Thermaltake "optimerar" applicering av kylpasta

Permalänk
Melding Plague

Thermaltake "optimerar" applicering av kylpasta

Företagets nya kylpastor TG-30 och TG-50 inkluderar bikakemönstrad plaststencil.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sprider ut den med plastkort eller som riskorn.
Min fråga blir dock varför man använder sig av diamantpulver? Är värmeledningsförmågan hos
diamant (kol) bättre än silver eller guld?
Känns märkligt för en amatör som mig...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av NcLr:

Sprider ut den med plastkort eller som riskorn.
Min fråga blir dock varför man använder sig av diamantpulver? Är värmeledningsförmågan hos
diamant (kol) bättre än silver eller guld?
Känns märkligt för en amatör som mig...

Svar ja, cirka 5 gånger högre än silver..och guld är ju sämre än silver.

Permalänk

Finns det inte risk för luftfickor? Varför diamantpulver, det är väl ingen bra värmeledningsförmåda i det?

Permalänk
Musikälskare

Nja jag kör på mitt gamla hederliga sätt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som en gimmick tills jag blir motbevisad.

Skrivet av StarChild42:

Finns det inte risk för luftfickor? Varför diamantpulver, det är väl ingen bra värmeledningsförmåda i det?

Jodå silver har 427 W·m-1·K-1 medan diamant har 1000-2600 enligt wikipedia. Dock tvivlar jag på att det gör särskild stor skillnad eftersom du ändå bara har koppar i kylarn i bästa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Svar ja, cirka 5 gånger högre än silver..och guld är ju sämre än silver.

Huh!? Där lärde man sig något nytt... Tackar!
Frågan är då om andelen diamant i pastan är tillräcklig för att göra faktisk skillnad? Men man får väl anta det om det inte bara är ett försäljningstrick..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Finns det inte risk för luftfickor? Varför diamantpulver, det är väl ingen bra värmeledningsförmåda i det?

Der8auer har en video där han tar upp enen massa byggar myter. Där nämner han luftfickor som en av de största myterna som vägrar dö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Min fråga blir dock varför man använder sig av diamantpulver? Är värmeledningsförmågan hos diamant (kol) bättre än silver eller guld?

Från engelska Wikipedia:
Thermal conductivity of natural diamond was measured to be about 2200W/(m·K), which is five times more than silver, the most thermally conductive metal. Monocrystalline synthetic diamond enriched to 99.9% the isotope 12C had the highest thermal conductivity of any known solid at room temperature: 3320 W/(m·K), though reports exist of superior thermal conductivity in both carbon nanotubes and graphene.[39][40] Because diamond has such high thermal conductance it is already used in semiconductor manufacture to prevent silicon and other semiconducting materials from overheating. At lower temperatures conductivity becomes even better, and reaches 41000 W/(m·K) at 104 K (12C-enriched diamond).[40]

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är en toppenprodukt!
Om detta kit hade funnits från första början så hade diskussionen om den "perfekta appliceringen" aldrig uppstått. Det blir samma mängd varje gång och det går inte att göra fel, Thermaltake har tänkt till här!

Jag tillhör för övrigt gruppen som använder plastkort för att smeta ut över hela processorn, något som man inte kan åstadkomma genom riskornet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Jag jobbar enligt metoden "the verge" vilket känns optimalt. Dumt att snåla när man ändå är inne och pillar!

https://youtu.be/71-6sqsPXQw

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Allt har att göra med trycket som man applicerar.
Spelar inte roll hur mycket du lägger på.
Med korrekt tryck så blir det bara den exakta mängden som behövs kvar mellan HS:et och kylaren.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon300311:

Samma här

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha, jag blir mest imponerad över uppfinningsrikedomen i att skapa något såpass onödigt (i mitt tycke) som ändå det ev finns en marknad för.

Imponerade Thermaltake, imponerande. 👏🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Sure?

Jag menar.. jag har själv inga problem att få sprida ut kylpastan nog.. det är liksom bara att sätta ett riskorn (ungefär) i storlek av kylpasta och låta kylflänsen göra resten.

Skrivet av andreas_dock:

Haha, jag blir mest imponerad över uppfinningsrikedomen i att skapa något såpass onödigt (i mitt tycke) som ändå det ev finns en marknad för.

Imponerade Thermaltake, imponerande. 👏🏼

Om det är någon som ska göra det så är det väl Thermaltake?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Allt har att göra med trycket som man applicerar.
Spelar inte roll hur mycket du lägger på.
Med korrekt tryck så blir det bara den exakta mängden som behövs kvar mellan HS:et och kylaren.

Vad är det korrekta trycket mellan HS och kylare?

Skämt o sido så tror jag det är enklare att mäta appliceringen mellan HS och kylare än att faktiskt mäta trycket, inte många som sitter med lämplig tryckmätare för ändamålet heller. Bra dock av AMD med verktyget de skickar med för att låsa ner processor, liknande verktyg som detta bör vara standard vid monteringar.

Industriell montering är inte många som använder sig av

Permalänk
Medlem

Ingen dålig idé i sig, och möjligen gör väl denna mall det lite enklare att applicera ett jämnt lager om inte annat (om man bryr sig om det).

Tänker för övrigt direkt på Gamers Nexus video “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity, där de är less på folk som klagar på "för mycket" kylpasta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Vettig produkt, jämt resultat varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag tycker detta är en toppenprodukt!
Om detta kit hade funnits från första början så hade diskussionen om den "perfekta appliceringen" aldrig uppstått. Det blir samma mängd varje gång och det går inte att göra fel, Thermaltake har tänkt till här!

Jag tillhör för övrigt gruppen som använder plastkort för att smeta ut över hela processorn, något som man inte kan åstadkomma genom riskornet.

Jag har alltid kört riskornsmodellen, och när man ett halvår senare plockar bort cpu-kylaren så är pastan jämnt fördelad. Finns egentligen ingen anledning för denna produkten annat än människors hjärnspöken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Huh!? Där lärde man sig något nytt... Tackar!
Frågan är då om andelen diamant i pastan är tillräcklig för att göra faktisk skillnad? Men man får väl anta det om det inte bara är ett försäljningstrick..

Industridiamant är billigt. Det mesta i pastan är nog diamant och resten bindemedel för att få det att sitta ihop som pasta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

Vad är det korrekta trycket mellan HS och kylare?

Skämt o sido så tror jag det är enklare att mäta appliceringen mellan HS och kylare än att faktiskt mäta trycket, inte många som sitter med lämplig tryckmätare för ändamålet heller. Bra dock av AMD med verktyget de skickar med för att låsa ner processor, liknande verktyg som detta bör vara standard vid monteringar.

Industriell montering är inte många som använder sig av

Man behöver såklart inte spänna med en momentnyckel men det gäller att ha lite känsla också när man spänner.
Kanske inte lika lätt för alla men de flesta kylare har också konstruerat kylaren med detta i baktanken så att man inte kan spänna för mycket heller.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Diamonds are called "ice" with good reason. Objects feel cold not only because they are at a lower temperature than our bodies, but also because they can extract or conduct the heat away from us. When you touch a diamond to your lips, it feels ice-cold because it robs your lips of their heat.

Det är så man enkelt testar om en diamant är äkta, man håller den mot läppen och och den känns iskall så är den äkta(och har därmed hög värmeledningsförmåga), annars är det troligtvis någon form av glas/kristall.

PS. Såg detta på en dokumentär om diamanter och om hur de blev så populära som smycken, så visste inte heller detta tidigare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

När kommer grafenkylarna? Materialet är ju som fullkomligt skräddarsytt för detta ändamål!

Permalänk
Medlem

@Stuff:

Testade inte LTT det nyligen?

Permalänk
Medlem

Snyggt mönster om inget annat

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

Lägg tillräckligt och spänn fast kylaren ordentligt, du märker väl sen när du tar bort den ifall det var onödigt mycket och hela halva moderkortet är nerklottat

Permalänk
Medlem

Ooh den magiska operationen att kleta på lagom massa mellan två metallytor och lägga på ett redigt tryck, snart förklarat av en expert nära dig...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Allt har att göra med trycket som man applicerar.
Spelar inte roll hur mycket du lägger på.
Med korrekt tryck så blir det bara den exakta mängden som behövs kvar mellan HS:et och kylaren.

Så länge man inte använder en elektriskt ledande kylpasta så är det inga större problem. Men de flesta pastorna är väl elektriskt isolerande idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitz86:

@Stuff:

Testade inte LTT det nyligen?

Aha, den hade jag missat.
https://youtu.be/ipFhGlt8Qkw

Det verkar helt klart som att ett tunt grafen-lager inte är rätt för att ersätta kylpasta. Men jag tycker ändå att det borde kunna hitta en plats någonstans i kylkedjan...