Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Varför dricker du ens koffeinfri kaffe? Är det för det är alldeles för gott för att undvika? Eller har det andra effekter på dig personligen?

Nej snarare för att jag är en jävla junkie som annars riskerar att börja dricka koffeinkaffe igen. Brukade dricka minst 6-8 koppar på en dag och gjort det typ dom senaste 10-15 åren.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Gick från enklare kaffebryggare till kapselmaskin för smidigheten. Sen uppgradera jag till en automatisk maskin från Saeco som malde bönor o hela kittet. Var nöjd med den till en början men efter ett tag föll kaffet inte i smaken längre och det kombinerat med underhållet som krävs på en sån maskin gjorde att jag efterskänkte den till morsan. Investerade istället i en Moccamaster och en kaffekvarn från Wilfa. Testat lite olika bönor som finns att köpa i vanliga butikerna och några lite mer "intressanta" varianter. Till vardags är det dock skånerost som gäller.

Har kikat lite på Pour over... inte tagit tag i det än dock.

@flashen: Moccamaster och skånerost fungerar alldeles ypperligt, egenmalet eller ej

Trevligt! Då har vi samma kit! Vad kör du för bönor?

Mvh Lazze

Permalänk

Förlåt mig Carl XVI Gustav, för jag har syndat...meeeen

...jag bryr mig inte alls hur kaffet smakar så länge jag får i mig min dagliga koffein-kvot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Ok! Jo har lite samma problem här och börjar man kolla på ny vattenkokare så drar det lätt iväg

Kanske bara är att slå till på en V60 Drip Decanter som jag varit sugen på och testa. Känns som att det skulle vara smidigare när man bara vill ha en kopp nu när man jobbar hemifrån. (egentligen inte men försöker bara övertala mig själv att jag behöver en....)

Jag kan PMa mitt nummer om du känner att du har pengar som bränner i fickan jag lovar att jag hittar något att spendera dem på som är vettigare än en ny vattenkokare!

Skämt-å-sido, jag har kollat på följande:

https://bagarenochkocken.se/kaffe/pour-over/barletta-vattenko...

https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/vattenkok...

https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/vattenkok...

Beroende lite på huuuur seriös jag vill vara.

Vidare, dekantering tror jag INTE på! Det du vinner i ev. vattenvinkel förlorar du garanterat i temperatur. Om du inte först värmer upp kannan då, men vem orkar det?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Specialkaffe

För ca 20 år sedan var det Zoegas Mollbergs blandning som var favoriten. Sen dess har kafferesan varit lång och kaffe har blivit ett av mina största intressen. Dricker uteslutande ljusrostat idag och oftast från något av de fantastiska små rosterierna i Sverige.
Några av favorit rosterierna är Per Nordby, Morgon coffee roasters, Koppi, Gringo och Standout.
Givetvis köps hela bönor som mals direkt innan tillredning. Antingen mals det i Eureka atom on det skall bli espresso eller Lido 2 handlebar för brygg. Väntar på en ny bryggkvarn från fellow som borde komma i höst.
För espresso bryggning står en fjäder leva maskin, Elektra microcasa a leva. Annars brukar det bli pour over. I origami dripper.

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Till vardags kör jag Zoegas Skånerost. Kanske mest för att det var den man fastna för en gång i tiden och nu är det ju så kaffe ska smaka. Gillar generellt Zoegas kaffe, varvar ibland med Mollbergs blandning och Intenzo.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Jag har flera tillredningssätt. Jag jobbar hemifrån för det mesta så mitt bulkkaffe går i en allt-i-en-kaffemaskin, Philips HD8847/01. Att det blev den beror på att den kan brygga något som liknar bryggkaffe mer än espresso.

Jag köpte den främst för att lätt kunna göra en kopp i stöten, och på ganska precist ett år har den hunnit brygga 1251 koppar.

