Pajjade min Samsung NU8005 – smetiga spel efter panelbytet

Permalänk
Medlem

Pajjade min Samsung NU8005 – smetiga spel efter panelbytet

Tjena.
Jag var med om en liten olycka för några veckor sedan. tappade min 75" samsung tv i golvet vid en renovering av vardagsrummet, Den sprack och försäkringsbolaget skickade ut en reparatör efter några veckor som kom och bytte ut skärmen, baksidan och mainboarden i tvn.

Allt väl så långt. Men nu när jag ser film och spelar xbox tex så är tvn en HELT annan upplevelse. Man ser eftersläpningar, bilden runt rörliga objekt blir konstig och vid snabba rörelser i spel så hänger inte övre delen med, den blir förvrängd det var verkligen inte så innan.

Alla inställningar är provade och problemet kvarstår. känns som jag fått en 10 år gammal tv ist för den gamla som var bara 2 år.

Är detta acceptabelt? Vad ska jag göra?

Vh XtopR

Förtydligade rubrik från "Pajjade min Samsung NU8005 hjälp!"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Kontakta försäkringsbolaget och säg som dem är. Du gör en reklamation av reparationen och påpekar att varan fortfarande har brister som uppstod antingen i skadetillfället eller med själva reparationen.

Permalänk
Medlem

@kaptengrek: grejen är ju att dom har ju bytt ut sakerna som var trasigt till helt nya igentligen är det bara fotstödet som är kvar och strömkortet. man kan säga att tvn är helt ny förutom strömkortet

Permalänk
Medlem

@XtopR: Vad fick du för ny panel är väl en bra början för den gamla TV:n har slutat tillverkats.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara felaktigt montage och reparation även om det är nya komponente. Kan även vara en av de nya komponenterna som är ett måndagsexemplar. Hade ändå ringt in och pratat med försäkringsbolaget. Försök vara så objektiv som möjligt när du pratar med dem. Om du kan skicka bilder där du förklarar och kan bevisa hur varan inte motsvarar hur den var innan skadetillfället så kan de ju inte göra så mycket mer än att fortsätta försöka hitta en lösning på problemet.

Permalänk
Medlem

Ring o klaga, de har säkert gjort något fel vid montage, eller så fick du en trasig panel/tv. Bara att de kommer igen!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

jag tog kort på panelens serienr och en massa andra siffror och på den gamla panelens med. man kan se att den nya skärmen är tillverkas i juni i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

Tjena.
Jag var med om en liten olycka för några veckor sedan. tappade min 75" samsung tv i golvet vid en renovering av vardagsrummet, Den sprack och försäkringsbolaget skickade ut en reparatör efter några veckor som kom och bytte ut skärmen, baksidan och mainboarden i tvn.

Allt väl så långt. Men nu när jag ser film och spelar xbox tex så är tvn en HELT annan upplevelse. Man ser eftersläpningar, bilden runt rörliga objekt blir konstig och vid snabba rörelser i spel så hänger inte övre delen med, den blir förvrängd det var verkligen inte så innan.

Alla inställningar är provade och problemet kvarstår. känns som jag fått en 10 år gammal tv ist för den gamla som var bara 2 år.

Är detta acceptabelt? Vad ska jag göra?

Vh XtopR

Tjejen köpte ett nytt nintendo DS lite back in the days. Jag köpte en "refurbished" där jag upptäckte att de måste ha bytt ut panelen mot nån billig kopia/skräpvariant. Den jag köpte led av extremt mycket eftersläpningar medan tjejens inte hade några alls. Så gissningsvis har de inte satt i en orginalpanel. Lite som att köpa en ferrari och få motorn utbytt mot en ladamotor. Kräv pengarna tillbaka eller en ny likvärdig TV. Antagligen motsvarar gamla NU8000-serien någon av QLED-modellerna ur de högre segmenten.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: dom som lagade tvn är ju samsungpartner så det är orginaldelar. kanske har jag fått en skärm som är på nån ny sämre tv?

Permalänk
Medlem

Alltså är detta ens likadana skrärmar.. varför börjar den gamla på 95 och den nya 82??

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

Alltså är detta ens likadana skrärmar.. varför börjar den gamla på 95 och den nya 82??

Som sagt, kontakta ditt försäkringsbolag eller reparatören. Återkom hit om du inte får nån hjälp därifrån först

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

de har ju monterat en annan panel än orginalet det är skillnaden.

kan mycket väl bero på att den panelen du hade inte längre fanns i lager.

enligt artikelnummret har du fått en panel till nu8000 vet dock inte vad skillnaden på modellerna är då jag inte kan hitta någon produktinfo på nu8000...

men med tanke på lägre nummret ev en något billigare panel från en billigare tv eventuellt.

men visst kan vara något fel på installationen men iom att det är en VA panel tippar jag på att det du ser är sk "ghosting" som ev är värre på den "nya" panelen än vad den gamla hade.

antingen pga billigare lägre kvalitet panel eller otur i panellotteriet för VA paneler.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Känns skönt att ha lite "kött på benen" när man är tvungen att ringa och bråka. Radiofirman har varit grymt bra att ha att göra med och jag klandrar verkligen inte dem.

Tror inte man kan skylla på installationen då det egentligen bara är en kabel man kopplar till panelen från moderkortet så att säga.

Permalänk
Bildexpert 📺

@XtopR: NU8005 är en modern TV och det du beskriver med " bilden runt rörliga objekt blir konstig" låter som helt vanlig interpolering.

Det vill säga när panel och allt byttes fick du i praktiken en "ny" TV som nu står i default-läge där interpoleringen är aktiverad, den kanske inte längre kör spelläge mot din konsol etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@XtopR: NU8005 är en modern TV och det du beskriver med " bilden runt rörliga objekt blir konstig" låter som helt vanlig interpolering.

Det vill säga när panel och allt byttes fick du i praktiken en "ny" TV som nu står i default-läge där interpoleringen är aktiverad, den kanske inte längre kör spelläge mot din konsol etc.

Bra tips men nu skriver ju TS att hen provat "alla inställningar".

Hoppas du får ordning på det på något sätt TS.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Auto Motion Plus" heter det på 2018-modellerna. Vanligt att man missar och frågar i forumet.

Kan inte minnas på rak arm ifall spelläget på 2018-modeller har interpolering som på 2019- och 2020-modellerna. Spellägesmenyn är lätt att missa/svåra att finna och ligger inte i bildmenyn utan är en separat undermeny under allmänna inställningar.

Permalänk
Medlem

Talade med reparatören idag och han skulle kontakta samsung för ev ett nytt panelbyte. Tidigare har jag haft alla inställningar på max och även interpolering på utan att något konstigt synts på bilden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XtopR:

Tidigare har jag haft alla inställningar på max och även interpolering på utan att något konstigt synts på bilden.

Ähum, okey.

Du har inte möjlighet att filma av hur det ser ut? Så ser man nog direkt om det är något väntat eller något som är helt kokobäng med panelen.

Permalänk
Medlem

https://delafil.se/f03668a90413cec5/20200813_175002_1.mp4

Vet inte om det syns så bra men skärmen hänger verkligen inte med som tidigare. Jag vill ju ha den som den var förut. Utan smet och lagg.

Permalänk
Bildexpert 📺

@XtopR: Jag tycker det påminner om interpoleringen i spelläget på 2019- och 2020-modellerna som jag sett mer av. Vet dock inte om det finns på NU8-modellen eller inte, men det verkar som det när jag snabbgooglar tester.

Kör du spelläget är det alltså inte i vanliga bildmenyn du ändra spelen utan det en separat meny för spelläget som ligger under Allmänna, Extern enhetshanterare, Inställningar för spelläge, "game motion" eller liknande. Kan vara likadant på 2018-modellerna.

Permalänk
Medlem

Jag har testat alla lägen och det ena är sämre än det andra. 😐🙁

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Det blir klart bättre när jag kör med spelläge. Men jag har ingen lust att se på film och tv med det läget på. Det behövde jag inte förut

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Nya delar beställda av Samsung. Hoppas det blir bättre med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

Uppdatering:

Nya delar beställda av Samsung. Hoppas det blir bättre med dessa.

Bildångest är fan inget att leka med för oss med känsla för detaljer. Jag löste min bildångest genom att hålla mig till budgetsegmentet så jag slipper otrevliga överraskningar. Det otrevliga blir då liksom inga överraskningar. Lite som att "sluta försöka i rädsla att misslyckas".

Hoppas dom lyckas fixa det!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XtopR:

Uppdatering:

Nya delar beställda av Samsung. Hoppas det blir bättre med dessa.

Något nytt på Samsung-fronten?

Permalänk
Medlem

Dom kommer i morgon måndag och skall byta panelen.

Permalänk
Medlem

Fått ny panel och problemet kvarstår. Plus att det är galet mycket ghosting på denna panel.
Enligt samsung support så är detta nu helt plötsligt normalt eller beror på inställningar som behöver göras. Trots att de bytte ut den förra panelen jag fick efter den jag råkade krascha.
Jag kommer f-n kasta bort tvn och sluta använda samsungprodukter helt. Är Så besviken..

Permalänk
Medlem

här är en bild på ghostingen. Är detta ok? det syns igenom hela högra nedre sidan vid tittande av film och dyl.