LG OLED B9 – missnöjd efter kalibrering

Permalänk
Medlem

LG OLED B9 – missnöjd efter kalibrering

Hej,

Var längesen jag loggade in på forumet inser jag. Kul att kontot finns kvar!

Som rubriken lyder: Köpte den i april. Köpte därefter en hemkalibrering från MM för några veckor sedan då jag inte kände att ISF-lägena samt ”Game” upplevdes tillräckligt korrekta.

Är fullt medveten om vad en kalibrerad skärm innebär och har själv erfarenhet av bildbehandling av foto på kalibrerad skärm med mera.

Killen som gjorde jobbet är både trevlig och har nivå 3-certifiering inom ISF, men trots det är jag inte nöjd med resultatet. Har haft lite mejlkontakt med lite uträtande av frågetecken, men därefter har det blivit tyst i kommunikationen. Kanske har han bara semester, men jag är för otålig att vänta och vänder mig därför hit med lite frågor.

Nåväl. Mätningen ser mycket bra ut efter hans kalibrering, men jag har upptäckt en del fel vid flitigt tittande som retar gallfeber på mig.

Inställningarna (förutom allt lulllull avstängt) är enligt följande:

OLED-ljus: 39
Kontrast: 83
Ljusstyrka: 53
Färg: 62
Skärpa: 10
Nyans: 0

Gamma/EOTF: 2.4 (120 nits)
Färgtemperatur: Varm2

Vitbalans (2-punkt):
Höga - R:0 G:3 B:2
Låga - R:0 G:0 B:0

Biosalong: På (24p-uppspelning)
Färgområde: Auto

Generellt ser dessa inställningar bra ut på mitt exemplar, speciellt i väldigt ljusa scener, men lider av ett släng gröngul tint då och då och i mörka scener ”glöder” rött extremt och känns oerhört övermättad. Mycket material ser dock väldigt bra ut, men just den extremt röda mättnaden och den gröngula vitbalansen stör mig! Har alltså påtalat detta, men har ännu inte fått återkoppling, samt så ligger ju trots allt D65 spot on i rapporten.

Det jag har gjort på egen hand är att dra tillbaka färgreglaget till 50, vilket helt tar bort problemet med övermättad röd färg, men på bekostnad av färgmättnad totalt givetvis.

När det gäller vitbalansen har jag utgått från att behålla temperaturen från den kalibrerade inställningen (6500K), men sänkt grönt till noll och ökat röd och blå två snäpp (magenta minskar grön och ökad blå minskar gul).

Mina nya vitbalansinställningar (2-punkt) är således:

R:2 (tidigare R:0)
G:0 (tidigare G:3)
B: 4 (tidigare B:2)

Nu borde ju allt vara frid och fröjd, tänker ni? Jo, bilden känns klart bättre, men nu har jag ju trixat med bilden själv och kan inte njuta fullt ut utan håller nästan enbart på och granskar bilden och letar fel, vilket är motsatsen till vad en kalibrering ämnar uträtta.

Vad tror ni om mina justeringar jag gjort? Känns det som rimliga korrigeringar utifrån de ”fel” i bilden jag har? Finns det något annat jag kan göra själv, eller ska jag invänta svar från ”min kalibrerare”?

Permalänk

Om du spelar upp samma material på din datorskärm är TVn så pass mycket sämre att du inte kan njuta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Om du spelar upp samma material på din datorskärm är TVn så pass mycket sämre att du inte kan njuta?

Felet är givetvis oerhört litet, så visst kan jag njuta. Speciellt med mina egna, korrigerade inställningar, men syftet med kalibrering är att bilden ska vara rätt och visa det upphovsmakaren tänkt.

Min iPhone med ”true tone” ser klart bättre ut trots att ”true tone” nog oftast innebär något varmare vitbalans än D65 skulle jag tro. (Oavsett vad är ju inställningen dynamisk efter ljuset). Övermättnad existerar inte på min telefon, inte heller gröngult stick i högdagrar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sajtam: En förklaring till övermättade färger är inställningen för Färgområde som bör stå på Auto. Ifall den står på Bred eller Utökad kommer den där extra räckvidden i röd mättnad att slå igenom ganska tydligt. Det kan vara så att Färgområde-inställningen ändras beroende på källan, så dubbelkolla.

Färg på 62 är ganska högt. Kan faktiskt vara en typo och att det ska vara 52 som är ganska typiskt. Expertinställningen på 50 är ofta precis lite för dämpad direkt ur kartong. Men ja, det är förstås enkelt att sitta på distans och peta på andras siffror. Det kan skilja sig ganska ordentlig mellan exemplar och du kan ha ett exemplar som drar i mättnad. Jag har ännu inte sett en LG OLED som är helt balanserad. Får man rätt toner på hud/ansikte kan det kräva att de starkaste mättade tonerna blir överdrivna. Eller viceversa med blekare ansikten.

Just att en OLED upplevs gulgrön är ganska vanligt inledningsvis. Särskilt om man haft en annan TV innan som dragit mot det mer blålila. Kalibrering eller inte – även om du inte är helt nöjd har du en förutsättning att utgå ifrån. Tycker din justering/korrigering överlag är ganska mild. Det är lite annat när någon är missnöjd och de ändrar till R:-18 och B:+24 och först då tycker det "...ser rätt ut"

Oh juste det: OLED tenderar att dra mer mot grönt när det lyser starkt, till exempel HDR. Det där skulle jag säga minskar med tiden, baserat mer på upplevelse än mätningar dock. Har inte haft någon OLED tillräckligt länge (eller tiden över) för att gå till botten.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sajtam:

Min iPhone med ”true tone” ser klart bättre ut trots att ”true tone” nog oftast innebär något varmare vitbalans än D65 skulle jag tro. (Oavsett vad är ju inställningen dynamisk efter ljuset). Övermättnad existerar inte på min telefon, inte heller gröngult stick i högdagrar.

Apples skärmar som jag mäter en hel del är sådär konsekvent lite blåare. Mer åt 6800–7000 K och ofta även något åt det lila. Så att du tycker OLED:n ser gnuttan gröngul ut är inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sajtam: En förklaring till övermättade färger är inställningen för Färgområde som bör stå på Auto. Ifall den står på Bred eller Utökad kommer den där extra räckvidden i röd mättnad att slå igenom ganska tydligt. Det kan vara så att Färgområde-inställningen ändras beroende på källan, så dubbelkolla.

Färg på 62 är ganska högt. Kan faktiskt vara en typo och att det ska vara 52 som är ganska typiskt. Expertinställningen på 50 är ofta precis lite för dämpad direkt ur kartong. Men ja, det är förstås enkelt att sitta på distans och peta på andras siffror. Det kan skilja sig ganska ordentlig mellan exemplar och du kan ha ett exemplar som drar i mättnad. Jag har ännu inte sett en LG OLED som är helt balanserad. Får man rätt toner på hud/ansikte kan det kräva att de starkaste mättade tonerna blir överdrivna. Eller viceversa med blekare ansikten.

Just att en OLED upplevs gulgrön är ganska vanligt inledningsvis. Särskilt om man haft en annan TV innan som dragit mot det mer blålila. Kalibrering eller inte – även om du inte är helt nöjd har du en förutsättning att utgå ifrån. Tycker din justering/korrigering överlag är ganska mild. Det är lite annat när någon är missnöjd och de ändrar till R:-18 och B:+24 och först då tycker det "...ser rätt ut"

Oh juste det: OLED tenderar att dra mer mot grönt när det lyser starkt, till exempel HDR. Det där skulle jag säga minskar med tiden, baserat mer på upplevelse än mätningar dock. Har inte haft någon OLED tillräckligt länge (eller tiden över) för att gå till botten.

Tack för input. Ska dubbelkolla källorna, vilket i mitt fall är en comhem-box och PS4 för tillfället utöver Netflix via TV:ns app. Har ”auto” ställd i inställningarna och om jag ändrar till ”bred” eller ”utökad” blir färgmättnaden värre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Apples skärmar som jag mäter en hel del är sådär konsekvent lite blåare. Mer åt 6800–7000 K och ofta även något åt det lila. Så att du tycker OLED:n ser gnuttan gröngul ut är inte så konstigt.

Även med ”true tone”? Jag tycker nämligen inte att den går att titta på grund av blått sken utan true tone aktiverat.

Angående gröngul kan nog mina vana med Iphone vara problemet!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sajtam: True tone är något jag aldrig använder eftersom vitbalansen blir helt jäkla random! Att det blir blåare för dina ögon är för att du upplever den relativa skillnaden mot vad du är van med – som är true tone på. Det omvända om man är van med Apples normala nivå som ändå är "nordiskt dagsljus" (om man så vill) är att true tone gör bilden beige, brun och gul. Rent fysiskt kan du med true tone aktiverat inte reproducera färgerna som de ska se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sajtam: Oh juste det: OLED tenderar att dra mer mot grönt när det lyser starkt, till exempel HDR. Det där skulle jag säga minskar med tiden, baserat mer på upplevelse än mätningar dock. Har inte haft någon OLED tillräckligt länge (eller tiden över) för att gå till botten.

Intressant! Lite så jag upplever felet. Det är främst i väldigt ljusstarka scener det syns, likaså textremsan med mera. Med min milda inställning försvinner det helt och jag vill minnas att problemet har minskat en del med tiden. Första veckan var jag nere på -7 på grönt, samt så körde jag på varm 3 med ökad mängd blå.

Permalänk
Inaktiv

Jag upplever detta på min B9 ochså men inte på min C9, båda är 55

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sajtam: True tone är något jag aldrig använder eftersom vitbalansen blir helt jäkla random! Att det blir blåare för dina ögon är för att du upplever den relativa skillnaden mot vad du är van med – som är true tone på. Det omvända om man är van med Apples normala nivå som ändå är "nordiskt dagsljus" (om man så vill) är att true tone gör bilden beige, brun och gul. Rent fysiskt kan du med true tone aktiverat inte reproducera färgerna som de ska se ut.

Du tänker inte på ”night shift”, som absolut blir beige/orange? Nåväl, min vana med telefonen kan säkert spöka i sammanhanget. Tycker dock inte att min kalibrerade tv är för blå.

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic, men det här med colour metamerism är ett spännande inslag rörande OLED-tekniken. Har ju kört med kalibrerade plasmaskärmar förr (RIP) och har aldrig funderat över färg- och/eller vitbalansfel.

Är det enbart nonsens eller finns det något där som kan påverka upplevelsen annorlunda än mätutrustningen?

https://www.lightspace.lightillusion.com/perceptual_colour_ma...

Permalänk
Medlem

Har lekt vidare med ökat självförtroende och insikt från @laxpudding

Ja, jag har utvecklat en lätt bias som drar mot magenta mest troligt. Har nu valt att justera min korrekt kalibrerade inställning med uppmätt D65 enbart enligt följande:

Minskat färgmättnaden godtyckligt till 52 (från 62), vilket tar bort överdriven färgmättnad i röd färgkanal, speciellt i lågdagrar. Har även valt att utgå från gamma 2.2 som också verkar hjälpa till att ljusa upp färgmättnaden i mörkare scener (snabbare resning av svärta), men kände då att vitpunkten behövde justeras ner till ”50” enligt Blueray Essentiells testbilder för att inte helheten ska kännas onödigt grå.

När jag nu växlar mellan min justerade vitbalans (R2, G0, B4) med den kalibrerade (R0, G3, B2) så är det marginella skillnader. Lätt magenta jämfört med lätt gröngul. Skillnaderna är dock så små att jag borde kunna vänja mig vid båda och färgmättnaden är absolut tillräckligt hög totalt, men blir möjligtvis lite tunn i riktigt ljusstarka scener.

