Därför får du inte ditt paket av Postnord

Permalänk

Därför får du inte ditt paket av Postnord

Tråd flyttad till "Konsumenträtt" /Vzano, Mod
Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Paywall.

Permalänk
Medlem

Därför man skiter i att stanna hemma och låter de komma till närmaste butik.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Hemligheten är att lägga till "PK xxxx" i adressfältet med portkoden till entrén.

Då pakettjänsten för Postnord ej får använda portkoder och liknande som de har tillgång till när de lämnar brev, då paket-delen inte är ett monopol.

Om de ej har tillgång till portkod så kommer de åka med paketet till ett ombud istället.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hemligheten är att lägga till "PK xxxx" i adressfältet med portkoden till entrén.

Då pakettjänsten för Postnord ej får använda portkoder och liknande som de har tillgång till när de lämnar brev, då paket-delen inte är ett monopol.

Om de ej har tillgång till portkod så kommer de åka med paketet till ett ombud istället.

Lämna brev är långt från ett monopol, till och med på landsbygden där jag bor är över hälften märkta citymail och annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hemligheten är att lägga till "PK xxxx" i adressfältet med portkoden till entrén.

Då pakettjänsten för Postnord ej får använda portkoder och liknande som de har tillgång till när de lämnar brev, då paket-delen inte är ett monopol.

Om de ej har tillgång till portkod så kommer de åka med paketet till ett ombud istället.

Det är många hyresvärdar och bostadsföreningar idag som väljer att inte använda en allmän kod. Där jag bor är det exempelvis endast personlig kod + bricka som gäller.

Väljer hellre postombud 300m bort än att sitta hemma en vardag och vänta inom ett tidsspann på 6h för ett paket som eventuellt ändå bara går till postombud i slutändan.

Permalänk
Medlem

Portkod till öppen brevlåda vid stugområde.. hmm.. Svårt att ge portkod när det inte är relevant med portkod och de ändå slänger ur sig skiten att det inte gick att leverera ett litet paket i en brevlåda man öppnar taket på och skulle kunna få plats säkert 10-15 sådana paket i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hemligheten är att lägga till "PK xxxx" i adressfältet med portkoden till entrén.

Då pakettjänsten för Postnord ej får använda portkoder och liknande som de har tillgång till när de lämnar brev, då paket-delen inte är ett monopol.

Om de ej har tillgång till portkod så kommer de åka med paketet till ett ombud istället.

Och om man bor på landsbygden med vanlig brevlåda? Dom är helt random, vartannat paket hamnar i lådan, medans jag får köra och hämta resten.

Permalänk
Medlem

Känns som jag missar något. Var har DN snappat upp det ifrån samt vad säger artikeln?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Lämna brev är långt från ett monopol, till och med på landsbygden där jag bor är över hälften märkta citymail och annat

Ok, jag säger bara vad som står i artikeln för de som inte kan läsa

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Och om man bor på landsbygden med vanlig brevlåda? Dom är helt random, vartannat paket hamnar i lådan, medans jag får köra och hämta resten.

Inte fan vet jag Du får väl ringa postnord och fråga. Jag berättar bara vad som står i artikeln om en av anledningarna till att vissa inte får sina paket hem som de trott att de ska få.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Beställ till jobbet... 😉

Många skiter ju uppenbarligen i att köra ut många paket till privata adresser, men går det till ett företag..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Men jag bor i hus, utan någon jäkla portkod, och får skiten hela tiden trots det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inte fan vet jag Du får väl ringa postnord och fråga. Jag berättar bara vad som står i artikeln om en av anledningarna till att vissa inte får sina paket hem som de trott att de ska få.

Ett tips är ju att skriva att det då är från artikeln, nu ser det ju ut som att du kommit på "lösningen"

Får paketen till dörren i den lägenhet jag bor i.. Ibland om det är fullt i postboxen och brevet ska gå dit så kan jag få att det inte gick att dela ut, men då är det inte heller beställt med "leverans till dörr" som fraktalternativ. Återstår att se hur det blir med nya lägenheten som har brevlåda istället

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vi har ingen portkod, bara porttelefon...
Vad är lösningen då tycker postnord?

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Paketet kan vara för stort för att gå in i din stängda brevlåda och du har inte betalat för "Leverans till dörr"(eller annan specialbehandling), där brevbärare annars lämnar paketet utanför dörren och tar bild på det som bevis för leverans.

Vissa paket går direkt ut eller till ombud då brevbäraren vet i förväg vilken rutt och storlek på brevlåda det ska till när posten finsorteras på morgonen. Om inte brevbäraren vet(för rutten är ny och lådorna inte än är memoriserade) så kanske denne chansar och inte lyckas leverera med till följd att avi från ombud kommer en dag senare.

Generellt är postnords brevbärar-verksamhet anpassad till brevutdelning och inte paket. Det är de senaste 5 åren som mängden paket exploderat vilket ökar tiden markant att dela ut då de inte är uniforma. Att brevlådors form och access inte är standardiserat hjälper inte i sammanhanget.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

@Sidde: Till de hus som inte har kod har vi haft en kopia av magnetnyckeln de boende har för att komma in.

I övrigt skulle jag säga att det är upp till bostadsägaren/föreningen att tillgängliggöra access för brevbärare, samt tillhanda hålla plats för paketen att levereras individuellt där det kan säkerställas att endast mottagaren och inga andra får tillgång till paketet vid leverans.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Se hela artikeln här: #18545343

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hemligheten är att lägga till "PK xxxx" i adressfältet med portkoden till entrén.

Då pakettjänsten för Postnord ej får använda portkoder och liknande som de har tillgång till när de lämnar brev, då paket-delen inte är ett monopol.

Om de ej har tillgång till portkod så kommer de åka med paketet till ett ombud istället.

Lustigt nog har Postnord knackat på min dörr samtliga tre gånger de lämnat paket senaste halvåret. Alla andra paketleverantörer har ringt på porttelefonen eller till min privata mobil eftersom de inte kommer in. Så nog kan deras paketlämnare komma in med kod...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det låter dumt nog att det skulle kunna stämma. Å andra sidan varför kan jag i så fall inte lägga in portkod och telefonnummer under min profil i appen. På så sätt skulle paketlämnaren alltid kunna ha de uppgifterna.

Sen verkar det vara en opedagogisk skillnad mellan paket och varubrev. Men det är väl också kanske just på grund av vad postnord får och inte får göra.