Samlingstråd för oss på jakt efter Ryzen 4000-laptops

Permalänk
Medlem

@BobboW: Flex kan jag inte uttala mig om. Vad gäller dom andra verkar det vara i storleksordning, dvs 13.3" "känns" mest premium, med 15.6" som känns minst premium och 14" mittemellan.

Om du däremot är orolig över hållbarheten bör du kanske se över dom olika Thinkpad modellerna med Renoir (L14/15, T14(s), X13).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Någon mer som ivrigt inväntar Thinkpad L14?

Thinkpad L14 finns numera med Ryzen 5 4500U: https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/l-series/ThinkP...

Jag tänkte EGENTLIGEN ta en Thinkpad E14 med i3-10110U, 256gb SSD och 8gb ram (pga har tidigare haft lite otur med AMD), men det känns ju ganska ovärt att säga nej till en L14 (bättre byggkvalité) med Ryzen 5 4500U (dubbel CPU-prestanda,) med samma arbetsminne och lagring, för 666kr extra (pga studentrabatter).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BobboW:

Vad är egentligen kvalitetsskillnaden på alla dessa Lenovo med samma specs i långa loppet.

Funderar lite på vilken som har bäst "build quality" av:

1 . "Vanliga" Lenovo IdeaPad 5 - 15,6" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB

2. Lenovo Yoga Slim 7 - 14" | Ryzen 7 | 16GB | 1TB

3. Lenovo Flex 5 - 14" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB

Alla i samma prisklass men vilken är mest premium för pengarna?

Lenovokina bombarderar marknaden med likartade produkter och jag har svårt att hitta vilken som är bäst "kvalitetssäkrad", citationstecken för att det egentligen är ett ord jag hatar. Men vill ha en dator som kommer att hålla i mer än ett par år. Bra initiativ till den här tråden som jag såg först nu.

Yoga-märket är mer premium än ideapad i Lenovos värld, och flex hör till ideapad. Så alternativ 2 av de där.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

@Nivity: Studentrabatt kan du utnyttja så fort du har en studentmail. Nu för tiden erbjuder även Lenovo (Digital River) Klarna som betalningsmetod, så erbjudandet "Köp nu betala i September" bör finnas tillgängligt.
(Något jag själv skall utnyttja så fort S540-13ARE kommer upp på försäljning!)

Oj. Den med 4800u alltså. Det är ju en macbook pro killer. 8/16, 16gb 3200 ram, 512gb nvme, 13.3 QHD 100% RGB.
Intelversionen kostar ca 12k här. Om 4800u hamnar i närheten av det tror jag att jag är torsk på en.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genmah:

Thinkpad L14 finns numera med Ryzen 5 4500U: https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/l-series/ThinkP...

Jag tänkte EGENTLIGEN ta en Thinkpad E14 med i3-10110U, 256gb SSD och 8gb ram (pga har tidigare haft lite otur med AMD), men det känns ju ganska ovärt att säga nej till en L14 (bättre byggkvalité) med Ryzen 5 4500U (dubbel CPU-prestanda,) med samma arbetsminne och lagring, för 666kr extra (pga studentrabatter).

Jo, en L14 är nog det bättre valet gentemot en E14, framförallt eftersom några har rapporterat problem med touchpaden på modellen med aluminiumbottenplatta.
Jag har däremot övergivit L14 för en S540-13ARE.

Skrivet av marcusOCZ:

Oj. Den med 4800u alltså. Det är ju en macbook pro killer. 8/16, 16gb 3200 ram, 512gb nvme, 13.3 QHD 100% RGB.
Intelversionen kostar ca 12k här. Om 4800u hamnar i närheten av det tror jag att jag är torsk på en.

Verkligen! Ca 1000€ i bådadera Nederländerna & Tyskland för 4800u/16GB/512GB. Jag hoppas på runt 8000-9000:- för samma modell med studentrabatt i Sverige.

Youtube review: https://youtu.be/Px1DGN_ohdw

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Någon som har några tips på en laptop till plugget?

Har en speldator hemma så är inte ute efter någon vidare prestanda vad gäller spel. Den ska gå att skriva på, surfa och allt annat man kan tänkas göra när man pluggar. Hade ursprungligen tänkt köpa en Matebook D då de kostar ligger på 6000 i nuläget men det känns ju inte helt rätt att köpa en dator med en 3500.

