Min YouTube-kanal har blivit avstängd, kan jag starta ny med samma Google-konto?

Permalänk
Medlem

Min YouTube-kanal har blivit avstängd, kan jag starta ny med samma Google-konto?

Hejsan!

Vet inte om jag postar denna tråd i rätt del av forumet, mods/admins får gärna flytta tråden om den är felplacerad.

Bakgrund till min rubrik/fråga: Jag startade en YouTube-kanal för ca 10 år sedan, där jag främst laddade upp videor innehållande klassisk musik och några där jag spelade olika spel. För ett år sedan stängde YouTube ned min kanal på grund av att jag inom loppet av en månad hade fått tre upphovsrättsvarningar (den tredje varningen resulterade i avstängningen), medan jag under alla tidigare år endast hade fått ett par varningar om året. Att inte kunna lägga upp egna videor spelar i dagsläget ingen roll, men vad jag däremot saknar är att kunna kommentera och gilla andras videor samt prenumerera och bli medlem på olika kanaler.

Självklart kan jag hur lätt som helst starta ett nytt Google-konto med ny e-postadress och därigenom skapa en ny YouTube-kanal, men jag vill helst slippa växla mellan flera Google-konton (det gamla där jag har alla andra tjänster förutom YouTube, och det nya där jag enbart har YouTube). Jag vill inte heller flytta alla mina tjänster från mitt gamla Google-konto till ett nytt då jag skulle vara tvungen att meddela ett stort antal avsändare som veckovis skickar e-post till mig.

Till min fråga: Går det överhuvudtaget att starta en ny YouTube-kanal på samma Google-konto där den gamla blev avstängd? Eller om det åtminstone går att aktivera funktioner som att kommentera, prenumerera och bli medlem på andras kanaler?

Övriga upplysningar: Jag brukar söka efter information på egen hand innan jag ber om hjälp, men i det här fallet hittade jag ingen relevant information. Det närmaste jag kom var hur man (som ny Google-användare) startar en YouTube-kanal.

Tack på förhand för hjälp.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att du använder ett annat Google konto. Shadowbans etc. Att jobba med ett konto som algoritmen redan har flaggat kan bara leda till problem, inget positivt alls(ranking mässigt dvs) .

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Skrivet av bergla:

Rekommenderar starkt att du använder ett annat Google konto. Shadowbans etc. Att jobba med ett konto som algoritmen redan har flaggat kan bara leda till problem, inget positivt alls(ranking mässigt dvs) .

Tack för ditt svar! Dock drygt eftersom jag hade velat slippa flytta över sparade bilder och dokument på molnet från mitt nuvarande Google-konto till ett nytt, samt att behöva meddela alla kontakter som sänder mig e-post och nyhetsbrev att jag har ny e-postadress. Dessutom gillar jag namnet på e-postadressen som jag har på mitt nuvarande Google-konto, för när jag startar ett nytt måste jag väl välja en ny e-postadress. Startar jag ett nytt Google-konto kan jag radera mitt gamla, har jag för mig.

Att både ha kvar mitt gamla Google-konto och parallellt starta ett nytt för enbart YouTube går bort. Därför får jag fundera på huruvida viktigt det är att starta en ny YouTube-kanal, men möjligheten att prenumerera och bli betalmedlem på vissa kanaler gör att det är 50/50.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Varför inte har kvar ditt gamla google-konto och ta t.ex. en hotmail-adress till ditt nya Youtube-konto? Tror jag har 4 olika adresser till mina Youtube-konton/kanaler... går snabbt att logga ut och logga in på ett annat konto.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Tack för ditt svar! Dock drygt eftersom jag hade velat slippa flytta över sparade bilder och dokument på molnet från mitt nuvarande Google-konto till ett nytt, samt att behöva meddela alla kontakter som sänder mig e-post och nyhetsbrev att jag har ny e-postadress. Dessutom gillar jag namnet på e-postadressen som jag har på mitt nuvarande Google-konto, för när jag startar ett nytt måste jag väl välja en ny e-postadress. Startar jag ett nytt Google-konto kan jag radera mitt gamla, har jag för mig.

Att både ha kvar mitt gamla Google-konto och parallellt starta ett nytt för enbart YouTube går bort. Därför får jag fundera på huruvida viktigt det är att starta en ny YouTube-kanal, men möjligheten att prenumerera och bli betalmedlem på vissa kanaler gör att det är 50/50.

Det går ju att vidarebefodra posten från ditt gamla google-konto till ditt nya om du vill.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt hur smidigt som helst att byta mellan olika YouTube-konton, olika underkonton/varumärkes-konton till dessa osv. Det gäller även Gmail och jag skulle gissa övriga tjänster som Goggle erbjuder. Det tar litterärt 2 sekunder att byta från mitt YT streaming-konto till mitt privata. Samma sak att byta mellan min privata mer seriösa Gmail och min "slask-email" - tar 2 sekunder. Så jag skulle absolut gjort ett nytt konto.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tusen tack för allas hjälp! Nu kan jag använda YouTube som jag vill igen.

Skrivet av SAFA:

Det går ju att vidarebefodra posten från ditt gamla google-konto till ditt nya om du vill.

Det har du rätt i. Jag har nu i alla fall startat ett nytt Google-konto. Läs mer under alla citerade meddelanden.

Skrivet av aMp:

Det är faktiskt hur smidigt som helst att byta mellan olika YouTube-konton, olika underkonton/varumärkes-konton till dessa osv. Det gäller även Gmail och jag skulle gissa övriga tjänster som Goggle erbjuder. Det tar litterärt 2 sekunder att byta från mitt YT streaming-konto till mitt privata. Samma sak att byta mellan min privata mer seriösa Gmail och min "slask-email" - tar 2 sekunder. Så jag skulle absolut gjort ett nytt konto.

https://i.imgur.com/pGlO3Nw.png https://i.imgur.com/dSv20Nx.png

Tack för din hjälp och instruktioner! Läs mitt resterande svar under alla citerade meddelanden.

Skrivet av DaBone:

Varför inte har kvar ditt gamla google-konto och ta t.ex. en hotmail-adress till ditt nya Youtube-konto? Tror jag har 4 olika adresser till mina Youtube-konton/kanaler... går snabbt att logga ut och logga in på ett annat konto.

Tack för ditt tips! Min tvekan handlade snarare om en bekvämlighetsfråga, att slippa växla mellan olika konton eller göra allt extraarbete om jag byter konto.

Jag kom på att jag har en sällan använd sekundär e-postadress som jag precis kopplade till ett nystartat Google-konto och därav tillgången till YouTube.

Tack igen till alla som har skrivit och bidragit med hjälp!

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Här finns en knapp för att skapa en ny kanal
https://www.youtube.com/channel_switcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Här finns en knapp för att skapa en ny kanal
https://www.youtube.com/channel_switcher

Tack för ditt tips!

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.