Permalänk

Rengöra laptop efter spillen saft

I did the thing you're not suppose to do, spillde saft på min laptop (asus rog g752vm). Allt det viktiga verkar ha klarat sig då delen med tangentbord och musplatta är separat och är delen man tar bort när man öppnar upp datorn. Men precis innan jag stängde av datorn slutade tangentbordet att funka och oavsett vad så är det ju torkad saft inne under tangenterna som behöver tas bort.

Jag har googlat runt lite men känner mig inte helt bekväm att fixa detta med infon jag hittat. Delen av datorn som jag behöver fixa med ser ut såhär på insidan, utsidan är tangentbord osv:

. Det känns uppenbart att jag behöver ta bort all tejp och skruva upp alla skruvar för att komma åt saker och ting men har en del funderingar.

1, Betyder faktumet att tangentbordet hann sluta funka att något mer behöver göras än att bara göra rent, eller är det tillfälligt som försvinner när allt är rengjort?
2, Behöver tejpen ersättas med identisk tejp efteråt? Funkar vanlig eltejp eller fyller den här tejpen en speciell funktion?
3, Guider jag läst nämner destillerat vatten, isopropyl alcohol och tandborste, är detta rätt ämnen och verktyg för jobbet eller borde jag använda något annat?
4, Guiderna jag läst beskriver det som att man tvättar allt precis som man skulle diska sin disk men väldigt mycket mer försiktigt så man inte skadar kretskort osv såklart, är det så enkelt eller behöver jag akta mig för något speciellt?
5, Andra do's and dont's som jag inte tänkt på?

Jag har viss erfarenhet av att pula med datorer, satt ihop en eller två, bytt lite komponenter men aldrig rengjort på det här sättet.

Permalänk
Medlem

Först, skriker NEEEEJ inombords.

1. Svårt att avgöra. Tyvärr gissar jag på att något kortslutits och faktiskt gått sönder. Men isåfall har du inte mycket att förlora, så bara att tvätta vidare och hoppas på de bästa. Har du "tur" kan ju själva tangentbordet gått sönder, men svårt att testa.
(Fungerar datorn som den ska med usb tangentbord?)

2. Tejpen kan ha speciella egenskaper. Jag hade använt kapton tejp, men har du inte så fungerar troligen eltejp.

3. Räcker troligen med isopropanol, alkoholen förångas efteråt så lämnar inga spår. Du får dock gnugga lite, andra ämnen kommer inte automatiskt förångas (som tex socker).
4. Ta ut batteriet först, cmos batteriet om du hittar det (borde gå med det i om du är försiktig då det endast ska hålla bios minnet)
5. Var försiktig med plasten, brukar gå sönder lätt. Då det inte finns någon garanti att den kommer igång igen så kan din erfarenhet bara bli bättre från nu (försöker lägga till något positivt)

Permalänk
Medlem

Innan du meckar kan det vara värt att kolla med ev drulleförsäkring om du har det.

Permalänk
Medlem

Eftersom du fått bort den påverkade delen och den inte har batterier eller är strömförande skulle jag spola rent med ljummet vatten (länge) och använda en mjuk tandborste på alla ställen jag kommer åt. Sedan låta det torka länge, kanske 2-3 dagar någonstans med rimligt luftflöde.

Vatten är inte farligt för en avstängd del utan energi

Att det slutade fungera är troligen bara att det blev socker mellan två delar som inte borde anslutas och socker är ganska strömförande i vattenlösning... borde inte bli permanenta skador. Vatten (framförallt om det inte är iskallt) löser upp socker och för bort det från där det fastnat. Till exempel kan du ta med det in i duschen nästa gång du ska det, men ingen tvål eller andra medel

Permalänk
Skrivet av Sions:

Först, skriker NEEEEJ inombords.

1. Svårt att avgöra. Tyvärr gissar jag på att något kortslutits och faktiskt gått sönder. Men isåfall har du inte mycket att förlora, så bara att tvätta vidare och hoppas på de bästa. Har du "tur" kan ju själva tangentbordet gått sönder, men svårt att testa.
(Fungerar datorn som den ska med usb tangentbord?)

2. Tejpen kan ha speciella egenskaper. Jag hade använt kapton tejp, men har du inte så fungerar troligen eltejp.

3. Räcker troligen med isopropanol, alkoholen förångas efteråt så lämnar inga spår. Du får dock gnugga lite, andra ämnen kommer inte automatiskt förångas (som tex socker).
4. Ta ut batteriet först, cmos batteriet om du hittar det (borde gå med det i om du är försiktig då det endast ska hålla bios minnet)
5. Var försiktig med plasten, brukar gå sönder lätt. Då det inte finns någon garanti att den kommer igång igen så kan din erfarenhet bara bli bättre från nu (försöker lägga till något positivt)

Sant om att jag inte har något att förlora kan/vill inte testa datorn iom att den är isärplockad, men konstruktionsmässigt är den byggd på ett sånt sätt att delen på bilden är ovansidan med tangentbord osv och det är den man tar loss för att komma åt resten. Och resten var varken blött eller blivit klibbigt så det har klarat sig helt. Berörda delen är därmed inte heller kopplad till någon strömkälla, tack och lov. Det värsta som kan hända BORDE vara att jag inte kan använda tangentbord och musplatta, om inte powerknappen blivit påvefkad, det skulle ju ställa till med en del.

Ska kolla upp kaptontejp då jag ändå måste införskaffa alkoholen. Tack för alla tips!

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Innan du meckar kan det vara värt att kolla med ev drulleförsäkring om du har det.

Bra idé! Tack

Permalänk
Skrivet av medbor:

Eftersom du fått bort den påverkade delen och den inte har batterier eller är strömförande skulle jag spola rent med ljummet vatten (länge) och använda en mjuk tandborste på alla ställen jag kommer åt. Sedan låta det torka länge, kanske 2-3 dagar någonstans med rimligt luftflöde.

Vatten är inte farligt för en avstängd del utan energi

Att det slutade fungera är troligen bara att det blev socker mellan två delar som inte borde anslutas och socker är ganska strömförande i vattenlösning... borde inte bli permanenta skador. Vatten (framförallt om det inte är iskallt) löser upp socker och för bort det från där det fastnat. Till exempel kan du ta med det in i duschen nästa gång du ska det, men ingen tvål eller andra medel

Tack så mycket! Skönt att få bekräftat att vatten inte är någon fara så länge inget är strömförande, alla guider utgick ju från det och jag visste det nog själv nånstans med, men på en dator som ursprungligen kostade 20 000:- dubbel och trippelkollar man gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_filosofi:

Sant om att jag inte har något att förlora kan/vill inte testa datorn iom att den är isärplockad, men konstruktionsmässigt är den byggd på ett sånt sätt att delen på bilden är ovansidan med tangentbord osv och det är den man tar loss för att komma åt resten. Och resten var varken blött eller blivit klibbigt så det har klarat sig helt. Berörda delen är därmed inte heller kopplad till någon strömkälla, tack och lov. Det värsta som kan hända BORDE vara att jag inte kan använda tangentbord och musplatta, om inte powerknappen blivit påvefkad, det skulle ju ställa till med en del.

Ska kolla upp kaptontejp då jag ändå måste införskaffa alkoholen. Tack för alla tips!

Vanligen sitter det (extremt) tunna kablar under tejpen som (nästan) garanterat går av när man försöker pilla loss den. Jag tror inte du behöver skruva isär mer än du gjort och kolla istället upp om det är rimligt/enkelt att ta loss tangenterna utan att de går sönder. Men det ska inte heller behövas. Som jag sade ovan, ljummet vatten är allt som behövs

Permalänk

@medbor: Ah, tack för infon! Finns det någon risk med att testa att starta datorn utan att vara helt säker på att allt socker osv är borta? Tänker att om något kan gå sönder när jag kopplar ihop allt igen vill jag ju vara säker på att allt är rent, och därmed åtminstone lossa tangenterna för att kunna se/känna att det inte är klibbigt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_filosofi:

@medbor: Ah, tack för infon! Finns det någon risk med att testa att starta datorn utan att vara helt säker på att allt socker osv är borta? Tänker att om något kan gå sönder när jag kopplar ihop allt igen vill jag ju vara säker på att allt är rent, och därmed åtminstone lossa tangenterna för att kunna se/känna att det inte är klibbigt längre.

Allting på de delarna är lågspänning så det ’borde’ vara lungt, men med elektronik vet man aldrig tyvärr. Skulle testa att skriva och trycka på alla knappar och sånt för att se att känslan är som vanligt och inte kladdigt

Permalänk
Medlem

Om det inte löser sig så finns det ersättnings tangentbord på ebay: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m5...

Visa signatur

😑

Permalänk

@medbor: Tack! Tangenterna kändes helt okej redan innan jag hade det i vatten. Det verkar ligga en tunn plastfilm under tangenterna så sålänge det är ungefär likadant under powerknappen och musplattan är skyddad på liknande sätt borde det vara lugnt.

Permalänk

@Aizu: Grymt! Tack för tipset

Permalänk
Medlem

1. Ta laptoppen
2. Gå ut
3. Kasta lapptoppen i soptunnan
4. Gråt en skvätt...

Mitt tangentbord blev aldrig bra igen efter kompis spillde öl då han skulle byta låt på spotify. Aldrig samma känsla i tangenterna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_filosofi:

2, Behöver tejpen ersättas med identisk tejp efteråt? Funkar vanlig eltejp eller fyller den här tejpen en speciell funktion?

Eltejp är en väldigt dålig tejp i elektronik, då den inte är värmetålig. Den blir mjuk och kladdig av värme, har du möjlighet är det bättre att köpa en anpassad tejp som tål temperaturerna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Rekordmedlem

Nästa gång bör du ha förberett dig genom att välja en dator med bättre tangentbord för det du kommer att använa det till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nästa gång bör du ha förberett dig genom att välja en dator med bättre tangentbord för det du kommer att använa det till.
https://www.youtube.com/watch?v=mgppfpHqEWs

Jag förstår nog inte om det är ’/s’ eller inte... den videon var ju knappast positiv i mina ögon...

Permalänk

Först, beklagar sent svar men tack alla som gav tips, efter några bad i vanligt ljummet vatten, en noga avsköljning med avjoniserat vatten samt en sista sköljning med isopropanol funkar allt som det ska.

Skrivet av HenrikM:

1. Ta laptoppen
2. Gå ut
3. Kasta lapptoppen i soptunnan
4. Gråt en skvätt...

Mitt tangentbord blev aldrig bra igen efter kompis spillde öl då han skulle byta låt på spotify. Aldrig samma känsla i tangenterna igen.

Haha det behövdes tack och lov inte, allt funkar och tangenterna känns som vanlligt.

Skrivet av JamesBanana:

Eltejp är en väldigt dålig tejp i elektronik, då den inte är värmetålig. Den blir mjuk och kladdig av värme, har du möjlighet är det bättre att köpa en anpassad tejp som tål temperaturerna.

Yes, köpte speciell tejp, behövde inte så mycket men nu har jag det om det behövs.

Skrivet av mrqaffe:

Nästa gång bör du ha förberett dig genom att välja en dator med bättre tangentbord för det du kommer att använa det till.
https://www.youtube.com/watch?v=mgppfpHqEWs

Vet inte vad jag ska svara på det här, ser inte hur det logiska valet är en thinkpad när man planerar att spela, inte spilla saft, man tack för skrattet om det var ett skämt.