Tog bort det polariserade filtret på min skärm, behöver hjälp att få bilden skarp!

Permalänk
Medlem

Tog bort det polariserade filtret på min skärm, behöver hjälp att få bilden skarp!

Hej!

Jag hade en gammal skärm liggandes hemma och tänkte testa ett kul projekt jag velat göra länge.
Projektet går ut på att du plockar bort det polariserande filtret från din skärm så skärmen ser helt vit ut, sedan klipper du ut två bitar polariserande plast och sätter på ett par gamla solglasögen eller liknande och på så sätt kan du se skärmen igen.

Jag följde guiden på linus tech tips (se nedan)

Problemet är bara att när jag sätter på mig glasögonen är allt helt suddigt, men tar jag filtret närmare skärmen (lägger det emot)
så fungerar det utmärkt, men vill ju kunna använda glasögonen annars är det ju meningslöst.

Så jag funderar på vad jag ska göra?
Ska jag beställa typ ett sånt här: https://www.amazon.co.uk/Polarization-Polarizer-Educational-P...

Eller kommer det bli samma sak med det?

Här är några andra som gjort samma sak och det verkar ju fungera för dom

Tack på förhand

EDIT: Kom på nu, kan det vara för att skärmen har "Anti glare"? och att det är det som gör skärmen oskarp?
Är förövrigt en HP Compaq LA2205wg skärm jag leker med.

Permalänk
Medlem

Hallå där!

Roligt projekt! En tanke är att det är viktigt i vilken vinkel polariseringen ligger, två polariserande glas kan dimma bilden helt, testa att hålla upp glaset framför skärmen och snurra på glasögonen. Då ser du om det är vinkeln som förstör bilden eller ej. Värt att testa!

Här kommer en video som visar fenomenet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Hallå där!

Roligt projekt! En tanke är att det är viktigt i vilken vinkel polariseringen ligger, två polariserande glas kan dimma bilden helt, testa att hålla upp glaset framför skärmen och snurra på glasögonen. Då ser du om det är vinkeln som förstör bilden eller ej. Värt att testa!

Här kommer en video som visar fenomenet:

https://www.youtube.com/watch?v=B8yU5CikxXM

Tack för svar men det har jag redan testat!
Börjar misstänka att det är mitt "anti glare" eller vad det heter som är boven i dramat, ska testa med polarens polariserade glasögon imorgon och se om det blir någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av §2:

Tack för svar men det har jag redan testat!
Börjar misstänka att det är mitt "anti glare" eller vad det heter som är boven i dramat, ska testa med polarens polariserade glasögon imorgon och se om det blir någon skillnad

Misstänkte det!
Tror absolut att "anti glare" kan påverka, finns det möjlighet att ta bort det filtret också?
En annan tanke är att dina glasögon kan vara polariserande med anti glare-behandling, kanske blir kaka på kaka?

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Misstänkte det!
Tror absolut att "anti glare" kan påverka, finns det möjlighet att ta bort det filtret också?
En annan tanke är att dina glasögon kan vara polariserande med anti glare-behandling, kanske blir kaka på kaka?

Lycka till!

Har försökt men dom verkar vara limmade utav bara h-lvete!
Glaset har jag plockat bort från glasögonen