Universalprocessorn Tachyum Prodigy snabbare än Nvidia- och Intel-kretsar

Permalänk
Melding Plague

Universalprocessorn Tachyum Prodigy snabbare än Nvidia- och Intel-kretsar

Exekverar emulerad x86-, ARM- och RISC-V-kod snabbare än datacenterlösningar från Intel och Nvidia och klarar Verilog-tester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

"Tror du Tachyum lyckas leverera en produkt som är snabbare, billigare, mer energisnål än allt på marknaden och dessutom kan köra kod anpassad för alla befintliga instruktionsuppsättningar?"

Vete fan, låter för bra för att vara sant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

NEJ! Men imponerande om de lyckas och isf ett enormt ekonomiskt avbräck för Intel och AMDs serversida. Om nu dessa processorer inte är extremt nischade vill säga...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Calling @Yoshman, detta behöver lite insikt känner jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

"Tror du Tachyum lyckas leverera en produkt som är snabbare, billigare, mer energisnål än allt på marknaden och dessutom kan köra kod anpassad för alla befintliga instruktionsuppsättningar?"

Vete fan, låter för bra för att vara sant.

Jag tänkte precis samma sak. Luktar nästan investor scam, men tiden får visa

Permalänk
Medlem

Sååå... What's the catch?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Låter som om Euclideon hade designat en processor.

Permalänk
Hjälpsam

Med tanke på hur gammal, påbyggd i många omgångar och ineffektiv x86 är så skulle jag inte bli förvånad om en modern optimerad hårvara kan emulera bättre.

Intressant.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gagoff:

Jag tänkte precis samma sak. Luktar nästan investor scam, men tiden får visa

Var en nyhet om ett annat lite halvmystiskt bolag Graphcore tidigare också "250 TFLOPs AI Performance – 59.4 Billion Transistors In An 823mm2". Deras videos på youtube påminde lite om källarföretag.
https://wccftech.com/graphcores-colossus-mk2-gc200-7nm-ai-chi...

Permalänk

Tachyum låter som nåt material i Star Trek-universumet.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Tachyum låter som nåt material i Star Trek-universumet.

Nästan, de ändra väl lite för att slippa copyright problem.
https://memory-alpha.fandom.com/wiki/Tachyon

Permalänk
Medlem

Av artikel får man nästan intryck att den skall klara allt i full speed. Men läser man lite mer så jämfört med mot andra bolags ARM server lösningar etc, så är det inte nog så fantastiskt. Det är väl fullt möjligt att snart göra en CPU som inte är x86 som är snabbare och drar mindre ström än en Xeon.

Däremot det där med x86 kompatibilitet etc så är det genom vanlig traditionell emuleringslösning.

"Unlike, say, Transmeta, Centaur, or other x86 clones, Prodigy gets its x86 compatibility purely through software emulation, with no particular hardware assist. That ability comes courtesy of QEMU, the open-source emulation package. Danilak says Prodigy can run user-mode binaries at about 50% of native speed, based on his company’s simulations. That’s fast enough for most customers, he says, because it gets them up and running until such time as they convert and recompile their apps into native Prodigy code."

50% verkar dock inte så bra, har för mig gamla DEC Alpha sades ligga på runt 70% native x86 när man körde Windows NT, med liknande lösningar.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Calling @Yoshman, detta behöver lite insikt känner jag

Det låter ju mest som ett aprilskämt.

Om de ens skulle komma nära det man påstår tycker jag existerande CPU-designers direkt övergår att vika dumstrutar...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det låter ju mest som ett aprilskämt.

Om de ens skulle komma nära det man påstår tycker jag existerande CPU-designers direkt övergår att vika dumstrutar...

Det var det jag trodde också, bra ibland med en sanity check!

Permalänk
Avstängd

Nog kan jag tänka mig att den är effektivare än Intel under extremt specifika laster, men att allt de säger är sant låter osannolikt.

Permalänk
Medlem

"Out of order execution with compiler"

Var det inte det som inte gick att lösa bra i praktiken för Intel och HP med Itanium, eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nästan, de ändra väl lite för att slippa copyright problem.
https://memory-alpha.fandom.com/wiki/Tachyon

Jag tror inte Star Trek har uppfunnit termen tachyon dock...

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

https://www.techpowerup.com/img/4M7pubBCDyvtsiXH.jpg

"Out of order execution with compiler"

Var det inte det som inte gick att lösa bra i praktiken för Intel och HP med Itanium, eller är jag helt ute och cyklar?

"Data travels over very short wires, mitigating the "slow wires" problem"

Hmm?

