Snabbtest: Grafikprestanda i Horizon Zero Dawn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Networker:

Jag saknar mer "moderna" mainstreamkort i testet. Exempelvis GTX1660S.
Ett kort som generellt presterar bra, men inte gör för stora hål i plånboken för medelsvensson.

Jag kan "emulera" att ett GTX1660S ligger ungefär som ett 1070, dvs. ger liknande prestanda, men varför skippa ett 1660S i ett test som det här?
-10-serien, dvs. 10xx är ändå rätt gamla. Intressant att ha med, givetvis, men varför inte slänga in ett 1660S när man "ändå håller på". De flesta av oss vill inte punga ut pengarna som ett kort i 20xx-serien kostar. Skiljer tusenlappar i prisnivå mellan 1660S och ett 20xx-kort. Inte någon obetydlig hundralapp. Och spelar man inte allt på "extreme" tror jag 1660S räcker för de flesta, levererar +100FPS vad jag kan se i de flesta spel.

Tycker att man får en rätt bra fingervisning i hur det bör prestera då dom ändå tagit med en hel del kort. Kanske hade fler funnits om spelet inte krävde att få bygga cache med mera som är ren dödtid (waste)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Sep 2008

Har fått berättat för mig att spelet är dåligt portat och kraschar konstant till PC, stämmer det? Har inte skaffat spelet själv då jag är väldigt tveksam på om jag vill lägga den summan pengar på ett dåligt portat spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2020

Var är mitt överklockade 1070 Strix?

i7-4790K 4.6Ghz | Asus Z97I-PLUS | Crucial ballistix sports ddr3 16gb 1600Mhz | Asus Strix 1070 OC 2038Mhz | Samsung SSD 960 EVO 250GB | Noctua NH-U9B SE2 | EVGA Supernova G2 1000W | Fractal Design Define Mini C stängd | ROG Swift PG258Q 240 Hz
https://valid.x86.fr/ajm7e2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

@ZalZeRoz: Upplevde i början att det hackade när det gick över till filmfrekvens. Men efter att ha uppdaterad GPU har detta försvunnit.
De timmar jag har lagt på spelet, tycker jag att det har varit en bra spelupplevelse & det har inte kraschat någon gång. Har inte testat ännu med patchen som kom igår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Mar 2009

Småknepigt att lyfta den här artikeln efter en patch har kommit. Är den ens relevant?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Frisell:

Småknepigt att lyfta den här artikeln efter en patch har kommit. Är den ens relevant?

Som tyvärr gjorde det ännu sämre....
Fick sämre fps efter nya patchen, säkert 10-15 fps mindre på många ställen..
Låg nära 60 fos men har nu 30-50fps..

Fractal DesignDefine R2, Gigabyte GA-P55A-UD3,
Intel Core i5 750 2.66GHz , Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3
Gigabyte GTX 680
CRUCIAL M4 128GB, Samsung 22X DL SH-S223C
Corsair VX 550W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2005

Tråkigt att det inte verkar vara nån höjdartitel rent tekniskt, tror jag väntar tills 30xx generationen kommer innan jag köper.
Körde det på PS4 Pro, men orkar verkligen inte med 30fps längre.

Även Last of Us 2 hade vart trevligt att köra i 60fps, men det lär inte hända på ett bra tag (PS5?)...

| i9 10900K AllCore @5GHz | Asus 1080Ti @1987MHz | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2010

Spelar hellre på min ps4 PRO... portningen är bedrövlig och buggig...

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G6 Ci9-9880H 32/512 15.6
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Storage: Netgear ReadyNAS 526X 6 x IronWolf 8TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Frisell:

Patchen fixar inte mycket mer än några småkrasher (Steam overlay relaterade) och förbättrar reportingtool så att de får in mer data. Den tar inte tag i de stora problem med UI update stutter, mängden VRAM/RAM som används osv.

AMD Ryzen 7 3800X | Gigabyte X570 Aorus Elite | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | MSI 3080 Gaming X Trio | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | EVGA Supernova G2 850W | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Networker:

Jag saknar mer "moderna" mainstreamkort i testet. Exempelvis GTX1660S.
Ett kort som generellt presterar bra, men inte gör för stora hål i plånboken för medelsvensson.

Jag kan "emulera" att ett GTX1660S ligger ungefär som ett 1070, dvs. ger liknande prestanda, men varför skippa ett 1660S i ett test som det här?
-10-serien, dvs. 10xx är ändå rätt gamla. Intressant att ha med, givetvis, men varför inte slänga in ett 1660S när man "ändå håller på". De flesta av oss vill inte punga ut pengarna som ett kort i 20xx-serien kostar. Skiljer tusenlappar i prisnivå mellan 1660S och ett 20xx-kort. Inte någon obetydlig hundralapp. Och spelar man inte allt på "extreme" tror jag 1660S räcker för de flesta, levererar +100FPS vad jag kan se i de flesta spel.

Det var en tidsavvägning i slutändan. Vissa spel går väldigt snabbt att bencha, vilket innebär att vi kan ha med fler kort i uppställningen. Denna gång var det ovanligt tidskrävande på grund av shaderkompileringen mellan varje grafikkortsbyte, och någonstans måste vi sätta en gräns för att hinna skriva artikeln och få ut den inom en rimlig tid.

Skrivet av Frisell:

Patchen åtgärdar främst kraschproblem med Steam-versionen – problem som vi aldrig stötte på med Epic-versionen. Prestandaproblemen ligger fortfarande under known issues i dokumentationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskrona
Registrerad
Jan 2006

Jag har spelat 11 timmar och haft två crasher, dock har dessa hänt då jag haft webbläsare igång i bakgrunden. Om jag inte ha några särskilda bakgrundsprocesser igång verkar det väldigt stabilt.
Sedan har jag också stängt av alla overlays så som steam och nvidias.

För mig påverkade inte patchen något nämnvärt, kör 1440p på digitial foundries rekommenderade inställningar och får ut omkring 50-60 fps på mitt GTX 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2012

Intressant att Steam-versionen tycks buggigare än Epics. Kanske all bloat i form av trading-cards etc som orsakar det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

1 är det ett bra spel? 2 ser det lika bedrövligt ut på pc som Horizon gjorde på ps5 demon där karaktären såg ut att flyta utanpå resten av grafiken? 3 om man gillar äventyr rollspel a la baldurs gate, morrowwind, dragon age osv e det nåt som e värt att kolla in? (Ogillar japanska roll-spel & spel utan handling)

Arne Berg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Meh, känns som om det finns en grupp med människor på nätet som bara existerar för att klaga på saker och för tillfället har dom börjat titta på HZD såsom the cookie monster skulle titta på cookies.

Vad jag har sett så ser spelet jätte snyggt ut och jo vissa har problem med det men oandra sidan kom det ju ut en vecka innan det skulle officiellt komma ut, så kanske man kan se det som om att de släppte ut det tidigare för att få svar på problem.

Och är det här inte första gången den här studion släpper ut en version från konsol till PC?

Tycks ha blivit en slags sak att alla spel som släpps ut måste vara 100% perfekt från dag 1, galet säger jag, lika som när jag bakar en kaka, inte är den perfekt första gången, det kan ta många gånger innan man lyckas perfektera receptet.

just my 2 cents

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Ase:

1 är det ett bra spel? 2 ser det lika bedrövligt ut på pc som Horizon gjorde på ps5 demon där karaktären såg ut att flyta utanpå resten av grafiken? 3 om man gillar äventyr roillspel a la badurs gate morrowwind osv e det nåt som e värt att kolla in? (Ogillar japanska spel & spel utan handling)

Spelat några timmar och kan säga att det är ganska underhållande. Mer äventyr än rpg. Typ blandning av asscreed och Tomb raider i game play. Grafiken är väl vad man kan vänta av ett tre år gammalt konsolspel. Fina miljöer men karaktärer och animationer ser ibland bedrövliga ut. Det som stör mig mest är 30fps låsning på delar av filmsekvenser/dialoger. Ser sjukt ut. I ett försök att få dialoger att se mer levande ut så går personer runt och twitchar som fan i ansiktena. Ganska roligt men knappast menat som humor. Med det sagt är spelet klart värt att testa!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Hade brutala mikrohack i både gameplay samt benchmark på min dator när Vsync var på.
Problemet löstes genom att stänga av vsync i horizon zero dawn och sätta på den i nvidia settings istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

@Michael1: Tackar för svar ! Äventyrspel är oxå ok får bli när det sjunkit i pris då eftersom assas. creed inte tillhör favoriterna direkt(för mycke ett konsollspel (enligt mig)) Tomb raider e ju lite bättre så ska kolla in det.

Arne Berg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Har redan spelat detta på ps4, men vill spela om med bättre grafik och flyt.

Men det laggar, hackar, och kraschar.

Men det värsta är att jag har mycket svårt att få HDR, att fungera.

När man spelar pc spel med HDR på 4k tv, ska svartnivå på tv vara "låg" eller "normal"?

Konsolspel med HDR, så ska svartnivå vara "normal", eller har jag fel?

XripperX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

Dippar i fps då och då och kraschat några gånger. Men det flyter på bra för mig. Inga hack, stutter eller vad som.

Jag tycker spelet är väldigt kul.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Det är ju verkligen tråkigt att se hur liten uppgradering 2080 TI är över föregående generation, hoppas på mer spännande resultat när 3000-serien testas. Tycker spelet ser fantastiskt ut men ska vänta lite med köp och låta buggar lösas först.

"Past, present, and future are as one to me"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Väldigt snyggt spel, men tungdrivet i 4k hdr ja high med motion blur off så håller det nära 60fps ganska bra. Får i benchen 67 (99% 58) "gpu fps" och 57 (48 99%) "cpu fps" på high. 10229 score.
Kanske helt enkelt är ett cpubundet spel om man inte tweakar lite? inte orkat kolla så noga på settings och resurser.

Jag har inte kraschat på steam-versionen, köpte idag, spelat i ett sträck till efter man försvarar byn mot stora döds-roboen och alla tjur-robotarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Kopplat datorn till TVn via en lång 4K30Hz 10,2 Gb/s kabel som jag köpte för längesedan utan att tänka på specifikationerna. Har olika problem med stutter osv men inte när jag kör via min vanliga skärm (3440x1440), hade det hjälpt om jag skaffat en riktig 4K60Hz 18Gb/s kabel istället?

AMD Ryzen 7 3800X | Gigabyte X570 Aorus Elite | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | MSI 3080 Gaming X Trio | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | EVGA Supernova G2 850W | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Tänkte köra på Anisotropisk Filtering via NVIDIAs kontrollpanel, valde exe filen på spelet.
Dock är det ju en massa andra saker som är aktiverade Alla, global, Programkontroll...
Ska man stänga av allt i den listan utom Anisotropisk Filtering? För jag vill att spelet ska sköta alla annat.

https://i.ibb.co/bLxcYJK/hzd.jpg

Ett tips är tydligen att man ska i Aktivitetshanteraren markera spelet och sätta det på High i prioritet(inte Real Time!).

Gigabyte GTX 680
Corsair VX 550W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Peterrrrr:

Tänkte köra på Anisotropisk Filtering via NVIDIAs kontrollpanel, valde exe filen på spelet.
Dock är det ju en massa andra saker som är aktiverade Alla, global, Programkontroll...
Ska man stänga av allt i den listan utom Anisotropisk Filtering? För jag vill att spelet ska sköta alla annat.

Ett tips är tydligen att man ska i Aktivitetshanteraren markera spelet och sätta det på High i prioritet(inte Real Time!).

Du behöver inte ändra något annat, spelet sköter resten tillsammans med drivarn. Däremot kan du ändra en del saker för bättre prestanda och eller bättre kvalité, exempelvis att köra "föredrar maximal prestanda" under "läget energisparfunktioner" kan ge en del minskat stutter när gpu inte lastas fullt ut hela tiden, det förhindrar den att gå ner i lågenergi klockfrekvenser i onödan. För desktop är det praktiskt med optimal kraft men i spelprofiler kan man likagärna köra "föredrar maximal prestanda". Andra saker man kan tweaka är exempelvis texturfiltrering men standardvärden funkar generellt rätt bra.

| R9 3900x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB@3800c16 | Corsair h150i Pro | MSI GTX1080 Gaming X | 2,5TB nvme, 1TB sata, 6TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2020
Skrivet av JonasT:

Det var en tidsavvägning i slutändan. Vissa spel går väldigt snabbt att bencha, vilket innebär att vi kan ha med fler kort i uppställningen. Denna gång var det ovanligt tidskrävande på grund av shaderkompileringen mellan varje grafikkortsbyte, och någonstans måste vi sätta en gräns för att hinna skriva artikeln och få ut den inom en rimlig tid.

Klart att man måste begränsa sig i tester, men nog hade det varit intressant att ha med spelets rekommenderade GPU (GTX1660S) i testet?

Nåja, jag sökte lite grand, hittade ett intressant ryskt test. Min ryska är inte den bästa, men GTX1660S presterar runt 60-70FPS med CPU som har 6 kärnor/6 trådar, 16GB 2133 MHz RAM, och belastar CPU med 74%. Inställningen var 1080P "Very high". Min ryska är inte bra nog för att utläsa vilken CPU de körde. Möjligen kan man klämma ut mer FPS om man har CPU med fler kärnor och trådar än bara 6, samt snabbare RAM än bara 2133.

Här är testet, på ryska, men man fattar ändå en hel del.

RAM
Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Vet inte om det är farligt dåligt optimerat, inte för ett nytt spel.
Det är tungdrivet men också väldigt snyggt med massor av detaljer.
https://www.techpowerup.com/forums/threads/horizon-zero-dawn-...
Med det sagt, de kommer nog att trimma en hel del i framtiden, tex att rensa minnet efter optimeringen.

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 5 3600 | AMD RX 5700 | 64 GB Corsair | https://valid.x86.fr/sztxhr | Seasonic FOCUS Plus 550W Gold.
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Peterrrrr:

Hur gick det? Själv får jag artefakter när jag tvingar AF x16 i drivarn.

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Networker:

Klart att man måste begränsa sig i tester, men nog hade det varit intressant att ha med spelets rekommenderade GPU (GTX1660S) i testet?

Nåja, jag sökte lite grand, hittade ett intressant ryskt test. Min ryska är inte den bästa, men GTX1660S presterar runt 60-70FPS med CPU som har 6 kärnor/6 trådar, 16GB 2133 MHz RAM, och belastar CPU med 74%. Inställningen var 1080P "Very high". Min ryska är inte bra nog för att utläsa vilken CPU de körde. Möjligen kan man klämma ut mer FPS om man har CPU med fler kärnor och trådar än bara 6, samt snabbare RAM än bara 2133.

Här är testet, på ryska, men man fattar ändå en hel del.

Intressant? Absolut! Tidsmässigt gångbart just denna gång? Tyvärr inte. Med det sagt vill vi givetvis ha med så många möjliga referenser som möjligt, men med alla "nya" Super-kort blir det ibland ohanterbart många kort om vi fortfarande ska ha med ett par populära varianter från föregående generation.

Kan tipsa om Techpowerups test som publicerades i slutet av förra veckan istället för det ryska för GTX 1660S-siffror. Bättre testrigg och mer lättförstått språk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Mocka:

Hur gick det? Själv får jag artefakter när jag tvingar AF x16 i drivarn.

Tack för att du frågar
Ska pröva i kväll

Gigabyte GTX 680
Corsair VX 550W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Peterrrrr: