Permalänk
Medlem

Uppskalning Monitor vs TV

Jag har en en 32" 4k-skärm till datorn och bredvid står en 58" Samsung TV från 2019.

Jag spelar i princip aldrig på PC längre men nu när Horizon: Zero Dawn släpptes så kände jag mig "tvingad" eftersom jag inte äger en PS4:a.

Min dator klarar av spelet i 1080p utan problem MEN det ser inte bra ut på min datorskärm.

Kopplar jag över till tvn så ser det helt ok ut trots att tvn är mycket större och borde visa den sämre upplösningen tydligare. (och ja, jag har tagit avstånd till skärmarna in i beräkningarna).

Detta har med skalningen att göra och den ser inte bra ut i Windows med framför allt shimmering i bakgrunden trots TAA påslaget. Även om jag kör i 4K och drar ner renderingen till 50% så ser det inte bra ut. Det ser "inzoomat" ut medans det på TVn ser uppskalat ut på ett korrekt sätt. Native 4K däremot ser helt fantastiskt ut på datorskärmen för det blir knivskarpt! Jag skulle vilja säga att 1080p på TVn skulle räcka för mig även om 4K är att föredra. Funderar faktiskt på att plocka fram min gamla 27" 1080p och se hur det ser ut på den...

Finns det något att göra? Förutom det självklara att spela på tvn....

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om det bara är i Horizon Zero dawn du upplever detta så kan det vara spelet. Jag kör spelet på en 4K-tv, men får dra ner Resolution scaling till 60% för att ligga stabilt på 60fps med high-preset.

Jag tyckte det såg konstigt och grynigt ut, särskilt med text i spelet. Det jag gjorde för att lösa det var att växla till borderless fullscreen och sen tillbaka till fullscreen. Då ser det helt plötsligt bra ut!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com