Uppdaterad: Microsoft preciserar Xbox Series X-lanseringen till den 6 november

Permalänk
Melding Plague

Uppdaterad: Microsoft preciserar Xbox Series X-lanseringen till den 6 november

Nästa del i Halo-spelserien dröjer till 2021, ett besked som Microsoft kompenserar genom att minska spannet för Xbox-lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är redo att lätta på lädret i November. PS5 + Cyberpunk + AC Vikings

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag är redo att lätta på lädret i November. PS5 + Cyberpunk + AC Vikings

yes, fast här blir det

Xbox + Cyberpunk + AC Vikings + Watchdogs

att Halo blir försenat är jag inte så ledsen över, finns måååånga spel att spela i vinter, lägg till allt som kommer till game pass med

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Om jag skaffar en Series X så kan min uppsättning bli symetrisk. På ena sidan av TVn står en ensam subwoffer på den andra en series X och båda ser ut att vara ungefär samma storlek.

Permalänk
Medlem

Så Microsofts stora dragplåster halo blir försenat, misstänker att det kan bli en jobbig release när de ska konkurrera mot Sony.

Men åandrasidan var det väl liknande situation när xbox one släpptes.
Inte för att ps4an hade en bättre launch lineup, men den har ju trots allt sålt mer än dubbla mängden.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Så Microsofts stora dragplåster halo blir försenat, misstänker att det kan bli en jobbig release när de ska konkurrera mot Sony.

Men åandrasidan var det väl liknande situation när xbox one släpptes.
Inte för att ps4an hade en bättre launch lineup, men den har ju trots allt sålt mer än dubbla mängden.

Fast det känns lite mer som att Microsoft har gett upp konsolkriget och nu istället fokuserar på att få in så många som möjligt i GamePass. Klart att de vill sälja många av sin XSX, men jag tror de fokuserar mer på en spel-service nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Fast det känns lite mer som att Microsoft har gett upp konsolkriget och nu istället fokuserar på att få in så många som möjligt i GamePass. Klart att de vill sälja många av sin XSX, men jag tror de fokuserar mer på en spel-service nu.

det är jag också helt övertygad om. jag sitter idag både på One X och ps4 pro och kommer köpa ps5, sen....
men game pass är för mig en stor del till att jag väljer xbox, att ha så många spel i krysslådan, på datorn samt snart i mobilen är ju helt magiskt.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av MaxieTheHatter:

Så Microsofts stora dragplåster halo blir försenat, misstänker att det kan bli en jobbig release när de ska konkurrera mot Sony.

Men åandrasidan var det väl liknande situation när xbox one släpptes.
Inte för att ps4an hade en bättre launch lineup, men den har ju trots allt sålt mer än dubbla mängden.

Om man får tro på lösa rykten på twitter så har ju även Sony lite problem med sin kylarlösning, dom kan också få en tuff release.

Jag har tidigare investerat i Microsofts ekosystem så jag får väl köpa en Xbox, jag lär bli nöjd med den hur som helst, det är ju inte stora skillnader mellan dem rent prestandamässigt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Bankai:

Fast det känns lite mer som att Microsoft har gett upp konsolkriget och nu istället fokuserar på att få in så många som möjligt i GamePass. Klart att de vill sälja många av sin XSX, men jag tror de fokuserar mer på en spel-service nu.

Dom siktar nog inte på att vinna antal sålda konsoler. Om de kan få in folk i ekosystemet så kommer de sälja massa gamepass, då behöver du inte en konsol för att spela deras spel. En android-telefon och XCloud räcker ju. Eller en PC! Microsoft har nyligen passerat EN MILJARD enheter med W10. Steams siffror visar att 95.94% kör windows, och 91.16% av dessa är Windows10.

Gamepass finns ju till PC också, så där vill dom nog in.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är helt horribelt hur dom "drar ut" på alla announcements!
- Vi kanske ska släppa en konsol
- Vi ska släppa en konsol
- Den kommer 2020!
- Såhär ser den ut
- Såhär ser handkontrollen ut
- Här har ni ett spel som (kanske?) kommer vid release!
- Den släpps i november
....
....

Kan dom inte bara få skiten överstökat och bara ha ett "event" där dom släpper ALL info? Herregud hur hype-pr-maskineriet idag har blivit.

Permalänk
Medlem

Kan sätta 500 spänn på att Halo kommer se ungefär likadant ut när dom släpper det, det blir inte bättre än så dom bara snackar skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är helt horribelt hur dom "drar ut" på alla announcements!
- Vi kanske ska släppa en konsol
- Vi ska släppa en konsol
- Den kommer 2020!
- Såhär ser den ut
- Såhär ser handkontrollen ut
- Här har ni ett spel som (kanske?) kommer vid release!
- Den släpps i november
....
....

