Xbox Series X uppges få prislapp om 6 500 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Låter billigt för det man får.

AMD är väl snälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Playstation kommer att ha ett snävt bibliotek i början som går att spela på den. Samma med hårdvarutillbehör.

Källa på det?

Permalänk
Medlem

Billigt för vad man får. Samma release-pris som PS3, men i praktiken billigare när man justerar för inflation. 1 TB SSD och ett 5700 XT (som ska vara långsammare än GPU:n i Series X) går ju loss på nästan 6000 kr bara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Med tanke på vad man får för hårdvara så är det ett väldigt rimligt tycker jag!
Hoppas dock att ps5 och nya Xbox har bättre stöd för högre uppdateringsfrekvens!
Någon som hört något om det?
Gillar fps-spel men blir lite avskräckt av eventuell gräns på 60 fps

Så här är väl nuläget:

Kända 120fps PS5-spel
Dirt 5

Kända 120fps Xbox Series X-spel
Dirt 5
ExoMecha
Gears 5
Halo Infinite (multiplayer)
Metal: Hellsinger
Ori and the Will of the Wisps
Orphan of the Machine
Second Extinction

Källa
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-08-01-...

Permalänk
Medlem

Blir en mediaspelare istället, skulle definitivt inte köpa en ps5, bättre hårdvara i x box. (CPU, GK=APU)
Exklusiva spel är något marknaden/konsumenter borde försöka ta bort istället för att främja.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

För min del lockar inte Xbox övht dessvärre. Men det är för att jag har en rätt kapabel dator. Allt de släpper kommer ju även dit.

Men om man inte orkar med allt meck med PC så är ju en Xbox Series X en väldigt billig och högpresterande gamingburk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Snabbare hårdvara....thats it

Resten blir ju en smaksak vad gäller kontrollen och vilka spel.

Kommer bli som vanligt att multiplattformspel kommer vara där du har skillnaden i att de lär ha lite högre fps / högre upplösning på Xbox Series X än PS5 men som alltid är det ofta försumbart.

Gamepass är den bästa dealen gaming världen någonsin sett. Försumbart som du säger...

Permalänk
Medlem

Som lanseringspris är det väl kanske inte allt för farligt. Men då får ett inköp vänta tills prissänkningar gjorts.

Ingen mening att betala fullpris vid lansering.

Permalänk
Inaktiv

Modigt, men inte osannolikt, att sätta ett sånt pris. Relativt småpengar för mig personligen men kan tänka mig många som ser kostnaden för konsoller om de hamnar på denna nivån som för hög och kanske rent av skippar dessa.

Skrivet av Zirgo:

Köpte PlayStation 3 med 2 game-pad + 1 film >6400 kronor 2007-xx-xx

Verkar vara ett hyggligt pris för den nya om det är sant.

Vad blir det i dagens pengar? Når vi 10 000kr?

Skrivet av GuuFi:

Skulle jag skaffa en av kommande konsolerna så skulle det lätt bli en Xbox istället för PS den här gången då man får så mycket mer med Xbox game pass om man äger en PC också.

För högt pris på konsolen kan straffa sig, spelen har ju ändå sjuka överpriser så det är där de drar in mest pengar oavsett.

Blir det en konsol för mig så blir det nog även XSX även här. Men känns rätt osannolikt i dagsläget.
XSX + Game Pass blir nog en billig och bra kombination med tanke på hur Game Pass levererat så här långt.

Skrivet av dlq84:

Tror tvärt om, $649/699 för PS5.

@ipac lär dock vara väldigt få spel som kommer inte kommer begränsa sig till 60fps.

Har det inte snackats en del om att det är 30 FPS även med framförallt PS5? Har dock inte följt nyheterna om de nya konsollerna så kan vara aningen ouppdaterad.

Hade gärna sett att man kan välja att köra så hög bildfrekvens som möjligt, och förstås mus och tangentbord, om någon av dessa skulle vara intressant för mig.

Permalänk
Medlem

Känns som ett väldigt lågt pris ändå. Har inte riktig koll men realpriset bör väl vara lägre än föregående generation? Någon som har koll? Jag spelar inte tvspel själv men tycker det är intressant att jämföra priset mot motsvarande pc.

Permalänk
Medlem

Jag gav också 6500 kr för PS3:an, men när det gäller dessa konsoler (och de förra) så tänker jag nog bara halva livslängden. För det kan ju komma en "Pro" om tre år som får en att byta ut denna (eller PS5:an) och då är priset plötsligt lite högre. Jag kommer köpa en PS5 i alla fall dock, 'bara mina 2 cents...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon193054:

För min del lockar inte Xbox övht dessvärre. Men det är för att jag har en rätt kapabel dator. Allt de släpper kommer ju även dit.

Men om man inte orkar med allt meck med PC så är ju en Xbox Series X en väldigt billig och högpresterande gamingburk.

Fördelen med XSX och PC är ju om man sitter på Game Pass. Bara välja vart man spelar, vid datorn eller i soffan. Samma spel via samma tjänst till bägge så slipper köpa dubbla spel som man måste med exempelvis PS5 och PC.