För söndagsfrukosten eller när jag har vänner över åker min kaffekvarn och min Don Pedro (vakuumbryggare, arvegods efter min farmor) fram - eller kaffebongen som den populärt kallas av mina vänner

När det kommer till kaffe så prenumererar jag på kaffe från Kafferäven. När det kaffet är slut så är bulkkaffet oftast Zoegas Haizenda.

Kokkaffe, gärna i naturen, blir det också en del under sommaren.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag kan PMa mitt nummer om du känner att du har pengar som bränner i fickan jag lovar att jag hittar något att spendera dem på som är vettigare än en ny vattenkokare!

Skämt-å-sido, jag har kollat på följande:

https://bagarenochkocken.se/kaffe/pour-over/barletta-vattenko...

https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/vattenkok...

https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/vattenkok...

Beroende lite på huuuur seriös jag vill vara.

Vidare, dekantering tror jag INTE på! Det du vinner i ev. vattenvinkel förlorar du garanterat i temperatur. Om du inte först värmer upp kannan då, men vem orkar det?

Med RTX 3000 runt hörnet så är nog inte pengar som brinner i fickan något större problem framöver

Första där har jag missat, den var ju inte så värst dyr heller. Men så var det där med temperatur-kontroll...

Fellow Stagg är väl den jag varit mest sugen på då den checkar många boxar. Temp. kontroll, snygg, inte för stor och klumpig... dock en av dom dyraste. Brewista har varit andrahandsvalet fast med en annan finish på. Problemet är ju att komma överens med sig själv att det är ok att lägga nästan 2000kr på en vattenkokare. Lite samma problem som när man började kolla på att köpa en ny brödrost....

Ang dekantern så absolut. Enda anledningen till att jag egentligen fastna för den var för att den såg snygg ut
Men i verkligheten så är det ju tveksamt om det tillför något. Blir trots allt ännu en sak som ska diskas...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Förr kunde jag dricka vilken sönderrostad kaffe tjära som helst exempelvis Zoegas, men när jag fyllde 30 bestämde jag mig för att bjuda in på ett kafferep istället för att ha en stor fest och köpte hem Jamaican Blue Mountain som då kostade 1500:- / kg, så är numera min lägsta nivå på kaffe Arvid Nordquists SVEA som är inte är sönderrostat utan har en smak. Om jag ska dricka med något vitt (händer ytterst sällan, 1 gång per 10 år) så är det grädde som gäller, mjölk förstör kaffet.

Jag kör med en elbryggare som gör det tillräckligt bra, inte perfekt men acceptabelt för vanligt alldagskaffe.

På jobbet rör jag inte kaffet, dom har en racer kaffemaskin som maler och där dom lagt ner tid och energi på att hitta den absolut bästa maskinen men sedan slänger ner billiga kaffebönor ifrån Lidl som inte kan räddas oavsett hur bra maskin man har.

Permalänk
Medlem

Har väl hunnit prova de flesta metoder för att brygga kaffe vid det här laget. Det mesta går väl ner, så att säga, men man föredrar ju visst över annat.

Till vardags kör jag nuförtiden ofta aeropress (speciellt på kontoret, definitivt lyft från automatkaffe). Då även mellanrost, gärna Arvid Nordquist. När jag vill lyxa till det lite kör jag gärna något lättrostat ursprungskaffe (gärna yirgacheffe) och brygger det i vakuumbryggare från Hario.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Köpte en Moccamaster som jag är väldigt nöjd med! Brygger gott kaffe snabbt

https://www.moccamaster.com/se/kaffebryggare/moccamaster-kbgc...

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Proffsmoddare

Kokkaffe.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har spanat in den senaste iterationen av Gaggia Classic och till den funderar jag på att antingen köpa en Baratza Sette eller en Niche Zero.

Kolla in Eureka Mignon Specialita (finns flera färger) som en stark utmanare till Niche Zero, den borde vara mer prisvärd på 4500 kr där den ligger nu. Bara bra recensioner, jag köpte en nyligen och den är behagligt tyst och ger ett robust intryck.