Kan dom inte bara få skiten överstökat och bara ha ett "event" där dom släpper ALL info? Herregud hur hype-pr-maskineriet idag har blivit.

Håller "hypen" levande.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Fast det känns lite mer som att Microsoft har gett upp konsolkriget och nu istället fokuserar på att få in så många som möjligt i GamePass. Klart att de vill sälja många av sin XSX, men jag tror de fokuserar mer på en spel-service nu.

Ja det ligger nog något i det.
De har legat bakom Sony redan från början så bra move att fokusera på det som sticker ut (och gissningsvis har bättre marginaler).
Har själv provat gamepass och tycker att det fungerar bra, gör för min del xbox överflödigt.

Största dealbreakern för mig är dock den proprietära lösningen för lagring, medan sony godtar off the shelf pcie4 nvme.

Säkert bättre för en användare som inte vill pilla med hårdvaran, men den användaren är inte jag.

Skrivet av BasseBaba:

Det är helt horribelt hur dom "drar ut" på alla announcements!
- Vi kanske ska släppa en konsol
- Vi ska släppa en konsol
- Den kommer 2020!
- Såhär ser den ut
- Såhär ser handkontrollen ut
- Här har ni ett spel som (kanske?) kommer vid release!
- Den släpps i november
....
....

Kan dom inte bara få skiten överstökat och bara ha ett "event" där dom släpper ALL info? Herregud hur hype-pr-maskineriet idag har blivit.

De kan väl åtminstone säga vad konsolerna kommer att kosta, snart vet vi allt förutom pris.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Det är helt horribelt hur dom "drar ut" på alla announcements!
- Vi kanske ska släppa en konsol
- Vi ska släppa en konsol
- Den kommer 2020!
- Såhär ser den ut
- Såhär ser handkontrollen ut
- Här har ni ett spel som (kanske?) kommer vid release!
- Den släpps i november
....
....

Kan dom inte bara få skiten överstökat och bara ha ett "event" där dom släpper ALL info? Herregud hur hype-pr-maskineriet idag har blivit.

Det hör liksom till spelet att hålla på och teasa och släppa enstaka detaljer. Det är så de försöker maximera uppmärksamheten, och det verkar ju funka rätt bra. Det finns artiklar och långa diskussionstrådar här för varenda liten detalj som har släppts separat, utseendet på PS5, kontrollen för XB, respektive tillverkares SSD-lösning, bakåtkompatibiliteten osv. osv.

Det har alltid varit så i viss mån vad jag kan minnas, men det har ju intensifierats sedan MS gav sig in i matchen för då fick vi två rätt lika konsoler (som bara har blivit mer lika sedan dess) med samma målgrupp, mestadels samma spel och så. När det handlade om Nintendo och Sega var de inte så lika, och de såg ju till att inte släppa sina konsoler samtidigt så uppmärksamheten kunde fokuseras på den med ny hårdvara.

Sen har det förstås intensifierats ytterligare nu när alla traditionella mässor och sånt har ställts in. Då brukade man ju passa på att släppa rätt mycket detaljer på en gång, för att få uppmärksamhet och helst bräcka konkurrenten, men nu har det ju inte blivit något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Ja det ligger nog något i det.
De har legat bakom Sony redan från början så bra move att fokusera på det som sticker ut (och gissningsvis har bättre marginaler).
Har själv provat gamepass och tycker att det fungerar bra, gör för min del xbox överflödigt.

Största dealbreakern för mig är dock den proprietära lösningen för lagring, medan sony godtar off the shelf pcie4 nvme.

Säkert bättre för en användare som inte vill pilla med hårdvaran, men den användaren är inte jag.

De kan väl åtminstone säga vad konsolerna kommer att kosta, snart vet vi allt förutom pris.

Personligen hade jag hellre sett att Sony gjort det samma med lagringen, eftersom deras egen disk är bättre än standard NVME-diskar. Hastigheten för standard NVME-diskar kommer troligtvis vara högre än det är idag vid det laget konsollen släpps, men eftersom deras disk har fler prioritetskanaler, vilket då måste kompenseras med en ännu snabbare NVME-disk (om det nu är fullt möjligt), så tycker jag det är dumt att dom inte senare tar fram en egenutvecklad större modell.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Vilket då måste betyda att RDNA2 kommer september-oktober. Var det inte Microsoft som sa att de kommer invänta priset från Sony först så att de kan lägga sig precis under? Vi är cirka 3 månader från och jag tycker det är på tiden att vi får reda på vad konsolerna ska kosta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Men åandrasidan var det väl liknande situation när xbox one släpptes.
Inte för att ps4an hade en bättre launch lineup, men den har ju trots allt sålt mer än dubbla mängden.

Xbox one sålde dåligt av flera anledningar.
Den var rätt mycket klenare än ps4 den körde ofta 720p när ps4 körde 900p och 900p när ps4 körde 1080p.
Och trots det var den dyrare än ps4 troligtvis pga kinectkrav (som många var emot)
Den släpptes bara i ett fåtal länder till en början Sverige fick vänta ca ett år. Ps4 nästan över hela världen samtidigt i jämförelse.
Microsoft klantade till det och fick folket och media mot sig när de visade upp grejerna.

Jag tror de lyckas bättre denna generationen även om halo försenas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BasseBaba:

Det är helt horribelt hur dom "drar ut" på alla announcements!
- Vi kanske ska släppa en konsol
- Vi ska släppa en konsol
- Den kommer 2020!
- Såhär ser den ut
- Såhär ser handkontrollen ut
- Här har ni ett spel som (kanske?) kommer vid release!
- Den släpps i november
....
....

Kan dom inte bara få skiten överstökat och bara ha ett "event" där dom släpper ALL info? Herregud hur hype-pr-maskineriet idag har blivit.

Livet 2020. Allt är en enda lång Cliffhanger.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Personligen hade jag hellre sett att Sony gjort det samma med lagringen, eftersom deras egen disk är bättre än standard NVME-diskar. Hastigheten för standard NVME-diskar kommer troligtvis vara högre än det är idag vid det laget konsollen släpps, men eftersom deras disk har fler prioritetskanaler, vilket då måste kompenseras med en ännu snabbare NVME-disk (om det nu är fullt möjligt), så tycker jag det är dumt att dom inte senare tar fram en egenutvecklad större modell.

Men hårddiskar som du kan spela på måste vara godkända av Sony annars kommer det inte fungera så det kommer nog inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Velar mellan Playstation och Xbox, har alltid varit Sony trogen, även om jag haft ett par Xbox-konsoller med. Men Game Pass är onekligen trevligt, som både jag och barnen nyttjar på PC idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Velar mellan Playstation och Xbox, har alltid varit Sony trogen, även om jag haft ett par Xbox-konsoller med. Men Game Pass är onekligen trevligt, som både jag och barnen nyttjar på PC idag.

Är väll lite vilka spel man gillar.
Jag väljer alltid Playstation pga att jag är ett stort RPG fan, och Playstation har hela den Japanska rpg marknaden som Xbox inte har.
Dessutom så har de mycket bättre 3rd party utvecklare som gör mer annorlunda spel än bara FPS som Xbox har.
Har man en dator så finns det ju inte många fördelar med Xbox när det handlar om spel eftersom det är exakt samma spel.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Har man en dator så finns det ju inte många fördelar med Xbox när det handlar om spel eftersom det är exakt samma spel.

Jag ser det mer som en fördel. Speciellt om man är flera i hushållet som spelar. Eftersom många av spelen fungerar både på datorn och på xboxet så kommer man undan med att köpa färre dubletter av spel. Eller om någon ska titta på tvn när du är sugen på att spela, då är det bara att gå till datorn och spela spelet.
Jag bor själv men varierar mellan xbox one s och min pc när jag kör sea of thieves, ibland känner jag för att sitta vid tvn ibland inte.

Och nu när xcloud kommer (får se hur bra det fungerar) blir ju även android enheterna "xbox" kompatibla.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Personligen hade jag hellre sett att Sony gjort det samma med lagringen, eftersom deras egen disk är bättre än standard NVME-diskar. Hastigheten för standard NVME-diskar kommer troligtvis vara högre än det är idag vid det laget konsollen släpps, men eftersom deras disk har fler prioritetskanaler, vilket då måste kompenseras med en ännu snabbare NVME-disk (om det nu är fullt möjligt), så tycker jag det är dumt att dom inte senare tar fram en egenutvecklad större modell.

Sony gick igenom detta på sin utvecklarpresentation i mars. Det behövs en NVMe-disk som är klart snabbare i normal överföring för att kunna matcha den lösning som sitter i PS5 men det kommer att lanseras diskar som ska klara 7 GB/s inom en nära framtid, vilka ska vara snabba nog för att bli godkända av Sony.

Så vi kommer inte kunna öka lagringen vid konsolens lansering men det bör inte dröja alltför länge innan det är möjligt, och genom denna modell så borde det bli billigare än att bara ha en proprietär modell att tillgå. Alltefter åren går bör det bli än lättare, och billigare, att hitta diskar som är snabba nog.

Permalänk
Medlem

Microsoft har numera 0% chans att vinna konsolkriget. Det vill säga, att sälja fler XSX-enheter än Sony säljer PS5-enheter.

Dock glädjer det mig oerhört att folks kritik online på diverse spelforum och sociala medier uppenbarligen verkar ha givit resultat och påverkat 343 och Microsoft. Riktigt kul att vi som spelar spelen kan påverka så här numera.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot detta!

Permalänk
Medlem

Det lutar åt xbox sex då den har xcloud. Har en pc och en mobil. Vore kul att spela doom på tuben. Hoppas bara dom stödjer ultrawide, kör dom 16:9 så kanske det blir PS5. Men det är mycket kanske, ingen verkar veta något säkert. Priset har jag sett många gissa på, alla verkar tro att xbox sex kommer ligga snäppet under ps5. Det enda jag instinktivt vet är att båda konsollerna kommer bli bra grejer. Tänker dock inte köpa en "all digital" version...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelfeir:

Det lutar åt xbox sex då den har xcloud. Har en pc och en mobil. Vore kul att spela doom på tuben. Hoppas bara dom stödjer ultrawide, kör dom 16:9 så kanske det blir PS5. Men det är mycket kanske, ingen verkar veta något säkert. Priset har jag sett många gissa på, alla verkar tro att xbox sex kommer ligga snäppet under ps5. Det enda jag instinktivt vet är att båda konsollerna kommer bli bra grejer. Tänker dock inte köpa en "all digital" version...

Du menar Xbox 4 (XBox Series X, XBSX)?

Det jag sett hittills är begränsat till 16:9 på XCloud, men det är ju fortfarande beta.

Priset är förstås bara spekulationer än så länge, men MS har ju mer pengar att kasta på det här än vad Sony har, så om de vill så skulle de ju kunna lägga sig $50-100 under PS och gå back utan att det påverkar deras finanser särskilt. Frågan är om de vill det. Men priset på Series S kan ju också påverka, om de har en "budgetmodell" som kanske hamnar på $300 så är det ju ett lagom steg upp till toppvarianten på runt $500 men om S kostar mer så lär också X kosta mer.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av jOnÄTÄn:

Xbox one sålde dåligt av flera anledningar.
Den var rätt mycket klenare än ps4 den körde ofta 720p när ps4 körde 900p och 900p när ps4 körde 1080p.
Och trots det var den dyrare än ps4 troligtvis pga kinectkrav (som många var emot)
Den släpptes bara i ett fåtal länder till en början Sverige fick vänta ca ett år. Ps4 nästan över hela världen samtidigt i jämförelse.
Microsoft klantade till det och fick folket och media mot sig när de visade upp grejerna.

Jag tror de lyckas bättre denna generationen även om halo försenas.

Det hjälpte inte heller att de presenterade en lösning som skulle låsa även spel du köper löst på skiva till ditt konto vilket inte riktigt funkade i konsolvärlden då. Det känns mer rimligt nu men jag uppskattar ändå att de lär sig av sina misstag till den här generationen, och även under Xbox One-tiden.

De verkar ligga på bättre nu så vi får väl se. Jag gillar deras engagemang, Smart Delivery och bakåtkompatibilitet i stort. Sony känns... oerhört diffusa på de punkterna även om deras presentationer har visat klar entusiasm!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Flamso:

Jag gillar deras engagemang, Smart Delivery och bakåtkompatibilitet i stort. Sony känns... oerhört diffusa på de punkterna även om deras presentationer har visat klar entusiasm!

Microsoft har alltid varit patologiska när det gäller bakåtkompatibilitet. Du kan inte döpa en fil till "LPT1" i Windows10 för det är vad skrivarporten hette i DOS(!). Du kan göra in-place uppgraderingar av windows från Windows 1 till Windows 10. Dom hoppade över Windows 9 som namn för att det fanns massa referenser till "Windows 9x" i koden, som då refererar till Win95/98.

Det går att spela massor av spel från första xbox på Xbox one, och 360-biblioteket är också imponerande.

Här ligger Microsoft ljusår framför Sony.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer bli spännande med konsoler som för första gången har en fördel över PC iochmed SSD-lagring. Skulle vara trevligt om man kunde sluta blåsa sina kunder för att kunna spela online också men det tjänar väl både Sony och Microsoft alldeles för mycket pengar på.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