Koppla in äldre f d extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Koppla in äldre f d extern hårddisk

Har en äldre extern hårddisk AluDisc 160GB USB 2.0, 7.1k, 2 MB från One Technologies där jag tyvärr förlorat strömkabeln till kabinettet.
Vill gärna komma åt datan på disken och funderar på hur jag kan göra det på enklaste sätt.
Att finna en ny strömkabel har jag tyvärr inte lyckats med.
Själva hårddisken är en Samsung SP1604N med uttag för flatkabel (IDE?), 4 pinnars strömkabeluttag och något uttag med pins med en bygling på.
Har SATA-kablar i min vanliga stationära dator så ett alternativ är om det på något sätt gick att koppla in den där, eller montera hårddisken i något nytt externt kabinett med rätt gränssnitt som passar till min dator, är öppen för enkla konstruktiva förslag

Permalänk
Medlem

När jag hade en gammal WD 3.5 där adaptern gick sönder tjuvkopplade jag kontakten till en molex och drog ut sladden till kabinettet. Du behöver molex hona och någon kontakt som passar din hd-låda, samt dokumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

När jag hade en gammal WD 3.5 där adaptern gick sönder tjuvkopplade jag kontakten till en molex och drog ut sladden till kabinettet. Du behöver molex hona och någon kontakt som passar din hd-låda, samt dokumentation.

Det där lät mer avancerat än vad jag kapabel till....
Jag har plockat ur hårddisken ur kabnetten och har den löst på bänken nu.
Kan något sånt här fungera?

https://www.24.se/datortillbehor/datortillbehor/harddisk-adap...

Permalänk
Medlem

Köp ett SATA/IDE till USB kit så kan du koppla in alla möjliga diskar , kan vara lita långsamt ibland men du behöver inte öppna nån dator.

Typ nåt sånt här.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Köp ett SATA/IDE till USB kit så kan du koppla in alla möjliga diskar , kan vara lita långsamt ibland men du behöver inte öppna nån dator.

Typ nåt sånt här.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Ok! Låter bra!

Dum fråga kanske, men får man ström till 4-pin uttaget på hårddisken via någon adapter där i paketet oxå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johbj37:

Ok! Låter bra!

Dum fråga kanske, men får man ström till 4-pin uttaget på hårddisken via någon adapter där i paketet oxå?

Från länken.

Levereras med nätadapter
Både Sata och IDE
Levereras med adapter från molex till 4-pin strömkontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av johbj37:

Ok! Låter bra!

Dum fråga kanske, men får man ström till 4-pin uttaget på hårddisken via någon adapter där i paketet oxå?

Ja, adapter till molex (namnet på 4-pin uttaget på hårddisken) ingår.

[edit] tvåa på bollen...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Ja, adapter till molex (namnet på 4-pin uttaget på hårddisken) ingår.

[edit] tvåa på bollen...

Nu ska jag vara ännu dummare med en sista fråga, men jag tar på mig det...
Man ansluter alltså medföljande molex-4 pin adapter till nätkabeln som följer med i paketet, så att man får ström till hårddisken, via nätkabeln?
Vad jag vill säkerställa är att jag inte missar något, och att det förväntas att jag måste leta upp någon annan strömkälla (någonstans) som kan mata hårddisken med ström.

Permalänk
Medlem

@johbj37: Nej, du ansluter nätadaptern till Plexgear-prylen och sedan sätter du adaptern mellan Plexgear-prylen och din hårddisk. Givetvis måste du även ansluta hårddisken till Plexgear-prylen med en IDE-kabel. Plexgear-prylens USB-sladd ansluter du till din dator där hårddisken då dyker upp som en extern enhet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster