Permalänk
Medlem

Köpråd ny gaming skärm!

Hej sweclockare!
Det är så jag funderar på att köpa en 24 till 25" med 165-240hz skärm och skulle behöva förslag på bra skärmar, prisklass runt 4-6k krav på G-Sync. Sitter just nu på en Asus Rog Swift 27" PG278Q. Anledningen till att jag byter ner är att ibland blir 1440P för mycket speciellt i FPS, blir ibland att man får fokusera på mer och ibland blir det att jag tappar fokus helt och hållet. Det blir helt enkelt förmycket till och från.

Det jag spelar för tillfället är FPS, Racing, CoD, F1 2020, CSGO, Destiny 2, Assassins creed Valhalla (när det kommer), Cyberpunk 2077 (när det kommer). Sen diverse chill spel. Jag har kollat bland annat på Acer Predator XN253QX 25" och lite diverse Asus Rog Swift skärmar. Gillar mer skärmar som knappt har "ramen" runt själva bildrutan så att säga.

I samband med en ny skärm tänkte jag sälja nuvarande skärm och undrar vad min skärm PG278Q kan gå för, inköpt 2016-10-02, finns inga skavanker så att säga på skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@f0rsakn: Ifall G-sync är ett krav har du Nvidias lista att utgå ifrån:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Tack för listan! Då lutar det sig mot Acer Predator XN253QX. Vet du dock vad jag skulle kunna värdera min skärm jag har nu Asus PG278Q? Tänkte sälja av den samband med inköp av nya skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av gizm0:

Vet du dock vad jag skulle kunna värdera min skärm jag har nu Asus PG278Q? Tänkte sälja av den samband med inköp av nya skärmen.

Ingen aning, men lite sunt förnuft ställer två motfrågor:
(1) Vad skulle du själv se som en realistisk summa ifall du köpte den skärmen begagnad? Förmodligen vill ingen annan betala mer än vad du själv vill
(2) Vad kostar den ny? Och om den är gammal och inte säljs, vad kostar ersättaren?

I detta fall är det PG278QR: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3958174

En hyfsad tumregel är halva nypriset. Justera efter hur snabbt du vill sälja den. Och får du ett svar av dig själv på fråga (1) så har du snart en vettig uppskattning om övre gräns.

Permalänk
Medlem

@gizm0:

Jag är också inne på att byta upp mig. Har i dagsläget en VG248QG som är ok fps-skärm i budgetklassen men färgerna får mig att vilja kräkas lite i munnen.

Har annat snöat in på Asus VG279QM som ett alternativ med IPS. Den har fått ganska vettiga betyg av kunnigt folk. Bland annat här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen aning, men lite sunt förnuft ställer två motfrågor:
(1) Vad skulle du själv se som en realistisk summa ifall du köpte den skärmen begagnad? Förmodligen vill ingen annan betala mer än vad du själv vill
(2) Vad kostar den ny? Och om den är gammal och inte säljs, vad kostar ersättaren?

I detta fall är det PG278QR: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3958174

En hyfsad tumregel är halva nypriset. Justera efter hur snabbt du vill sälja den. Och får du ett svar av dig själv på fråga (1) så har du snart en vettig uppskattning om övre gräns.

Hej ursäkta för sent svar, den kostade drygt 6990 när den fanns och köpa, tror jag har kommit fram till ett CA pris efter en del sökande på blocket och tradera diverse andra forum. Jag är inte direkt så bra på vad man kan sälja saker för när det kommer till kringutrustning så att säga.

Skrivet av koofoot:

@f0rsakn:

Jag är också inne på att byta upp mig. Har i dagsläget en VG248QG som är ok fps-skärm i budgetklassen men färgerna får mig att vilja kräkas lite i munnen.

Har annat snöat in på Asus VG279QM som ett alternativ med IPS. Den har fått ganska vettiga betyg av kunnigt folk. Bland annat här!

Tack för tipset, dock synd att det är en 27" skärm, har testat 1080p på min nuvarande skärm och tycker det ser lite gräsligt ut dock så är det en TN panel men skulle kunna testa 1080p igen och se. Har kört dom flesta skärmarna på TN paneler, men skulle vilja testa en IPS panel synd att ingen av mina vänner har en IPS panel så man kan jämföra. Sen beror det väl allt på vad det är för märke hur bra bilden blir på den skärmen så at säga.

Annars lutar det mer åt Acer Predator XN253QX, dock så är jag ingen direkt tävlingsinriktad spelare mer åt averge-semi gamer, spelar för mestadels för att ha kul och ha lite good times. Det är ett jäkla träsk där ute bland skärmar och hitta rätt. Synd där jag bor så finns det inga direkt "gaming" butiker där man kan testa diverse olika skärmar osv.

Permalänk
Medlem

ViewSonic XG270QG köpte jag för några månader sen, den ligger lite högre i priset men jag fick tag på den lite billigare på amazon. Finns gott om info på youtube, jag är supernöjd med den