Är framförallt ute efter dator per krona så att säga, runt 6000+- en tusing.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Känns som det hade varit trevligt att använda sig av studentrabatten på lenovo och konfigurera en Yoga 7 slim som man vill ha

Men det lär ju dröja och skolan börjar 31e Augusti
Man klarar sig väl ett tag utan men ja ;O

Skrivet av Exydia:

@Nivity: Studentrabatt kan du utnyttja så fort du har en studentmail. Nu för tiden erbjuder även Lenovo (Digital River) Klarna som betalningsmetod, så erbjudandet "Köp nu betala i September" bör finnas tillgängligt.
(Något jag själv skall utnyttja så fort S540-13ARE kommer upp på försäljning!)

Vad ligger studentrabatten på?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

@Whitesound: 15-20%

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

@Exydia:

Tveksamt om det är värt extra pengarna för en 4500 jämfört med en ex 3500 på en dator som enbart ska användas till plugg..

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

@Whitesound: Beror ju på vad för sorts plugg, men titta upp lite batteritester och sånt, det är väl där den stora skillnaden lär ligga.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

"Same Laptop, Different CPU: Ryzen 4000 vs Intel 10th-gen Battle feat. XMG Core 15"

Permalänk
Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Jo, en L14 är nog det bättre valet gentemot en E14, framförallt eftersom några har rapporterat problem med touchpaden på modellen med aluminiumbottenplatta.
Jag har däremot övergivit L14 för en S540-13ARE.
Verkligen! Ca 1000€ i bådadera Nederländerna & Tyskland för 4800u/16GB/512GB. Jag hoppas på runt 8000-9000:- för samma modell med studentrabatt i Sverige.

Youtube review: https://youtu.be/Px1DGN_ohdw

Många saker som tickar min checklist med den pc'n. 8/16 med 16GB ram räcker i flera år.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Säljer min Zephyrus G14 jag köpte för lite över en månad sedan på Inet för att jag kommer gå tillbaka till Mac. Se annonsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Säljer min Zephyrus G14 jag köpte för lite över en månad sedan på Inet för att jag kommer gå tillbaka till Mac. Se annonsmarknaden.

Du tyckte datorn var ok men hatar Windows? Ett problem annars med "power laptops" är ju att de ofta tenderar bli lite högljudda, i synnerhet de tunnare varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du tyckte datorn var ok men hatar Windows? Ett problem annars med "power laptops" är ju att de ofta tenderar bli lite högljudda, i synnerhet de tunnare varianterna.

Ja, faktiskt. Datorn är grym. Men windows är rörigt. Funderade ett tag på om jag skulle försöka mig på hackintosh på den, men nvidia grafiken sätter ju stopp för det.

Permalänk
Medlem

Då så, fick hem min XMG Core 15 idag. Riktigt bra första intryck, den känns välbyggd och den är förvånansvärt tyst vid vanlig användning (surf osv). XMG skickade med ett usb med alla drivrutiner så installationen va smärtfri. Fick strax under 4600 i Cinebench, vilket är helt sjukt då min desktop 3700x får 4750 Blir att testa lite spel ikväll efter jobbet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister.P:

Då så, fick hem min XMG Core 15 idag. Riktigt bra första intryck, den känns välbyggd och den är förvånansvärt tyst vid vanlig användning (surf osv). XMG skickade med ett usb med alla drivrutiner så installationen va smärtfri. Fick strax under 4600 i Cinebench, vilket är helt sjukt då min desktop 3700x får 4750 Blir att testa lite spel ikväll efter jobbet!

4600 i jämförelse med Intel Core i7-10750H som når ca 3000, snacka om total kross. Intel får rejält med pisk på laptop sidan, jag upplever det mycket tydligare jämfört med desktops. Det här lär väl sakta men säkert nå ut til OEM tillverkarna också nu, det har börjat men går lite segt.

Tror du gjorde ett riktigt bra val. Verkar som om 4800H ligger relativt nära 3700X i prestanda?

Blir intressant om XMG kommer in på svenska marknaden, de erbjuder ju redan svenska tangentbord via sajten i Tyskland, jag tror att de skulle lyckas ganska bra men bli hatade av de stora märkeskonkurrenterna som kommer få sjukt svårt att slå dem i price/performance.

Men.... trots de enorma skillnaderna i benchmarks så är jag dock inte helt säker på att 4800H verkligen slår Intel Core i7-10750H i en majoritet av alla spel, jag tror inte det? Däremot så är det sannolikt såpass jämnt race så man inte behöver bry sig om det och 4800H krossar ju Intel i nästan allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister.P:

Då så, fick hem min XMG Core 15 idag. Riktigt bra första intryck, den känns välbyggd och den är förvånansvärt tyst vid vanlig användning (surf osv). XMG skickade med ett usb med alla drivrutiner så installationen va smärtfri. Fick strax under 4600 i Cinebench, vilket är helt sjukt då min desktop 3700x får 4750 Blir att testa lite spel ikväll efter jobbet!

