Nvidia Geforce RTX 3090 uppges få priser från drygt 17 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Nej.

Permalänk
Medlem

Tror de skippar Ti märkningen hädanefter och kommer köra:
3090, 3080, 3070 och så vidare. Sen lagom tills AMD släpper sitt kommer dessa i Super versioner.

AMD kommer inte mirakulöst släppa något som slåss med toppen och säljas för halva priset, så länge vi är beredda att betala dessa priser så kommer de fortsätta ha den prissättningen, oavsett tillverkare. Alternativet är att vi slutar köpa dessa men det innebär inte sänkta priser, snarare stagnerad utveckling.

Permalänk
Medlem

Helt galet. Så trött på gpu marknaden. Inte ens skoj att köpa nytt grafikkort längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Du verkar inte riktigt förstått min poäng. Min poäng är att utvecklingen går emot att kort snart inte går att få för de priserna förutom diverse instegsmodeller. En utveckling som inte direkt är positiv. Utveckling som denna dödar fullständigt PC marknaden för privatpersoner.

Men kan det inte vara så att prisspannet bara ökar då? Att de dyrare korten ökar i pris måste ju inte innebära att billigare varianter inte finns kvar. Vad jag kan se släpps det fortfarande billigare kort - också.

Förstå mig rätt här. Jag tycker priserna är ganska skruvade jag med ;). Grafikkort för ens 10.00 är långt över min smärtgräns. Tänker bara att det kanske inte behöver vara så illa ändå. Rimligen kommer den större spelarskaran inte köpa tokdyra grafikkort så spelen kan ändå inte kräva så dyra grafikkort.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Digital fyndjägare

@Söderbäck: Det är lite skillnad med dyra klockor eller annat gott.. de blir dyrare med åren och kan ses som en spar investering.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Förvirrade min uträkning dig eller? Jag bevisade ju att du får 73% mer prestanda per krona du spenderar. Om 10 år kommer prestandan man får i ett 1080Ti funnits i 13 år och finnas inbyggda i CPUn, hur är detta relevant? Du förvirrar även irrelevant och mindre värt, både du och jag vet att dessa tekniker är framtiden. RT kanske inte kommer åldras så bra, men DLSS 2.0 ger väldigt trevlig boost. Det är inget som är helt oanvändbart så mindre värde, men inte irrelevant.

Notera att kronan har helt annan kurs mellan dessa också. Så trots det har vi billigare prestanda idag.

Det är en kreativ uträkning du har gjort som visar att 2070S är hela 73% mer mer grafikkort för pengarna än 1080Ti var 2017. Men vill du inte förstå min poäng så är det OK också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Söderbäck: Det är lite skillnad med dyra klockor eller annat gott.. de blir dyrare med åren och kan ses som en spar investering.

Ja men ta kläder då. Eller wagiu-biff för 7000 spänn kilot. Det finns ett prisspann långt över det jag kan lägga på grejer som inte heller stiger i värde

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men kan det inte vara så att prisspannet bara ökar då? Att de dyrare korten ökar i pris måste ju inte innebära att billigare varianter inte finns kvar. Vad jag kan se släpps det fortfarande billigare kort - också.

Förstå mig rätt här. Jag tycker priserna är ganska skruvade jag med ;). Grafikkort för ens 10.00 är långt över min smärtgräns. Tänker bara att det kanske inte behöver vara så illa ändå. Rimligen kommer den större spelarskaran inte köpa tokdyra grafikkort så spelen kan ändå inte kräva så dyra grafikkort.

Känns som vi tittar på olika delar av spannet här. Jag menar att utvecklingen, på sikt, kommer att leda till att alla kort kommer att få sitt pris eskalerat till den grad att man bara får de absolut billigaste skräpkorten för under 3K och då är det inte värt att uppgradera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Så länge det finns folk som kan tänka sig att betala dessa galna priser så ser ju inte nvidia någon anledning till att inte höja sina priser...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Känns som vi tittar på olika delar av spannet här. Jag menar att utvecklingen, på sikt, kommer att leda till att alla kort kommer att få sitt pris eskalerat till den grad att man bara får de absolut billigaste skräpkorten för under 3K och då är det inte värt att uppgradera.

Ja - det finns ju nån form av anchor-effect här (vad det nu heter på svenska). Vi vänjer oss att se tokhöga priser och då blir det normaliserat med grafikkortspriser för 8-10.000 spänn. Ett prisspann som tidigare en liten klick kostade på sig motiveras nu med att "det är iaf inte 20.000". Jag förstår. Och den här delen av problemet är reellt. Vi kan hamna där.
Men jag vet inte om det verkligen är så i nuläget. Jag kan tycka att det är OK att prisspannet från de billigaste till de dyraste korten ökar. Så länge inte spelen kräver att man köper ett grafikkort för 10 papp och så länge det släpps kort som är intressanta under 5000 spänn så är iaf jag nöjd där.

Det är väl lite samma som för processorerna. Det går att köpa tämligen dyra processorer sen ett helt gäng år. Men man behöver kanske inte välja entusiastplattformen. En Ryzen med 16 trådar eller en i9-prollen på mainstreamplattformen duger gott för de flesta även om det finns dyrare varianter.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Digital fyndjägare

@Söderbäck: Du missade totalt vad jag menade.
Saker som oftast är dyra finns det inte mycket utav... men OK... Köp KÖÖP KÖÖÖÖP...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Edit: 2070S är det enda i dagens situation vettigt prissatta kortet från Nvidia med en prestanda som kan kvalificeras som mellanklass. Nu snackar jag om att målstolparna flyttats, instegsmodeller och mellanklass kostar väldigt mycket idag jämfört med 5 år sedan.

Kul bara att instegspriserna på Ampere gör att 2070S priserna verkar vettigare, de kommer ju inte sjunka heller när de slutat tillverkas.
Men när det börjar fyllas på i lagren med nya kort kanske det blir en och annan flash-sale, kanske de där 3-5 sista i lager man ser i fyndtråden.

Permalänk
Inaktiv

Är det materialbrist på något som orsakar så extrema elektronikpriser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är en kreativ uträkning du har gjort som visar att 2070S är hela 73% mer mer grafikkort för pengarna än 1080Ti var 2017. Men vill du inte förstå min poäng så är det OK också.

Jag håller bara inte med om det du säger. Tycker du prestanda/pris ökar för lite eller? Det var var ju en artikel nyligen som visade att xx60 serien också har bättre prestanda/pris. Visst, priserna ökar per serie, men prestanda /pris ökar, vilket är enligt mig är det viktigaste. Lägger du 6000:- som max kanske du får "gå ner" i serie från xx70 till xx60 säger vi, men du kommer få mer prestanda. Så varför är det så viktigt att alltid kunna få xx70 eller så för samma peng?

Sedan är ju 3090 helt ny liga. Xx90 vs xx80Ti.

Permalänk

Finns roligare saker att lägga pengar på, som tur är

Permalänk
Medlem

För mig som fortfarande inte fattat (kanske inte är ensam?): Blir det ett 3080 och ett 3090 eller blir det OCKSÅ ett 3080 ti där emellan?

Och bonusfrågan: Tror ni spontant att det går att få tag i 3090 eller 3080 ti inom några veckor från release? Eller blir det månader av att det är slutsålt överjävlaallt?

Permalänk
Medlem

Det intressanta är med prissättning 1 vi har ingen konkurrens 2 Borde inte masstillverkning göra produkterna billigare att tillverka 3 nya tekniker borde göra samma prestanda billigare att tillverka mer
transistorer per yta (storlek Nm) osv (Brukar fungera så i elekronik-världen blir billigare med massproduktion & med nya tekniker)
Tycker det känns som att de bara driver upp priset utan att det finns anledning, visst den nya nm tekniken är dyrare än föregående kanske dyarare någon enstaka komponent , men skulle bli ett rejält ramaskri om Intel alt AMD skulle fördubbla priserna på sina processorer på 2 generationer pga att de är lite snabbare än föregående generation. Köper att tillverkningskostnad kan vara dyrare komponenter dyrare osv men nu har det bara blivit fånigt. (nu är ju konsumentkorten uppe i samma nivåer som quattro-korten var i stort sett)

Har idag spelat fs2020 på arbetsdator näst hösta inställningen i 4k med en gammal titan (den 1a) som jag köpte som demoex för samma pris som dåtidens topp kort (780ti om jag minns rätt kanske 980 ti ) så ser fram mot att spela det på mitt 1080ti kort så borde det gå & köra i ultra så med dessa priser så klarar jag mig nåt år till.

övrig hårdvara 64gb im (3200) intel 7980x optane 900 + 8tb intel 660 ssd som lagring rme + UA ljudkort (thunderbolt) Jobbdator
Speldator lite bättre prestanda för spelande. med 1080ti som exempel.
blev förvånad att det flöt på så bra (med titan kortet då )

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av CFSsss:

Lågkonjunktur? De som köpt nvidia aktier har råd med nvidia kort, de som köpt AMD med för den delen..

https://i.imgur.com/RpeTHM1.jpg

Tänkte skriva exakt samma sak...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Söderbäck: Du missade totalt vad jag menade.
Saker som oftast är dyra finns det inte mycket utav... men OK... Köp KÖÖP KÖÖÖÖP...

