Gasar ni mer när ni lyssnar på viss musik i bilen/mc?

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar på radio i bilen. Oftast SR Play, t ex Konflikt, I Lagens namn, Medierna osv. Det är viktigt att vara samhällsorienterad och milen går fort om man lyssnar på någon bra podcast.
Jag lyssnar mest på metal, och det låter skit i min bil. Det enda som någonsin låtit hyffsat i en bil på normal ljudnivå är okomplicerad eurodisco så då kan det lika gärna vara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Jag har gjort tester som visar att jag ligger mellan 100-150 i IQ.

100-150 är en stor del av befolkningen. Gissar på typ 49,99%

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Lego Master

Jag har blivit gubbe, så jag lyssnar mest på ljudböcker i bilen nuförtiden. Om inte familjen är med, då blir det barnmusik. Och då försöker jag bara låta bli att sikta på betongsuggorna för att avsluta mitt lidande.

Förr var det annorlunda, när man hade bytt stereo, helst nån Alpine med utfällbar skärm. Slutsteg, konding, baslåda från MDS och ett par extra 6x9:or i hatthyllan. Då fick den gamla Focusen bekänna färg när Scooter och Infected Mushroom brölade loss på landsvägarna. Att man inte dog i förtid är fan ett under.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Viss musik? Nej.
En specifik låt? Ja.
Varje gång breaking the law spelas på radion i bilen _måste_ jag gasa upp till minst bötesvärd hastighet, eller skita i att blinka, ta av mig bältet, köra på fel sida om en refug, svänga vänster i rondell etc. Beroende på trafiksituation. Oftast blir det att trycka ned högerfoten lite.

Tur att det är väldigt sällan den spelas på kanalen jag lyssnar på!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Helt klart lätt att trycka till ibland! Men det beror på stämningen och bilen också.

Jag hade också köpt ditt resonomang om inte bilar hade varit ett av mina stora intressen. Att köra med farthållare eller se till att den kör själv är liksom inget jag eftersträvar även om jag gärna ser det komma för de som bara tycker bilkörning är ett måste.

Älskar själv att köra, men vill nog ändå ha självkörande bilar (och förbud mot mänskliga förare är nog ett krav för att det ska ske inom rimlig tidsrymd). Tror faktiskt att det kommer leda till fler möjligheter att köra bil på bana vilket är både roligare och säkrare än att köra i trafiken, så dubbelt bra tror jag snarare att det skulle bli.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har blivit gubbe, så jag lyssnar mest på ljudböcker i bilen nuförtiden. Om inte familjen är med, då blir det barnmusik. Och då försöker jag bara låta bli att sikta på betongsuggorna för att avsluta mitt lidande.

Förr var det annorlunda, när man hade bytt stereo, helst nån Alpine med utfällbar skärm. Slutsteg, konding, baslåda från MDS och ett par extra 6x9:or i hatthyllan. Då fick den gamla Focusen bekänna färg när Scooter och Infected Mushroom brölade loss på landsvägarna. Att man inte dog i förtid är fan ett under.

När jag höll på med bilstereo så var bilen ofta isärplockad och när man satte ihop den så den var körbar var den så tung att den inte gick att köra fort med, hade iofs ett tag en Dodge RAM 350 och den hade både plats och orkade med stereon och var faktiskt ganska otrevlig på vägen utan att den tyngdes ner minst 500 kilo på nått sätt, last eller stereo gjorde att den fick bättre vägegenskaper men den blev ju ingen sportbil för det, den hade däremot närmast konstant bränsleförbrukning oavsett om man lastade 1500 kilo och drog släp efter eller körde tom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla vet ju att Eurobeat ger en 50+ extra HP

Permalänk
Medlem

Klart att högerfoten blir lite tyngre när det spelas bra musik men ska jag köra fort på riktigt vill jag inte ha sådana distraktioner.

Permalänk
Medlem

Händer givetvis att jag gasar på hårdare ibland pga musiken men jag kör inte snabbare däremot. Utan accelererar bara aggressivare.

Med det sagt kan jag få feeling och dra ur växlarna lite slumpvis när jag ska accelerera också även utan den "rätta" musiken så att säga

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Nej, nog skulle man gärna köra lite snabbare ibland. Särskilt på motorvägar. Men tyvärr är det så låga gränser även där. Vill inte riskera kortet direkt.

