkar göra bra processorer även om ingen är riktigt bäst på allt.
Tänkte iallfall att det var lika bra att köpa något som kommer hålla sig ok ett bra tag.
Får se vad Nvidia's 3000 serie har att erbjuda, har inte läst mycket om den ännu.

Ryktas ju att klocka 4.8 GHz minst i all core så blir förmodligen nya kungen tack vare IPC förbättringar med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DuaK:

Haha såklart, har ju dock redan lagt ordern!

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har precis bytt komponenter och valde 10700k , ångrade lite att jag inte valde 10900, inte för att jag är missnöjd men ur överklocknings potential.

Jag har ägt 2 amd datorer för länge sedan och var inte nöjd alls.
I och med det blir man skeptisk mot amd.
Däremot är det bra att amd har hämtat igen så priserna dämpas lite.

Anledningen att jag valde intel är för att dom är bäst i spel , strular inte och är kompatibelt med det mesta. Ofta när man läser på forum som har problem så är det oftast Amd system.

Själv betalar jag gärna mer för problemfri dator.
Detta är nog min 13e (minst) intel dator som jag byggt och ingen har strulat för mig.
Mina 2 amd datorer jag byggde strulade rätt mycket så jag kommer inte bygga amd igen.

Med det sagt så hade jag valt en 10900k och vetat att det fungerar och jag blir nöjd.

Har man en sträng budget och inte har råd med intel är klart amd ett bättre val.
Sen om amd är bättre på beräknings program pga fler billigare kärnor vet jag ej , men till windows miljö och spel så räcker 10 kärnor med råge och blir över.

Mina 2cent

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Behöver inget grattis. Bara argumenterar för att alla ska spara pengar.

Varför? Gör du likadant när folk vill ha råd om att köpa bil? "Hej jag vill ha en ny bil med bra komfort och så tyst som möjligt, ska jag välja denna tyska premium bil eller en KIA?" "Köp KIA du märker knappt skillnad"

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Varför? Gör du likadant när folk vill ha råd om att köpa bil? "Hej jag vill ha en ny bil med bra komfort och så tyst som möjligt, ska jag välja denna tyska premium bil eller en KIA?" "Köp KIA du märker knappt skillnad"

Sämsta jämförelsen någonsin.

Sen så säger det rätt mycket om dig när du tar upp de där bilmärkena.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Sämsta jämförelsen någonsin.

Sen så säger det rätt mycket om dig när du tar upp de där bilmärkena.

Vilka bilmärken? Nämnde bara ett.
Vad säger det om mig? Att jag tycker man ska vilseleda någon till ett köp de inte kommer att vara nöjda med?
Bra för det var det jag försökte signalera.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Varför? Gör du likadant när folk vill ha råd om att köpa bil? "Hej jag vill ha en ny bil med bra komfort och så tyst som möjligt, ska jag välja denna tyska premium bil eller en KIA?" "Köp KIA du märker knappt skillnad"

Ja har ägt 3 st vw passat kombi , hyrt en audi a6 , och ägt 2 st kia optima , alla var nya eller max 1 år gammal och jag skulle välja lätt välja kia framför audi och vw.
Kia har iofs ingen (super motor alternativ) men bortsett det så föredrar jag kia pga;

Mycket bättre garantier
Bränslesnålare
Mycket mer utrustning till lägre pris

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Ja har ägt 3 st vw passat kombi , hyrt en audi a6 , och ägt 2 st kia optima , alla var nya eller max 1 år gammal och jag skulle välja lätt välja kia framför audi och vw.
Kia har iofs ingen (super motor alternativ) men bortsett det så föredrar jag kia pga;

Mycket bättre garantier
Bränslesnålare
Mycket mer utrustning till lägre pris

Exakt o man kan specca upp även Kias högt o få dem med massa tech och bättre inredning osv.

Så man är dum att vara märkerssnobb. Som väldigt många Audi, BMW och Mercedes snubbar är. Förmodligen han som skrev innan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Exakt o man kan specca upp även Kias högt o få dem med massa tech och bättre inredning osv.

Så man är dum att vara märkerssnobb. Som väldigt många Audi, BMW och Mercedes snubbar är. Förmodligen han som skrev innan.

Tog bort sarkastisk kommentar om OT Går tyvärr inte att ta bort inlägget helt. Trevlig kväll alla.