Permalänk
Medlem

Var är den obligatoriska skrämselartikeln om antalet säkerhetshål denna nya teknik medför?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Låter som om Euclideon hade designat en processor.

Vi får se om den australiensiska staten bidrar med en slant!:D

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Transmeta 2.0?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av svolter:

https://www.techpowerup.com/img/4M7pubBCDyvtsiXH.jpg

"Out of order execution with compiler"

Var det inte det som inte gick att lösa bra i praktiken för Intel och HP med Itanium, eller är jag helt ute och cyklar?

Det gick att lösa, även om det gjorde kompilatorn väldigt komplex (vilket i sig inte är ett jätteproblem). Tankevurpan med Itanium var primärt att man bara löste den del av OoOE som statisk analys kan hitta. Finns en del sådant, men allt eftersom gapet mellan hur mycket data CPU-kärnan kan tugga i sig kontra hur snabbt (latens) man kan få in erforderlig data till beräkningsenheterna blev dynamisk analys allt mer kritisk.

Dynamisk analys är saker som att lära sig hur aktuell arbetslast uppför sig, t.ex. branch-prediction och mönster i vilka adresser som läses (att hantera skrivning är långt enklare ur ett latensperspektiv, så är just inläsning av data som är svårt). Var ju exakt dessa delar man hoppades kunna undvika implementera i kisel med Itanium, men i de sista generationerna hade man börjat stoppa in sådana delar vilket rätt mycket gjorde grundidén med EPIC-designen DoA (Explicitly Parallel Instruction Computing).

VLIW är närbesläktad med EPIC, båda fungerar lysande på vissa nischade fall men är ingen optimal lösning för en generell CPU. Eller så har man löst alla problem i Prodigy, i så fall blir det riktigt spännande att förstå hur! Men känns inte så sannolikt...

"Tricket" i ARM64 (och RISC-V) som får dessa att möjliggöra extremt "breda" CPU-designer är ju att förenkla analysen av den dynamiska analysen så långt som möjligt genom att göra majoriteten av instruktionerna helt oberoende av saker som globala flaggor och liknande. Det ser ju ut att fungera, vilket skulle göra Prodigy än mer fantastisk om den effektivt kan köra både x86 och ARM64 instruktioner då de skiljer sig på ett par viktiga fundamentala punkter.

Fast kikar man i pressmeddelanden säger man väl ändå inte att det handlar om en CPU för allt möjligt, man verkar rikta in sig på ett par specifika HPC-laster

"Tachyum's Prodigy can run HPC applications, convolution AI, explainable AI, general AI, bio AI and spiking neural networks, as well as normal data center workloads on a single homogeneous processor platform with its simple programming model."

Låter mer som detta är en GPU/NPU som kan klara sig helt utan en "vanlig" CPU. Är rätt mycket så världens snabbaste superdator, Fugaku, fungerar. Den kör i grunden ARM64 kod, men designmässigt är CPUn mer lik en GPU än en traditionell CPU. Fördelen med en sådan design är samma som för GPGPU på iGPUer: det är minimal kostnad (den är ju noll för Fugaku och Prodigy) att växla mellan CPU- och GPU-delen av kretsen.

Om så är fallet är det kanske inte en uppenbar scam, fast då handlar det inte heller om en CPU som kommer ersätta det vi idag kör i våra mobiler och desktop-datorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är bara glad sån här teknik är på tal om så att först skrattar man åt tanken nu men kanske om 20 år är det vardag

Permalänk
Keeper of the Bamse

"Tror du Tachyum lyckas leverera en produkt som är snabbare, billigare, mer energisnål än allt på marknaden och dessutom kan köra kod anpassad för alla befintliga instruktionsuppsättningar?"

Va? Nej absolut inte, det vore befängt. Hur är det här ens en artikel, med den här titeln?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

"Data travels over very short wires, mitigating the "slow wires" problem"

Hmm?

Antar att de pratar om data locality på något sätt. Upp till 90% av energiåtgången i moderna chip är ju relaterat till bussar och minneshantering för att det helt enkelt kostar så mycket energi att överföra information i de hastigheter som krävs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

"Tror du Tachyum lyckas leverera en produkt som är snabbare, billigare, mer energisnål än allt på marknaden och dessutom kan köra kod anpassad för alla befintliga instruktionsuppsättningar?"

Va? Nej absolut inte, det vore befängt. Hur är det här ens en artikel, med den här titeln?

Det går ju absolut att lösa varje av de frågorna individuellt och stoppa in alla i ett chip. En ai accelerator som bräcker xeon för specifika problem, arm eller liknande cpu kärnor som är mer energieffektiva, emulera andra plattformar och kod (långt från realtid eller bra prestanda, men det fungerar)

Stoppar man in det i ett chip så ser det ut på pappret som att man kan uppfylla alla med ett enda chip. Så länge man väljer benchmarks så stämmer det också

Permalänk
Medlem

Låter extremt osannolikt, men det vore riktigt häftig om det var sant, vilken jäkla smäll för Intel och AMD!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

50% verkar dock inte så bra, har för mig gamla DEC Alpha sades ligga på runt 70% native x86 när man körde Windows NT, med liknande lösningar.

Wikipedia säger 40-50% vill jag minnas för FX!32 1.0 och spekuleras upp till 70% med senare versioner.

Jag installerade Windows NT 4.0 på min Alpha för några veckor sedan, kört Gentoo Linux sedan 2006 med en ominstallation runt 2014 men var aldrig stabil cid hård CPU last så har gått igenom hårdvaran mm (nya caps, ny kylning, rengjort alla kontakter, bytt ut en mistänkt kass CPU mm) och testande nu NT för att se hur den beter sig.

Men FX!32 ger ungefär 30-50% av native prestanda i NT 4.0 skulle jag säga med FX!32 Version 1.5 så några 70% har jag aldrig sett när jag testat Native port VS binärt översatt av FX!32.

Rent generellt fungerar GUI program bättre, börjar man tala om spel så är det mest komplexa jag fått runt prboom (doom port) och Sim City 2000.

Nu är utbudet av mjukvara EXTREMT tafatt till NT och Alpha och det mesta har gått Cyber space döden till mötes så man får gräva runt på ftp mirrors, Internet Archive mm för att hitta mjukvara att köra.

Jag har testat PRBOOM, en DOOM1/2 motor som finns native och som även fungerar under fx!32 och det är väl 1/3 CPU use med native.

Väldigt mycket fungerar inte genom FX!32 heller men det som fungerar är lite hit and miss.

Winrar fungerar väldigt bra och snabb faktiskt jämfört med native program som inte verkar lika finslipade men då jämför man ju inte äpplen och päron.

Kör även FTP Explorer som är ett x86 program då det har mer funktioner och är snabbt när FX!32 genererat binärer för det.

Men vist är FX!32 rätt coolt och imponerande och det var en del av Windows 2000 beta för Alpha så var i teorin bara att tuta och köra x86 binärer.

Emulerade Wintune 97 åt kompisen som samlar scores so its all for science!

Har med 2 Alpha system, den röda och gröna grafen till vänster.
Det är samma system men en rundan är den uppgraderad från 500Mhz till 600Mhz CPU och FX!32 har även gjort en binär översättning av Wintune 97, verkade först inte fungera men ja datorn stog på över natten så blev det lite fart på programet verkar det som.

Ofta går översättningen väldigt fort (någon minut) dock tar andra program lite tid och vissa kan inte översättas har jag märkt. Har ett som är fast på 62% efter flera veckor nu.

Men man kan ju se den röda stapeln med systemet i 600Mhz med Wintue97 binärt översatt jämfört med systemet i 500Mhz där den brute forsar emulering av x86.

Så binärt översatt är Alpha rätt snabb även med dagens mått skulle jag säga, många vanliga GUI program som Winrar och FTP Explorer är rappa som på en native P2/P3 PC i motsvarande frekvens så inget känns slött.

Spel och exotiska program fallerar ofta dock och om dom startar är plågsamt långsamma.

Så jag föredrar att kompilera om program om källkod finns, har så lång kompilerat Quake 2 3.21 och Quake1 1.09 SDL och några Kronos OpenGL demos och sånt. En del har redan native support men det ger lite mer prestanda att gå från VC4++ till VC6++ och sedan finns det lite buggfixar i senare Quake 2 sourcen som fixar artefakter så var väl lönt att kompilera om med Visual Studio 6.

Permalänk
Medlem

Är inte AMD med i den här leken också (epyc)?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

hmmm, av artikeln får jag känslan av att dom bara lyckats köra deras cores snabbare än Xeon cores. Så det återstår väl att se om detta ger prestanda. Men rent generellt så känner jag att om dom vet vad dom håller på med, så är det möjligt att göra en snabbare design än, vid det här laget förhållandevis gamla, Xeon, tex. (som behöver vara bakåtkompatiblel, mm). Men med tanke på att dom säger att den är så pass strömsnål så känns det mest som en Ghz grej.
Vi får väl se framöver vad dom byggt.