Permalänk
Inaktiv

4K 60Hz eller 2K (1440p) 165hz

Hej,
Jag har datorn som ni ser i signaturen (i9 10900k / rtx 2070 super 8GB / 64GB ram) spelar lite alla möjliga spel när barnen sover.

Jag köpte en 4K skärm, men de i sin tur drar ner grafiken.
Men innan jag byter skärm, vad händer om jag inte når upp till 165hz? Laggar de på skärmen eller liknande?

Ligger 90-240 i fps när jag spelar 4k i tex COD MW men jag har satt igång vsync så den ligger hela tiden på 60Hz.
Antar att jag bör nå upp till 144fps minst i 2k hela tiden iofs.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Tästa och se skälv vad som händer om du inte kommer upp i 165 bilder per sekund

I fps brukar man vilja ha högre fps för att få en mer följsam bild och snabbare se motståndarna med mera.

I spel som Roller Coster Tycoon och GTA 5 så brukar det spela en mindre roll så länge man inte går under 30 eller 60 fps beroende vad du skälv tycker ser bäst ut och är en bra kompromiss mellan ögongodis och bild flyt.

Har skärmen G-synk eller Free synk så ät de ett bra värktyg för att minska "fel" i bilden när man gör med lägre fps med.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mega-Dark:

Tästa och se

Lite dyrt att köpa en skärm för 5000kr och testa 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Lite dyrt att köpa en skärm för 5000kr och testa 😂

Upp daterade inlägget åvan. Men du var snabbare

Men du skrev att du redan hadde köpt en 4k skärm som då klarar 165hz. Det är så jag tolkade det.
Så det är då bara att öka grafikinsälningarna och se hur det käns/ser ut om du lägger dig runt 144, 60 eller 30 med mera fps i de spelen du spelar.

Du kan okså köra spelen i en lägre upplösning än 4k på en 4k skärm med.
Så Tästa och se vad du tycker ser och käns bäst ut.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mega-Dark:

Upp daterade inlägget åvan. Men du var snabbare

Men du skrev att du redan hadde köpt en 4k skärm som då klarar 165hz. Det är så jag tolkade det.
Så det är då bara att öka grafikinsälningarna och se hur det käns/ser ut om du lägger dig runt 144, 60 eller 30 med mera fps i de spelen du spelar.

Du kan okså köra spelen i en lägre upplösning än 4k på en 4k skärm med.
Så Tästa och se vad du tycker ser och käns bäst ut.

Nope min skärm klarar bara 60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hej,
Jag har datorn som ni ser i signaturen (i9 10900k / rtx 2070 super 8GB / 64GB ram) spelar lite alla möjliga spel när barnen sover.

Jag köpte en 4K skärm, men de i sin tur drar ner grafiken.
Men innan jag byter skärm, vad händer om jag inte når upp till 165hz? Laggar de på skärmen eller liknande?

Ligger 90-240 i fps när jag spelar 4k i tex COD MW men jag har satt igång vsync så den ligger hela tiden på 60Hz.
Antar att jag bör nå upp till 144fps minst i 2k hela tiden iofs.

Vad säger ni?

Kör gtx 1080, inte lika fett som 2070, men bra nära i prestanda. Brukar kunna maxa gfx inställningar på min 3440x1440 och hamna på 30-100 fps. Beroende på spel. Witcher 3 går väl i 30-60 fps helt maxat, kör jag det på 80% av max gfx o lull lull så går det i 60-90 fps. Sänker man lite grafik så flyter det 100fps med vsync utmärkt. Har en 4k bredvid och där går spel hackigt. På en 4k skärm så blire inget flyt alls. Vill du nå upp i och över 60 fps i det mesta på en 4k skärm så är det ett gtx 2080 ti som gäller. Tänk på att kör du 4k är anti aliasing och liknande inte viktigt, eftersom du inte ser så mycket jagged edges då pixlarna är så små. En rak linje blir inte som en sågtandad trappa på en 4k, så all AA kan du dra ner. Med mitt ultrawide exempel på 2k 3440x1440 vill jag mena att kör du vanlig wide screen 2k på 2560*1440 så ökar du prestandan du får med ca 35%..ditt korts gyldene spot skulle tveklöst vara en 2k skärm, gärna över 144hz då får du ut mest av både skärm och gpu. 4k skärmen kan du köra bild, film och rts / strategiska spel på utan problem. Men 4k i 60 frames är svårt för ett 2070 super, många dippar inträffar slumpartat i alla spel, och det är inte kul när allt poppar och blommar ut grafiskt och du kommer ned i 27 fps, du får självklart ut 100% av din gpu, men inte 100% av din 4k skärms möjliga fps/Hz. I 2k både wide/ultrawide så kommer du bra närmare både gpu och skärmens sweet spot.... Kompisen min kör 2070 på en 2k 165 Hz skärm med gsync, där är det en riktig sweetspot. Och alla komponenter utnyttjas fullt ut.
Sweetspot är att aldrig ligga över skärmens Hz. Har du en skärm som maxar 165 Hz och du själv köttar på i 230fps så får du inget extra av överskottet ditt gpu producerar, kör du vsync spelar det ingen roll, då anpassar skärmen och kortet sig efter varandra, men ligg gärna på skärmens max Hz eller nära men inte över. 60 fps är helt okej att spela på, men 165 fps är lent som honung. Har du kört över 60 fps, tex 165 fps så känns det inte alls responsivt med en 60 fps gräns.

Redigerat lite tech text
Permalänk
Medlem

Fan vad mycket text. Förlåt. Jag blev upphetsad. 2k, 144 eller 165 Hz, gärna med IPS för schyssta färger. Det skulle göra dig lycklig. Ha en fin helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Upp daterade inlägget åvan. Men du var snabbare

Men du skrev att du redan hadde köpt en 4k skärm som då klarar 165hz. Det är så jag tolkade det.
Så det är då bara att öka grafikinsälningarna och se hur det käns/ser ut om du lägger dig runt 144, 60 eller 30 med mera fps i de spelen du spelar.

Du kan okså köra spelen i en lägre upplösning än 4k på en 4k skärm med.
Så Tästa och se vad du tycker ser och käns bäst ut.

Näe. Hans 4k skärm går upp till 60hz. Han undrar om en 2k skärm med 144hz eller 165 Hz skulle passa bättre, han är capped till 60fps med 4k skärmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xelfeir:

Fan vad mycket text. Förlåt. Jag blev upphetsad. 2k, 144 eller 165 Hz, gärna med IPS för schyssta färger. Det skulle göra dig lycklig. Ha en fin helg.

Tack som fan för ditt inlägg. Blir nog till att köpa en 2K 165Hz skärm.

Får sälja min 4K skärm, som sagt har vsync på dom flesta spel och 60 i fps är inga problem i dom flesta spel då Nvidia nvidia experience fixar inställningarna efter spelen.
Fungerat riktigt bra för mig.

Men känner att tex ett nytt spel släpps nu med tung grafik då kommer det inte flyta på lika bra med 4K.

Kan du rekommendera någon bra skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Tack som fan för ditt inlägg. Blir nog till att köpa en 2K 165Hz skärm.

Får sälja min 4K skärm, som sagt har vsync på dom flesta spel och 60 i fps är inga problem i dom flesta spel då Nvidia nvidia experience fixar inställningarna efter spelen.
Fungerat riktigt bra för mig.

Men känner att tex ett nytt spel släpps nu med tung grafik då kommer det inte flyta på lika bra med 4K.

Kan du rekommendera någon bra skärm?

Förlåt för priset. Men du kan hitta billigare liknande produkter om du söker runt ^^

https://www.webhallen.com/se/product/309289-ASUS-PG279QE-27-1...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xelfeir:

Förlåt för priset. Men du kan hitta billigare liknande produkter om du söker runt ^^

https://www.webhallen.com/se/product/309289-ASUS-PG279QE-27-1...

Jag kollade lite på denna:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-27gl83a-b/1...

Den du länkade till har 4ms och den jag länkar till har 1ms

Permalänk
Inaktiv

Funderar lite på denna ev:
Acer Nitro VG272UP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Den du länkade till har 4ms och den jag länkar till har 1ms

Det är bara en siffra som inte säger särskilt mycket om hur skärmen faktiskt beter sig, se Sweclockers guide till bildskärmar som tar upp detta. En skärm med "4ms" kan mycket väl vara bättre än en skärm med "1ms", det är mer marknadsföring än någon teknisk specifikation vid det här laget.

Undvik gärna att använda 2K som en upplösning förresten, den enda standard som faktiskt heter 2K är DCI 2K som är 2048x1080. 2K har annars ingen accepterad betydelse, många anser att 2K betyder 1920x1080 (eftersom det är hälften av 4K som är 3840x2160) och inte 2560x1440 som verkar vara vad du menar. Även 1440p kan tolkas lite hur som helst eftersom det bara anger antalet pixlar på höjden.

Med andra ord, säg 2560x1440 om du menar 2560x1440, annars vet du inte riktigt vad du får för råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är bara en siffra som inte säger särskilt mycket om hur skärmen faktiskt beter sig, se Sweclockers guide till bildskärmar som tar upp detta. En skärm med "4ms" kan mycket väl vara bättre än en skärm med "1ms", det är mer marknadsföring än någon teknisk specifikation vid det här laget.