Nä jag missade väl inte vad du menade?
Jag hade några exempel på produkter som har ett prisspann långt över vad jag har råd med.
Du hade en invändning kring att några av de produkterna ju stiger i värde till skillnad från grafikkort.
Därav gav jag exempel på andra produkter som ligger över mitt bekväma prisspann fast som inte stiger i värde.
Right? Det är väl tvärt om spot on tänker jag mig ;).

Eller var det någon annan poäng du ville slänga in mitt i här som jag missade kanske?

Men nej tack. Jag vill inte köpa grafikkort för de här fantasipriserna. Pushade gränsen med ett RTX 2070 förrförra hösten. Jag håller mig helst under 5000 spänn. Räcker gott för mig.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Själv är man så gammal att man minns tex grafikkortspriserna till Amiga 2000 och hade på början av 90talet tyckt att 17000kr var sjukt billigt för detta

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ni som klagar - varför? Köp ett billigare kort?

Klagar ni på vad superbilar kostar när ni köper ny bil?

Klagar ni på vad Jeff Bezos hus kostar när ni köper en villa för familjen?

Nej det vore ju helt vansinnigt att klaga på huspriser, alla vet ju att där är allt frid och fröjd och.....
Eller nej förresten, jag klagar definitivt. Fast jag tjänar bra mer än dubbelt vad jag tjänade när jag köpte min första lägenhet efter gymnasiet så skulle jag knappt ha råd att köpa den för var den är värd idag, 10 år senare. Har en polare som betalade nästan dubbelt vad jag betalade för en 54kvm för sin typ 40kvm som ligger i samma trappuppgång då jag var tidigt ute och han är ett par år yngre och var sent ute. Känns sjukt rättvist?

Varför skulle man inte klaga på att saker kostar mer och mer?

Nu i detta fall så är det inte något stort problem att GPU's finns som kostar väldigt mycket mer för lite ökning i prestanda då det som ett resultat av tillverkningsprocessen kommer finnas mer och mindre komplette chip att använda- men med lyxbilar och svindyra palats så är det definitivt ett problem för gemene man. Jeff Bezos har inte skapat sina pengar från ingenstans, han har byggt en massiv affärsmaskin som är väldigt effektiv på att ta valuta ur cirkulation och dela ut den till honom själv. Lyxbilar, lyxvillor och dylikt är sänkor för valuta som därmed tas ur cirkulation, och ju större gapet i lön blir mellan arbetarna som tillverkar lyxbilar och bygger hus, desto större andel av en nations pengar tas ur cirkulation, det är definitivt ett problem att klaga om.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Söderbäck: Då är vi överens men du måste jue hålla med om att detta är sjuk prissättning.

Ja det håller jag med om!

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det egentligen ett problem då?
När jag kollar på armbandsur så finns det en skala långt över vad jag har råd med. En miljon för ett armbandsur kommer jag liksom inte lägga. Den rimliga frågan är om det finns ett intressant armbandsur för det priset jag kan tänka mig att lägga på en klocka ;).

Jag tror det är lite av en fixidé att man måste köpa det dyraste för att bli nöjd. För ett gäng år sedan var det lättare på grafikkortsfronten för priserna var en hel del lägre. Men ja, även om det kommer väldigt mycket dyrare kort så måste man ju inte ha det dyraste för sakens skull.
Så länge man får bättre prestanda per krona i det prisspann man tänkt sig så finns det mervärde för korten oavsett vad som finns i toppen.

Så tänker jag iaf.

Aja. Vi får se vad det innebär när de olika korten väl lanseras. Så länge prestanda per krona ligger bra till i förhållande till äldre generationer i intressant prisspann så är det nog ingen ko på isen. Får se om de faktiskt levererar här.

Problemet är att prestanda/kr utvecklingen har aldrig varit sämre, tidvis nästan gått baklänges.
Mitt 1080 jag köpte för mer än 3 år sedan kostade 5900kr och för att ska vara värt att uppgradera behöver jag ett 1080 super.
Så på över 3 år får jag betala ca 40% mer och får ca 50% mer prestanda beroende på upplösning, kanske är historiens sämsta utveckling på GPU marknaden utan miners.
Att jämföra armbandsur med GPUer är en av de sämsta jämförelserna jag har hört, även om vissa är mer intresserade att visa upp sina GPUer än använda dem.

Permalänk
Medlem

Vi kan snurra tillbaka klockan till Nvidia-eventet 20/8 på Gamescom 2018 när priserna på GeForce 2070 ($499), 2080 ($699) och 2080 Ti ($999) offentliggjordes, och vissa svenska ÅF började acceptera förhandsbokningar på 20-serien.

En stor svensk ÅF startade 2080 Ti med en placeholder-prislapp på 15500 kr, de hundra bokningarna tog slut på mindre än 40 minuter! Efter det följde flera andra med priser uppåt 20000 kr, vilka också såldes slut under natten. När korten väl var ute på marknaden så gick det få tredjepartskort för 13-14000 efter att den initiala köpvågen lagt sig, men det är inte svårt att konstatera att en stor mängd 2080 Ti såldes med rejält saltade prislappar av det enkla skäl att folk ivrigt kastade sina överfulla plånböcker.

Jag räknar med att uppgradera i november någon gång, först då någon gång lär vi se vad korten faktiskt kommer kosta här.

Permalänk
Medlem

När jag frågade i slutet på förra året på forumet vilket kort jag skulle uppgradera till, och när jag bestämde mig för 2080 super, då fick jag höra "Nej vänta, 3000 serien är snart här, och det vore skitdumt att köpa 2080 då, och att 3000 serien skulle garanterat bli billigare än 2000 serien."

Med facit i hand, är jag väldigt glad över att jag uppgraderade då. Och det styrker min argumentation ännu mer när frågan kommer, "bör jag uppgradera nu, eller vänta?"

Vänta inte.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vi kan snurra tillbaka klockan till Nvidia-eventet 20/8 på Gamescom 2018 när priserna på GeForce 2070 ($499), 2080 ($699) och 2080 Ti ($999) offentliggjordes, och vissa svenska ÅF började acceptera förhandsbokningar på 20-serien.

En stor svensk ÅF startade 2080 Ti med en placeholder-prislapp på 15500 kr, de hundra bokningarna tog slut på mindre än 40 minuter! Efter det följde flera andra med priser uppåt 20000 kr, vilka också såldes slut under natten. När korten väl var ute på marknaden så gick det få tredjepartskort för 13-14000 efter att den initiala köpvågen lagt sig, men det är inte svårt att konstatera att en stor mängd 2080 Ti såldes med rejält saltade prislappar av det enkla skäl att folk ivrigt kastade sina överfulla plånböcker.

Jag räknar med att uppgradera i november någon gång, först då någon gång lär vi se vad korten faktiskt kommer kosta här.

Fast då räknade man väl med att priset justerades när de visste officiella priset? Eller tog butikerna verkligen ut 20 för korten? Vet att vissa justerar i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

När jag frågade i slutet på förra året på forumet vilket kort jag skulle uppgradera till, och när jag bestämde mig för 2080 super, då fick jag höra "Nej vänta, 3000 serien är snart här, och det vore skitdumt att köpa 2080 då, och att 3000 serien skulle garanterat bli billigare än 2000 serien."

Med facit i hand, är jag väldigt glad över att jag uppgraderade då. Och det styrker min argumentation ännu mer när frågan kommer, "bör jag uppgradera nu, eller vänta?"

Vänta inte.

Det här är inget facit.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte sälja men om jag skulle sälja mitt RTX 2080Ti så störtdyker inte begagnatpriset. Betyder det att Nvidia gör en Apple? Dyra gamla modeller, bra andrahandsvärde och man behöver inte bli rädd för stora prisfall på begagnat när nya modeller kommer.

Jag spelar inte spel så mycket (1h månaden) men använder kortet till videorendering och där är det betydligt snabbare än 1080.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

För mig som fortfarande inte fattat (kanske inte är ensam?): Blir det ett 3080 och ett 3090 eller blir det OCKSÅ ett 3080 ti där emellan?

Och bonusfrågan: Tror ni spontant att det går att få tag i 3090 eller 3080 ti inom några veckor från release? Eller blir det månader av att det är slutsålt överjävlaallt?

Ryktet säger att det är 3080ti som döpts om till 3090. Men vem vet.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

ELLER.. så hade återförsäljarna bara ett antal kort att tillgå. Vet att Nvidia, till en början, hade stora problem att leverera RTX 2080 Ti kort och väldigt få återförsäljare hade ens ett kort i lager vid lansering.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |