[Fläktsystem] Beräknar luftflöde i rumet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

En portabel AC ligger mellan 2-3 kW i kyla och det uppleva av de allra flesta som 'rätt klent' och man vill gärna har mer.

Skall du kyla av 1 kW extravärme utöver vad normal lägenhet skapar i uppvärmning sommartid (mycket pga. sol genom fönster eller som värmer själva fönstret med varma innerglasytor vid fällda persienner och som i sin tur värmer rummen) så kommer 3 kW kyla troligen upplevas otillräckligt.

3 kW kyla är inte ens i närheten lika mycket upplevd 'kyla' som 3 kW värme från en värmefläkt

Därför blir folk ofta besvikna att 3 kW-maskin inte ger mer märkbar 'kyla' än vad det gör och förstår inte att hela rummet hela tiden värmer upp den kalla luften så att kylverkan inte märks så mycket och att det kan ta lång tid innan man fått ur värmen ur väggarna så att det upplevs som att temperaturen börja sjunka - dessutom flödar värme in hela tiden utifrån eller från andra delar av huset som golv/tak och väggar till grannarna.

titta på samlingstråden för portabla AC - att borra genom fasaden är inget man gör ostraffat i en hyreslägenhet eller BRF hur som helst utan man är hänvisad till fönster och olika fönsterkit - färdiga eller självbyggda och förstås så att det kan återställas fullständigt till ursprunglig skick.

Förstår, då får man nog dra slang via fönster och sen till balkongen utan att blir straffad.

Då kanske det är bättre att skaffa en sån här.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4343811
Den ska dra ca 1,350 watt och kyler 5 kW.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jud1th:

Nu var det länge sedan jag läste sånt här och det kan vara att jag blandar ihop sker, men betong är väldigt bra på att lagra värme, ett trögt system, och för att kyla genom att byta ut luften i rummet krävs ju nästan någon typ av vindtunnel alt. starkt korsdrag. Den typ av lösning du har idag kommer förmodligen att kyla rummet något men används mest till att transportera bort fukt och "dålig" lukt. Du kommer att behöva en AC (eller mekanisk till och frånluft av kraftigare karaktär) om du vill kyla rummet något nämnvärt se då bara till att du samtidigt kontrollerar luftfuktigheten då varm luft kan innehålla relativt sett stora mängder vatten för att undvika kondensation mot kallare ytor.

Du menar exakt det jag skrev i inlägget ovan ditt ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag tror installationer av ac/värmepumpar är tvungna att göras av certifierade installatörer, kan vara värt att kontrollera men någon så de inte vägrar utföra jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du menar exakt det jag skrev i inlägget ovan ditt ;D

Haha. Det var inte meningen att upprepa.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sions:

Jag tror installationer av ac/värmepumpar är tvungna att göras av certifierade installatörer, kan vara värt att kontrollera men någon så de inte vägrar utföra jobbet.

Har för mig det med, men kommer blir i den nya lägenheten.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:
Kom du på någon lösning?

Om man kan spåna fritt så kom jag på att du kan ju alltid skapa en custom loop vattenkylning, med radiatorn utomhus.
Då har du flyttat den mesta värmen utomhus och ditt rum kommer inte värmas upp lika mycket.

Eftersom vattnet blir varmare än luften ökar delta temp (skillnaden mellan ditt varmvatten och utomhustemp), så du behöver inte så kraftiga fläktar.

Är dock riskfyllt (ej garanterat att du får det att fungera tillfredsställt), samt ganska dyrt med alla delar.
Beroende på hur långt från fönster/balkong du är kan det behövas flera pumpar.
Osäker om en ensam 360 radiatorn skulle klara av att kyla 1kW, men 2-3 stycken borde gå.
3st fläktar per radiator, men behöver inte vara jet motorer...

Som sagt dyrt och komplicerat, men om man gillar att experimentera och har pengar över...
(Troligen inte okej för föreningen att ha radiatorer utomhus, men de lämnar vi till en annan diskussion)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sions:

@superegg:
Kom du på någon lösning?

Om man kan spåna fritt så kom jag på att du kan ju alltid skapa en custom loop vattenkylning, med radiatorn utomhus.
Då har du flyttat den mesta värmen utomhus och ditt rum kommer inte värmas upp lika mycket.

Eftersom vattnet blir varmare än luften ökar delta temp (skillnaden mellan ditt varmvatten och utomhustemp), så du behöver inte så kraftiga fläktar.

Är dock riskfyllt (ej garanterat att du får det att fungera tillfredsställt), samt ganska dyrt med alla delar.
Beroende på hur långt från fönster/balkong du är kan det behövas flera pumpar.
Osäker om en ensam 360 radiatorn skulle klara av att kyla 1kW, men 2-3 stycken borde gå.
3st fläktar per radiator, men behöver inte vara jet motorer...

Som sagt dyrt och komplicerat, men om man gillar att experimentera och har pengar över...
(Troligen inte okej för föreningen att ha radiatorer utomhus, men de lämnar vi till en annan diskussion)

Har inte kommit på någon lösning än.

Har med tänkt på att ha vattenkylning men vet inte hur jag ska lösa det med mina serverdator då måste dom byggas om.

Har även tänkt på värmeväxlare men finns många andra problem som gör detta svårt. Hur ska alla mina hårddiskar för kylning?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Om CPU och GPU (kan hoppa GPU om den inte bli belastad) är vattenkyld och du lyckas transportera bort 70-80% av värmen, då är det mycket svalare i racket och vanlig luftkylning fungerar igen för de enheter som inte blir väldigt varma. Annars går det att vattenkyla även HDD, men då blocken använder kopparblock så kostar dem ofta ganska mycket.

Här kan du få inspiration, visar även lite kort om immersion cooling (kyls genom förångning, inga fläktar) https://www.youtube.com/watch?v=gFzb2Js0leI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sions:

Om CPU och GPU (kan hoppa GPU om den inte bli belastad) är vattenkyld och du lyckas transportera bort 70-80% av värmen, då är det mycket svalare i racket och vanlig luftkylning fungerar igen för de enheter som inte blir väldigt varma. Annars går det att vattenkyla även HDD, men då blocken använder kopparblock så kostar dem ofta ganska mycket.

Här kan du få inspiration, visar även lite kort om immersion cooling (kyls genom förångning, inga fläktar) https://www.youtube.com/watch?v=gFzb2Js0leI

Serverdator har ingen GPU bara inbyggt.

Frågan är vart man få tag på såna till 2U och 4U då jag inte kan tillverka sånt själv?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det är ju vanliga CPU block, sen får man borra håll för att få ut vattenslangen.
Precis som i en vanlig dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sions:

Det är ju vanliga CPU block, sen får man borra håll för att få ut vattenslangen.
Precis som i en vanlig dator.

Får inte plast så stora slangar måste då ha en slang som går att få ut via PCI plåten, sen så vill jag inte modda sönder en så dyr serverdator.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666