Oculus inför Facebook-krav i oktober

Permalänk
Melding Plague

Oculus inför Facebook-krav i oktober

Från och med oktober måste alla nya användare logga in via Facebook-konton, medan existerande användare får två års svängrum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv har jag funderat på att radera mitt Facebook konto helt och hållet. Utesluter oculus helt och hållet för min del då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Själv har jag funderat på att radera mitt Facebook konto helt och hållet. Utesluter oculus helt och hållet för min del då.

Ja detta var verkligen ingen smart move från Oculus men antar att de fått rätt så bra deals. Pengar är pengar. Synd bara att användaren lider för sådant.

Btw, kan man alltså inte använda VR öht utan ett konto?

Permalänk
Medlem

Då vet jag hur länge jag kommer äga min Quest, som längst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Ja detta var verkligen ingen smart move från Oculus men antar att de fått rätt så bra deals. Pengar är pengar. Synd bara att användaren lider för sådant.

Btw, kan man alltså inte använda VR öht utan ett konto?

Du känner till att Facebook äger Oculus?

Permalänk
Medlem

Hoppas alltså på att andra aktörer drive VR framåt, annars kan jag fortsätta med pannkaka ett tag till. Knappast värt med att skaffa facebook och sälja sig så för lite spel

Permalänk
Medlem

Jag har redan ett konto så jag klarar mig minst två år till alltså. Efter dom två åren är slut har jag svårt att se att det kommer komma någon funktionalitet som kommer göra så att jag inte kan använda mitt konto fortsättningsvis också utan att sammanlänka det med något facebook-konto. Vad skulle det vara? Det vore i så fall om man inte kan använda OculusSDK i kommande spel efter det..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Du känner till att Facebook äger Oculus?

Ah, det förklarar en hel del. Fortfarande dumt krav. Inte så att PSVR kräver ett PS konto för att användas precis. Eller en ASUS laptop kräver ASUS konto. Tänker mest att hårdvara borde fungera oavsett men kan ha missat ngt, därav frågan om dessa kan används öht eller inte utan kontoinlogg.

Permalänk
Medlem

Gjorde de inte detta redan när de köpte Oculus? Eller var det något annat?

Permalänk
Medlem

Aldrig haft ett facebook-konto och kommer aldrig att ha det vilket betyder att oculus är ett headset jag aldrig kommer äga.

Undrar dock varför man behöver ett konto överhuvudtaget för att lira med det här? Det är väl som att jag skulle behöva ett skapa ett konto för att kunna spela med ett visst tangentbord eller handkontroll.

Permalänk
99:e percentilen

Rätt bra timing för min del. Har funderat på att skaffa ett VR-headset, men det finns ju så många – vilket ska man välja? Nu är mängden av tänkbara alternativ åtminstone lite mindre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som andra skriver, Då vet man hur länge jag kommer ha min quest. Har ett FB konto men använder bara messanger och ibland någon säljgrupp. Annars är den plattformen helt död för mig.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min Rift S var detta något som jag tog med i beräkningen att det kommer.
Jag trodde inte ens det skulle gå att skapa ett Oculus-konto utan Facebook-konto men det gick bra som tur var så jag slapp skapa ett.

Som det ser ut nu så är det egentligen bara för alla nya devices som man måste ha ett konto tyvärr men för alla oss som redan äger ett headset kan vi leva vidare som vi redan gör.
För även idag måste man ha ett facebook-konto för att vissa features ska fungera.

Så kontentan är att det då bara är oculus-exklusiva speltitlar från och med 2023 som blir ett krav på facebook-konto för oss som redan äger en oculus-enhet. Så om man fortsätter köpa sina speltitlar genom steam är detta då inget problem, och jag skulle gissa på att det rätt snart kommer dyka upp mjukvaror som gör att man bara behöver oculus-drivrutinen för att köra steamvr och inte oculus-mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Rätt bra timing för min del. Har funderat på att skaffa ett VR-headset, men det finns ju så många – vilket ska man välja? Nu är mängden av tänkbara alternativ åtminstone lite mindre.

Det tråkiga är att quest är så nice utan sladd om man jämför med andra.. Vill inte ha något annat efter att ha ägt en quest.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Tur att man såg det komma och aldrig köpte Oculus.

@jehuty jag raderade mitt konto för flera år sedan, bästa beslut jag tagit i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Själv har jag funderat på att radera mitt Facebook konto helt och hållet.

Har funderat på det där i ca 5 år nu. Tyvärr skickar jag meddelande till alla mina vänner via Messenger vilket gör det svårare.

Permalänk
Medlem

Så då har jag kvar grabbens i ca2år då, är mitt konto han använder för det och tänker inte länka det med min FB och inte hans heller för den delen. Aja får byta till nått annat sen när det är dax.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det bästa är Epic haters som har Oculus och förmodligen anser att Zuckerberg är guds gåva till mänskligheten. Ty det kommer från "Amerka". Oh boy, oh boy, något är ruttet i konungariket Danmark. 😁

Permalänk

Facebook? Aldrig haft.

Visa signatur

HP

Permalänk
99:e percentilen

Min tankegång i korthet:

Hade jag köpt en vanlig skärm som kräver inloggning på Facebook?

Givetvis inte.

Rösta med plånboken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Glad att jag hoppade skepp efter dk2.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt. Synd också att Quest antagligen är det bästa headsetet (just nu då) för väldigt många personer. Funderar fortfarande på att skaffa ett. Verkar så sjukt mycket skönare än att vara trådbunden.

Permalänk
Medlem

"Sugen på VR? Välkommen att logga in med ditt cancerkonto. Glöm inte att ge oss dina likes och din själ!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har funderat på det där i ca 5 år nu. Tyvärr skickar jag meddelande till alla mina vänner via Messenger vilket gör det svårare.

Du kan använda messenger utan ett konto från Facebook. Blir som whatsapp där du behöver lägga till användare.

Det som får mig att tveka är två grupper jag använder och möjligheten att kunna sälja saker gratis.

Posta bilder och inlägg gör jag aldrig.

Permalänk
Medlem

Låter ändå rimlig tycker jag. Har haft mitt Rift i 3 år nu, 2 års användning till och sedan aldrig mer är ju en dålig deal men kände ändå att det kommer krävas något häftigare framöver efter att jag spelade Alyx.

Mer seriöst, fan va trött man blir men det verkar ju gå åt det här hållet med allt.

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se om detta innebär något signifikant bakslag eller ej, om det bara är en högljudd minoritet som protesterar på Internet. Jag använder själv inte Facebook och blev lite avtänd av den nya policyn, men dom har väl någonstans mellan 2-3 miljarder aktiva användare att försöka locka in.

Finns det ett vettigt alternativ kan det ju vara intressant att byta, men inom (sub)nischen standalone har dom i princip ingen konkurrens med Quest - den är helt överlägsen alternativen för vad den gör. Och med PCVR leder dom prisligan. Jag tror också att produkterna dom har i röret (inte nödvändigtvis den läckta Questuppföljaren, men kanske Gen 2-headsetet efter det) kommer vara så långt före allt annat på marknaden att en del biter ihop och i så fall skapar ett inaktivt dummykonto för Facebookkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Du kan använda messenger utan ett konto från Facebook. Blir som whatsapp där du behöver lägga till användare.

Det som får mig att tveka är två grupper jag använder och möjligheten att kunna sälja saker gratis.

Posta bilder och inlägg gör jag aldrig.

Jaså? Det visste jag inte. Men försvinner inte alla sina "vänner" då? Ska man lägga till en efter en då? Usch va jobbigt

Nä posta bilder och inlägg gör jag heller aldrig. Har rensat bort nästan allting från min profil. Skulle behöva göra en rensning tilll dock.

Permalänk
Medlem

Vad skönt att jag äger PIMAX då för Facebook kommer jag aldrig gå tillbaka till 🤯

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vad skönt att jag äger PIMAX då för Facebook kommer jag aldrig gå tillbaka till 🤯

Samma här (:

Permalänk
Avstängd

Förhoppningsvis hinner Half-Life: Barney VR släppas innan dess så man kan lira det på Quest och sedan byta ut den mot något bättre VR-headset i framtiden förutsatt att det också dyker upp fler häftiga VR-spel i klass med HL-VR-serien!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |