Minnespriser väntas sjunka med upp till 10 procent under fjärde kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Minnespriser väntas sjunka med upp till 10 procent under fjärde kvartalet

Tack vare att tillgången sprungit ifrån efterfrågan spår analytiker att minnespriser sjunker under årets avslutande månader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså är det snart dags för en flooding eller annan ospecifik naturkatastrof...

Permalänk
Medlem

10% är ingenting. Skulle de sjunka med 25% eller mer, först då är det värt nyhetsupplagorna men såna små spottstyver till summor är inte värd att nämnas!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uroth:

Alltså är det snart dags för en flooding eller annan ospecifik naturkatastrof...

Inom kort kommer vi få läsa hur hela fabriker få stänga pga Corona! Minns var ni läste det först!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

Gött behöver en nvme disk

Permalänk
Medlem

Sen kommer lite översvämningar som jämnar ut priset o vips är det uppe i 30%

Permalänk
Medlem

Perfekt inför Amd Ryssen 4000.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Känns som det luktar ddr5 och många avvaktar med uppgradering. Frågan är bara hur långt det är kvar innan ny standard införs.
Att ssd:n går ner gör absolut inget heller då jag skulle behöva uppgradera lite.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uroth:

Alltså är det snart dags för en flooding eller annan ospecifik naturkatastrof...

Eller ett oväntat strömavbrott!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

10% är ingenting.

Med tanke på hur prissättningen fungerar på DRAM marknaden så jo, det kan bli rejäla skillnader i konsumentled. Vi ligger sist i ledet när det kommer till vem som får tillgång till kapacitet och faktiska siffror för vad en Gbit DRAM kostar har betydligt mindre betydelse än om det är brist/överkapacitet på marknaden i stort.

Detta gör att när det är brist på DRAM (och stigande priser) så kan tillverkarna (dvs corsair/g.skill osv) ta ut betydligt högre marginaler då det inte finns DRAM tillgängligt att pumpa ut stickor. Man tar helt enkelt betalt det man kan för dom volymer man får tag i.

När priserna istället faller så finns det betydligt bättre tillgång på DRAM (för konsumenttillverkarna specifikt), då blir det betydligt större press och konkurrens på konsumentmarknaden. Försöker någon tillverkare då behålla sina höga marginaler så kan någon annan bara beställa mer DRAM och pumpa ut billigare stickor, detta är som sagt betydligt svårare i en situation där priset på DRAM stiger (vilket indikerar brist på marknaden).

Permalänk
Hjälpsam

Samsung har väl skurit guld med täljkniv, tror inte att de går back i första taget.
Priserna börjar bli vettiga, det var de inte förut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

märks att minnen är billigare nu då man kan köpa 128gb ddr4 för under 6000kr

till o med 3600mhz moduler

https://www.webhallen.com/se/product/323112-G-Skill-Ripjaw-12...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Sen kommer lite översvämningar som jämnar ut priset o vips är det uppe i 30%

Eller en liten välanpassad och vältajmad brand i en kretskortsfabrik...
https://www.theguardian.com/business/2013/sep/06/china-fire-m...

Historien brukar ju upprepa sig

Permalänk
Medlem

16GB har varit standard för gamingdatorer i rätt många år nu. Att jag till nästa burk ska ha 16GB igen känns riktigt bakåtsträvande nu när jag kört 16GB i min gamla rigg som är från 2011. Minns inte vad jag betalade för stickorna, men en bit under tusenlappen har jag för mig. Jag tycker att priserna per GB borde sjunka såpass att jag till nästa rigg kan betala i runda slängar lika mycket för 32GB som när jag köpte 16GB back in the days. För några år sen gick det att köpa 16GB för runt 500-600:- Det gör att jag kan tycka att 32GB idag inte borde kosta mycket mer.

Priserna per GB har däremot stadigt sjunkit för lagringsenheter. Förstår inte varför det ska skilja sig för ram?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tänkte säga att det redan är billigare nu än innan semestern... många 16gb kit har gått från 900->700 ungefär...

Permalänk
Medlem

DDR4 på 3000CL15 har aldrig varit så billigt som idag så kul att det blir ännu billigare. Synd bara att de snabbare grejerna fortfarande är jäkligt mycket dyrare. Tex 3733cl17, 3600cl16 eller 3200cl14.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Låter strålande. 2x16 hade jag ju ändå siktat in mig på så man kanske växlar upp till 4x.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Lysande nyheter som alltid när det är tydliga prissänkningar på minnen.

Men på 64GB 3200Mhz så känns det som att burken klarar sig åtminstone tills det finns DDR5 128GB-moduler tillgängliga.
1TB RAM på den tidens threadripper-motsvarighet skulle sitta riktigt fint.

Permalänk
Medlem

Kanske snart dags att slänga in två stickor till i datorn då. Någon som vet hur det ev påverkar prestanda att ha fyra minnen i en dual channel mobo?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klarspråkarn:

Kanske snart dags att slänga in två stickor till i datorn då. Någon som vet hur det ev påverkar prestanda att ha fyra minnen i en dual channel mobo?

Möjligen en liten aning menligt, men oftast bara bra.

Lägg till det att du kan RAM-cachea spel-SSD:n sedan. Det laddar faktiskt lite fortare i rätt optimerade spel då.

Permalänk

Borde det inte vara dax för DDR5 snart? De kanske vill tömma sina lager lite på DDR4 minnen?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Möjligen en liten aning menligt, men oftast bara bra.

Lägg till det att du kan RAM-cachea spel-SSD:n sedan. Det laddar faktiskt lite fortare i rätt optimerade spel då.

Ok, tack!

Då blir det nog en liten uppgradering av datorn snart, så är den mer "framtidssäker" när min dotter får ta över den 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Eller en liten välanpassad och vältajmad brand i en kretskortsfabrik...
https://www.theguardian.com/business/2013/sep/06/china-fire-m...

Historien brukar ju upprepa sig

Jag har fortfarande svårt att se att det skulle vara lönsamt för producenterna att åsamka skada på sina produktionsmedel istället för att bara producera vidare och sälja större volymer med lägre marginaler, eller i sådant fall helt enkelt pausa produktionen för att marginalerna just nu är låga.