Uppdaterad: Microsoft preciserar Xbox Series X-lanseringen till den 6 november

Permalänk
Medlem

Vi kanske får ett till South Park avsnitt med Bill gates mot sony

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Sony gick igenom detta på sin utvecklarpresentation i mars. Det behövs en NVMe-disk som är klart snabbare i normal överföring för att kunna matcha den lösning som sitter i PS5 men det kommer att lanseras diskar som ska klara 7 GB/s inom en nära framtid, vilka ska vara snabba nog för att bli godkända av Sony.

Så vi kommer inte kunna öka lagringen vid konsolens lansering men det bör inte dröja alltför länge innan det är möjligt, och genom denna modell så borde det bli billigare än att bara ha en proprietär modell att tillgå. Alltefter åren går bör det bli än lättare, och billigare, att hitta diskar som är snabba nog.

Jag tror du ser det hela ur för snäv vinkel, dvs tittar endast på möjliga sålda konsoler av nästa generation. Som jag ser det så har Microsoft reda vunnit konsolkriget men det kommer inte märkas på 4-5 år. Sony kommer troligtvis sälja fler PS5 enheter än vad Microsoft kommer sälja xbox enheter. Det sagt så blir detta troligtvis den sista generationen av konsoler så som vi har vant oss vid dem. Microsoft börjar redan nu rulla ut betan av xcloud och framtidens konsoler kommer mer vara lika en cromecast eller Nvidia Shield och främst fungera för att hantera strömmade spel. Sony har inget backbone för detta utan blir tvungen att köpa det av antingen Microsoft, Google eller Amazon och där har Microsoft utan tvekan kommit längst med infrastrukturen för strömmade spel.

Permalänk
Medlem

Och till Sverige oktober 2021?
Meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vi kanske får ett till South Park avsnitt med Bill gates mot sony

Black friday bunduruuuu!

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag ser det mer som en fördel. Speciellt om man är flera i hushållet som spelar. Eftersom många av spelen fungerar både på datorn och på xboxet så kommer man undan med att köpa färre dubletter av spel. Eller om någon ska titta på tvn när du är sugen på att spela, då är det bara att gå till datorn och spela spelet.
Jag bor själv men varierar mellan xbox one s och min pc när jag kör sea of thieves, ibland känner jag för att sitta vid tvn ibland inte.

Och nu när xcloud kommer (får se hur bra det fungerar) blir ju även android enheterna "xbox" kompatibla.

Håller helt med riktigt skönt att kunna växla från Xbox till datorn och fortsätta där man sluta.

Sen har jag ingen lusta att stötta Sony nu när dom bara är bakåtsträvare som vill låsa folk och vägra crossplay i evigheter. Speciellt när microsoft visar tydligt att spel inte behöver vara konsol exklusiva utan låter kunderna välja. Så jag kommer köpa en Series x för att stötta när dom väl tar bra beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Det lutar åt xbox sex då den har xcloud. Har en pc och en mobil. Vore kul att spela doom på tuben. Hoppas bara dom stödjer ultrawide, kör dom 16:9 så kanske det blir PS5. Men det är mycket kanske, ingen verkar veta något säkert. Priset har jag sett många gissa på, alla verkar tro att xbox sex kommer ligga snäppet under ps5. Det enda jag instinktivt vet är att båda konsollerna kommer bli bra grejer. Tänker dock inte köpa en "all digital" version...

Det är ju en "riktig" xbox som renderar spelet och sen skickar över xCloud, så några nya upplösningar lär inte komma. Kan komma en stretch funktion i appen isf, men den renderar precis samma som xboxen hemma och i 16:9 för det är tv standard.

Visa signatur

Spelas just nu: Björne - Somna inte riktigt än.mp3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Och till Sverige oktober 2021?
Meh.

Vi får hoppas att de lärde sig av deras misstag förra generationen. Jag tror att Sonys släpp överallt samtidigt bidrog i alla fall en del till dess framgångar jämfört med MS strategi av att dra ut på det i evinnerlighet.

Permalänk
Medlem

Åh dagen innan min födelsedag, perfekt!

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av maddogmoffit:

Det sagt så blir detta troligtvis den sista generationen av konsoler så som vi har vant oss vid dem. Microsoft börjar redan nu rulla ut betan av xcloud och framtidens konsoler kommer mer vara lika en cromecast eller Nvidia Shield och främst fungera för att hantera strömmade spel. Sony har inget backbone för detta utan blir tvungen att köpa det av antingen Microsoft, Google eller Amazon och där har Microsoft utan tvekan kommit längst med infrastrukturen för strömmade spel.

Att företagen själva har infrastrukturen för att strömma spel spelar ingen roll. Det är för många länder som ligger alldeles för långt bak i sin egen internetinfrastruktur för att kunna strömma spel problemfritt.

Vi i Sverige är extremt bortskämda med nästan helt perfekt internet, båda i hemmet och på telefonen, men det är absolut inte så i resten av världen. Tänk på att Sverige fick xbox one ett helt år senare än launch, vi är en liten marknad i sammanhanget.

Att strömmande spel blir standard ligger måånga år bort.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

En Xbox Series X + gamepass räcker perfekt till mig

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Både xbox och PS går på Zen, bör ju ge AMD (aktier) ett lyft lagom till Black friday.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Jag tror du ser det hela ur för snäv vinkel, dvs tittar endast på möjliga sålda konsoler av nästa generation. Som jag ser det så har Microsoft reda vunnit konsolkriget men det kommer inte märkas på 4-5 år. Sony kommer troligtvis sälja fler PS5 enheter än vad Microsoft kommer sälja xbox enheter. Det sagt så blir detta troligtvis den sista generationen av konsoler så som vi har vant oss vid dem. Microsoft börjar redan nu rulla ut betan av xcloud och framtidens konsoler kommer mer vara lika en cromecast eller Nvidia Shield och främst fungera för att hantera strömmade spel. Sony har inget backbone för detta utan blir tvungen att köpa det av antingen Microsoft, Google eller Amazon och där har Microsoft utan tvekan kommit längst med infrastrukturen för strömmade spel.

Jag antar att du citerade fel person då jag inte ser något i ditt inlägg som kommenterar det jag skrev kring hur PS5 hanterar tillägg av extra NVMe-disk.

Permalänk
Medlem

"Microsoft preciserar Xbox Series X-lanseringen till den 6 november"

Haha, njae, riktigt så gick det ju inte till.

Permalänk
Medlem

Priset är väl mer intressant då det knappast lär komma särskilt många till Sverige före Jul.

Permalänk

Fan vad gammal man börjar bli när det känns som att "det var ju inte sååååå jättelänge sen PS4 och XBONE kom ut, och deras efterföljare PS4Pro och XB Scorpio". Och nu står detta inför dörren.

Tiden går verkligen för snabbt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Fan vad gammal man börjar bli när det känns som att "det var ju inte sååååå jättelänge sen PS4 och XBONE kom ut, och deras efterföljare PS4Pro och XB Scorpio". Och nu står detta inför dörren.

Tiden går verkligen för snabbt.

Hehe, ditt nick hintar om att du hängt med ett tag och jag håller med, det är helt klart att tiden går snabbare med åren. Enda lösningen är att ge sig ut i ett rymdskepp och åka snabbt som f*n...

Permalänk
Skrivet av ipac:

Hehe, ditt nick hintar om att du hängt med ett tag och jag håller med, det är helt klart att tiden går snabbare med åren. Enda lösningen är att ge sig ut i ett rymdskepp och åka snabbt som f*n...

Då tolkar du nick-hinten korrekt. Den tidens AAA-spel
Haha ja. Det finns även tråkigare sätt än snabba rymdresor för att bromsa tiden, som tex att sluta snusa (jävlar vad tiden började flyga sen jag började med den ovanan), och allmänt äta och sova såpass bra att man tar sig ur denna gammal-dvala man hamnat i, där timmar kan flyga iväg fast man inte tycker man fått nått gjort. Sist men kanske inte minst. Jag provade 1 datorfri/internetfri/tvfri månad för ca 5 år sen. Fick endast ringa med mobilen, ingen lek, surf, media eller nått, samt ej röra datorn eller plattan (bortsett från att betala räkningarna en gång)....
Det var en av de längsta deppigaste men oxå ganska magiska månaderna i mitt liv kan jag nog säga, för det knäppaste av allt, fick jag ett par tjejer efter mig på jobbet också. Dom såg att nått inte stod rätt till med mig och dom verkade gilla det. Hade väl inte "fyrkantiga ögon" längre, haha.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Då tolkar du nick-hinten korrekt. Den tidens AAA-spel
Haha ja. Det finns även tråkigare sätt än snabba rymdresor för att bromsa tiden, som tex att sluta snusa (jävlar vad tiden började flyga sen jag började med den ovanan), och allmänt äta och sova såpass bra att man tar sig ur denna gammal-dvala man hamnat i, där timmar kan flyga iväg fast man inte tycker man fått nått gjort. Sist men kanske inte minst. Jag provade 1 datorfri/internetfri/tvfri månad för ca 5 år sen. Fick endast ringa med mobilen, ingen lek, surf, media eller nått, samt ej röra datorn eller plattan (bortsett från att betala räkningarna en gång)....
Det var en av de längsta deppigaste men oxå ganska magiska månaderna i mitt liv kan jag nog säga, för det knäppaste av allt, fick jag ett par tjejer efter mig på jobbet också. Dom såg att nått inte stod rätt till med mig och dom verkade gilla det. Hade väl inte "fyrkantiga ögon" längre, haha.

Ingen snus, inget internet...vi skulle sakta ner tiden, inte ta livet av oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Har man en dator så finns det ju inte många fördelar med Xbox när det handlar om spel eftersom det är exakt samma spel.

För mig, personligen, så är det just det som är fördelen (jag kan köra samma spel på alla mina datorer och xkonsoler, utan att betala extra för det - suveränt!).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/