Läsplatta för studentlitteratur

Permalänk
Medlem

Läsplatta för studentlitteratur

Hej! Har funderat på att köpa en läsplatta för att ha studielitteratur. Tänker att man sparar väldigt mycket på E-böcker, men är inte ett stort fan av att använda mobilen för att läsa litteraturen. Jag har kollat på olika Kobo och kindle, men även Adlibris egna Letto Frontlight 3, då jag har 500 kr presentkort på adlibris. Är dessa plattor något att ha, eller är det bättre att spara presentkortet till något annat och istället köpa någon annan platta på annat ställe? Tar gärna emot rekommendationer på prisvärda plattor. Tack så mycket!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Jag har en iRiver Story HD, som jag köpte för att läsa skönlitteratur. Den fungerar dugligt till det, men är egentligen för långsam. (Man vill inte behöva vänta på sidvändningarna!)

När jag pluggade på universitet köpte jag en iPad Air istället, för jag var övertygad om att min iRiver inte skulle orka tyngre PDFer, med bilder, när den knappt ens klarade .epub-filer.

Jag hade rätt. Min iPad tjänade mig oerhört väl och jag använde den både för att ta föreläsningsanteckningar (exempel) och för att läsa kurs.lit. Det var också vääldigt trevligt att kunna ta anteckningar i litteraturen. (Överstrykningar, osv.) Efter ett tag gick jag dock över till att använda LyX för att anteckna (exempel), men jag fortsatte köra Mendeley för att hantera dokument på både dator och iPad.

TL;DR - köp något mer kraftfullt än en eboksläsare. Jag tror du kommer ha mycket större nytta av en surfplatta.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Som @GlaDER säger så är möjligheten att anteckna direkt i materialet guld värt. Jag har testat lite allt möjligt, och måste säga att jag generellt föredrar dator över iPad. Är det mycket matte/annat med konstiga tecken och sånt är iPad + iPad Pencil klart smidigare att ha att göra med. Men är det mest läsa och kommentera i textform så föredrar jag datorns tangentbord.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Är det mycket matte/annat med konstiga tecken och sånt är iPad + iPad Pencil klart smidigare att ha att göra med.

Här håller jag inte med. Spana in LyX (hemsida, screenshot, eget exempel)! Det blir dock ett stand-alone dokument, men vem vill eg. kludda egen text i läroböcker? Jag tänker att man tar anteckningar från föreläsningar på ett sätt och kluddar i marginalen på ett annat.

Så länge du inte explicit behöver rita (geometriska former, bilar, etc) är LyX perfekt! Kursen jag länkar ovan (Logik) gick hur bra som helst. Fysik, där man ska rita friläggningar och grejer -- not so much -- då var det iPaden som gällde igen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Om du trots allt kör på en läsplatta vill jag tipsa om det lilla programmet briss https://sourceforge.net/projects/briss/ som tar bort de gigantiska marginalerna som finns i pdf-er och gör att du måste zooma varje sidvändning.

Latex tycker jag personligen bara duger till att i lugn och ro renskriva anteckningar med efter föreläsningen. Att sitta och hamra uträkningar i 180 när nån professor sätter nytt rekord i att fylla en tavla är bara vidrigt. Däremot va renskrivning För mig ett av de allra bästa sätten att få saker att fastna (tillsammans med att läsa igenom slides/relevanta sidor dagen innan föreläsningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Här håller jag inte med. Spana in LyX (hemsida, screenshot, eget exempel)! Det blir dock ett stand-alone dokument, men vem vill eg. kludda egen text i läroböcker? Jag tänker att man tar anteckningar från föreläsningar på ett sätt och kluddar i marginalen på ett annat.

Så länge du inte explicit behöver rita (geometriska former, bilar, etc) är LyX perfekt! Kursen jag länkar ovan (Logik) gick hur bra som helst. Fysik, där man ska rita friläggningar och grejer -- not so much -- då var det iPaden som gällde igen.

Ska kanske tilläggas att det jag pluggade innehöll väldigt lite matte/specialtecken 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Mattecoach

När jag pluggade hade jag den första Samsung Note 10.1. Om man ska ha Android eller iPad är väl en smaksak, men jag uppskattade verkligen en smidig platta att läsa på som samtidigt var bra att ta anteckningar i (båda att kommentera läsmaterial och anteckna på föreläsningar).
Rena läsplattor är skönare att läsa på, men det går som sagt bara att läsa.

Permalänk
Inaktiv

Angående Kobo läsplattor så är de ofta problem med att dom fryser när dom är använda ett tag.