Fortfarande tusenlappar man kan lägga på att göra datorn lite snabbare förstås. Men lite så jag själv resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Skulle jag skaffa en av kommande konsolerna så skulle det lätt bli en Xbox istället för PS den här gången då man får så mycket mer med Xbox game pass om man äger en PC också.

För högt pris på konsolen kan straffa sig, spelen har ju ändå sjuka överpriser så det är där de drar in mest pengar oavsett.

Själv tänker jag raka motsatsen att man får mycket mer med ett Playstation om man har en PC då man får det bästa från båda världarna på det viset. Både spelen från Xbox och PS

Permalänk
Inaktiv

Iofs... hade ju också gärna sett att XSX gått att använda som en dator också. Då hade jag inte tvekat om ett köp. Sneglar redan på Asus PN50 och kunde man ha en Xbox Series X som även gick att använda som en relativt vanlig dator hade det inte varit något att tveka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

7000 är ju inte farligt med tanke på livslängden på en spelkonsol. Tycker det låter prisvärt om man jämför med vad en vettig speldator kostar. Återstår ju att se hur konsolen presterar men med tanke på specifikationerna man vet redan nu så ser det lovande ut.

Sen får man i och för sig inte glömma att vi entusiaster är villiga att betala mer än gemene småbarnsföräldrar som ska köpa en spelkonsol i julklapp till sina barn. Kan väl finnas risk för att försäljningssiffrorna blir för låga då, med färre intäkter från spel och prenumerationstjänster som följd.

Mm, precis, SCs medlemsbas är inget vidare representativt underlag i den här sortens frågor.

Personligen tror jag i alla fall att jag rätt av skulle kunna fetglömma att få en konsol med motsvarande inflationsjusterat pris i min barndom. Kanske offsetas det av att dagens föräldrar sannolikt har lirat TV-spel själva som ungar, och vet att det kan bli folk av gamers också? Min föräldrageneration tyckte väl eventuellt att TV-spelande var ett något bättre verksamhetsalternativ än att sparka lyktstolpar eller röka hasch, men det var då bra knappt. Det satt långt inne att köpa NES till kidsen, och det färgar väl våra spekulationer idag.

Hursom har väl konsoltillverkarnas marknadsföringsavdelningar i slutändan bättre koll än ett gäng vilt spekulerande forumskribenter eller nåt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Aj, det va dyrt! Hade nog räknat med 5999kr för en playstation 5 som jag personligen har förbokat. Trodde xbox skulle lägga sig runt $499 för att kapa benen på sony, förhoppningsvis så är inte $599 en benkapare för sony haha.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dex:

Själv tänker jag raka motsatsen att man får mycket mer med ett Playstation om man har en PC då man får det bästa från båda världarna på det viset. Både spelen från Xbox och PS

Frågan är hur Sony ser på PC. Vi har under något år nu sett fler och fler tidigare Playstation exklusiva titlar dyka upp på både PC och även Xbox. Men att vi får se något liknande Microsofts utveckling och tillbakagång på PC är jag tveksam till.

Nog lär försäljningen på PC även fått Sony att känna blodsmak. Finns pengar att tjäna trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Men en iphone för 12k går bra?

Tycker det är väldigt mycket hårdvara för pengarna, kan nog mycket väl bli ett köp.

Ja fast man måste ha en telefon idag, du måste inte ha en konsoll som enbart är till för underhållning.

Jag säger inte att det inte är prisvärt. Men ur en småbarnsförälders ögon är det betydligt mer lockande att köpa en Switch.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: Sony har inte satt 60 eller 120 Hz som ett riktmärke på samma sätt som Microsoft har, så det kommer troligtvis inte bli lika vanligt på PS5. Min personliga spekulation är att fler Sony-studios kommer sikta på 60 Hz med hög grafisk nivå där de siktade på 30 Hz med hög grafisk nivå på PS4. Men även med PS5 kommer flertalet studios att välja 30 Hz med bästa tekniska nivå, Ratchet & Clank: Rift Apart siktar exempelvis på 30 Hz. Personligen stör det mig inte, jag hoppas bara att stabila 30 Hz blir vanligare än det varit på PS4/Pro.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Mm, precis, SCs medlemsbas är inget vidare representativt underlag i den här sortens frågor.

Personligen tror jag i alla fall att jag rätt av skulle kunna fetglömma att få en konsol med motsvarande inflationsjusterat pris i min barndom. Kanske offsetas det av att dagens föräldrar sannolikt har lirat TV-spel själva som ungar, och vet att det kan bli folk av gamers också? Min föräldrageneration tyckte väl eventuellt att TV-spelande var ett något bättre verksamhetsalternativ än att sparka lyktstolpar eller röka hasch, men det var då bra knappt. Det satt långt inne att köpa NES till kidsen, och det färgar väl våra spekulationer idag.

Hursom har väl konsoltillverkarnas marknadsföringsavdelningar i slutändan bättre koll än ett gäng vilt spekulerande forumskribenter eller nåt

"Man får dålig sperma av att spela CS." -Gymnasielärare tidigt 00-tal.

Rätt säker på att en del CS-spelande killar lyckats fått barn under åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Källa på det?

Gällande hårdavara har Sony själva bekräftat att PS4-kontroller inte kommer kunna användas med PS5-spel.
Gällande deras spelbibliotek, kan jag varit ute lite fel men de har själva varit oerhört vaga på punkten till skillnad från Microsoft.

Här är en ny artikel som ser glaset som halvfullt istället för som jag såg det.
https://www.techradar.com/news/ps5-backwards-compatibility-wi...

Det är hursomhelst den största avvikelsen, Microsofts strategi att alla Xbox-spel skall gå att spela på nya Xboxen och att nya spel skall gå att spela på båda senaste generationerna. Sonys uttalade önskemål att nya spel skall utvecklas enbart för PS5.

Spelbibliotek vid launch optimerade för nya konsollerna blir intressant. Och med intressant menar jag ser dystert ut. Fortnite på båda, Yakuza på Xbox och Astros Playroom på PS5 är de enda bekräftade.
https://www.eurogamer.net/articles/ps5-exclusive-first-party-...
https://www.eurogamer.net/articles/xbox-series-x-games-confir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Källa på det?

Finns ingen källa på det. Sony har bekräftat att i princip alla deras 4000 PS4 spel kommer fungera på PS5. Dock är det långt ifrån alla som kommer få en "boost" av den nya kraftfullare konsolen då det är upp till utvecklarna själva om dom vill patcha spelen så att dom kan utnyttja den nya kraften.

https://www.pushsquare.com/news/2020/03/ps5_backwards_compati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad blir det i dagens pengar? Når vi 10 000kr?

60GB modellen lanserades för 599USD 2006 i NA, det blir med amerikansk inflation 769USD. Så strax över 8k inkl moms med dagens växelkurs.

6400kr 2007 motsvarar runt 7400 svenska kronor idag, så blir ju lägre iom bättre växelkurs 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad blir det i dagens pengar? Når vi 10 000kr?

Snarare runt 7 500, inflationen har varit runt 15% sen 2007. Vi hade ju bli a 4 år med inflation runt 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja fast man måste ha en telefon idag, du måste inte ha en konsoll som enbart är till för underhållning.

Jag säger inte att det inte är prisvärt. Men ur en småbarnsförälders ögon är det betydligt mer lockande att köpa en Switch.

Rätt säker på att en Xbox Series S kommer bli betydligt billigare än en Switch, bättre spel på switchen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Gällande hårdavara har Sony själva bekräftat att PS4-kontroller inte kommer kunna användas med PS5-spel.
Gällande deras spelbibliotek, kan jag varit ute lite fel men de har själva varit oerhört vaga på punkten till skillnad från Microsoft.

Här är en ny artikel som ser glaset som halvfullt istället för som jag såg det.
https://www.techradar.com/news/ps5-backwards-compatibility-wi...

Det är hursomhelst den största avvikelsen, Microsofts strategi att alla Xbox-spel skall gå att spela på nya Xboxen och att nya spel skall gå att spela på båda senaste generationerna. Sonys uttalade önskemål att nya spel skall utvecklas enbart för PS5.

Spelbibliotek vid launch optimerade för nya konsollerna blir intressant. Och med intressant menar jag ser dystert ut. Fortnite på båda, Yakuza på Xbox och Astros Playroom på PS5 är de enda bekräftade.
https://www.eurogamer.net/articles/ps5-exclusive-first-party-...
https://www.eurogamer.net/articles/xbox-series-x-games-confir...

Spiderman är också bekräftat att komma till "Holiday" precis som konsollen.

Och som jag länkade här ovanför har Sony bekräftat redan att majoriteten av deras 4000 PS4 spel kommer fungera på PS5.

Håller med om att Sony har varit väldigt otydliga i början vad som gäller. Tycker både Microsoft och Sony har varit rätt otydliga men en hel del denna vår och sommar.
I princip varje konferens dom har haft har båda två fått gå ut dagarna efter och fått förtydliga vad dom menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja fast man måste ha en telefon idag, du måste inte ha en konsoll som enbart är till för underhållning.

Jag säger inte att det inte är prisvärt. Men ur en småbarnsförälders ögon är det betydligt mer lockande att köpa en Switch.

Ja men man måste inte ha en telefon som kostar så pass mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@anders190: Sony har inte satt 60 eller 120 Hz som ett riktmärke på samma sätt som Microsoft har, så det kommer troligtvis inte bli lika vanligt på PS5. Min personliga spekulation är att fler Sony-studios kommer sikta på 60 Hz med hög grafisk nivå där de siktade på 30 Hz med hög grafisk nivå på PS4. Men även med PS5 kommer flertalet studios att välja 30 Hz med bästa tekniska nivå, Ratchet & Clank: Rift Apart siktar exempelvis på 30 Hz. Personligen stör det mig inte, jag hoppas bara att stabila 30 Hz blir vanligare än det varit på PS4/Pro.

menar du fps o inte hz eller är det skillnad?

Permalänk

3500 kr på black friday om något år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Ni som har koll. Vad erbjuder en Xbox som inte en PS 5 kommer ha?

Halo.. annars typ inget.