SSD visar felaktig lagring

Permalänk

SSD visar felaktig lagring

Hej! Jag har lite problem med att min SSD visar felaktig data/lagring. Jag har precis tagit bort spel för 200 GB men det ändras inte, har sökt SSDn efter problem men inget har hittats.

Någon som vet vad problemet kan vara? Kan tillägga att det även läggs till och tas bort 1-2 GB lite då och då utan att jag gör något.

Fixat infogning av bild /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Vad kör du för OS och filsystem?
Hur tog du bort spelen?

Permalänk
Sötast

Tömt papperskorgen?

Permalänk

@Xcorp: Windows 10.

Tog bort spelen via Steam, Blizzard & Uplay.

Permalänk
Medlem

Det kan vara en shadowcopy (VSS) eller en återställningspunkt som låser filerna så att det inte frisläpps och ger tillbaka diskutrymme som jag antar är ditt mål här.

du kan få fram om du har några shadow copy med powershell (admin) och skriver där 'vssadmin list shadows' (du får googla själv i hur man sedan tar bort dessa) - har du poster där så finns shadow copy kvar som tex. någon backupprogram använder sig av och är kvar om det inte är färdigt eller har krachat halvvägs och inte rensat efter sig.

Återställningspunkter är en annan sak och det är inte samma sak som shadow, sedan har du det tredje med generationshantering av filer som är en ytterligare sak som inte hör till shadowcopy eller återställningspunkt.

med andra ord du får surfa på hur man rensar/städar och maximerar ledigt utrymme i win10.

Nagel i ögat är förstås den allt mer svällande 'AppData' hos varje användare (normalt markerad osynlig i explorern så många datoranvändare vet inte ens att den existerar) där väldigt få 'städprogram' våga peta i denna mess av kvarglömda filer och filer med okänd verkan och ingen vet om det skiter sig senare när man startar program om man tar bort dessa... - det är samma soptunna av kvarglömt skräp som 'registret' och att dåligt disciplinerade programmerarna som med olika tempfiler inte städar undan efter sig när dessa inte längre är aktuella och det växer, växer och växer.

program som bleachbit och cclear kan ta en del av dem för kända applikationer men mycket junk blir dessvärre kvar.

Prova ett program som heter 'spacesniffer' - där får man på väldigt tydligt grafisk sett en visning var de stora filerna ligger någonstans och det är ofta mycket junk som man inte visste om ens existera eller kvarglömt sedan länge när man kör den första gången...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Theawkwardswede:

@Xcorp: Windows 10.

Tog bort spelen via Steam, Blizzard & Uplay.

Är du säker på att spelen låg på SSDn?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är du säker på att spelen låg på SSDn?

Bilden skvallrar om att datorn bara har en enhet (iaf vid tillfället då skärmdumpen togs), så man förmoda att TS har haft sina spel på SSDn.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

CHKDSK "is your friend" skulle jag tro.

Om jag inte missminner mig så har jag löst liknande problem med detta kommando tidigare, dock osäker på vilka växlar som skall användas.

Före CHKDSK så kan du dock prova att använda det enklare verktyget som du finner i utforskaren genom att högerklicka på "C:", välja "Egenspaker", sedan fliken som heter "Verktyg" och där har du "Felkontroll", tryck bara på "Kontrollera".

Någon som har bättre koll på CHKDSK får gärna flika in vilka växlar som är lämpliga.

Permalänk
Medlem

chkdsk kan städa om det är orena stopp (dvs. datorn är inte avstängd på normalt sätt, som plötslig strömavbrott eller hållit in ON/OFF-knappen tills datorn stannat plötsligt), men brukar inte skotta fram några märkbara mängder med ledig diskutrymme - och om det mot förmodan skulle göra det så har du varit väldigt nära en filsystemhaveri och kanske checka extra att du inte blivit av med filer som du skulle ha kvar...

Permalänk

@xxargs: Tack för tipset om SpaceSniffer! Blizzard(Battlenet) måste ha gjort något fel, det hade inte avinstallerats utan bara flyttats till en annan mapp.