Huawei Kunpeng 920 3211K uppges vara snabbare än Core i9-9900K

Permalänk
Melding Plague

Huawei Kunpeng 920 3211K uppges vara snabbare än Core i9-9900K

Den 24-kärniga kinesiska processorn ryktas ge självaste Intel på nöten i flertrådade laster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man ska ta detta med en nypa salt. För dessa typer av påståenden dyker alltid upp när regimen beordrat att man ska fokusera på inhemsk utveckling.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det tog en del klick för att ta reda på vilken arkitektur den använder: ARMv8 för den som undrar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare

Den verkar vara baserad på en något modifierad variant av ARM Cortex A72. D.v.s. samma CPU som man hittar i RPi4 och som även börjar smyga sig in i lite mer prispressad nätverksutrustning.

Så 24 st Cortex A72 @ 2,6 GHz kan nog mycket väl vara snabbare än i9-9900K, förutsatt att alla kärnor kan utnyttjas med 100 % effektivitet...

Hade varit lite roligare med något modernare. Första Cortex A som riktigt fick x86-desktop prestanda var Cortex A76 (den är ungefär lika snabb per kärna som Skylake vid samma frekvens).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tänker att detta är ännu ett problem för Intel och x86, om Kina blir mer och mer teknikoberoende med en ARM-plattform kommer mycket mjukvara att göras för ARM.

Hela Kina + allt av Apple + alla mobiltelefoner + chromebooks/lätta laptops + surfplattor + smarta apparater kör ARM framöver.

Vad har x86? Gamingmarknaden är det enda och det lär väl hålla i sig så länge kommande generation av konsoler är aktuella. Men om 5-10 år när det är dags för en ny generation har jag svårt att se x86 fortfarande vara konkurrenskraftiga där, och när konsolerna kör ARM så kommer det blir lätt att porta spelen till ARM-baserade PCs också.

Jag har väldigt svårt att se x86 överleva på IT-marknaden om 15 år. Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det tog en del klick för att ta reda på vilken arkitektur den använder: ARMv8 för den som undrar.

Skrivet av ronnylov:

Är väl samma design (TaiShan v110) som i övriga modeller av Kunpeng 920, t.ex. så är 8-core 920 ungefär 4 gånger långsammare än AMD 3700X i Blender enligt https://www.thefpsreview.com/2020/07/06/huaweis-8-core-7-nm-k...
Så 24 cores verkar behövas för att Kunpeng 920 ska vara snabbare i väldigt trådade laster än en 8-core x86 desktop-cpu.
Lite vagt om information, men detta är förmodligen ytterligare en modell i deras server-serie som redan finns med 64,48 och 32 cores, så den har nog 8-kanals dram, 40 pcie och annat godis för servar och kan säkert vara mer energi-effektiv än Xeon och Epyc vid samma prestanda.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tänker att detta är ännu ett problem för Intel och x86, om Kina blir mer och mer teknikoberoende med en ARM-plattform kommer mycket mjukvara att göras för ARM.

Hela Kina + allt av Apple + alla mobiltelefoner + chromebooks/lätta laptops + surfplattor + smarta apparater kör ARM framöver.

Vad har x86? Gamingmarknaden är det enda och det lär väl hålla i sig så länge kommande generation av konsoler är aktuella. Men om 5-10 år när det är dags för en ny generation har jag svårt att se x86 fortfarande vara konkurrenskraftiga där, och när konsolerna kör ARM så kommer det blir lätt att porta spelen till ARM-baserade PCs också.

Jag har väldigt svårt att se x86 överleva på IT-marknaden om 15 år. Eller är jag helt ute och cyklar?

Det är väl bara positivt för oss som slutkonsumenter? ARM är betydligt mer öppet än x86 och därmed får vi snabbare prylar till lägre kostnader -- sedan att det är lite knepigt att programmera RISC är något som kompilatorerna får lösa och NVidia investera i

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Det är väl bara positivt för oss som slutkonsumenter? ARM är betydligt mer öppet än x86 och därmed får vi snabbare prylar till lägre kostnader -- sedan att det är lite knepigt att programmera RISC är något som kompilatorerna får lösa och NVidia investera i

Jag menade det absolut inte som någonting negativt!

Eller, negativt på det sättet att det är absurt hur lång tid det har tagit för oss att få se lite rörelse, jag menar, när var CPU-marknaden intressant senast?

Det mest intressanta som hänt senaste 10-15 åren är väl att AMD är konkurrenskraftig igen och att många kärnor är lättillgängligt som konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Det är väl bara positivt för oss som slutkonsumenter? ARM är betydligt mer öppet än x86 och därmed får vi snabbare prylar till lägre kostnader

Om det kommer fortsätta finnas entusiast-DIY så visst. Annars är risken stor att min livslånga favorithobby dör tråkdöden, vilket skulle suga rejält hårt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Det mest intressanta som hänt senaste 10-15 åren är väl att AMD är konkurrenskraftig igen och att många kärnor är lättillgängligt som konsument.

Sant!

Fast glaset halvtomt blir ändå att allt mer börjar luta åt att AMD har inte lyckats blivit konkurrenskraftig för de lyft x86 till en ny nivå, utan allt mer pekar på att det är primärt Intel som misslyckats att egentligen röra sig någonstans på ett halv decennium.

Syns kanske inte i Kunpeng 920, men då får man komma ihåg att Cortex A72 är rätt gammal. Det var ARMs andra CPU-design som hade stöd för ARM64 och den lanserades 2016. D.v.s. när A72 lanserades var fortfarande top-end x86 (Skylake) långt före ARM64 i prestanda.

Spola fram till idag: Apple har en CPU för mobiler som matchar high-end CPUer i prestanda per kärna (high-end x86 är fortfarande lika snabb per MHz som när A72 lanserades medan A13 är ~3 gånger snabbare än A72 per cykel). Har dykt upp lite andra "serverkretsar" baserade på A72, de fungerar för specifika nischfall (p.g.a. lysande perf/W) men fallerar väldigt mycket p.g.a. låg prestanda per kärna.

Idag är världens snabbaste superdator ARM64 baserad och högsta prestanda per CPU-socket för servers borde rimligen också hållas av en ARM64 CPU (Ampers 80 kärniga Altra CPU). Stämmer ryktena kring att Apples A14 är 40 % snabbare än A13 lär MBP/iMac snart innehålla världens snabbaste desktop CPU.

Självklart coolt att saker rör på sig (jag ser brutalt mycket fram emot Apples första ARM baserade Mac!). Tyvärr är ARM allt annat än "öppet". Vem som helst kan skaffa en licens att använda ARM, men det är inte gratis och det hela kontrolleras av ett enda företag (som just nu är till försäljning, så får se hur det går)!

Vill man ändå köra glaset halvfullt så finns fler än två företag som tillverkar ARM-baserade kretsar. Konsensus har länge varit att man inte kan få någon större vinst från en bättre ISA, fram till ARM64 har också bevisen talat för det. Enda som spelar roll är mikroarkitektur och den är i teorin frikopplad från ISA. Om (för än så länge är det ett om) nu ARM64 visar sig vara så överlägsen att det inte är möjligt för Intel/AMD att hänga med lär vi får se fler försök att designa nya ISA + RISC-V (som till skillnad från ARM är helt öppet) börjar faktiskt ta fart på low-end (är ju därifrån ARM växt till vad det nu är på väg att bli, x86 vara också ett low-end alternativ fram till 90-talet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Citat:

Satsningen är inte begränsad endast till hårdvara, utan Huawei arbetar även på ett operativsystem som går under namnet "Harmony OS".

Värt att notera är att "Harmony OS" [1] är tänkt för IoT-pryttlar. Det är med deras egna mikrokärna.
Huawei utvecklar även ett server OS baserat på CentOS som heter "EulerOS" [2] vilket jag antar kommer slå bättre än "Red Flag Linux" [3]

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Harmony_OS
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/EulerOS
[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Flag_Linux

Permalänk
Medlem

Hade varit imponerad om det inte var 3x fler kärnor, som sades ovan har ju apple 3x denna prestanda per ARM-kärna redan

Permalänk
Sötast

Och redan ligger de efter i marknadsföring!

Vet de inte om att de ska para sin cpu med ett 2080Ti medans de jämför med en intel och ett GTX260?

With a level playingfield anything is possible....

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll tänker jag? De konkurrerar med amerikanska intressen som Intel och AMD i detta fallet vilket innebär att USA kommer att på ett eller annat sätt att eliminera företaget.
Vilket är synd för oss konkurrenter. Både Intel och AMD behöver konkurrens.
Håller dock tummarna att det inte blir så. Då det är bara löjligt att frågan om att Kina är en diktatur lyfts fram i media sista tiden när de förtryckt sin befolkning i över 50 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tänker att detta är ännu ett problem för Intel och x86, om Kina blir mer och mer teknikoberoende med en ARM-plattform kommer mycket mjukvara att göras för ARM.

Problem för x86? Det är ingen RISC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om det kommer fortsätta finnas entusiast-DIY så visst. Annars är risken stor att min livslånga favorithobby dör tråkdöden, vilket skulle suga rejält hårt.

