Nvidia Geforce RTX 3090 uppges få priser från drygt 17 000 kronor

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att vi balanserar här mellan ryktet att 3090 är nytt Titan med 20gb VRAM eller en motsvarighet till 2080TI.

Om det är ett nytt mellanstegskort mellan Topp TI och Titan är priset inte alls särskilt konstigt. Är det däremot rakt igenom 2080TIs motsvarighet är priset väldigt högt.

Jag hoppas på det tidigare, och att de släpper ett 3080Ti också... Men är beredd på att bli besviken.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Det är la inte ens bekräftat än om 3090 är ersättaren till dagens 2080ti, eller om det är ersättaren till titan RTX?
Kanske blir ett 3080ti också.
Om 3090 är ersättaren till Titan RTX, så är priset i helt annan liga.
Men mest troligt är kanske att det är en önskedröm.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Flera av de bästa 2080ti med fet klockning gick loss på 14-16k. Asus sista värsting närmare 20k. Förra titan kosta 24k så inte alls förvånad om 3090 lägger sig runt 16-18 beroende på kommer det ett ännu fetare titan kort eller inte.

Också irriterad att jag kommer behöva betala mer än för 3 år sen och 1080ti men ingen har sagt att PC är billigt att spela på och kommer även köra PS5 för guldtitlarna där.

Permalänk
Medlem

Som väntat väldigt dyr. Kommer nog att köpa ändå

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk

Ganska konstigt argument att priserna ska vara högre för att korten är snabbare. Då borde väl ett gtx 1080 aldrig kunna sjunka i pris med den logiken.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BM-Mods:

Jag var inne på att uppgradera nu med 3000 serie, men känner att mitt GTX1080 får va kvar i burken, sen får det nog bli en konsol istället, det ger nog mkt mer nöje

Ja, jag hade gärna stannat på mitt 1080 också, men "tyvärr" köpte jag en skärm det inte klarar av att driva i de spel jag vill spela (3440x1440). Även på LOW får jag inte mer än kanske 60-70 fps i HZD (visst, en del optimeringar kvar där), men även gamla fina Fallout 4 laggar efter, och den motorn kommer inte få några uppdateringar. Bara att skaffa mer muskler.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbart bara psykologi för att få fårskocken att springa ut och köpa deras "mellansegment" som i relation till toppkorten ses som prisvärda. Detta samtidigt som mellansegmentet kostar lika mycket eller mer än deras toppkort för bara några år sen.

Mitt råd är att inte köpa någonting förrän konsolerna släppts. Sen kan ni köpa något som med viss marginal utpresterar konsolernana. Då kan ni åka räkmacka över hela nästa konsolgeneration. Det har väl iofs snackats om att nästa konsolgeneration kommer uppgraderas regelbundet under dess livstid tid om jag inte missminner mig?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det kostar att ligga på topp.
Sedan är ju som sagt detta TOPPMODELLERNA - något man inte skall stirra sig helt blind på.
Vad kommer de modellerna som kan jämföras med 2060/2070/2080 att kosta ?, ligga på samma nivå som dem eller 10-15% högre, eller mer ?

Det är ju nästan mer intressant tycker jag

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

För bara fem år sedan tyckte jag det sved att köpa ett grafikkort runt 5000 kr!!!

Och om två år kommer det nytt igen.. Det är nu Google Stadia kan vara en ide!

Hoppas AMD och kanske tom Intel kan komma med billigare alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Om man betalar 20 000kr för ett grafikkort då har det nog blivit något fel på ettor o nollorna

Med Nvidia kommer säkert att sälja dessa också till detta pris.

Även om de använder Samsungs kretar som inte är i närheten av TSMC 7nm teknik

Kunden betalar premium pris för anda klassens teknik, ja Den sista idioten är inte född?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Hah, jag som var tvärsäker på att jag skulle skaffa det bästa av det bästa (exkl. Titan) när de släpps. Inte så säker längre.

Satt i samma tankar. Jag haller fortfarande tummarna pa att det hamnar mer in line med nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vi kan ju lugnt konstatera att de som köpte RX480 2016 för 2500 eller ännu bättre 1080Ti 2017 för ca 7000 gjorde bra köp minst sagt.

Fast idag kan du köpa ett 2070S om är snabbare än 1080Ti, tystare/drar mindre ström, DLSS, Ray Tracing och ~1500 billigare. Så priset för prestanda går ner.

Folk är nog väldigt blinda när det kommer till historia, men jag vet att i de flesta fall har det aldrig varit bättre prestanda/pris vid lansering. Däremot ser vi att toppen springer iväg. Men man behöver inte köpa det bästa heller vid lansering, ingen kommer tycka mindre om er. Har man råd, yay, men ni kan ju inte påstå att det är lätt att göra och så, varför har ingen annan gjort det i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggzor:

om detta stämmer så lär det bli trist för då lär pris/prestanda ändrats väldigt lite sedan 1000-serien

Har tillochmed gått åt fel håll.
1080ti -> 2080ti, +48%24% prestanda, +75% kostnad

Jag hoppas på kinesiska troll, men nvidia kan ju göra som dom vill tills någon faktiskt kommer med ett alternativ

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MaxieTheHatter:

1080ti -> 2080ti, +48% prestanda, +75% kostnad

Jag hoppas på kinesiska troll, men nvidia kan ju göra som dom vill tills någon faktiskt kommer med ett alternativ

Jepp. Men tror vi att Intel kommer röra om i grytan prismässigt, eller bara haka på trenden och tacka för att gröna o röda laget drivit upp priserna åt dem? För handen på hjärtat, även om AMD har bättre prestanda/pris, så är de ju fortfarande inga billiga kort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag investerar hellre i min ekonomi än att göder gubben i svettig skinnjacka.

Jisses vad Jensen får stå emot öknamn och skit alltså. Hade varit rena stormen om någon skrev så här om Lisa.

Permalänk
Medlem

Haha det verkar bli som jag gissade i andra tråden. Dom följer vanliga trenden - släpp ett skrytbygge som ligger över gamla generations dyraste kort så att det får gamla generationens dyraste kort att verka billigare.

RTX3070 för ca 8000kr kommer bli nya "billiga" midrange kortet och RTX3080 kommer ligga på ca 12000kr.

Allt bara för att AMD inte tävlar med dom längre, Nvidia kör sitt eget race, suck. Skulle bli jävligt glad om AMD släppte ett kort i 3080/2080Ti klass för 5000kr som om det vore magi, men vi vet väl alla att det inte kommer hända. Även om det är så snabbt, så kommer det kosta samma 12,000kr+ som Nvidia tar, för dom vet att folk villigt betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

1080ti -> 2080ti, +48% prestanda, +75% kostnad

+48% i prestanda? i vilka drömscenarion då? det var väl typ runt 25%?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag tycker att jag har riktigt bra ekonomi. Sparkapital som man blir glad av att se. Relativt låg belåning på huset. Två inkomster och inga barn i hushållet.
Detta är för dyrt för mig. Hur är det för unga personer som inte haft tid på sig att skaffa allt de behöver i livet?
Eller jag kanske har god ekonomi för att jag inte köper grafikkort för 20kkr. De pengarna får gå till stereon istället.

Permalänk
Medlem

3090 för 20k? jag hade faktiskt trott att det skulle kosta mer... antar att ni inte räknat in alla svenska skumma skatter och pålägg som skall till här, jag tippar fortfarande på mer än 20k, typ 22900

intressant att se hur värmeutveckling/tdp osv och hur mycket mer real world performance man får med dessa kort, jag är också intresserad av deras konstiga kyllösningar med dubbelfläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja du har naturligtvis rätt, jag tittade på sweclockers prestandaindex men missade att 100 var 1080, icke ti.

Så 2080ti är horribel prestanda/krona i jämförelse

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast idag kan du köpa ett 2070S om är snabbare än 1080Ti, tystare/drar mindre ström, DLSS, Ray Tracing och ~1500 billigare. Så priset för prestanda går ner.

Folk är nog väldigt blinda när det kommer till historia, men jag vet att i de flesta fall har det aldrig varit bättre prestanda/pris vid lansering. Däremot ser vi att toppen springer iväg. Men man behöver inte köpa det bästa heller vid lansering, ingen kommer tycka mindre om er. Har man råd, yay, men ni kan ju inte påstå att det är lätt att göra och så, varför har ingen annan gjort det i så fall?

Så 3,5 år senare så får vi i princip bara lite effektivitet och nya funktioner (som i stort knappt spelar någon verklig roll) men i princip samma prestanda till något lägre pris. Hurra!

Med konsumenter som oss så förtjänar vi nog inte bättre.

Edit: 2070S är det enda i dagens situation vettigt prissatta kortet från Nvidia med en prestanda som kan kvalificeras som mellanklass. Nu snackar jag om att målstolparna flyttats, instegsmodeller och mellanklass kostar väldigt mycket idag jämfört med 5 år sedan.

Permalänk
Medlem

ROFL!!!

För en kort stund hoppades jag Nvidia arbetat på att få ner priser och återigen kunna pressa ut spännande teknik och prestanda i humana prisklasser...
Får hoppas de hinner tänka om lite innan det är dags.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Min gissning var på $2400 => 21000SEK, för 24GB versionen, så det här priset är förväntat.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ett antal könsord och be nvidia köra upp sina kort där solen inte skiner och sju års olycka.
Blir ingen uppgradering i år heller, får väll hoppas ockerpriserna fixar till sig till BF6 släpps.
Som sagt synd att man är för gammal att lära sig spela på en gimppad, för det verkar vara det enda alternativet 2020.
Eller är det nån medveten strategi för att få folk att skaffa GeForce now?

Permalänk
Medlem

Som 3st nextgen spelkonsoller...

Om det stämmer, och ifall Navi presterar bra och ligger lägre i pris, då är det en komplett AMD-burk i framtiden.

Permalänk
Medlem

Nvidia sa efter att 20xx-serien sålt lite knackigt att priserna kanske var för höga. Det var väl bara tomma ord. Nvidia gick ju bara plus ca 120 miljarder svenska kronor förra året så det är väl bäst de höjer priserna lite till så att de går runt. De vill väl kunna finansiera sitt köp av ARM med dessa priser.

Nej, AMD är superviktiga för marknaden. Intel låg på latsidan utvecklingsmässigt i en herrans massa år men höjde ändå priserna år efter år. Nvidia har haft en liknande utveckling nu sett till priserna, men nu börjar de ta i lite väl mycket. Blir så irriterad på dessa priser att jag inte ens vill att mina pengar går till Nvidia längre. Hoppas väldigt mycket på AMDs kommande kort.

Permalänk
Medlem

Dessa priser är galna men prestandamässigt så känns det som har Nvidia nästan lagt till två nya prestandanivåer över tidigare toppkort.
Första steget mot detta tog Nvidia med det första Titan kortet som va ett entusiastkort och prisat därefter. Inget man tänkte någonsin vanliga människor skulle köpa .
Sen kom deras toppkort 1080Ti med prestanda som Titan entusiast kort och priserna hoppade upp därefter. Och istället för att man skulle behöva köpa 1080 kortet för att slå förra generationens toppkort 980Ti så kunde man nu gå ner 2 steg till 1070 (om man räknar 1070Ti).

Efter detta känns det som att nya medelkorten 1070 - 2070 (Super) egentligen motsvarar dåtidens high end klasser och med priser i samma klass. Man får nästan göra som de gjort med sportbilar där det inte längre räcker med kategorin sportbil utan det finns nu både Supercars(2080 super) och Hypercars(2080Ti) .

Jag som alltid förr låg ett steg under toppkorten kommer i framtiden alltså ligga på motsvarande 2060Super medelkorten där priserna faktiskt ligger vettigt för min budget.

Sen råkar jag sitta med ett Colorful 1080 Ti Vulcan nu så det kommer hålla för mitt gamla CS 1.6 osv länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

https://www.sweclockers.com/test/29520-asrock-radeon-rx-5700-...

33-37% i prestandaindex.

Problemet är chippet till 2080Ti som är nästan 65% större och svårt att tillverka. Visst hade Nvidia kunnat sälja 2080Ti billigare, men att man hade fått väntat många månader (år?) för att få tag på sina kort då. Och vad händer då? Privatpersoner och /eller distrubitörer kommer sälja till jättehögt pris till de som har råd. Kolla bara på hur det gick med Nintendo Switch i somras när det var 0 på hyllorna. Man kunde lätt sälja en konsol för 5000:- utan spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Man får inte glömma att det är inte dessa kort de säljer i stora volymer, de flesta kommer gå på Mid-range segmentet. Detta är för entusiaster som inte bryr sig så mkt om vad det kostar. Det är samma med vilken hobby som helst. Jag köper ju inte cykel för 60tkr för att cykla till jobbet t.ex.

Top 10 mest använda GPU:erna på Steam. Inga monstermaskiner direkt. Jag sitter själv fortfarande på mitt 970, duger i 90% av fallen för det jag spelar. Blir väl en uppgradering i 3-4000kr klassen för mig som för de flesta andra gissar jag.
https://i.ibb.co/JyTGKZL/Capture.jpg

MEN med tanke på hur utvecklingen varit de senaste två generationerna så kommer priserna öka över hela spektrumet. Vi snackar alltså att vi snart har 50 och 60-serier i vad 80-serier låg i pris för enbart tre generationer sedan. Prestanda per krona störtdyker varje generation.

Skrivet av Söderbäck:

De dyraste korten får kosta vad de vill egentligen.
Släpper de ett kort för 50.000 för spel så får de väl göra det också.
Själv lägger jag inte mer än ca 5000 spänn på ett kort oavsett.

Det relevanta för min del är att man får mer prestanda än förra generationens kort om man lägger lika mycket pengar.
Skulle vara surt om man får lika mycket prestanda per krona som för 1000serien i titlar som inte har raytracing (2000-serien erbjöd inte så mycket förbättring på den fronten).

Själv sitter jag nog kvar med mitt 2070 ett tag till oavsett. Det som skulle få mig att köpa nytt är väl om man kan få upp prestandan 40% för samma peng som ett 2070 idag kostar. Tror emellertid inte det kommer erbjudas så stora förbättringar.

Problemet är att utvecklingen går emot att man snart inte ens får ett kort ur någon av de högre prestandaserierna för 5000:- längre.

Exempel är ju RTX 2060 som idag ligger runt 4000 och uppemot 5000 för vissa serier.

Vilket är ironiskt med tanke på att Nvidia gick ut och påstod att RTX-seriens priser var för höga.

Skrivet av Boredbynoobs:

Jag jämför ingenting. Jag syftade skämtsamt på det faktum att AMD:s starkaste kort är en flopp och saknaden av konkurrens i high-end segment har lett till högre och högre gpu priser från speciellt nvidia, och i synnerhet i high-end segmentet.

Nej. Du väljer att cherrypicka ett kort (som dessutom lanseras i form av en "Limited edition) bara för att det talar för din egen åsikt. :>

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Så 3,5 år senare så får vi i princip bara lite effektivitet och nya funktioner (som i stort knappt spelar någon verklig roll) men i princip samma prestanda till något lägre pris. Hurra!

Med konsumenter som oss så förtjänar vi nog inte bättre.

Edit: 2070S är det enda i dagens situation vettigt prissatta kortet från Nvidia med en prestanda som kan kvalificeras som mellanklass. Nu snackar jag om att målstolparna flyttats, instegsmodeller och mellanklass kostar väldigt mycket idag jämfört med 5 år sedan.

Om 73% prestanda/pris är samma sak och framtidens teknik är oviktig så ja, då har du rätt. Skulle klassa 2070S till övre mellanklass eller lägre överklass.

Utgick ifrån 5500:- på 2070S och 7000:- på 1080Ti och senaste prestandaindex i 1440p. Ser nog bättre siffror om vi utgår ifrån lanseringspriser.