GeForce 452.06 Game Ready Driver

Permalänk
Hedersmedlem

Jag börjar misstänka att Nvidia får betalt för att marknadsföra specifika spel genom dessa drivrutinsuppdateringar som optimerar för vissa spel, eller på något annat sätt i samband med speltillverkare använder detta för marknadsföring.

Det jag faktiskt tror händer är att Nvidia jobbar med speltillverkarna och löser de buggar och ineffektiva områden i drivrutinerna som spelen träffar under spelets utveckling, utvecklar dessa fixar parallellt med spelets utveckling, och sedan helt enkelt bara samsläpper i marknadsföringssyfte.

För det är ju inte rimligt att ett spel kommer ut och en "tweakad" drivrutin kommer ut bara några timmar/dagar efter spelets släpp? De måste ju ha tid att testa drivrutinerna också så inte fixarna pajar andra saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Personligen tycker jag det är en väldigt onödig tråd då de flesta automatiskt får upp en notifikation som säger "EN NY UPPDATERING!!!!".

Såg dock också att de enda trådar du skapar är just dessa typer med drivrutinsuppdateringar.

Får man ens notiser om hotfixarna som ofta behövs med GFE? Använder personligen inte den cancermjukvaran på min dator, mest irriterande är att den aldrig kommer ihåg inloggningen, speciellt vid drivrutinsuppdatering. Sen tillför den inget i övrigt heller vad jag sett.

Skrivet av Trackmaster:

Jag är rädd för att uppdatera nuförtiden. Tycker var och varannan uppdatering får jag problem med i olika spel på ett 1080TI.

Samma här, så otrolig hit & miss med drivarna. Oftast släpps en hotfix som löser problemen men förekommer att man får sitta kvar med en gammal drivrutin tills en nyare som fungerar släpps.

Tycker kvaliten på drivarna från Nvidia sjunkit rejält med åren. Men de har ju iallafall inte gjort en betald prenumeration av dom. Ännu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av effe0p:

Var det därför jag hackade förfärligt i AC Origins? Det förklarar en del...

Ja, det problemet har funnits i åtminstone de två senaste versionerna, så jag har undvikit att uppdatera eftersom jag spelar igenom AC Odyssey. För en gångs skull lönade det sig att faktiskt gå in och läsa (söka) i known issues för drivrutiner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Experience räknas som kanske det värsta bloatware efter antivirus och RGB appar. Det är ju defakto en launcher för att få se reklam, med påloggning därtill. På det värsta har man mätt över 10mb/s som sänds till Nvidia såg jag på guru.

Tacka vet jag clean drivers och DDU.

Hallå? Antivirus bloatware? Skärpning! Läs på innan du snackar.

Komma f-secure, webroot mfl. Dom gör nytta, drar inget av datorn osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Jag börjar misstänka att Nvidia får betalt för att marknadsföra specifika spel genom dessa drivrutinsuppdateringar som optimerar för vissa spel, eller på något annat sätt i samband med speltillverkare använder detta för marknadsföring.

Det jag faktiskt tror händer är att Nvidia jobbar med speltillverkarna och löser de buggar och ineffektiva områden i drivrutinerna som spelen träffar under spelets utveckling, utvecklar dessa fixar parallellt med spelets utveckling, och sedan helt enkelt bara samsläpper i marknadsföringssyfte.

För det är ju inte rimligt att ett spel kommer ut och en "tweakad" drivrutin kommer ut bara några timmar/dagar efter spelets släpp? De måste ju ha tid att testa drivrutinerna också så inte fixarna pajar andra saker.

Pascal behöver optimerade drivrutiner pga hur korten fungerar. Men många av dessa titlar, dock inte alla, är ju också sådanna som Nvidia har sammarbete med och där ingår det säkert att se till att spelnamnet syns lite extra. Speciellt när de ofta nämns i samband med ett visst spel. Men när drivaren kommer efter spelsläppet är Nvidia redan försenad och då blir det lite poänglöst.

Lite som med spel idag, teasers för teasers och pr för teaserdatum och allt vad det är innan något vettigt avslöjas, eviga "läckor". Förekommer säkert riktiga läckor men det mesta verkar vara manipulation av social media för att billigt marknadsföra och skapa buzz om sin produkt. Inget jättefel i det men lite oärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag börjar misstänka att Nvidia får betalt för att marknadsföra specifika spel genom dessa drivrutinsuppdateringar som optimerar för vissa spel, eller på något annat sätt i samband med speltillverkare använder detta för marknadsföring.

Det jag faktiskt tror händer är att Nvidia jobbar med speltillverkarna och löser de buggar och ineffektiva områden i drivrutinerna som spelen träffar under spelets utveckling, utvecklar dessa fixar parallellt med spelets utveckling, och sedan helt enkelt bara samsläpper i marknadsföringssyfte.

För det är ju inte rimligt att ett spel kommer ut och en "tweakad" drivrutin kommer ut bara några timmar/dagar efter spelets släpp? De måste ju ha tid att testa drivrutinerna också så inte fixarna pajar andra saker.

Jag tror att Nvidia tjänar mer på det än vad spelutvecklarna gör genom att ha deras spel i patch notes. Släpper en grafikkortstillverkare en drivrutin med "optimerade" drivrutiner innan spelet är släppt så ser det jäkligt bra ut för kunderna, sen om drivrutinen ger något extra i prestanda eller inte är en annan sak men det kan som du säger fixa lite lustiga buggar. Jag vill minnas att vissa spel inte har gått att starta om man inte hade den senaste game ready drivrutinen från Nvidia/AMD. Jag tror att BF5 och kanske t.om senaste CoD var två av dom?

Här är en tråd från igår att AMD släppt en drivrutin som ger stöd för Microsoft Flight Simulator också.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1604373-radeon-softwar...
Jag skicka in ett tips till redaktionen med den tråden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Samma här får också små fryslagg i Odyssey, får hoppas denna update löser saken.

Installerade denna version av drinrutinen och hackade knappt alls så måste ha varit den som spökade

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Ray tracing.

Tyvärr bara shadows än så länge vad det verkar. Tror spelet har mycket potential för att bli lite av en showcase för ray tracing precis som Minecraft.

https://www.wowhead.com/news=317486/nvidias-latest-news-highl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Tycker också att det är bra med en påminnelse då och då, kör med nvslimmer för att slippa allt bloat nvidia drivrutinerna trycker in och då får man såklart inte heller automatiska uppdateringar.

Jag har kört geforce experience ett bra tag nu men inte tyckt om det så mycket, att det ska ligga där i bakgrunden. Provade NVSlimmer nu som du kör. Tog bara det nödvändiga som han föreslog. Drivers och PhysX, borde ju räcka för vanligt spelande. Tack för tipset! Verkar ju riktigt vettigt. Onödigt att ha allt annat skräp när jag spelar så lite som jag gör.

Nackdelen är väl att man inte vet när nya drivers kommer ut, men får hålla koll på denna forumdel lite mer när Ragnarok lägger upp nytt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Finns redan färdig slimmade drivers av "proffs" på guru, så slipper man göra det själv

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummifisk:

Ray tracing.

Tyvärr bara shadows än så länge vad det verkar. Tror spelet har mycket potential för att bli lite av en showcase för ray tracing precis som Minecraft.

https://www.wowhead.com/news=317486/nvidias-latest-news-highl...

Otroligt, tänkte först att det var något missförstånd. Trodde aldrig att RT skulle komma till WoW av alla spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Finns redan färdig slimmade drivers av "proffs" på guru, så slipper man göra det själv

Vi pratar Guru3d? Letade under downloads, men hittade bara de stora paketen. Men de kanske ligger i forumet. Är aldrig inne på den sidan förövrigt. Har du länk till vart man hittar de så vore jag tacksam.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Finns på forumet, https://forums.guru3d.com/threads/452-06-clean-version.433367...

Tråden uppdateras med ny drivare hela tiden.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@solomon: Det kommer inte upp någonting om man inte använder skräp experience.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som uppdaterar drivrutiner några få gånger per år?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Är det bara jag som uppdaterar drivrutiner några få gånger per år?

Vet ej. Jag tycker om att hålla systemet så uppdaterat som möjligt. Både systemuppdateringar och drivrutiner kör jag in nästan så snart de släpps.

Har aldrig haft några problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Är det bara jag som uppdaterar drivrutiner några få gånger per år?

Inte så få gånger men uppdaterar inte varje gång det kommer nytt om det inte är för att jag ska spela ett nyare spel som får optimeringar för det. Nyast har inte alltid varit bäst, ibland har man fått hoppa tillbaka nån version för att prestandan i ett äldre spel blev något sämre eller något program inte lirar helt 100 med det nya. Dock kan man dra ner studiodriver då istället men den baseras ofta på en tidigare version.

Permalänk
Digital fyndjägare

Ett litet tips bara...

Tycker du borde skapa en tråd (typ Nvidia's drivrutiner eller något) som går att följa där alla drivrutiner för Nvidias grafikkort hamnar på och där folk kan diskutera frågor, svar, buggar ladda ner o.s.v.?

Du gör ett jättebra jobb med att lägga upp alltid, men det blir en ny tråd varje gång och lite svårt att veta när samt att man får söka i sökfältet.

Vänliga hälsningar och tack för allt du lagt upp.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Är också lite rädd att uppdatera numera....
Jag har gått tillbaka i drivrutiner för att jag haft konstiga stopp/frysningar (5sek-10sek) var 3e-5e minut i AC Origin...
Vore jättesnällt om någon kan bekräfta om denna drivrutin INTE har det.

(Förra och förr förra hade det)

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Är det bara jag som uppdaterar drivrutiner några få gånger per år?

Brukar bara uppdatera om jag får problem att köra något nytt spel, orkar inte riskera att skapa problem med en uppdatering för att eventuellt få 1% högre FPS. Som jag nämnde tidigare i tråden så fick jag en massa problem när jag uppdaterade sist och kör därför en gammal version från april.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Installerade precis den guru3d de-bloated versionen som länkades här, funkar finfint, önskar jag hade hittat detta för många år sen x)

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Var det något som var oklart, eller som du inte förstår? Är det något du tycker jag skall lägga till eller ändra?

Skrivet av Belgaar:

Inget fel med en enkel recap på patchloggen. Tror det är du som vaknade på fel sida.

För argumentationens skull så måste jag säga att inte heller jag riktigt förstår vitsen med att skapa en tråd om var och varannan uppdatering (eller är det till och med varenda?).

Sweclockers forum är såvitt jag vet ett diskussionsforum och inte till för att dumpa release notes så fort en uppdatering kommer, det finns inget diskussionsvärde i det. Visst, ibland finns det något att diskutera men då kan man ta upp det i trådstarten. Vill man vara paragrafryttare så ska man enligt forumets regler inte starta trådar utan diskussionsvärde, vilket jag anser att dessa trådar saknar.

TS har skapat ca 400 (!) trådar likt denna och även om det förstås inte förstört forumet så tycker jag att det är ca 399 trådar för många
En bra lösning hade varit att göra en tråd där alla uppdateringar samlas så kan de som vill se alla uppdateringar göra det utan problem. Att ha det samlat i en tråd är dessutom bättre ifall man nu inte vill missa ett inlägg!

Men som sagt, för min del spelar det ingen större roll men då det främst är ett diskussionsforum ( ) så ville jag göra min röst hörd.

För er som inte ser problemet så kan ni tänka på hur forumet skulle se ut om fler började kopiera/klistra in release notes till alla uppdateringar. Det skulle på väldigt kort tid bli tusentals med trådar.

Permalänk
Medlem

En tråd där OP ändras och hamnar längst upp i forumet vid uppdatering är ingen dum idé.

Då blir det en tråd bara. Extrafint vore det om det gick att se vilka sidor i tråden som tillhör vilken drivrutin.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kanske har jag missförstått något, men varför måste drivrutinen optimeras för varje nytt spel? Borde det inte vara spelet som är optimerat för drivrutinen? Får nästan en känsla av att det är ett rent PR trick från nvidia där de får möjligheten att promota sina nya grafikkort varje gång det släpps nya drivrutiner för ett storspel.

Permalänk
Medlem

Ray tracing är nu möjligt att aktivera i wow PTR. (tror det går att logga in där även utan aktivs subs, men osäker).

Verkar ha liten eller ingen påverkan på framerate, klarar fortfarande att driva wow i 4k 117fps (setting; 7) med ray traced shadows på högsta setting (high). Hann inte testa mycket, kanske är mer svårdrivet inne i en instans tex med mycket rörliga objekt.

Man ser kanske att skuggorna är mjukare och mer naturliga, men överlag ingen enorm påverkan på upplevelsen det lilla jag testade . men är ju fortfarande beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Ray tracing är nu möjligt att aktivera i wow PTR. (tror det går att logga in där även utan aktivs subs, men osäker).

Verkar ha liten eller ingen påverkan på framerate, klarar fortfarande att driva wow i 4k 117fps med ray traced shadows på högsta setting (high). Hann inte testa mycket, kanske är mer svårdrivet inne i en instans tex med mycket rörliga objekt.

Man ser kanske att skuggorna är mjukare och mer naturliga, men överlag ingen enorm påverkan på upplevelsen det lilla jag testade . men är ju fortfarande beta.

Vad för grafikkort kör du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Vad för grafikkort kör du med?

2080ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

2080ti FE

Får nog kolla på ett 3080 sen då som uppgradring.
Riktigt kul om Ray Tracing och WoW funkar bra ihop.
Har funderat på ett 2070/80 super men hoppas samtidigt på att 3080 hamnar på typ samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Installerade denna version av drinrutinen och hackade knappt alls så måste ha varit den som spökade

Jag har heller inte märkt av nåt sedan dessa drivers.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tog en exempelbild på wow ptr raytracing med alla settings på max. Mjuka övergångar mellan belysning och skuggor.