G-Sync / V-Sync: aktivera i NVCP *och* i spel?

Permalänk
Medlem

G-Sync / V-Sync: aktivera i NVCP *och* i spel?

Hej

RTX 2060
AOC Q3279WG5B

Min skärm är "endast" 75hz men - om jag har förstått saken korrekt - så kan G-Sync/V-Sync underlätta tearing för mig.

G-Sync aktiverat i Nvidia Control Panel.
Ska jag slå på V-Sync också?

Sen, i spelen - ska jag göra något där: ON/OFF?

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så ska vsync vara aktiverat i nvidias kontrollpanel, men avstängt i spel. Kan ha fel, men så har jag fattat det.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Hej

RTX 2060
AOC Q3279WG5B

Min skärm är "endast" 75hz men - om jag har förstått saken korrekt - så kan G-Sync/V-Sync underlätta tearing för mig.

G-Sync aktiverat i Nvidia Control Panel.
Ska jag slå på V-Sync också?

Sen, i spelen - ska jag göra något där: ON/OFF?

https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an... skulle jag rekommendera (läs för all del hela artikeln, länken går till den avslutande sammanfattningen)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert 📺

@aalleexx: Tumregeln är att när du har G-Sync igång kommer detta innebära adaptiv synk är aktivt inom synkintervallet, som jag gissar är 48-något till 75 på din skärm. När du kliver under eller (oftast) över intervallet aktiveras v-sync ON/OFF per inställning i spelet. Så länge som du är inom intervallet är v-sync ON/OFF en icke-fråga.

Så fungerar i alla fall de flesta spel, men långt ifrån alla.

Med andra ord beror på vilket spel du kör och vad det spelet vinner på. Ifall du sitter och lirar 120+ FPS på en rapp shooter vill du förmodligen ha v-sync:OFF eftersom du annars stryper vid 75 FPS på din 75 Hz-skärm. Men då är också adaptiv synk en per definition överflödig finess.

Ifall du kör ett mer grafikkrävande och upplevelseinriktat spel där du kanske ligger runt 75 FPS och ibland kliver över 75 FPS vill du förmodligen undvika tearing och då kan du välja v-sync:ON i spelet. Men också experimentera med en limiter ställd till 72 FPS ifall du upplever problem när du kliver in- och ur synkintervallet. Skärmens högsta frekvens -3 brukar nämnas som ett lämplig lösning för att hålla den adapativa synken igång hela tiden.

Artikel om detta här: https://www.sweclockers.com/artikel/29024 och rör en annan skärm än den du har. Principerna är dock desamma.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack för en väldigt generös beskrivning.

Jag upplever att min beskrivning inte riktigt är i harmoni av vad jag har läst på internet (och kanske grundar sig i en felaktig förståelse).

Exempelvis.

G-Sync ON
V-Sync OFF (NVCP samt i spelet)
75HZ Skärm
Jag spelar Apex Legends och min maskin mastar ca. 120 FPS under spelet och jag har en mycket angenäm spelupplevelse utan - vad jag kan se - tearing.

G-Sync ON
V-Sync OFF
75HZ Skärm
Lägger FPS_Max 75 i speldialogen och mycket riktigt så blir FPS vid 75 istället för 120. Extrem tearing. Här läser jag på forum att jag egentligen tvärtom ska uppleva det mycket mjukt.

G-Sync ON
V-Sync ON
75HZ Skärm
V-sync medför att spelets FPS harvar vid 73-74 FPS och jag har en helt tearing-free upplevelse. Kan uppleva det marginellt mindre responsivt och snyggt än alternativ #1 ovan (men det ska inte heller uteslutas att vara ett hjärnspöke).

Slutsats: jag kommer hålla mig borta från att cappa FPS och V-Sync om jag ändå får en (enligt mig) schysst spelupplevelse trots FPS vida högre än vad min skärm tillåter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@aalleexx: Låter som du kommit fram till vad som gäller för det spelet. Andra spel kan bete sig annorlunda.

Därav den ständiga frågan om man ska ha v-sync av eller på när man gör g-sync. Svaret är att det varierar.

Permalänk
Medlem

G-sync och V-sync ska vara på i Nvidia ctrl panel.
Där bör du också ställa in max fps till 2fps under skärmens max - i ditt fall 73.

I spel ska vsync vara avstängd

Låter du bli att manuellt cappa fps i Nvidia ctrl panel (eller med annan mjukvara) kommer du spela med mer lagg LINK

Mina inställningar nedan med en 120hz skärm: