Separata SSD, en för OS och andra för filer etc.

Permalänk
Medlem

Separata SSD, en för OS och andra för filer etc.

Jag har införskaffat 2st Samsung 850 EVO SSD diskar.

  1. 256GB(C:)

  2. 2TB(D:)

Min tanke är att jag ska ha OS på C: men frågan är, hur undviker jag att program eller saker och ting hamnar i C:?

Jag vill alltså att allting förutom drivrutiner för komponenternas delar ska hamna i D:, är det möjligt?

OM det inte är möjligt så tänker jag att jag bara kör allting på 2TB disken.

Tack för svar!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Hade installerat allt på den stora disken. Ser inte någon vits med att dela upp det. Kommer alltid vara något program som envisas om att ligga på C: ändå.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska ha en hiskelig massa program eller några väldigt stora, så kan du nog köra på 256 GB som systemdisk. Jag tycker att jag tryckt in en hel del och har 198 GB använt. Spel kan man ju installera på en separat disk utan problem. Jag har alla mina på en separat.
En hel del program finns också i "portabla" versioner, dvs de installeras inte i egentlig mening, utan ligger kompletta där de är, redo att köras. Kan alltså läggas på vilken enhet som helst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

För de flesta program, eller typ alla?, så kan man ju välja installations/mål plats.
Då väljer du bara D disken så installeras det där.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Får man fråga vad syftet är?
Förr när man hade slöa snurrdiskar höll man ju på sådär för att bla minska fragmentering av filer men det är ju ett icke problem med ssd tänker jag..

Är det spel från steam eller liknande som tar stor plats så är det ju bara styra om default installationsmapp i appen.

Går ju att ändra mappar för mina dokument mm för Windows också. Jag har exempelvis bild mappen på en nas.
Går ju att se till att installera program till valfri mapp om behovet finns. 256gig borde dock räcka fint till Windows och diverse standardprogram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Hade installerat allt på den stora disken. Ser inte någon vits med att dela upp det. Kommer alltid vara något program som envisas om att ligga på C: ändå.

Ja jag funderar verkligen på det
Vissa program minns jag att det inte fanns någon valmöjlighet så det var sjukt jobbigt.

Skrivet av cyklonen:

Om du inte ska ha en hiskelig massa program eller några väldigt stora, så kan du nog köra på 256 GB som systemdisk. Jag tycker att jag tryckt in en hel del och har 198 GB använt. Spel kan man ju installera på en separat disk utan problem. Jag har alla mina på en separat.
En hel del program finns också i "portabla" versioner, dvs de installeras inte i egentlig mening, utan ligger kompletta där de är, redo att köras. Kan alltså läggas på vilken enhet som helst.

Ja spel, filmer etc tänkte jag också ha separat men kanske bara en tokig ide som jag har fått runt bakfoten?

Skrivet av Kern:

För de flesta program, eller typ alla?, så kan man ju välja installations/mål plats.
Då väljer du bara D disken så installeras det där.

Men för att slippa det tänker jag. Typ att den ska välja D: som default nästa gång så att jag slipper välja varenda gång jag installerar. Inte jobbigt egentligen men tänker att man inte råkar klicka för snabbt och sedan upptäcker man att den ligger på C:

Skrivet av Trigger:

Får man fråga vad syftet är?
Förr när man hade slöa snurrdiskar höll man ju på sådär för att bla minska fragmentering av filer men det är ju ett icke problem med ssd tänker jag..

Är det spel från steam eller liknande som tar stor plats så är det ju bara styra om default installationsmapp i appen.

Går ju att ändra mappar för mina dokument mm för Windows också. Jag har exempelvis bild mappen på en nas.
Går ju att se till att installera program till valfri mapp om behovet finns. 256gig borde dock räcka fint till Windows och diverse standardprogram.