Permalänk
Medlem

Har för kass stereo i bilen så det händer sällan. När man hamnar på en flygraka mitt i skogen kan det hända en del dock..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Jag gasar lika mycket till Mozart som till Kiss

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Omöjligt att lyssna på running in the 90s utan att gasa på!

Usch spelat den låten alldeles för mycket och det är den mest uttjatade av dom alla från alla memes och videos så det går inte att lyssna på längre.
Brukar lyssna på alla andra låtar ifrån Initial D

Permalänk
Medlem

Kör alltid med farthållare, även i stan där möjligt, så nej

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Usch spelat den låten alldeles för mycket och det är den mest uttjatade av dom alla från alla memes och videos så det går inte att lyssna på längre.
Brukar lyssna på alla andra låtar ifrån Initial D

Hipster detected!

Permalänk
Medlem

Breaking the law på maxvolym!

Permalänk

Kan hända att man trycker ner gasen lite för mycket när det spelas något riktigt bra på spotify.
( kör min blandat lista på shuffle )
men har börjat sänka ljudet samt lyssna på mindre adrenalin pumpande låtar på senare år än när man började vara ute på vägarna

Är 24 år fyllda

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem

Ungefär som väntat att varannan är olämplig som bilförare.

Permalänk
Medlem

Krockat två gånger för mer än 10 år sedan och båda gångerna blev foten tung till Slipknot

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Inaktiv

Tvärt om kan det väl hända att jag saktar ner lite för viss musik. Numera är visserligen de flesta bilar väldigt tysta och stereon väldigt bra men förr hände det absolut att man kunde sakta ner bara för att njuta lite mer av musiken. Det är även lätt hänt att musiken anpassas humöret/körstilen särskilt om man är ute och myskör. Buskör man så behöver man knappast någon musik.

Men jag gissar det hela kan bero rätt mycket på vad slags bil man har. Har man en välisolerad 2 tons SUV är där ju inte mycket körglädje kvar i bilen, kanske man behöver lite dunka dunka för att göra det mer spännande.

Permalänk
Medlem

Trampar på gasen på vad som helst från Judas Priest, speciellt Painkiller skivan...
Släpper på gasen och sjunger med när jag hör Ted Nugent´s "Cat Scratch Fever" .
Samma med Kalle Baah "Vakande ögon och "Vargarna väntar". Givetvis på högsta volym...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkk:

Ungefär som väntat att varannan är olämplig som bilförare.

Självfallet så måste någon kläcka den obligatoriska kärringkommentaren.

Naturligtvis anser du dig själv vara en lämplig bilförare. Från mitt perspektiv: Om du tror att du kan bedöma folks bilkörningsförmåga genom att läsa lite kommentarer på internet så är du nog inte särskilt lämplig som bilförare själv.

Lämplig maxhastighet och körstil varierar enormt beroende på personliga färdigheter, dagens kondis samt vilken bil man sitter i.

Permalänk
Lego Master

Alltså Sabaton - The Red Baron, instrumentaldelen vid 2:20 kan få mig aggressivt högerfotad. Tur att det är kort.

Jump straight to it:
https://youtu.be/1snEYPg8TXs?t=140

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Inte musik, snarare "musiken" från motorn

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar mycket på Slayer i bilen. Jag nämner inget mer.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Queen - Don't stop me now

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Ibland.... hell, är jag kör i tyskland, på autobahn, så slår man på lite Eisbrecher - verrückt på Max, pressar Audin till 250km/h.... såååå jävla nice!!! Eller all tysk industrimetall fungerar fint... Blutengel fungerar fint med

Den låten har man kört lite för fort med, ja. Rätt bra dunk i tyska industrimetal-band faktiskt. Har 2st 12" baktill och skruvar upp volymen, en aning. Det bästa är dock riktigt snabba dubbeltramp-låtar.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Ungefär som väntat att varannan är olämplig som bilförare.

Håller med, finns alldeles för många som kör för sakta

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hipster detected!

Tyvärr så kan jag inte vara en hipster för jag följer inte de senaste trenderna eller låtarna.
Bara en jävligt uttjatad låt som spelas överallt och är med i de flesta klippen på youtube, lite som många andra låtar som t.e.x spelas på Radion om och om igen hela tiden.