Undvik gärna att använda 2K som en upplösning förresten, den enda standard som faktiskt heter 2K är DCI 2K som är 2048x1080. 2K har annars ingen accepterad betydelse, många anser att 2K betyder 1920x1080 (eftersom det är hälften av 4K som är 3840x2160) och inte 2560x1440 som verkar vara vad du menar. Även 1440p kan tolkas lite hur som helst eftersom det bara anger antalet pixlar på höjden.

Med andra ord, säg 2560x1440 om du menar 2560x1440, annars vet du inte riktigt vad du får för råd

Jag förstår dig exakt. Men fotfolket kreti o plebi använder 1k för 1920x1080 dvs full HD 2k för 2560x1440 samt 3440x1440 då dom båda är 2k på höjden och 4k för 3840x2160. 5k är Apples retina skärmar, samt 5120 x2160 ultrawide Vet inte varför det blivit så fel i folkmun och jag vet att jag skriver helt fel. Ibland är fel, helt rätt. Polaren arbetar med it, han kör samma snack. Hen är korrekt och jag beklagar om jag vilseledde någon Hen ^^med 2k menade jag precis det du sade = 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Jag kollade lite på denna:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-27gl83a-b/1...

Den du länkade till har 4ms och den jag länkar till har 1ms

Den är bra. Gsync vill du ha till din gpu ditt andra förslag kör enbart freesync. Gsync är bäst för dig, då du kör nvidia gpu 4999 skärmen är mkt bra

Permalänk
Medlem

2K och 4K är inga specifika upplösningar. Det är två grupper av upplösningar.
Upplösningar runt 2000 horisontella punkter (2K) och 4000 horisontella punkter (4K)

Exempel på 2K är 1920x1080 och 1920x1200.

2560x1440 däremot faller inte in under 2K, utan det är 2.5K.

Brain fart
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TechWolf:

2K och 4K är inga specifika upplösningar. Det är två grupper av upplösningar.
Upplösningar runt 2000 horisontala linjer (2K) och 4000 horisontala linjer (4K)

Exempel på 2K är 1920x1080 och 1920x1200.

2560x1440 däremot faller inte in under 2K, utan det är 2.5K.

Okej, men de är som sagt 1440p jag eftersöker för att skala ner upplösningen i spel till 1440p har jag last inte är bra att göra på en 4K skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Okej, men de är som sagt 1440p jag eftersöker för att skala ner upplösningen i spel till 1440p har jag last inte är bra att göra på en 4K skärm.

Har du testat? Gör det annars innan du byter skärm, du kanske blir överraskad över hur bra det fungerar. 4K UHD har tillräckligt med pixlar för att det ofta ska gå rätt bra att skala ner till lägre upplösningar, det är t.ex. mer än dubbelt så många pixlar som 2560x1440. Men det kan variera mellan olika skärmar och hur petig man är med bildkvalitén, och vill du ha högre uppdateringsfrekvens så blir du förstås tvungen att byta skärm ändå.

Permalänk
Viking

Jag kan starkt rekommendera den här skärmen från Xiaomi:
https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/tv/mi-curved-gaming...

Här kan du läsa om vad folk tycker om den:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1574493-xiaomi-34-144h...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Tuf skärmen ser riktigt bra ut... Men kolla på donnerstal's tips också. Ultrawide är nice, ett oerhört kliv för master race. . Men oavsett så blir du nöjd. Det är ofta instegs produkterna som folk blir missnöjda med, en skärm för 5000kr är bättre gjord och har bättre support jämte en skärm för 2-3000kr . Kolla bara så att du kan byta eller få en ersättnings produkt om det är pixelfel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xelfeir:

Tuf skärmen ser riktigt bra ut... Men kolla på donnerstal's tips också. Ultrawide är nice, ett oerhört kliv för master race. . Men oavsett så blir du nöjd. Det är ofta instegs produkterna som folk blir missnöjda med, en skärm för 5000kr är bättre gjord och har bättre support jämte en skärm för 2-3000kr . Kolla bara så att du kan byta eller få en ersättnings produkt om det är pixelfel.

Hur ser man sånt? Dvs om man får byta pga pixelfel.

Permalänk
Medlem

Även jag tänker rekommendera den där Xiaomi skärmen som ovan länkade om du kan tänka dig en ultrawide. Har svårt att rekommendera någon annan skärm som kostar över 4500 när den finns.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hur ser man sånt? Dvs om man får byta pga pixelfel.

Jo faktiskt. Men alla tillverkare har olika beskrivning över vart gränsen går. 1 pixel räknas ofta som ok. Men ett kluster på 2,3 bredvid varandra är ok att byta. Kolla gärna Tillverkarens gränser. På hemsidan. Men.... Butiker som har öppet köp. Där kan du ofta lämna tebax om du vill oavsett anledning. Dom brukar döpa det till pixelgaranti