En annan sak när det gäller min ”referensskiva”. Har ju ett färgfilter med i boxen. Provade att justera alla primärfärger med ”luminansreglaget” i CMS. Blått och magenta hamnar rätt via det blå filtret med färgreglaget på 62, men rött avviker totalt och kräver en minskning till -15 (luminansreglaget i CMS) för att flyta samman med det röda färgfiltret, likaså behöver grön minskas något. Vad jag tror mig ha förstått är det här missvisande numera, men varför?

Har i vilket fall som helst ingen lust att leka med CMS godtyckligt, men när jag ändå testar och försöker förstå var det intressant att göra av ren nyfikenhet.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sajtam: Metamerism är ett direkt problem i branschen. Kanske inte så mycket för den enstaka konsumentskärmen, utan mer för produktion där man behöver matcha färger mellan displayer med olika typer av ljuskällor. Ställer du en LCD med CCFL bredvid en LCD med WLED bredvid en plasma bredvid en OLED kommer de se olika ut trots att alla fyra är kalibrerade till nära noll Delta-E i felnivå. Detta är något det pågår grundforskning runt och man behöver anpassa modellerna i den mån det går eftersom det också finns genetiska skillnader.

Detta är ett mindre problem om vi talar om konsumentprodukter där det ofta är en skärm, ett rum och där vi talar om produkter med ganska stora variationeret överlag

Permalänk
Medlem

Jag har en LG C9 65" där jag ibland upplevt att vitt har en liten lätt rosa ton och labbat med alternativ vitpunkt. Men har sista tiden gått tillbaka till D65.

Mina föräldrars LG B9 55" upplevdes istället väldigt grön ur kartong. Jag gjorde en kalibrering med Calman Autocal för en tid sedan, ett dag resp nattläge samt en manuell 2-pt justering av Technicolor läget.

Så här blev resultatet för nattläget, ISF Dark, D65 Gamma 2.4:

Det bekräftade observationen att det saknades lite rött och att det var fört mycket grönt och blått. När jag kalibrerade HDR med 2-pt vitbalansen fick jag minska grönt riktigt rejält.

När det gäller CMS skulle jag låta den vara, funktionen verkar vara relativt trasig och introducerar förmodligen bara posterizering och andra artefakter.

EDIT: Ska tilläggas att mätningarna är gjorda med min icke-profilerade i1 Display Pro så graferna får läsas med en nypa salt då jag inte vet hur exakt den är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sajtam:

En annan sak när det gäller min ”referensskiva”. Har ju ett färgfilter med i boxen. Provade att justera alla primärfärger med ”luminansreglaget” i CMS. Blått och magenta hamnar rätt via det blå filtret med färgreglaget på 62, men rött avviker totalt och kräver en minskning till -15 för att flyta samman med det röda färgfiltret, likaså behöver grön minskas något. Vad jag tror mig ha förstått är det här missvisande numera, men varför?

Fysiska filter är anpassade efter hur de filtrerar våglängder av ljus. Eftersom olika tekniker har olika spektrumfördelning av ljus riskerar filtret bli missvisande om det används för någon typ av skärm filtret inte är framtaget för. Plus att det är cellofan så är det några år gammalt kan det ha förändrats.

Annars: när du ändrar gamma-inställningen från 2.4 till 2.2 så har du satt hela kalibreringen ur spel på en LG. Ingenting av det övriga stämmer längre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Calle:

När det gäller CMS skulle jag låta den vara, funktionen verkar vara relativt trasig och introducerar förmodligen bara posterizering och andra artefakter.

Någon gång – har funderat på det i många år – ska jag göra en video som visar hur trasig CMS:en på LG är. Man ändrar bara på delar av den färg som reglaget påstås verka på. Regleringen av rött påverkar bara vissa nyanser av rött till exempel. Räcker med ett par steg på reglagen så har man kanske fått rätt där man mäter men helt fel någon annanstans, likt att döda hudtonerna i bilden. Medan den röda rosen är helt oförändrad.

Detta är då utöver mer artefakter och poserisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Annars: när du ändrar gamma-inställningen från 2.4 till 2.2 så har du satt hela kalibreringen ur spel på en LG. Ingenting av det övriga stämmer längre.

Aj då, här har min kalibrerare missat något viktigt i så fall som gör mig orolig. Han började med en 2.4 inställning i mörkt rum och justerade vitpunkt, svartpunkt, vitbalans och färg där och överförde samma inställningar till min ISF-ljus, samt ”Game” med slutsatsen att de är såpass lika att det går att använda samma inställningar till samtliga av dessa lägen och att jag kan justera gamma och OLED-ljus enligt preferens.

Den slutrapport jag fått gäller det ljusa läget och läget ”Game”, men mätningarna var snarlika oavsett enligt honom. Den rapporten är väldigt korrekt dessutom. Förklarar troligtvis varför vitbalansen blir mer rätt med gamma 2.2 med andra ord.

Permalänk
Medlem

@Calle och @Laxpudding

Ska hålla mig borta från både färgfilter och CMS.

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Kanske vill du se rapporten jag fått? Är i PDF-format visserligen och behöver i så fall fixas till för att läggas upp här utan att hänga ut namn/butik med mera.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sajtam:

@laxpudding
Kanske vill du se rapporten jag fått? Är i PDF-format visserligen och behöver i så fall fixas till för att läggas upp här utan att hänga ut namn/butik med mera.

Inte nödvändigt – en rapport säger bara att parametrarna för mätningen är som följer. Var och varför man gör som man gör är sedan en fråga om förstås erfarenhet men främst om hur exemplaren beter sig. Mycket av kalibrering är att kompromissa med de småfel och skavanker som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte nödvändigt – en rapport säger bara att parametrarna för mätningen är som följer. Var och varför man gör som man gör är sedan en fråga om förstås erfarenhet men främst om hur exemplaren beter sig. Mycket av kalibrering är att kompromissa med de småfel och skavanker som finns.

Håller med! Men i så fall är jag tillbaka på det spår jag har nu: Använda mig av den rapporterade inställningen ur ett gamma- och vitbalansperspektiv, men visst borde väl jag kunna behålla OLED-ljuset på 39 (istället för 43 som är för ljust rum) och justera ner vitpunkten till 50 om inte den nivån innebär förlust i svärtan, vilket jag inte tror enligt gråskaletest? Om vitpunkten satts med gamma 2.4 borde den väl rimligtvis inte vara exakt samma med 2.2?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sajtam: Detta med "...borde jag inte kunna...?" har alltid ett samma svar: testa och se. För att verkligen få svar behöver man mäta om allt eftersom förutsättningarna ändrats. Så inget av det man en gång kalibrerade fram riskerar att stämma längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sajtam: Detta med "...borde jag inte kunna...?" har alltid ett samma svar: testa och se. För att verkligen få svar behöver man mäta om allt eftersom förutsättningarna ändrats. Så inget av det man en gång kalibrerade fram riskerar att stämma längre.

Jag förstår. Jag får helt enkelt be min kalibrerare komma hit och göra om mätningen låter det som. Med tanke på att resultatet inte blev helt rätt. Det är jag trots allt säker på med tanke på färgmättnadsproblemet som måste vara objektivt felkalibrerat, samt att lägena inte stämmer enligt dig med tanke på blandad gamma och lika inställningar. Tack för hjälpen!

Jag vill ju inte ”gissa själv” utan veta att det är rätt.

Permalänk
Medlem

Vill inte dra det här i långbänk (dock har ju diskussionsforum lite av det syftet), men jag kan inte låta bli att länka till följande sajt och påstående angående mitt numera lätt övergående problem med ”green tint” trots korrekt mätt D65...

” The correct white point settings to properly calibrate LG OLED (the conventional D65 standard may introduce green tinting)”

https://www.hdtvtest.co.uk/news/calibration

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajtam:

Vill inte dra det här i långbänk (dock har ju diskussionsforum lite av det syftet), men jag kan inte låta bli att länka till följande sajt och påstående angående mitt numera lätt övergående problem med ”green tint” trots korrekt mätt D65...

” The correct white point settings to properly calibrate LG OLED (the conventional D65 standard may introduce green tinting)”

https://www.hdtvtest.co.uk/news/calibration

https://www.avsforum.com/threads/2020-lg-oled-calibration-and...

Att en korrekt kalibrerad WRGB OLED mot D65 kan ha en grön eller röd nyans är tyvärr ett faktum. Det går att komma runt problemet med en alternativ vitpunkt. Jag har labbat en del med det men just nu kör jag på D65 vitpunkten.

Mitt förslag är att du låter det gå en vecka eller så innan du dömer ut de nuvarande inställningarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

https://www.avsforum.com/threads/2020-lg-oled-calibration-and...

Att en korrekt kalibrerad WRGB OLED mot D65 kan ha en grön eller röd nyans är tyvärr ett faktum. Det går att komma runt problemet med en alternativ vitpunkt. Jag har labbat en del med det men just nu kör jag på D65 vitpunkten.

Mitt förslag är att du låter det gå en vecka eller så innan du dömer ut de nuvarande inställningarna.

Jag ska försöka hålla mig lugn, men vet jag att skärmen avviker från standard så missas lite av charmen med en kalibrerad skärm. Men visst, det känns ju lättare när man vet att det inte är något som är fel i sig (hos mig) utan tekniken som trilskar. Har ju dessutom en egen kompenserande vitbalans redo att användas som troligtvis ligger ganska rätt.

Permalänk
Medlem

Några dagar senare och just nu är mina korrigeringar enligt följande och troligtvis är jag faktiskt nöjd: Gamma 2.2. Har kört benhårt enligt @laxpudding ’s guide för vit- och svartpunkt och hamnar på 53 ljusstyrka kontra 83 kontrast för optimal dynamik enligt konstens alla regler. Skillnaden mellan gamma påverkar mest hur mörkt ”nära svart” blir. Kan dock komma ner till 49 och fortfarande se ”nära svart”, men upplever lite otydligare nyanser i skuggor. När det gäller kontrasten kan jag gå upp till 97 utan att tappa ”vitare än vitt” utan färgfel i gråskalan, men då missar jag alla nyanssteg (en del mellansteg fram till 255). Färgreglaget har slutligen hamnat på 55. Om jag går högre blöder rött för mycket och mörka hudtoner blir överdrivet solbrända alternativt grisrosa i vissa ljusa scener med ljushyade med fläckvis rodnande hudpartier.

Gröntinten har jag slutat se!

Angående HDR: Jag är nöjd med grundinställningen med lulllull bortplockat (cinema), men frågan är om jag borde ha samma nivå på ljusreglaget som i SDR, samt kopiera över vitbalansen? Kontrast och OLED-ljus ska givetvis vara maxat.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sajtam: Du kan kopiera över vitbalansinställningarna. Sedan kommer vitbalansen i ljusa nyanser flyta ändå när du kör HDR och variera med hur ljust och hur länge man kört ljus bild. Med HDR är det Biosalong-läget som är mest korrekt, medan Film Hemma är lite mer tillgängligt/flexibelt utan att vara dåligt. Lite mer diskussion om det här: #18547577

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sajtam: Du kan kopiera över vitbalansinställningarna. Sedan kommer vitbalansen i ljusa nyanser flyta ändå när du kör HDR och variera med hur ljust och hur länge man kört ljus bild. Med HDR är det Biosalong-läget som är mest korrekt, medan Film Hemma är lite mer tillgängligt/flexibelt utan att vara dåligt. Lite mer diskussion om det här: #18547577

Topp! Det är biosalong, alternativt spelläget jag kör i HDR även om jag blev otydlig där.