Är det ISO- eller ANSI-baserat tangentbord?

Hur lång leveranstid var det för din leverans?

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Är det ISO- eller ANSI-baserat tangentbord?

Hur lång leveranstid var det för din leverans?

Bara så att du vet, XMG har en ovanligt aktiv närvaro på Reddit och brukar svara snabbt
https://www.reddit.com/r/XMG_gg/

Detta meddelande har dock tyvärr gått ut:
https://www.reddit.com/r/XMG_gg/comments/i2vsu9/supply_bottle...

Permalänk
Medlem

@makatech: Rätt osäker på hur det ser ut på spelfronten, men helt ärligt så skiljer det väl max ett par procent mellan prollarna så i det stora hela spelar det ingen roll för mig! 4800h går mycket svalare och drar väsentligt mycket mindre ström, datorn kommer inte heller användas för spel i första hand så...

Den enda nackdelen jag hittills hittat skulle väl vara det lilla batteriet på bara 46wh, men av vad jag har hittat så går det att beställa det större 62wh batteriet separat på div hemsidor.

Permalänk
Medlem

@mille74: Den har ett ISO-baserat tangentbord med svensk layout och numpad. Det tog Ca 10 arbetsdagar för att bygga ihop datorn sen yttligare två arbetsdagar för att få den skickad hem till mig via UPS som enda fraktalternativ till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister.P:

@makatech: Rätt osäker på hur det ser ut på spelfronten, men helt ärligt så skiljer det väl max ett par procent mellan prollarna så i det stora hela spelar det ingen roll för mig! 4800h går mycket svalare och drar väsentligt mycket mindre ström, datorn kommer inte heller användas för spel i första hand så...

Den enda nackdelen jag hittills hittat skulle väl vara det lilla batteriet på bara 46wh, men av vad jag har hittat så går det att beställa det större 62wh batteriet separat på div hemsidor.

Ja, lite synd att det inte var ett större batteri men bör väl hålla en ca 5-6 timmar?

Permalänk
Medlem

Hej lånar tråden, är dessa så prisvärda som de verkar eller är det något skumt med de? Har dålig koll på datorer nu för tiden och ska skaffa en ny alltiallo dator för mestadels surf.

Vad har ni för erdarenheter 14" vs 15,6" storleksmässigt. Har vår nuvarande relativt stationär.

https://www.inet.se/produkt/1964684/lenovo-ideapad-5-15-6-ryz...

https://www.inet.se/produkt/1964716/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Hej lånar tråden, är dessa så prisvärda som de verkar eller är det något skumt med de? Har dålig koll på datorer nu för tiden och ska skaffa en ny alltiallo dator för mestadels surf.

Vad har ni för erdarenheter 14" vs 15,6" storleksmässigt. Har vår nuvarande relativt stationär.

https://www.inet.se/produkt/1964684/lenovo-ideapad-5-15-6-ryz...

https://www.inet.se/produkt/1964716/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

Ja, jag uppfattar dessa maskiner som fantastiskt prisvärda.

Som väntat beror preferensen 14"/15.6" ganska mycket på vad du ska ha den till.

Om, som du säger, maskinen ska vara relativt stationär *på ett bord*, med tillgång till nätspänning, behöver du inte bry dig om vikten eller batterikapaciteten.

Båda är maskinerna är lätta. (1.66kg för 15.6" är inte speciellt tungt), och har bra batterikapacitet. Den större maskinen har 70Wh batteri, vilket är väldigt bra.

Kylningen i en 15.6" är också generellt bättre, men det specifika fallet är viktigare än det generella. I det här fallet vet jag inte hur modellerna står sig mot varandra. Surfa och kolla cinebench-resultat på 14" vs 15" för att få en indikation.

Jag är 40+ och måste ha terminalglasögon. Det gör att jag personligen föredrar större skärm.

Ska du sitta länge i taget, vill du dessutom ha en skärm med bra betraktningsvinklar, så du kan ändra sitt/stå/ställning utan att det börjar se ut som skit. Däremot är ljusstyrkan av mindre betydelse, eftersom du indikerar att du inte ska släpa runt den utomhus.

Färgåtergivningen är också viktigare ju mer man ska stirra på den. Färgåtergivningen på de maskiner du länkar är dock inte speciellt bra (45% NTSC/62% sRGB).

Men det beror också på typ av surf. Ska du surfa på textsidor/forum, spelar färgåtergivningen inte så stor roll. Ska du surfa på bilder/facebook eller kolla film, vill du nog ha bättre färgåtergivning.

För bilder/facebook/film skulle jag också överväga touch och 360-gångjärn. Och i så fall en mindre och nättare maskin, så du kan hålla den i händerna i soffan/sängen/där du är. Då framstår HP envy 13" som ett intressant alternativ.

Ska du skriva långa foruminlägg, är det viktigare med bra tangentbord, och då är dessa maskiner bra.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Ja, jag uppfattar dessa maskiner som fantastiskt prisvärda.

Som väntat beror preferensen 14"/15.6" ganska mycket på vad du ska ha den till.

Om, som du säger, maskinen ska vara relativt stationär *på ett bord*, med tillgång till nätspänning, behöver du inte bry dig om vikten eller batterikapaciteten.

Båda är maskinerna är lätta. (1.66kg för 15.6" är inte speciellt tungt), och har bra batterikapacitet. Den större maskinen har 70Wh batteri, vilket är väldigt bra.

Kylningen i en 15.6" är också generellt bättre, men det specifika fallet är viktigare än det generella. I det här fallet vet jag inte hur modellerna står sig mot varandra. Surfa och kolla cinebench-resultat på 14" vs 15" för att få en indikation.

Jag är 40+ och måste ha terminalglasögon. Det gör att jag personligen föredrar större skärm.

Ska du sitta länge i taget, vill du dessutom ha en skärm med bra betraktningsvinklar, så du kan ändra sitt/stå/ställning utan att det börjar se ut som skit. Däremot är ljusstyrkan av mindre betydelse, eftersom du indikerar att du inte ska släpa runt den utomhus.

Färgåtergivningen är också viktigare ju mer man ska stirra på den. Färgåtergivningen på de maskiner du länkar är dock inte speciellt bra (45% NTSC/62% sRGB).

Men det beror också på typ av surf. Ska du surfa på textsidor/forum, spelar färgåtergivningen inte så stor roll. Ska du surfa på bilder/facebook eller kolla film, vill du nog ha bättre färgåtergivning.

För bilder/facebook/film skulle jag också överväga touch och 360-gångjärn. Och i så fall en mindre och nättare maskin, så du kan hålla den i händerna i soffan/sängen/där du är. Då framstår HP envy 13" som ett intressant alternativ.

Ska du skriva långa foruminlägg, är det viktigare med bra tangentbord, och då är dessa maskiner bra.

Super tack för ett bra svar. Då bör någon av dessa räcka för mig. Jag flyttar mig runt i huset så får ses som stationär så får bli en 15,6"

Men kan ni tipsa om en skärm med en bättre upplösning en dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Super tack för ett bra svar. Då bör någon av dessa räcka för mig. Jag flyttar mig runt i huset så får ses som stationär så får bli en 15,6"

Men kan ni tipsa om en skärm med en bättre upplösning en dessa?

Kollar också på dessa, men kan inte bestämma mig för om det räcker med 8gb eller om man ska gå på en 16gb-variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCon:

Kollar också på dessa, men kan inte bestämma mig för om det räcker med 8gb eller om man ska gå på en 16gb-variant.

Ja det jag också velar om dock tror jag 8gb räcker för min surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Super tack för ett bra svar. Då bör någon av dessa räcka för mig. Jag flyttar mig runt i huset så får ses som stationär så får bli en 15,6"

Men kan ni tipsa om en skärm med en bättre upplösning en dessa?

Hmmm... Svårt att tolka din fråga i kontexten av det vi diskuterade.

Jag sade inget om att skärmarna hade dålig upplösning. Menar du bättre färgåtergivning?

Om du menar färgåtergivning får du välja en annan modell än IdeaPad. Antingen nån av alla olika Lenovo Yoga Slim 7 som finns, eller en HP Envy eller nån Asus.

Om du är ute efter nån maskin med högre upplösning på skärmen, så känner jag inte till någon som har mer än Full HD, så då får du vänta på nya maskiner. T.ex. nya Surface.

Om du menar vad du skriver, och vill ha tips på en lös skärm med bättre upplösning än dessa, så rekommenderar jag att du kollar i en annan del av forumet (https://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparate...).

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Super tack för ett bra svar. Då bör någon av dessa räcka för mig. Jag flyttar mig runt i huset så får ses som stationär så får bli en 15,6"

Men kan ni tipsa om en skärm med en bättre upplösning en dessa?

Bättre upplösning än FullHD kostar och finns.
XMG har en modell med UHD XMG ULTRA 17

Schenker har totalt fyra modeller med UHD

Men tyvärr inte någon UHD med AMD teknik.

Verkar helt enkelt att modeller utrustade med AMD under skalet av tradition/(kanske vana) blir bestyckade med sämre alternativ. Tyvärr!

Något vi får hoppas ändrar sig...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!