Det är kanske som du säger, jag gjorde så där väldigt mycket förr med HDD back in 90. Egentligen fyller det kanske ingen funktion, kanske att man smidigt kan ominstallera datorn i framtiden utan att behöva rensa allt och installera om allt på nytt tänker jag mig.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Inne lite på samma. Steambibliotek kan ju vara bra att ha där vid en ominstallation så slipper man ladda ned allt, bara klicka installera och låta den verifiera.
Men alla program som inte är portabla kommer ju ändå vilka vara installerade på riktigt för att funka bra. Dvs få med alternativ vid högerklick osv.
Förstår vad du menar med back in the 90, been there, done that.
Filer typ kan ligga där.
Sedan som någon skrev. Flytta downloads, mina dokument osv dit så används dom som standard av systemet.
Men att t.ex. installera office där har man inte direkt någon nytta av. Inte prestanda, inte för potentiell ominstallation, nope.
Däremot om man har otur så kan man råka ut för något program som är helt inställd på att saker ligger på c och refererar till (fortfarande i dagens värld)

Personligen har jag gått ifrån sekundärdisk på min vardagsmaskin. Inte direkt så man sitter med massa filmer osv.
Dokument och programmering ligger i molnet o gitlab så snabbt återställt om det är något. Snabbare än att hålla på med en sekundärdisk skulle jag nog säga i mitt fall.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Inne lite på samma. Steambibliotek kan ju vara bra att ha där vid en ominstallation så slipper man ladda ned allt, bara klicka installera och låta den verifiera.
Men alla program som inte är portabla kommer ju ändå vilka vara installerade på riktigt för att funka bra. Dvs få med alternativ vid högerklick osv.
Förstår vad du menar med back in the 90, been there, done that.
Filer typ kan ligga där.
Sedan som någon skrev. Flytta downloads, mina dokument osv dit så används dom som standard av systemet.
Men att t.ex. installera office där har man inte direkt någon nytta av. Inte prestanda, inte för potentiell ominstallation, nope.
Däremot om man har otur så kan man råka ut för något program som är helt inställd på att saker ligger på c och refererar till (fortfarande i dagens värld)

Personligen har jag gått ifrån sekundärdisk på min vardagsmaskin. Inte direkt så man sitter med massa filmer osv.
Dokument och programmering ligger i molnet o gitlab så snabbt återställt om det är något. Snabbare än att hålla på med en sekundärdisk skulle jag nog säga i mitt fall.

Förstår inte med att flytta downloads, mina dokument? Vart skulle man kunna flytta de?
Så du menar på att idag spelar det ingen roll ifall man har sekundärdiskar eller inte? Bara smälla ihop allting i en?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Förstår inte med att flytta downloads, mina dokument? Vart skulle man kunna flytta de?
Så du menar på att idag spelar det ingen roll ifall man har sekundärdiskar eller inte? Bara smälla ihop allting i en?

Du kan högerklicka på Downloads / dokument / musik / filmer / bilder mappen, välja egenskaper (properties om du kör på engelska) och där välja vilken disk du vill att den ska använda. Detta har funnits sedan Windows 7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Du kan högerklicka på Downloads / dokument / musik / filmer / bilder mappen, välja egenskaper (properties om du kör på engelska) och där välja vilken disk du vill att den ska använda. Detta har funnits sedan Windows 7

Jag gör likadant, jag kör sedan alla program och windows på en C disk
och som du flyttar jag alltid mina dokument, och downloads till en D disk (sådant jag vill spara och inte tappa vid ett eventuellt disk problem, eller att inte behöva flytta när man får för sig att göra ny install på windows)

Sedan har jag också 1 disk till spel där jag installerar dem, men det är mest bara för att jag fortfarande sitter på ADSL, hade jag haft fiber hade jag ej gort detta, även om det kan vara gött för ordningens skull att ha dem på en egen disk.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan högerklicka på Downloads / dokument / musik / filmer / bilder mappen, välja egenskaper (properties om du kör på engelska) och där välja vilken disk du vill att den ska använda. Detta har funnits sedan Windows 7

Åh tack verkligen!

Jag har inte ens tänkt på att man kan göra det med den funktionen!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av jnsson:

Du kan högerklicka på Downloads / dokument / musik / filmer / bilder mappen, välja egenskaper (properties om du kör på engelska) och där välja vilken disk du vill att den ska använda. Detta har funnits sedan Windows 7

Exakt så!

Vad gäller en ev ominstallation så inte heller det behövs lika ofta som på det goda 90-talet.
Då hade jag en fräsch installation med alla program /drivrutiner på en ghost kopia som man använde typ månadsvis

Det går ju göra liknande idag eller helt enkelt använda Windows egna backup funktioner och återställa från. Mindre relevant idag. Brukar bara installera om Windows när större hårdvaruuppdateringar görs nu för tiden. Win 10 sunkar inte ner sig på samma sätt som win95/98 gjorde över tid. Eller så gör det det och det inte märks pga snabbare diskar/cpu, mer minne Mm

Visa signatur