Fredagsfokus 1: Ampere för hela slanten

Permalänk
Medlem

FinFredag, går in på ämnen i finare detalj

Skulle "Fredagspanelen mini" kanske kunna vara en blandning utav vanliga Fredagspanelen och "Frågepanelen" som ni hade förr?
Isf kan fredagspanelen mini vara en djupdykning över något eller några ämnen från de senaste 2 veckorna plus lite tittarfrågor eller "djupdykning i frågor tittarna önskar". Kan fånga upp frågorna i form av poll eller inlägg från forumet, twitter, youtube m.m., från era kanaler.

Skulle även kunna ha Finbeskök på Finfredagen från Syskonkanalen FZ, speciellt nu när konsollerna är på horisonten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skulle inte förvåna mig om 3090 är en kortlivad jubileumsmodell med 24Gb minne eller 21 kanske & nästan ett överklockat titan (till ett högt inköps pris) för att snart försvinna & bli ersatt av 3080ti men bara en liten spekulation. vad tror ni?

Jag tror at 3090, alltså xx90 som är tidigare förknippat med dubbel gpu, kanske nu blir en form av "dubbel gpu" för raytracing.
Rasterering med dubbel gpu på ett kort eller dubbel krets som SLI och CrossFire är jättesvårt att implementera utan att drivrutinerna gör en profil för spelet (DX11) eller att utvecklarna själva måste spendera resurser för det (DX12 / Vulkan). Det är inte rimligt längre m.a.o.
Däremot för raytrace är det nästan automagiskt hur skalbar det är, helt utan extra implementation för varje spel i form av drivrutinsprofiler eller extra utvecklarresurser. Så 3090 blir dubbla raytrace antar jag.

Därmed så jag spår även att Nvidia kommer i framtiden sälja separata gpuer för enbart raytrace som kopplas över nvlink

Angående Co-processorn som ryktas komma från intel, den tror jag är en FPGA. Detta för att Nvidia själva har koll på AI/ML chip, GPU Raster och Raytrace och chip-chip kommunikation.
Vad Intel har då kvar är typ minneskontroller, nand, 3dxpoint och FPGA.
Kanske så skulle nvidia kunna använda sig utav 3dxpoint men jag tror inte att raytrace behöver mer minne, såvida de inte har en ny Raytrace-algoritm som behöver större mängd cache och där RAM inte skulle vara tillräckligt responsivt.

FPGA skulle innebära att nvida kan ha en egen krets för speciella beräkningar som för just RT med t.ex. nya uppdaterade algoritmer eller skapa profiler mer inriktade på hårdvarunivån för respektive stortitlar.

Eller är det redan känt vad Co-processorn ska bli får typ?

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför ni försöker tolka in antika nummerbetydelser i nuvarande serie...? Nvidia har väl äntligen fattat hur töntigt det är med alla xxx0 Ti och gör om så det blir 10-steg mellan, som det borde vara. 3010, 3020, 3030, 3040, 3050, 3060, 3070, 3080 och 3090 bör mer än väl räcka till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

@JonasT @UndaC Har ni tänkt på att första GeForcekortet för 21 år sedan, GeForce 256 x 21 år/dagar = 5376 DVS vad ryktena säger, att toppkortet ska ha i CUDA-kärnor

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

@kallandes: mindblown

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

@JonasT @UndaC Har ni tänkt på att första GeForcekortet för 21 år sedan, GeForce 256 x 21 år/dagar = 5376 DVS vad ryktena säger, att toppkortet ska ha i CUDA-kärnor

Kommer kanske kosta 21k:kr också

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Jag är en plikttrogen tittare av fredagspanelen. Tycker personligen att ni ska köra alla nyheter och annat skoj som varit under veckorna på fredagspanelen och inte djupdyka i ett specifikt område. Det händer så mycket i datorvärlden och det är skönt att ni sammanfattar detta så man är med i matchen. Djupdyka kan ni gärna göra utöver fredagspanelen vid behov. Behåll gärna det gamla och baka gärna in frågelådan och veckans pryl.

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Kommer kanske kosta 21k:kr också

Ja i värsta fall!! Bästaste, vore väl 5376Kr

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Panzer_swe:

Jag är en plikttrogen tittare av fredagspanelen. Tycker personligen att ni ska köra alla nyheter och annat skoj som varit under veckorna på fredagspanelen och inte djupdyka i ett specifikt område. Det händer så mycket i datorvärlden och det är skönt att ni sammanfattar detta så man är med i matchen. Djupdyka kan ni gärna göra utöver fredagspanelen vid behov. Behåll gärna det gamla och baka gärna in frågelådan och veckans pryl.

Det tänker vi fortsätta att göra precis som tidigare.
Detta är alltså inte något som ersätter fredagspanelen så som den existerat i snart 200 avsnitt.
Det är ett komplement.
Det är precis som du skriver att vi gärna kan göra: något utöver fredagspanelen.

Frågelådan ska vi absolut fortsätta med men i ärlighetens namn har det varit lite tunt med frågor

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gillade de detta konceptet, fortsätt gärna!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Micropanelen. För det kommer ju handla till 99% om en microprocessor av något slag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Mycket trevligt initiativ. Bra med ögonkontakt i kameran också @UndaC.
Liten grej bara, centrera gärna kameran. Nu hamnar Jonas halva arm utanför bild stundtals. Hade hjälpt med OCDn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skulle inte förvåna mig om 3090 är en kortlivad jubileumsmodell med 24Gb minne eller 21 kanske & nästan ett överklockat titan (till ett högt inköps pris) för att snart försvinna & bli ersatt av 3080ti men bara en liten spekulation. vad tror ni?

Jag tror 90 är för att stanna. .För om dom kommer med 3080 och 3080ti.Så måste dom börja med super istället när dom gör en refresh.Så refresh blir 3080ti och 3090ti. Jag tror 90 kom till bara för kunna slå AMD med minst 2-3 kort.Big Navi kommer nog ligga kring 3080 som det verkar.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Hjälpsam

Fredagspanelen Lite.
Jag gillar formatet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra format!

Inväntar med spänning Ampere generationen (haha...). Kommer köpa 2x 3080Ti MAX PRO SUPER PLUS versionen för 24995 SEK och köra i SLI.

Permalänk
Avstängd

Var roligt att följa alla läckor till en början men nu har jag tröttnat och vill se korten på riktigt bara.

Vet inte om jag uppgraderar än. Mitt 1080ti hänger med bra fortfarande.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Snabb reflektion.
Ja klippen störde..
Vet inte varför ni klippte dock.. tid är egentligen inte ett problem för mig i alla fall..

Mycket bra första mini imho.
Är helt övertygad om att ni kommer att finslipa dem..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Gillar idén med "fredagspanel mini" och tyckte att ni gjorde ett bra första avsnitt. Perfekt för mig som inte är tillräckligt intresserad för att läsa alla nyheter om Ampere som kommer ut men ändå vill veta ungefär vad man vet om den kommande lanseringen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är ju djupdykning det handlar om så vad sägs om Fredagsdyket alternativt Fredagsdoppet (eller Dykclockers?) som namn på denna panel? Till detta koncept skulle en animation kunna göras där animerade versioner av er hoppar ned i ett plur fyllt med komponenter... (fast det kanske blir lite dyrt att göra, vet ej?)

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version