Gasar ni mer när ni lyssnar på viss musik i bilen/mc?

Permalänk
Avstängd

Gasar ni mer när ni lyssnar på viss musik i bilen/mc?

Hittade ingen tråd om detta. Nuförtiden gasar jag inte på extra oavsett vilken musik som spelas i bilen, men för ett par år sedan då blev det lätt att trycka på mer när adrenalinlåtar spelades, hårdrocksfavoriter men även svängiga grupper som ZZ Top.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Det händer (utan att jag tänker på det) att jag gasar lite extra om jag lyssnar på hardcore, frenchcore eller terrorcore i bilen. Det är väl nåt undermedvetet antar jag.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

De händer fortfarande, men för min del är de powermetal som gör att jag trycker lite hårdare på pedalen

Metallicas Fuel funkar också

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Modernas bilar har farthållare som gör att man slipper gasa, mycket bekvämt.
Helt självkörande fordon kan inte komma snabbt nog så att man kan förbjuda mänskliga förare för att skona miljön och öka trafiksäkerheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känns som det är en åldersgrej.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smygolf:

Känns som det är en åldersgrej.

Finns ju fartdårar högt upp i åldrarna. Men jag är knappast den ende som omkring 40 kände att det inte var lika lätt att dra på, men gillar att dra på när jag är på ex autobahn och min bil älskar jag att köra oavsett fart. Har en ung flickvän som är gasglad och gnäller när jag inte gasar på, vilket är ofta😀.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Rekordmedlem

Har det inte mycket att göra med komfort, har man inte farthållare så är det väldigt mycket obekvämare att inte sträcka ut benet rakt jämfört med att modulera positionen gaspedalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

Finns ju fartdårar högt upp i åldrarna. Men jag är knappast den ende som omkring 40 kände att det inte var lika lätt att dra på, men gillar att dra på när jag är på ex autobahn och min bil älskar jag att köra oavsett fart. Har en ung flickvän som är gasglad och gnäller när jag inte gasar på, vilket är ofta😀.

Man kan ju vara gasglad överlag med eller utan musik
Frågan var hur mycket medryckande musik påverkar en.

Att gasa runt på kurviga vägar eller bandagar är skitkul fast motorvägar tycker jag är tråkiga.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Självklart...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag skapar musiken genom att gasa 👌

Permalänk
Avstängd

Men at work med låten ”Down under” får mig alltid att gasa lite extra. 😎
Kör annars alltid med farthållare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har väl gjorts en del forskning på området och det kommer alltid fram till att majoriteten kör snabbare/hårdare när det spelas musik.

Är nog några som köat upp t.ex den här och rullat på på E4an och trycker ner pedalen helt

Skrivet av mrqaffe:

Har det inte mycket att göra med komfort, har man inte farthållare så är det väldigt mycket obekvämare att inte sträcka ut benet rakt jämfört med att modulera positionen gaspedalen.

Går att få ok ställning även utan raka ben. Fan har nog inte kört en bil som skulle gått under 200 om jag hade raka ben i den

Kör bil 6-13h om dagen, som längst samma hastighet i 15min. Men även vid långkörning där man ligger 110-140 i timmar så är jag inte obekväm iaf.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har märkt att de händer ofta när jag kör denna men mindre ofta när jag kör bruksbilen.
Lyssnar oftast på lugnare trance musik men ibland kommer det in en snabbare låt och så tittar man på hastighetsmätaren så kan man ligga lite för fort.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Känns som det är en åldersgrej.

Dra inte alla oss unga över en kam nu

Permalänk

Helt klart lätt att trycka till ibland! Men det beror på stämningen och bilen också.

Skrivet av mrqaffe:

Modernas bilar har farthållare som gör att man slipper gasa, mycket bekvämt.
Helt självkörande fordon kan inte komma snabbt nog så att man kan förbjuda mänskliga förare för att skona miljön och öka trafiksäkerheten.

Jag hade också köpt ditt resonomang om inte bilar hade varit ett av mina stora intressen. Att köra med farthållare eller se till att den kör själv är liksom inget jag eftersträvar även om jag gärna ser det komma för de som bara tycker bilkörning är ett måste.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Modernas bilar har farthållare som gör att man slipper gasa, mycket bekvämt.
Helt självkörande fordon kan inte komma snabbt nog så att man kan förbjuda mänskliga förare för att skona miljön och öka trafiksäkerheten.

Använder farthållare så mycket det går. Sparar både bensin/diesel och kortisol.

Men vill man inte ratta sin bil kan man lika gärna åka kommunalt. Jag tror man gör människan en björntjänst genom att undertrycka behovet av att använda sin sinnen i allt mindre utsträckning.

P.S. Den enda musik som spelas i min bil kommer från oktetten under motorhuven. I min värld har bilstereon endast ett syfte och det är att rapportera om trafiksituationen

Edit: understryka => undertrycka

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tyvärr kör jag inte regelbundet, men det är applicerbart att omedvetet öka hastigheten när man kör olika typer av konditionsträning.

Permalänk
Medlem

Jag accelererar kanske hårt lite oftare om jag lyssnar på inspirerande musik men jag kör inte snabbare än jag gjort annars. På motorväg så låter jag bilen köra i 9 fall av 10 så då övervakar jag bara och då påverkar musikvalet inte hastigheten.

Permalänk
Medlem

Ibland.... hell, är jag kör i tyskland, på autobahn, så slår man på lite Eisbrecher - verrückt på Max, pressar Audin till 250km/h.... såååå jävla nice!!! Eller all tysk industrimetall fungerar fint... Blutengel fungerar fint med

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Har väl gjorts en del forskning på området och det kommer alltid fram till att majoriteten kör snabbare/hårdare när det spelas musik.

Är nog några som köat upp t.ex den här och rullat på på E4an och trycker ner pedalen helt https://www.youtube.com/watch?v=iuJDhFRDx9M

Går att få ok ställning även utan raka ben. Fan har nog inte kört en bil som skulle gått under 200 om jag hade raka ben i den

Kör bil 6-13h om dagen, som längst samma hastighet i 15min. Men även vid långkörning där man ligger 110-140 i timmar så är jag inte obekväm iaf.

Hade den musiken börjat spela i bilen hade jag stannat och undrat vad som var trasigt och kommit på att jag måste nödstoppa stereon....
Att inte köra med farthållare är enormt obekvämt när man väl börjat använda det och jag har i princip aktiverat den så fort det varit möjligt för att kunna få "handgas" vid justeringar och brukat toucha kopplingen ( om det finns) för att stänga av den när jag inte velat justera ner hastigheten utan bara rulla.
Tycker det är rätt fruktansvärt obekvämt att åka med någon som inte håller jämn fart på öppen väg utan sitter och "småpumpar" på gasen utan att direkt variera hastigheten utan bara får ljud och vibrationer att hela tiden ändra sig lite i bilen. Elbilar är så otroligt bekväma ur den synvinkeln för även de med relativ små motorer går silkesmjukt jämfört med fossilmotorer, det känns som att åka i en lyxbil med jättemotor i karaktären på motorn i det avseendet.

Åkte ett tag i en Nissa Micra och den funkade att köra med utsträckt ben, hade väl en teoretisk toppfart på kring 150 km/h och den behövde ungefär sträckan man kom på en tank för att kunna accelerera dit, hade däremot byggt en bra ljudanläggning i den så den var rolig att spela i men var ännu slöare att köra då det alltid blev som att vara minst 2 personer i den i vikt. Men den var ju bra på det sättet att även om den inte hade farthållare så var den så slö att man i princip körde den som en moped, dvs alltid full gas eller ingen gas när man bromsade, mellanlägen behövdes ganska sällan.

Men med nya bilar med farthållare så har jag extremt svårt att förstå varför någon ens skulle vilja gasa med foten ute i trafiken för det är så okomfortabelt och har man dessutom en bil som är tyst och har stor motor är det oerhört svårt att inta råka hamna på farter som är långt över motorvägsfarter för det tar bara några sekunder och det är fortfarande tyst och lugnt i kupen så man utan direkt störande vindbrus och vägbuller kan lyssna på musik när man kör på autioobahn i över 200km/h.

Farthållare brukar dock accelerera ganska mjukt och komfortabel men jag körde en gång en Porsche som inte var så utan där var det mer launchcontroll i karaktären än farthållare när den var inställd på nån snabb hastighet och man aktiverade den i låg fart, det var ingen komfortabel acceleration utan snabbast möjligt dit som gällde trodde farthållaren och då blev den lite mer än lovligt gasglad för det var inte riktigt så jag trodde den skulle uppföra sig, det kanske går att justera men åtminstone blev jag tämligen överraskad av farthållarens karaktär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör definitivt fortare/sportigare med musik på... På gränsen till vårdslöst om jag är själv på vägen.

Därför kör jag VÄLDIGT sällan med musik i bilen utan är nästan alltid i samtal med någon eller lyssnar på podcast/ljudbok med farthållare och laneassist på.

Det där med åldern kan väl stämma men jag tror inte att det är en "ung på jorden"-grej utan mer en "hur ung man känner sig"-grej. En av de snabbaste förarna jag kände var min farmor. Hon körde fortfarande fort när hon gick bort vid 78år.
Alla fadersfigurer jag haft, UTAN UNDANTAG, har också kört fort.
Jag tror mycket av det har att göra med hur man fostras och sen får man göra det bästa av situationen och kämpa med sig själv. Tycker det är jättekul att köra fort och sportigt men jag gör det bara om jag är själv i bilen och FRITT på vägen.

*Nej, jag rättfärdigar det inte utan jag är bara ärlig mot mig själv och er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Jag kör definitivt fortare/sportigare med musik på... På gränsen till vårdslöst om jag är själv på vägen.

Därför kör jag VÄLDIGT sällan med musik i bilen utan är nästan alltid i samtal med någon eller lyssnar på podcast/ljudbok med farthållare och laneassist på.