Haft min i drygt 6 månader och jag har problem med att den fryser stup i kvarten och de är tydligen ett vanligt problem, börjar inse att man nog skulle köpt en annan läsplatta efter de att jag surfat runt och läst lite, mjukvaran verkar vara ett stort problem med kobo läsplattor och mitt frysproblem hittade jag mängder med olika webbsidor där folk hade samma problem.
De uppstår efter ett par månader eller upp till ett år efter de att du köpt den, min har funkat kanon men som sagt helt plötsligt började den hänga sig stup i kvarten och de enda man kunde göra var att göra en hårdvara reset men de hjälpte inte länge förän den hängde sig igen, jag testade även att återställa den men de hjälpte inte heller, de jag har insett är att man kan inte ha mer en max 200-300 böcker på den, man kan inte ha egna epub böcker som man skapat själv, de var dom som gjorde att den hängde sig hela tiden, jag hade runt 700 böcker och ca 80% av minnet tomt, nu har jag endast ca 300 böcker och enbart nerladdade epub böcker så nu verkar den funka bättre men som sagt många kommentarer på diverse Youtube tester där många säger att kobo endast funkar nått år sedan måste man byta ut den, får se hur länge min håller, Kindle ska ha betydligt bättre mjukvara enligt allt jag läst och hålla bättre och vara mindre buggar på och stabilare, blir nog en sån då min börjar strula för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Angående Kobo läsplattor så är de ofta problem med att dom fryser när dom är använda ett tag.

@lindhe, känner du igen detta?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har en iRiver Story HD, som jag köpte för att läsa skönlitteratur. Den fungerar dugligt till det, men är egentligen för långsam. (Man vill inte behöva vänta på sidvändningarna!)

När jag pluggade på universitet köpte jag en iPad Air istället, för jag var övertygad om att min iRiver inte skulle orka tyngre PDFer, med bilder, när den knappt ens klarade .epub-filer.

Jag hade rätt. Min iPad tjänade mig oerhört väl och jag använde den både för att ta föreläsningsanteckningar (exempel) och för att läsa kurs.lit. Det var också vääldigt trevligt att kunna ta anteckningar i litteraturen. (Överstrykningar, osv.) Efter ett tag gick jag dock över till att använda LyX för att anteckna (exempel), men jag fortsatte köra Mendeley för att hantera dokument på både dator och iPad.

TL;DR - köp något mer kraftfullt än en eboksläsare. Jag tror du kommer ha mycket större nytta av en surfplatta.

Tog du de där anteckningarna på iPaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Tog du de där anteckningarna på iPaden

De handskrivna: Ja.
De maskinskrivna är tagna med LyX.

Med nya Apple Pencil antar jag att man ta väldigt mycket snyggare anteckningar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

De handskrivna: Ja.
De maskinskrivna är tagna med LyX.

Med nya Apple Pencil antar jag att man ta väldigt mycket snyggare anteckningar.

det ser inte så fint ut när jag skriver i ett anteckningsblock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Hej! Har funderat på att köpa en läsplatta för att ha studielitteratur. Tänker att man sparar väldigt mycket på E-böcker, men är inte ett stort fan av att använda mobilen för att läsa litteraturen. Jag har kollat på olika Kobo och kindle, men även Adlibris egna Letto Frontlight 3, då jag har 500 kr presentkort på adlibris. Är dessa plattor något att ha, eller är det bättre att spara presentkortet till något annat och istället köpa någon annan platta på annat ställe? Tar gärna emot rekommendationer på prisvärda plattor. Tack så mycket!

Har du pengar som bränner in din plånbok finns det en produkt gjord just för anteckningar och läsa tunga PDFer... Har fått väldigt bra omdömen.

Den heter reMarkable 2 och kostar $399..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Nej. Har haft min Kobo Aura sedan 2015, och det den fungerar lika bra nu som då. Får dock tillägga att jag använder den väldigt periodiskt, inte varje dag eller så.

För övrigt skulle jag inte rekommendera e-bokläsare för studentlitteratur. Främst för att det inte är lika bra att anteckna i dem som i en riktig bok med en riktig penna. Men också för att det inte är speciellt mycket billigare med e-böcker än fysiska. Går ju att pirata böcker, men min erfarenhet är en vän har sagt att piraterna mest har PDF:er och det är inte en superbra upplevelse på e-bokläsare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för allas svar! Jag har bestämmt mig för att skaffa mig en surfplatta istället för en Eboksläsare, men är fundersam på vad för kaliber av platta man borde sikta på. Kollar på Huawei Matepad T8, vilken verkar billig men bra, och den stannar i ungefär samma storleksklass som kobo-läsarna. Det är dock Huawei, så har även kollat på Samsung Galaxy Tab A 10.1 vilken verkar vara mer kraftfull och har en penna som man kan köpa till, dock så är självaste plattan dubbelt så dyr. Finns det någon speciell platta som är extra rekommenderbar om allt som plattan ska användas till är studentlitteratur och andra lättare grejer kopplade till studierna?

EDIT: Såg precis att Huawei plattan inte har tillgång till Googles program, något som jag nog vill behålla. Blir nog inte en sådan iallafall.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Jag har 1 Kobo Glo HD, c:a 5 år+ gammal. Okänt antal böcker, men det är c:a 1.4GB, så 750-800st. Inga problem. Används nångång/vecka.
1st Kobo Clara HD, c:a 3 år+ gammal, samma innehåll. Inga som helst problem, används c:a 2-3h/dag.

Så att Kobo är problembarn är kanske lite orättvist.

Visa signatur

//
Tomas!