Asus RT-AC86U Gaming Router AC2900 / Gigabit Ethernet

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC86U Gaming Router AC2900 / Gigabit Ethernet

Installerade denna router igår, drog sedan till jobbet, kom hem imorse och började spela NHL online på Xbox, mitt i Första perioden så fryser spelet och jag tappar uppkoplingen, tänkte att det kanske var engångsgrej så startar igen och samma sak igen. Pingen är klockren när matchen startar. Vad kan det vara ?. Jag har bara kopplat i den, inte uppdaterat något för dom sa att det var bara att koppla i den och spela

Permalänk
Medlem

Prova att uppdatera "firmware" till senaste, den har fått över 10 st. https://www.asus.com/se/Networking/RT-AC86U/HelpDesk_BIOS/

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Prova att uppdatera "firmware" till senaste, den har fått över 10 st. https://www.asus.com/se/Networking/RT-AC86U/HelpDesk_BIOS/

Tack ska prova

Permalänk
Medlem

Det är ju bara ett textdokument jag får fram när jag laddar ner det där

Permalänk
Medlem

@Kotten81: Ska vara en ZIP-fil med .w-fil inuti som är firmware.

Direktlänk: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC86U/FW_RT_AC...

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Jag kom på mig själv att jag måste ju gå in i routern och fixa därifrån.

När jag ska koppla upp på min Xbox one X så står det 2G på slutet. Ska det inte kunna vara 5G man kan koppla upp sig på ?. Jag har 250/250 lina och jag har 247 ner när jag testar på xboxet

Permalänk
Medlem

@Kotten81: Möjligt att med standardinställningar är namnet på 2.4GHz och 5GHz bandet är samma så att utrustningen ska välja själv och ansluta sig till starkast signalstyrka. Dock funkar det sällan i praktiken och det är rekommenderat att ha två olika namn på WiFi:n.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Har en liknade router som lider av samma problem, kan gå dagar mellan men helt plötsligt tappar routern kontakten med internet, WiFit fungerar men ingen internetanslutning. En omstart sedan fungera det.

Har läst mig till att medellen, som är tillverkad före 2019 har problem med hårdvaran. Tyvärr är min tillverkad 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeWm90:

Har en liknade router som lider av samma problem, kan gå dagar mellan men helt plötsligt tappar routern kontakten med internet, WiFit fungerar men ingen internetanslutning. En omstart sedan fungera det.

Har läst mig till att medellen, som är tillverkad före 2019 har problem med hårdvaran. Tyvärr är min tillverkad 2018.

Vart kan man se när den är tillverkad. Funkat felfritt nu flera timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Vart kan man se när den är tillverkad. Funkat felfritt nu flera timmar

Det står både på kartongen och på baksidan av routern.

Production year / mfg year

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeWm90:

Har en liknade router som lider av samma problem, kan gå dagar mellan men helt plötsligt tappar routern kontakten med internet, WiFit fungerar men ingen internetanslutning. En omstart sedan fungera det.

Har läst mig till att medellen, som är tillverkad före 2019 har problem med hårdvaran. Tyvärr är min tillverkad 2018.

Källa på det?

Har nämligen ett par sådana tillverkade före 2019 som har gått felfritt i ett par år. Byter firmware lite då och då men inte alltid när en ny kommer ut. Har aldrig behövt starta om routern för att den har tappat internet-uppkopplingen.

Däremot när jag körde 2st AC66u-b1 i mesh-konfiguration så kunde det hända att internet försvann i ett antal sekunder/nån minut som om routrarna behövde ha tid på sig för att synka ..men inte heller då behövdes det en omstart.

Permalänk

Har du testat att köra den med Asuswrt-Merlin? Min gamla Ac87u var som natt o dag...

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade firmware, funkar nu som jag sa. Förhoppningsvis håller det sig så

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludo:

Källa på det?

Pratas mycket om det på snbforums.com.

Permalänk
Medlem

Kommit ny firmware idag:

Version 3.0.0.4.384.82072 2020/08/17 56.18 MBytes

ASUS RT-AC86U Firmware version 3.0.0.4.384.82072
- Fixed buffer overflow vulnerability
- Fixed wireless performance drop issue after send the feedback.
- Fixed static WAN IP connection issues.

I routerns GUI:
Administration - Uppgradering av fast programvara - Sök efter uppdatering - Kontrollera
Och sedan "uppgradera" när den nya firmwaren hittats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeWm90:

Pratas mycket om det på snbforums.com.

https://www.snbforums.com/threads/rt-ac86u-2-4ghz-problems.58...

Permalänk
Medlem

Kör Merlin istället, stabilt som attan

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3