Det där med åldern kan väl stämma men jag tror inte att det är en "ung på jorden"-grej utan mer en "hur ung man känner sig"-grej. En av de snabbaste förarna jag kände var min farmor. Hon körde fortfarande fort när hon gick bort vid 78år.
Alla fadersfigurer jag haft, UTAN UNDANTAG, har också kört fort.
Jag tror mycket av det har att göra med hur man fostras och sen får man göra det bästa av situationen och kämpa med sig själv. Tycker det är jättekul att köra fort och sportigt men jag gör det bara om jag är själv i bilen och FRITT på vägen.

*Nej, jag rättfärdigar det inte utan jag är bara ärlig mot mig själv och er.

Kan relatera till det..
Kör väldigt annorlunda när man är ensam i bilen, mot om man har medpassagerare...
Även själv blivit mer vaksam på hur pigg man är.
Efter en incident ner till Tyskland som skrämde skiten av mig så ser jag alltid till att jag är pigg bak ratten, och vid långa färder faktiskt stanna till om man är trött, och köra en 20-30min powernap etc om det behövs...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Zyces: Just det där med att vara utvilad har jag också blivit mer noggrann med! Tycker t om det är lite småmysigt att stanna på en rastplats och bara ta en 15-20minuters tupplur medans man hör bilarna swisha förbi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Zyces: Just det där med att vara utvilad har jag också blivit mer noggrann med! Tycker t om det är lite småmysigt att stanna på en rastplats och bara ta en 15-20minuters tupplur medans man hör bilarna swisha förbi

Japp, håller med helt..
Nu värdesätter jag detta sjukt mycket..
För 4 år sen så körde jag ner till Berlin, och var sjukt trött, och kom på mig själv att jag har somnat(dock enbart under ca 1-2 sek) men jag var påväg in i mitträcket, i 130km/t .... styrde upp det men skakade som faaaaaan.
efter detta så.... alltid när jag känner mig trött, stanna vid vägkanten, ta en pw, ta 10 snabba varv runt bilen, och sen köra vidare.... Beacuse that what scary as shit....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Japp, håller med helt..
Nu värdesätter jag detta sjukt mycket..
För 4 år sen så körde jag ner till Berlin, och var sjukt trött, och kom på mig själv att jag har somnat(dock enbart under ca 1-2 sek) men jag var påväg in i mitträcket, i 130km/t .... styrde upp det men skakade som faaaaaan.
efter detta så.... alltid när jag känner mig trött, stanna vid vägkanten, ta en pw, ta 10 snabba varv runt bilen, och sen köra vidare.... Beacuse that what scary as shit....

Gott. Du vaknade åtminstone till innan mitträcket, till skillnad från en annan.

Permalänk
Medlem

Körde ganska fort när jag var ung och hade en relativt snabb bil med lite acceleration i, men nu har jag typ minsta motorn (103hk) så det händer inte så mycket. Valde dock den bilen pga att den var billig att äga/köpa samt att jag tankar inte alls ofta vilket är skönt, blev väldigt mycket pengar över till saker som jag tycker är roligare.

Dock kan min lilla audi a3 gå rätt fort när Mötley Crüe - Kickstart my heart kommer på!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Gott. Du vaknade åtminstone till innan mitträcket, till skillnad från en annan.

Whaaa? Du smällde inte? Jag har kört in i ett vildsvin i 100knyck och det var faaan ingen höjdare...
Hur gick det?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Whaaa? Du smällde inte? Jag har kört in i ett vildsvin i 100knyck och det var faaan ingen höjdare...
Hur gick det?

Tack och lov är moderna mitträcken fantastiskt konstruerade, så konsekvenserna var bara skador på karossen och en väldigt uppskakad förare. Men man får sig ett uppvaknande när stolparna börjar smälla mot bilen och vajer väser mot sidan.

Har haft liknande där jag precis missade en älg på motorvägen, men en mötande bil smällde rakt in i den. Två kraftigt berusade passagerare nyktrade till direkt, vilket var fascinerande i sig. Samma typ av tur där också: alla personer i mötande bilen klarade sig med, som värst, skärsår och traumat av att se en älgkropp välta in i kupén. Förarrutan penetrerade rakt in men böjde sig mot mitten och missade alltså båda framsäten.

Permalänk
Medlem

@Knugen1234:
Nä då, lovar

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Tack och lov är moderna mitträcken fantastiskt konstruerade, så konsekvenserna var bara skador på karossen och en väldigt uppskakad förare. Men man får sig ett uppvaknande när stolparna börjar smälla mot bilen och vajer väser mot sidan.

Har haft liknande där jag precis missade en älg på motorvägen, men en mötande bil smällde rakt in i den. Två kraftigt berusade passagerare nyktrade till direkt, vilket var fascinerande i sig. Samma typ av tur där också: alla personer i mötande bilen klarade sig med, som värst, skärsår och traumat av att se en älgkropp välta in i kupén. Förarrutan penetrerade rakt in men böjde sig mot mitten och missade alltså båda framsäten.

För ett par år sedan när jag hade bytat till en ny bil och haft den i 3v så parkerade jag den i skogen, inkilad mellan 2 träd.
Antingen det eller krock med en älg.
Jag var ganska glad att bilen lydde mig och även om den var totalad hade varken jag eller frugan en skråma.
En klart otrevlig upplevelse!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??