Varför skulle det försvinna? Bara för att CPUn inte är x86? Klart det kommer fortsätta finnas, bara andra komponenter man bygger med.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Vad spelar det för roll tänker jag? De konkurrerar med amerikanska intressen som Intel och AMD i detta fallet vilket innebär att USA kommer att på ett eller annat sätt att eliminera företaget.
Vilket är synd för oss konkurrenter. Både Intel och AMD behöver konkurrens.
Håller dock tummarna att det inte blir så. Då det är bara löjligt att frågan om att Kina är en diktatur lyfts fram i media sista tiden när de förtryckt sin befolkning i över 50 år.

Vad yrar du om? ARM är brittiskt och har ett skalbolag sedan ~30 år tillbaka.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Kan inte dessa sanktioner även gälla arm och Huawei i framtiden beroende på köpare då? Det låter ju dyrt att försöka forska och utveckla något man ändå inte kan använda. Huawei borde satsa på risc-v eller liknande. Alternativt köpa arm.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Vad yrar du om? ARM är brittiskt och har ett skalbolag sedan ~30 år tillbaka.

Antagligen yrar han om Huawei som artikeln handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Vad yrar du om? ARM är brittiskt och har ett skalbolag sedan ~30 år tillbaka.

Det är nog du som yrar. Jag har inte skrivit något om ARM?

U.S. Advanced Micro Devices, Inc. (AMD) is an American multinational semiconductor company based in Santa Clara, California, that develops computer processors and related technologies for business and consumer markets.

// Wikipedia

Permalänk
Datavetare

Känns inte som Kungpeng 920 3211K kommer slå ut AMD/Intel från datacenter, så kina-diskussionen kanske nog lunga ned sig.

Lite mer spännande är att AnandTech har en artikel om ännu ett företag som ska ge sig in i datacentermarknaden med en ARM64 design och de lovar 40-50 % högre ST prestanda över Zen2 med 33 % av effekten.

Är väl lite tunt med konkret information om "Nuvua" (namnet känns nästan som ett aprilskämt...), men en sak som var intressant är tabellen man hade där GB5 ST prestanda plottades mot CPU-effekt. Lite här borde det vara uppenbart varför x86 står rätt djupt i träsket ställd mot ARM64

Både Apples och ARMs ARM64 designer totalt demolerar x86 U-modeller i perf/W (specifikt GB5 ST poäng per W). Apple har redan med A13 högre absolut ST perf jämfört med Zen2 och drar i.o.f.s. jämnt med Sunny Cove i absolut perf fast med långt bättre perf/W.

Även på deskop finns fördelar då både Intel och AMD får börja klocka ned sina 15 W CPUer rätt ordentligt redan när 3-4 kärnor lastas, samtidigt kommer Apple kunna köra maxfrekvens upp till ~4 kärnor innan man når ~15 W. Då det mesta använder en eller några få kärnor borde de resultera i att deras kommande laptop CPU kommer vara rejält snabb.

I det segment Kungpeng 920 3211K från artikeln siktar på är det lägre prestanda per kärna från alla läger (och just Huaweis CPU slår inte precis några hastighetsrekord), men där är ju perf/W ännu viktigare då det är så många kärnor per krets. Får se om Nuvia lyckas lansera något de närmaste åren, men här ser vi ju redan 120 W Amazon Graviton 2 samt 250 W Ampere Altra som fixar att köra 64 st resp 80 st kärnor på 2,5 GHz resp 3,3 GHz när alla kärnor är lastade (frekvensen är samma oavsett om en eller alla kärnor är lastade)!

Som jämförelse fixar AMDs 64-kärnors CPU ~2,8 GHz all-core vid 225 W (Amazon garanterar faktiskt bara 2,5 GHz på sina Epyc baserade instanser), då har man rätt snarlik prestanda per MHz som Graviton 2 och Altera kärnorna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

"Det röda laget" får ju en helt ny mening nu

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

HiSilicon är fabless och övriga Kunpeng tillverkas av TSMC enligt wikichip....
Kan bli kortlivat detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sant!

Fast glaset halvtomt blir ändå att allt mer börjar luta åt att AMD har inte lyckats blivit konkurrenskraftig för de lyft x86 till en ny nivå, utan allt mer pekar på att det är primärt Intel som misslyckats att egentligen röra sig någonstans på ett halv decennium.

Syns kanske inte i Kunpeng 920, men då får man komma ihåg att Cortex A72 är rätt gammal. Det var ARMs andra CPU-design som hade stöd för ARM64 och den lanserades 2016. D.v.s. när A72 lanserades var fortfarande top-end x86 (Skylake) långt före ARM64 i prestanda.

Spola fram till idag: Apple har en CPU för mobiler som matchar high-end CPUer i prestanda per kärna (high-end x86 är fortfarande lika snabb per MHz som när A72 lanserades medan A13 är ~3 gånger snabbare än A72 per cykel). Har dykt upp lite andra "serverkretsar" baserade på A72, de fungerar för specifika nischfall (p.g.a. lysande perf/W) men fallerar väldigt mycket p.g.a. låg prestanda per kärna.

Idag är världens snabbaste superdator ARM64 baserad och högsta prestanda per CPU-socket för servers borde rimligen också hållas av en ARM64 CPU (Ampers 80 kärniga Altra CPU). Stämmer ryktena kring att Apples A14 är 40 % snabbare än A13 lär MBP/iMac snart innehålla världens snabbaste desktop CPU.

Självklart coolt att saker rör på sig (jag ser brutalt mycket fram emot Apples första ARM baserade Mac!). Tyvärr är ARM allt annat än "öppet". Vem som helst kan skaffa en licens att använda ARM, men det är inte gratis och det hela kontrolleras av ett enda företag (som just nu är till försäljning, så får se hur det går)!

Vill man ändå köra glaset halvfullt så finns fler än två företag som tillverkar ARM-baserade kretsar. Konsensus har länge varit att man inte kan få någon större vinst från en bättre ISA, fram till ARM64 har också bevisen talat för det. Enda som spelar roll är mikroarkitektur och den är i teorin frikopplad från ISA. Om (för än så länge är det ett om) nu ARM64 visar sig vara så överlägsen att det inte är möjligt för Intel/AMD att hänga med lär vi får se fler försök att designa nya ISA + RISC-V (som till skillnad från ARM är helt öppet) börjar faktiskt ta fart på low-end (är ju därifrån ARM växt till vad det nu är på väg att bli, x86 vara också ett low-end alternativ fram till 90-talet).

Jo, det är ju lite oroväckande att ARM egentligen är lika stängt som x86 men att licensavtalen idag är relativt enkla, men det kan ju snabbt ändras.

Och frågan är hur AMD och Intel tänker nu.
Tänker någon av dom att dom ska hoppa på och börja designa ARM-arkitekturer? Eller funderar någon av dom på att köra på en helt öppen standard och försöka dra igång en ny?

Men det tog ju ARM rätt lång tid att komma dit den är idag och när så mycket mjukvara är kodat och optimerat för ARM är det nog svårt att komma med något annat.

Ja, jag vet inte, men det ska bli intressant att se. Jag hoppas vi får se lite spännande saker som händer dom närmsta 5 åren...

Permalänk
Medlem

nöden är uppfinningarnas moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Både Apples och ARMs ARM64 designer totalt demolerar x86 U-modeller i perf/W (specifikt GB5 ST poäng per W). Apple har redan med A13 högre absolut ST perf jämfört med Zen2 och drar i.o.f.s. jämnt med Sunny Cove i absolut perf fast med långt bättre perf/W.

Är det bara jag som inbillar mig att en CPU med CISC borde kunna vara snabbare än en med RISC per klockcykel i många scenarion, just för att många fler instruktioner har ett hårdvarustöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det bara jag som inbillar mig att en CPU med CISC borde kunna vara snabbare än en med RISC per klockcykel i många scenarion, just för att många fler instruktioner har ett hårdvarustöd?

Nä, säkert fler, men de har ändå fel!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nä, säkert fler, men de har ändå fel!

Hittade en artikel som gav mig en uppfräschning i ämnet.

Citat:

What are the differences between RISC and CISC?
The short answer is that RISC is perceived by many as an improvement over CISC. There is no best architecture since different architectures can simply be better in some scenarios but less ideal in others. RISC-based machines execute one instruction per clock cycle. CISC machines can have special instructions as well as instructions that take more than one cycle to execute. This means that the same instruction executed on a CISC architecture might take several instructions to execute on a RISC machine.

[...]

One of the major differences between RISC and CISC is that RISC emphasizes efficiency in cycles per instruction and CISC emphasizes efficiency in instructions per program. A fast processor is dependent upon how much time it takes to execute each clock cycle, how many cycles it takes to execute instructions, and the number of instructions there are in each program. RISC has an emphasis on larger program code sizes (due to a smaller instruction set, so multiple steps done in succession may equate to one step in CISC).

The RISC ISA emphasizes software over hardware. The RISC instruction set requires one to write more efficient software (e.g., compilers or code) with fewer instructions. CISC ISAs use more transistors in the hardware to implement more instructions and more complex instructions as well.

Källa: https://www.microcontrollertips.com/risc-vs-cisc-architecture...

Kort sagt så är en ARM-CPU mindre komplex och billigare att utveckla/tillverka men kräver i gengäld mer av utvecklaren för att man ska uppnå godtagbar prestanda.

Jag tror inte klockan klämtar för x86 på desktop någon gång snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kort sagt så är en ARM-CPU mindre komplex och billigare att utveckla/tillverka men kräver i gengäld mer av utvecklaren för att man ska uppnå godtagbar prestanda.

Snarare kompilatorn än utvecklaren.

Visa signatur

Dator: Mac