Funderar själv nu på om första "seriösa" maskinen blir en Profitec Pro 300 eller om det är "lika bra" att gå direkt på E61-huvud, rotationspump, bättre skumningsergonomi och sån lyx. Det är ändå så mycket pengar att det blir lite overkligt.

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Din OP beskrev mig på pricken, ända upp till slutet och var vi tar oss härifrån! Jag har inget vidare intresse av att skaffa mig en espresso-maskin hemma. Känner jag mig för en espresso-dryck finns det gott om bra cafeer runt om mig, och hemma föredrar jag ändå en pour over 9 gånger av 10. Mer sannolikt slänger jag pengar på en ordentlig kvarn någon gång framöver.

Något jag inte helt hade väntat mig var att jag fick upp ögonen lite grann för min moka pot nyligen. Pga ny spis har det blivit väldigt lätt att få en konsistent utmärkt kopp, som jag sen toppar upp med vatten för att få något av en ghetto-americano.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Kör kvarn, moccamaster och lavazza qualita oro. Blir galet bra. Oslagbart bästa bönan för mig.

Permalänk
Medlem

köper ofta snabb kaffe kockar upp vatten i en vattenkokare. Fungerar bra för mig.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1004/9428/files/DSC00310_1024x1024.jpg?v=1479829166

Det bästa kaffet tycker jag blir med en Aeropress, perfekt för mig som bara vill ha en kopp också.
Gör väl det ungefär hälften utav tiden, annars är det kapselmaskin från Caffetaly (?) - Löfbergs !

Vem orkar hålla på med sånt joks när man vill ha en snabb god kaffe

Permalänk
Medlem

@kiario: Aeropress går ju hur snabbt som helst, koka upp vatten + 1 minut

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Fellow Stagg är väl den jag varit mest sugen på då den checkar många boxar.
Brewista har varit andrahandsvalet fast med en annan finish på.

Ang dekantern så absolut. Enda anledningen till att jag egentligen fastna för den var för att den såg snygg ut
Men i verkligheten så är det ju tveksamt om det tillför något. Blir trots allt ännu en sak som ska diskas...

Tänker precis likadant.

Men, du lär väl inte behöva diska en grej du bara häller kokande vatten i?

Skrivet av Gaidal:

Kolla in Eureka Mignon Specialita (finns flera färger) som en stark utmanare till Niche Zero, den borde vara mer prisvärd på 4500 kr där den ligger nu. Bara bra recensioner, jag köpte en nyligen och den är behagligt tyst och ger ett robust intryck.

Funderar själv nu på om första "seriösa" maskinen blir en Profitec Pro 300 eller om det är "lika bra" att gå direkt på E61-huvud, rotationspump, bättre skumningsergonomi och sån lyx. Det är ändå så mycket pengar att det blir lite overkligt.

Nice. Tack! Ska absolut kolla. Vill gärna ha fler förslag på kvarnar.

Skrivet av gibbon_:

@GLaDER: Din OP beskrev mig på pricken, ända upp till slutet och var vi tar oss härifrån! Jag har inget vidare intresse av att skaffa mig en espresso-maskin hemma. Känner jag mig för en espresso-dryck finns det gott om bra cafeer runt om mig, och hemma föredrar jag ändå en pour over 9 gånger av 10. Mer sannolikt slänger jag pengar på en ordentlig kvarn någon gång framöver.

Något jag inte helt hade väntat mig var att jag fick upp ögonen lite grann för min moka pot nyligen. Pga ny spis har det blivit väldigt lätt att få en konsistent utmärkt kopp, som jag sen toppar upp med vatten för att få något av en ghetto-americano.

Vad kul! Angående pengarna har du givetvis rätt, 5 000 SEK ger typ 150 koppar espresso. (Lägg till kostnad för bönor samt arbete.) Det tar ett tag innan jag dricker mig igenom det... Detta är anledningen till att jag ämnar börja med en ny kvarn (min Wilfa Svart är verkligen undermålig).

Skrivet av cracko:

Kör kvarn, moccamaster och lavazza qualita oro. Blir galet bra. Oslagbart bästa bönan för mig.

Har du provat rossa? Jag har inte provat oro, men många verkar gilla det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Dricker normalt inte kaffe hemma utan bara på jobbet.
Då man började jobba hemifrån blev det omgående problem då kaffe behövdes.
Så blev det till att köpa en ny Gaggia Classic och en handkvarn (Kinu m47) i början av sommaren.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna vattenkokare med svanhals och temperaturinställning, väldigt nöjd! Jag fick den för endast 460 kr så dagens pris är nästan dubbelt så dyrt tyvärr!

https://www.klarstein.se/Koeksapparater/Vattenkokare/Garcon-V...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Tänker precis likadant.

Men, du lär väl inte behöva diska en grej du bara häller kokande vatten i?

Själva karaffen som kaffet bryggs ner i behöver ju diskas jämfört med att bara ha en filterhållare som ställs på kaffemuggen direkt.

@Ph4st: Ser helt klart intressant ut prismässigt!

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Själva karaffen som kaffet bryggs ner i behöver ju diskas jämfört med att bara ha en filterhållare som ställs på kaffemuggen direkt.

@Ph4st: Ser helt klart intressant ut prismässigt!

Ah! Du tänker så. Det känns overkill, om man inte ska brygga till flera förstås. Men för att bara brygga en kopp -- nesch.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Köpte av en händelse en kaffemaskin igår. Började med en påse bönor av sorten Skånerost, då jag tidigare druckit detta som bryggkaffe.

Någon med tips på kaffe som är värt att testa när man kör via espressomaskin och använder hela bönor? (Med riktmärke att skånerost är bra grejer)

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk

Zoegas skånerost svart, starkt

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en melitta 103 i porslin på en loppis när jag flyttade ut ur korridorsrummet för drygt 10 år sedan. Sedan dess har jag hällt manuellt över och det börjar bli tråkigt, så jag backade en mugsy (https://www.heymugsy.com/), låt oss se om den dyker upp.

bönor, gärna något från love coffee

linnefilter från Växbo Lin

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av soft0:

Jag hittade en melitta 103 i porslin på en loppis när jag flyttade ut ur korridorsrummet för drygt 10 år sedan. Sedan dess har jag hällt manuellt över och det börjar bli tråkigt, så jag backade en mugsy (https://www.heymugsy.com/), låt oss se om den dyker upp.

bönor, gärna något från love coffee

linnefilter från Växbo Lin

Den där mugsy såg lite intressant ut. Hoppas du får en och att det kommer en recension på den sen

Kanske ett projekt att ge sig på själv? *Tittar snett på sin nedmonterade gamla 3D-skrivare och gnider sig i skägget*

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk

Kör numera AeroPress huvudsakligen - har en dedicerad mugg som jag micrar vatten i, så får jag tillräckligt konstant värme.

Kaffesorter varierar jag mycket på. Personlig favorit har varit kaffe från Ciapas-regionen i Mexico, men det är halvt omöjligt att få tag på har jag tyvärr märkt.

Har både klassisk Moka-bryggare till spisplannan och en ristretto-moka om jag vill variera mig.

Har kört slut på en Espressomaskin och en kapselmaskin genom åren också. Och självklart finns en vanlig kaffekanna och melittatratt i huset om det skulle behövas någon gång.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Espressomaskin, köpte detta kit för ett par månader sedan inklusive kvarn:

https://www.rigtigkaffe.se/halvautomatiska-espressomaskiner/8...

Dyr hobby när man upptäcker hur riktigt kaffe ska smaka och hur knepigt det är att få det riktigt rätt. Hela bönor i hygglig kvalité kostar runt 300kr/kg. Funderar på att uppgradera espressomaskinen med PID regulator för exakt temperaturreglering, kostar ~2000kr.

Fördelen med denna typ av kaffe är att det lustigt nog är snällare mot magen.

Permalänk
Medlem

Min kafferesa började när jag var 7-8 år... Ja, det är sant. Vid den åldern ville jag inte äta tårta på kalas om jag inte fick en halv kopp svart kaffe till. Tyckte redan då att kombinationen saft och tårta blev för söt. Det var dock inte alltid jag fick som jag ville...

Från någon gång i femman började jag dricka en kopp kaffe när jag kom hem från skolan på eftermiddagarna. Uppväxt på en en bondgård så eftermiddagsfika var en naturlig del av livet.

I tjugoårsåldern, när jag flyttat hemifrån, hade jag ingen märkvärdig bryggare men det fanns inte heller mycket av finare kaffekultur i Sverige på första halvan av nittiotalet. 1998 skaffade jag en Krups kombibryggare, vanligt kaffe på ena sidan och espresso på andra halvan. Espressodelen var ganska kass för att vara ärlig... I den vevan var min devis för kaffe att starkare är bättre. Mörkrostat och svart som tjära skulle det vara.

2005 lade Krups-bryggaren av och en Moccamaster inhandlades, en maskin som för övrigt presterar lika bra som när den var ny. Mitt kaffe skulle fortfarande vara mörkrostat. Året efter kompletterades den med Melittas första helautomatiska espressomaskin för att jag fick ett riktigt bra pris via kontakter.

Nu började intresset för kaffe komma på allvar... Drömde om en riktig espressomaskin och separat kvarn. Melittan såldes 2007 och en Anfim Best kaffekvarn inhandlades. Första steget mot riktigt kaffenörderi togs... Bryggde franskpress och i Moccamastern men gick över till hela bönor. Blandat sådant som fanns hos Ica och bönor från Johan & Nyström.

Ett Zip Enkopps permanent filter införskaffades och kaffekonsumtionen gick mer och mer mot ljusa rostningar från specialbutiker. Detta var innan Hario var ett begrepp. Aeropress fanns nog men jag kände inte till den. Blev dock ägare till en sådan 2008. Någon gång därefter skaffades även en Clever Coffee Dripper, en bryggare som länge var min favorit för morgonkaffet då den är väldigt enkel att hantera samt använder vanliga 1x4-filter. Vid detta laget var det bara kaffe från J&N, Dropp Coffee, Åre Kafferosteri mfl.

Runt 2010 landade en bättre begagnad Isomac Alba på köksbänken och nu bryggdes det inte längre bara vanligt kaffe utan även riktig espresso och cappuccino. Den maskinen följde mig i åtta år men gick sönder och efter att ha insett att espresso hemma är en dyr materialsport och det är svårt att bli duktig om man inte gör mycket espresso så har jag släppt det spåret hemma.

Sedan ett gäng år har jag även en Kalita Stainless Wave Dripper 155 och en 6-koppars Chemex. Idag bryggs minst 90% av allt kaffe med dessa två metoder. Om det är större sällskap plockar jag fram Moccamastern.

Senaste förändringen blev byte av kvarn, en kvarn som främst är designad för att dosera ner i ett portafilter kändes inte längre optimal. Vore dessutom önskvärt med en lite mindre kvarn än min gamla fina Anfim. Valet föll på Wilfa WSFBS-100B. Ett köp jag är riktigt nöjd med.

Kaffet kommer fortfarande från mindre rosterier, senast i koppen var ETHIOPIA Maraki Natural från Coffea Circulor. Ren magi i munnen.

Känns som jag landat utrustningsmässigt här hemma. Har prylar jag trivs med så det handlar mer om jakten på en ny spännande böna, vilket är själva syftet med prylarna - att få optimalt ur kaffet som duktiga människor lag tid och energi på att odla, plocka, packa, rosta osv. Men det är klart, en Hario V60 vore inte fel...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]