Bluetoothhögtalare som datorhögtalare

Permalänk
Medlem

Bluetoothhögtalare som datorhögtalare

Hej!
Jag är i behov av en portabel bluetoothhögtalare men även ett par högtalare till min dator. Och min fundering gäller då om det går att hitta en högtalare som kan användas till båda mina användningsområden. Är det någon som har erfarenhet av att använda en bluetoothhögtalare som datorhögtalare? Vid datorbruk skulle högtalaren mest användas till att spela upp videor/film (som youtube och netflix) samt musik.

Hur skulle till exempel JBL Charge 4 fungera som en datorhögtalare?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja, de borde fungera, antar att du har bluetooth i din dator (standar på många laptop, men saknas ofta i stationära)
Jag har en bluetooth högtalare till laptopen, använder mest för youtube.
Kvaliten på ljudet går att diskutera, men det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Ja, de borde fungera, antar att du har bluetooth i din dator (standar på många laptop, men saknas ofta i stationära)
Jag har en bluetooth högtalare till laptopen, använder mest för youtube.
Kvaliten på ljudet går att diskutera, men det fungerar.

Alright, tack! Förstår att ljudet kanske inte är det bästa men det har inte varit så dåligt att du har uppfattat det som ett problem iallafall?

Permalänk
Medlem

Nej, du funkar helt okej. Dock ser jag heller filmer hemma med surroundljud.
Men för youtube/musik fungerar de tillräckligt för mig.
Har inte netflix på min bärbara så ej testat, men har svårt att se att det skulle vara någon problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade varit försiktig med blåtandsanslutna högtalare, har de möjlighet att kopplas analogt via kabel lär de funka men blåtanden kan ge rätt rejäl latens som gör dem olämpliga för annat än att lyssna på musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Till datorn/TV'n i vardagsrummet har jag en Marshall Stanmore, kör den visserligen inte via bluetooth där =P
I datorskrubben har jag en liten JBL Flip II och det duger för YouTube etc, men blir mest lurarna där.

Permalänk
Medlem

Jag har haft det så i några år och det funkar utmärkt för mig. Den har visserligen periodvis även varit inkopplad med kabel men någon märkbar skillnad har det inte varit.
Jag har en Harman Kardon Onyx Studio 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Nej, du funkar helt okej. Dock ser jag heller filmer hemma med surroundljud.
Men för youtube/musik fungerar de tillräckligt för mig.
Har inte netflix på min bärbara så ej testat, men har svårt att se att det skulle vara någon problem.

Skrivet av mrqaffe:

Jag hade varit försiktig med blåtandsanslutna högtalare, har de möjlighet att kopplas analogt via kabel lär de funka men blåtanden kan ge rätt rejäl latens som gör dem olämpliga för annat än att lyssna på musik.

Skrivet av ChrisDev:

Till datorn/TV'n i vardagsrummet har jag en Marshall Stanmore, kör den visserligen inte via bluetooth där =P
I datorskrubben har jag en liten JBL Flip II och det duger för YouTube etc, men blir mest lurarna där.

Tack för hjälpen! Jag kan absolut använda 3.5mm kabel istället för bluetooth när jag kopplar den till datorn om det ger bättre kvalitet. Men då verkar det som en bluetoothhögtalare duger helt okej för mig tillsvidare.

Kan JBL Charge 4 vara en rimlig kandidat isåfall eller rekommenderas någonting annat? Det känns spontant som att den är tillräckligt kompetent för att kunna fungera som datorhögtalare men samtidigt liten nog för att kunna bäras med på äventyr.

Permalänk
Inaktiv

Kika på IKEA Eneby 20. Har Blåtand och 3.5mm, du kan köpa till ett batteri. Bara mono.

Har en sådan kopplad till min huvuddator och den gör jobbet helt utan problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon214822:

Kika på IKEA Eneby 20. Har Blåtand och 3.5mm, du kan köpa till ett batteri. Bara mono.

Har en sådan kopplad till min huvuddator och den gör jobbet helt utan problem.

Ja Eneby låter bra för att vara så billiga som de är och även med batteripack är de billiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kika på IKEA Eneby 20. Har Blåtand och 3.5mm, du kan köpa till ett batteri. Bara mono.

Har en sådan kopplad till min huvuddator och den gör jobbet helt utan problem.

Skrivet av mrqaffe:

Ja Eneby låter bra för att vara så billiga som de är och även med batteripack är de billiga.

Tror nog att IKEA Eneby 20 är aningen för stor, är ute efter en högtalare som jag även enkelt kan packa i ryggsäcken och ta med mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chkeh:

Tror nog att IKEA Eneby 20 är aningen för stor, är ute efter en högtalare som jag även enkelt kan packa i ryggsäcken och ta med mig.

Ja de är ju så stora som namnet säger, 20 (eller 30) cm och det är samtidigt det som gör att de kan låta så pass bra som de faktisk gör för så lite pengar, Ikea har mindre högtalare också men de är inte lika bra och framförallt inte lika överlägset prisvärda jämfört med andra modeller.
"Läskflaske" högtalare har en tendens att inte låta så bra utan bara mer eller mindre dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har också en fråga här. Använder i princip bara mina hörlurar till datorn men ibland vill jag använda högtalare. Har då en Sony SRS-XB40 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4173924)

Och tänkte köpa denna BT adapter imorrn då den finns i butik hos min lokala Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an...

Adaptern säger sig endast stödja Low Energy Bluetooth, kommer den då funka med min högtalare?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja de är ju så stora som namnet säger, 20 (eller 30) cm och det är samtidigt det som gör att de kan låta så pass bra som de faktisk gör för så lite pengar, Ikea har mindre högtalare också men de är inte lika bra och framförallt inte lika överlägset prisvärda jämfört med andra modeller.
"Läskflaske" högtalare har en tendens att inte låta så bra utan bara mer eller mindre dåligt.

Okej jag förstår. Tack så mycket för hjälpen! Jag ska fundera lite på saken men då kanske det blir en sådan från Ikea ändå.

Permalänk
Medlem

Jag använder denna som datorhögtalare.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hogtalare/bluetoo...
Jag har en äldre variant, (bild). Men den fungerar bra till musik/film. Lurarna åker på vid spel.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerban:

Har också en fråga här. Använder i princip bara mina hörlurar till datorn men ibland vill jag använda högtalare. Har då en Sony SRS-XB40 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4173924)

Och tänkte köpa denna BT adapter imorrn då den finns i butik hos min lokala Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an...

Adaptern säger sig endast stödja Low Energy Bluetooth, kommer den då funka med min högtalare?

Det står inte "endast" utan att den stödjer low energy, det är en viktig skillnad

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag upplever som att kvalitén är rätt mycket sämre via Bluetooth och ibland även släpande, så mitt tips, som i ditt exempel med JBL Charge 4 är att koppla in den via 3,5mm jack till datorn för att få ut det mesta.
Vet dock inget om högtalaren och dess ljud.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Har också en fråga här. Använder i princip bara mina hörlurar till datorn men ibland vill jag använda högtalare. Har då en Sony SRS-XB40 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4173924)

Och tänkte köpa denna BT adapter imorrn då den finns i butik hos min lokala Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an...

Adaptern säger sig endast stödja Low Energy Bluetooth, kommer den då funka med min högtalare?

Jag körde 3,5mm kabel till min högtalare, men med nytt moderkort som hade inbyggt BT så körde jag trådlöst. Men kvaliten blev mycket sämre. Så jag beställde denna som ger dig Aptx codec. Blev mycket bättre. Nu kör jag både högtalare och lurar trådlöst till datorn via detta ljudkort/BT-adapter.

https://www.inet.se/produkt/8906793/creative-bt-w2-usb-blueto...

En nackdel jag kan nämna att köra både högtalare och lurar via detta ljudkortet däremot är att jag kan själv inte bestämma vilken som är primära enheten. Den står bara som Creative BT W2 i ljudkortsval. Så när jag vill använda lurarna får jag rycka ur strömmen ur högtalarna. Har man bara 1 trådlös lösning för ljud så går de säkert bra.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av huxflux:

Jag upplever som att kvalitén är rätt mycket sämre via Bluetooth och ibland även släpande, så mitt tips, som i ditt exempel med JBL Charge 4 är att koppla in den via 3,5mm jack till datorn för att få ut det mesta.
Vet dock inget om högtalaren och dess ljud.

Ja det blir alltid lite mer latens och ibland påtagit mycket längre latens vilket gör att det kan bli problem om ljudet ska synkas mot en bild, spela upp musik går bra men vid film och spel kan det bli störande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har 2st Ultimate Ears WONDERBOOM 2 i stereo mot datorn utan problem med latens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chkeh:

Tror nog att IKEA Eneby 20 är aningen för stor, är ute efter en högtalare som jag även enkelt kan packa i ryggsäcken och ta med mig.

Då kanske on Bose Soundlink Mini II kan vara något. Grymt bra ljud för storleken men då dyrare:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/bluetooth-hog...

Vifa är ett relativt nytt och okänt danskt märke som fått mycket beröm:

https://www.vifa.dk/products/

Här är en YouTuber med många bra jämförande tester:

https://www.youtube.com/channel/UCPYatRPlArdV2U7otJwIpEA/vide...

PS. Undvik Bang&Olufsen. Har dålig erfarenhet av deras A1. Bumpigt ljud och appen fungerade helt enkelt inte (och har fått hård kritik). Deras andra enheter kan mycket väl ha bättre ljud men det är samma jämrans app man förväntas använda.

Permalänk
Medlem

Blåtand grejer blir bättre fort och säljer som smör men de senaste 4-5 åren har bokhylle högtalare gått ner i pris något extremt så det finns massvis med gorme ljud grejer nere på 900-6000kr varje år som blir billigare och billigare.

Dock är detta passiva högtalare som du behöver hitta en förstärkare som du kopplar till datorn.

Om du vill ha det bästa ljudet till billigaste priset skaffar du en förstärkare och bokhylle högtalare

Bra ljud är så billigt idag men alla köper ockerpris båtand grejer