Snabbtest: Grafikprestanda i krävande Microsoft Flight Simulator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Hm..

Trodde det skulle se bättre ut, faktiskt.

Eller iaf så centralt som i stockholm.

Det där är väl mer jag hade förväntat mig att det skulle vara i en mindre stad typ växjö eller borås..

Vissa ställen i Sverige är jäkligt risiga, och Stockholm är nog bland de absolut sämsta.
Vi körde lite MP i Halmstad/Falkenberg och det såg riktigt bra ut.

Edit: Några bilder

https://i.imgur.com/oO94fN1.png
https://i.imgur.com/BzG8h4x.png
https://i.imgur.com/ohVUSM7.png

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kör på medium mestadels, med vissa settings på high. Grymt snyggt!

Permalänk
Medlem

Är det här värt att spela som ett "spel" med handkontroll? Eller måste man investera in kockpit och trippeluppsättning av projektorer och böjd projektorskärm för att det ska va värt? Blev lite sugen trots allt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Man kan testa runt lite med handkontroll eller keyboard/mouse, men det är jobbigt och tröttande efter en stund.
Spel som detta brukar man använda joysticks för det är skönare att styra planet och bättre känsla. Man kan köpa joysticks från 500 kronor som funkar bra för the average gamer. Sedan finns det massa andra utrustningar och sånt, men det är inget en vanlig spelare behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

https://maelmoor.com/flight1.png

Kör på medium mestadels, med vissa settings på high. Grymt snyggt!

Molnen alltså herregud... Så vackert.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

blev förvånad över hur bra det flyter med mitt gamla titankort (1a)
Men har en 64gb minne & intel 7980xe & optane + intel 660 ssd som lagriing & funkar finfint i high end (den under ultra) Otroligt snyggt & flyter på bra gissar att det e som förr mycket minne snabb processor & i nuvarande inkarnation internet oxå har 250 gbit men som sagt trodde jag skulle behöva ta ner till low settings (detta e jobbdatorn) ska bli kul att testa med speldatorn sen med mitt 1080ti Hade funderingar på uppgradering till nya titan eller 3090 från Nvidia men med de ryktade priserna så får det duga med mitt 1080ti ett tag till.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Skulle starta men spelet vill ladda ner90 GB och hur kan man stänga av musiken så man kan göra annat så länge på datorn, tex kolla på YT? Men vet nu att den inte går att muta om man inte stänger av allt ljud. Många som klagar på det så tar bort skiten och tar det en annan dag.

Du kan ställa in enskilt i volymkontrollen för allt du har igång

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Önskar de kunde använda sig av samma data Google Earth använder. Den är ju sjukt detaljerad i vissa svenska storstäder i alla fall.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Hur krävande är spelet för CPUN då?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk

Sitter med min i5 3570 och GTX680 (alltså strax under minimikraven). Glad över att jag tillåts starta simmen! På lägsta ser det ut ungefär som FSX och är spelbart.

Får duga tills black friday och 30xx serien finns i handeln :/ Blir min första uppgradering på 8 år

Permalänk
Medlem

Inte spelat själv än men satt och kollade på Liriks stream igår när han spelade. Han hade allt upptryckt i ultra och spelet kunde se sjukt snyggt ut beroende på vart man var, större städer och kända platser såg nästan riktiga ut medans små orter såg ut som paper. FPSen verkade variera mellan 20-50 på hans överspeccade dator, dock hade han alltid runt 30+ andra flygplan runtomkring sig hela tiden.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag ska ta min första flyglektion på torsdag. Detta kommer bli perfekt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Kraven är inte annorlunda. Det är inget fundamentalt annorlunda med flygsimulatorer som gör att de lider mindre av lägre FPS. Det är bara folk som har gett upp hoppet om väloptimerade sådana. Inte minst så är blotta tanken på 30 FPS i VR rent skrämmande.

Joo, där har du faktiskt fel. Jag ska inte sitta här och påstå att jag är nöjd med 30 fps, jag behöver minst stabila 60 i P3D för att få en okej upplevelse. Med 30 fps får man inte det flytet som åtminstone jag kräver för att simulatorn ska kännas realistisk. Men tittar vi på majoriteten av sim-flygare så är det faktiskt 30 fps som gränsen är satt vid. Jag har tittat på mååånga "Settings tutorial" för P3D, och aldrig har jag stött på någon som dragit fps reglaget över 30.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Hur krävande är spelet för CPUN då?

Med min setup (se signatur) så gick både CPU och GPU i ungefär 100% konstant... Ca 20FPS på medium-inställningar (ej anpassade, bara medium rakt av).

Permalänk
Medlem

Vill ni se för er själva hur bra spelet drivs på de lägsta inställningarna av era stackars gtx 1080 rekommenderar jag att ni provar game pass, vilket är som ett slags netflix för spel. Kostar 10kr den första månaden. Kruxet är att det är en microsoftprodukt, och att ni kommer att bli missnöjda oavsett om ni lägger 1000 spänn på titeln eller 10 spänn.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Köptes igår, laddat ner under natten. Taggad o se hur bra mitt skrikande 1080 klarar detta 😁

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franne:

Köptes igår, laddat ner under natten. Taggad o se hur bra mitt skrikande 1080 klarar detta 😁

Mitt 1080 får svettas i 1440p på high (med vissa inställningar avstängda). Öppna landskap och cruisealtitude går bra (pendlar mellan 30-50fps) men närmare städer med mycket hus så droppar det ned mot 15-20.

Nu har ju du en nyare CPU så osäker på om det hjälper dig eller inte.

Blir nog ett 30XX kort för min del när dom släpps

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Tog hem spelet via Xbox Game Pass igårkväll. Provflög lite. Måste justera kontrollerna en del då standard var helt åt skogen (speciellt med Xbox Dosa).
Grafiken på Max i 1440p. Flöt på rätt bra men då flög jag vid ett ganska platt och tomt område. Misstänker att jag lär dra ner några grafikinställningar vid värre områden.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Detta är ett tufft spel för hela datorn - min dator (signatur) får kämpa. Kör 4K med 50% resolution scaling (väldig skillnad i hur snyggt det ser ut mot att köra 1080p på en 4K-skärm) och sedan på "High-end". Då får jag 40-55 fps när jag flyger runt - dock inte testat att flyga in över NYC än.

Stockholm ser mycket riktigt piss ut - sedan när man åker över landet med träd, sjöar, berg, etc. så är väldigt snyggt!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Hjälpsam

VR-stöd kommer till hösten i samband med lanseringen av HP Reverb G2 (första headset för MSF2020).

Med en upplösning på totalt 4320x2160, om det inte är någon dynamisk rendering basserad på Eye-tracking så blir det ca "4,5K" upplösning.

Vad för monsterhårdvara behövs för att driva det på mer än low? 2x3090 NVLINK?

"Will it run Crysis?" kan nu ersättas av "Will it Run MSF2020?" verkar det som.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus RTX 2080 Ti OC med 11GB och en Asus ROG 34"are med 3440x1440 upplösning samt 32GB ram. Kör FS2020 i Ultra och får ut runt 30-40 FPS i cockpits. Utanför kan det nå upp till 50 i bästa fall. Hade verkligen hoppats på högre FPS med detta grafikort men verkar inte bättre. Dessutom sjunker det till 20-30 FPS när man flyger de mer komplicerade maskinerna med glass-cockpit.

FPS uppe i högra hörnet tack vare Asus GPU Tweak

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Joo, där har du faktiskt fel. Jag ska inte sitta här och påstå att jag är nöjd med 30 fps, jag behöver minst stabila 60 i P3D för att få en okej upplevelse. Med 30 fps får man inte det flytet som åtminstone jag kräver för att simulatorn ska kännas realistisk. Men tittar vi på majoriteten av sim-flygare så är det faktiskt 30 fps som gränsen är satt vid. Jag har tittat på mååånga "Settings tutorial" för P3D, och aldrig har jag stött på någon som dragit fps reglaget över 30.

En stor skillnad är att en civil flygsimulator inte bygger på blixtsnabb reaktionsförmåga på samma sätt som t.ex. en shooter eller militär flygsimulator. Har du försatt dig en situation där en reaktionsförmåga på millisekunder avgör så har du begått ett antal grava misstag som ledde till den situationen. Så planerar du i förväg och gör allt "korrekt" behöver du inte särskilt hög FPS.

Därmed inte sagt att över 30 FPS är onödigt. Det flyter ju på bättre och ger en bättre upplevelse. Men det ät inte "nödvändigt" på samma sätt som i t.ex. CS:GO.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Är där någon som vet hur bra det utnyttjar flertalet cpu cores? Alltså typ 4/8 vs 6/12 osv och skillnader mellan olika RAM hastigheter?
Hittar ingen info 😁

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

VR-stöd kommer till hösten i samband med lanseringen av HP Reverb G2 (första headset för MSF2020).

Med en upplösning på totalt 4320x2160, om det inte är någon dynamisk rendering basserad på Eye-tracking så blir det ca "4,5K" upplösning.

Vad för monsterhårdvara behövs för att driva det på mer än low? 2x3090 NVLINK?

"Will it run Crysis?" kan nu ersättas av "Will it Run MSF2020?" verkar det som.

Dock så tänker jag att en flygsim borde kunna funka helt OK med reprojektion. Oculus är ju bäst på det med ASW 2.0, men Steams motsvarighet funkar säkert också. Då är det 45 fps som gäller istället för 90 fps.

Permalänk

Gröna vägar? Är det verkligen så svårt att få rätt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bengt4870:

Gröna vägar? Är det verkligen så svårt att få rätt?

Det är nog inte superenkelt åtminstone, eftersom källdatan ser ut såhär och allt måste göras automatiskt.
Jag skulle tro att sånt kommer bättras på med tiden, både med bättre teknik och kanske även med bättre flygfoton.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad som anses vara så snyggt med spelet. Ser ut som vad det är: Lagom detaljerade 3D-modeller placerade ett par meter över en platt Google Maps-värld (fast Bing). Oacceptabelt låg prestanda för hur det ser ut.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Inte kört flygsim sedan... oj... F/A-18 Interceptor på Amiga är den senaste jag vet med säkerhet.

Tror jag måste testa detta, verkar lite för kul för att låta bli.

Skrivet av Thomas:

Det är nog inte superenkelt åtminstone, eftersom källdatan ser ut såhär och allt måste göras automatiskt.
Jag skulle tro att sånt kommer bättras på med tiden, både med bättre teknik och kanske även med bättre flygfoton.

Hurk, ja, då vet jag hur extremt grönt allt kommer se ut om jag väljer att flyga över där jag bor. Hoppas Bing Maps kan skaka fram bättre källmaterial.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Joo, där har du faktiskt fel. Jag ska inte sitta här och påstå att jag är nöjd med 30 fps, jag behöver minst stabila 60 i P3D för att få en okej upplevelse. Med 30 fps får man inte det flytet som åtminstone jag kräver för att simulatorn ska kännas realistisk. Men tittar vi på majoriteten av sim-flygare så är det faktiskt 30 fps som gränsen är satt vid. Jag har tittat på mååånga "Settings tutorial" för P3D, och aldrig har jag stött på någon som dragit fps reglaget över 30.

Jag ser faktiskt inte var du motsäger mig. Möjligen är det hårklyverier angående ordet "krav", men du säger ju själv att du inte är nöjd med 30 FPS. Att många trots detta "nöjer sig" med 30 FPS är väl bara för att de realistiskt inte kan nå 60, inte att de inte vill, och då istället vill ha jämn FPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franne:

Är där någon som vet hur bra det utnyttjar flertalet cpu cores? Alltså typ 4/8 vs 6/12 osv och skillnader mellan olika RAM hastigheter?
Hittar ingen info 😁

Jo det undrar jag också. Har spenderat på tok för många dagar (troligen månader) av mitt liv plockandes hårdvara in och ut ur burken och fipplande i BIOS för att svara på de frågorna för föregångaren FSX. Så den här gången så överlåter jag det till någon annan.

Jag undrar om kod har återanvänts från den gamla motorn eller om allt är helt nytt? Har inte brytt mig alls om den nya Flight Simulator då jag inte vill återfalla i mitt hårdvarumissbruk haha.

Skulle testslingan som används här benchats i FSX så hade det väldigt troligt också varit grafikkortet samt PCIe express bussen som hade påverkat FPS mest. Men FSX är extremt beroende på entrådsprestanda på CPUn när det kommer till att man får bildspel i mer krävande situationer.

I FSX så ger FPS garanterat inte en bra helhetsbild på hur bra spelet ser ut, då det är fullt möjligt att där ha hög FPS medans samtidigt inladdning av terräng, mark texturer, träd och byggnader inte hänger med när man flyger fort då flera CPU kärnor används till det och inte till mer FPS i den spelmotorn.

Tack för att ni börjat titta på prestanda i nya Microsoft Flight Simulator SweClockers! Ni får gärna utforska det mer...

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |